„USPAVANKA ZA MLADENKU“ PONOVO NA SCENI
/Uz
obnovljenu premijeru predstave i njeno igranje na otvaranju 2. REFLEKTOR
TEATRAR FESTIVALA u Beogradu 23. novembra 2025. godine./
Mladenka
Zadro djevojčica je koja je imala četiri godine tog 8. septembra 1993. godine.
Ubijena je u naručju svoje majke pred rodnom kućom. Istog dana ubijen joj je i
otac, te baka i djed. To nedužno djete i danas, 32. godine kasnije, podsjeća i
opominje da je zločin zločin, bez obzira ko ga je učinio. Za publiku prije
gledanja predstave dobro je da zna da se selo Grabovica nalazilo u dubini
teritorije koju je kontrolisala Armija RBiH, da ga je naseljavalo isključivo
hrvatsko stanovništvo i da su u njemu u to vrijeme živjeli isključivo civili.
Najstariji ubijeni imao je 87 godina, a najmlađa je bila Mladenka sa svoje 4
godine. Još 16 tjela nije pronađeno od 33 ubijena civila. Za ovaj zločin osuđeno
je 5 direktnih izvršilaca, ali za pojedinačna ubistva, ali ne i za ratni
zločin. Niko nije odgovarao po komandnoj odgovornosti.
Predstava „Uspavanka za Mladenku“ govori o zločinu koji je počinila Armija BIH. U toku rata, bili ste visoki oficir ove Armije… i zato bih volela da vam postavim jedno lično pitanje. Sećate li se kada ste saznali za ovaj zločin, kako ste se osećali i koje ste borbe vodili – sa sobom i sa društvom, pre nego što je ova predstava ugledala svetlost reflektora?
Za zločin sam saznao dan poslije. Bio sam kod komandanta Korpusa, generala Pašalića, kada mu je iz Jablanice javljeno da su vojnici smješteni u Grabovici, koji su inače bili iz Sarajeva napravili nešto strašno u selu. Javljeno je da ne znaju tačno šta, ali da je selo blokirano i da sve upućuje na zločin. Još su dodali da je grupa njih krenula prema nama, u Mostar, da nam pomognu. Komandant je odmah pozvao komandanta Vojne policije i naredio mu da 15 kilometara sjeverno od grada blokira put i sve one koji žele ući u grad vrate, a ako se suprotstave da mogu otvoriti i vatru. Kratko je rekao: Nama ztločinci ne trebaju ovdje. I tako je bilo.
Poslije sam saznao za razmjere zločina. Bilo je strašno. Sve ono što sam govorio kroz svoj rad, sve ono što je pisalo u zakletvi koju smo svi mi položili, sve ono što nas je vodilo u suprotstavljanju agresiji na naš grad ovim zločinom dovedeno je u pitanje.
Osjećao sam stid, osjećao sam se izdanim i prevarenim. To me godinama mučilo, ali u meni je i sazrijevalo osjećanje da moram progovoriti scenskim jezikom o tom događaju koji značajno opterećuje odnose u gradu. I onda ljeta 2018. ideja je sazrela i sedam mojih glumaca i ja krenuli smo u istraživanje. Malo su znali o svemu. Neki nisu znali ni gdje se nalazi Grabovica. Na naše veliko iznenađenje nije bilo nekih velikih negativnih reakcija. Bilo je pitanja tipa: Zašto radite predstavu o Grabovici, a ne o „Vranici“ i slično. „Vranica“ je zgrada u kojoj je uhapšeno 15 vojnika Armije RBiH i to hapšenje i njihovo predstavljanje objavljeno u Dnevniku Hrvatske radio televizije. Svi su u zatvoru, nakon ili tokom ispitivanja, likvidirani. Godinama se tragalo za njihovim tjelima. Svi još nisu pronađeni. Naš odgovor na ove upite bio je vrlo jasan i jednostavan: Neka predstavu o „Vranici“ kad se steknu uslovi radi neki hrvatski autor i neko hrvatsko kazalište. Najbolje je da svako pomete ispred svojih vrata.
Drugo često pitanje bilo je: Otkud vam hrabrost da o tome pravite predstavu. Odgoivarali smo protupitanjem: Zar je hrabrost biti čovjek?
I na tome je završavalo, ali moram reći da su mi se neki oficiri Armije RBiH, koje pominjemo u predstavi javili i ponudili nešto materijala koji nismo imali uz izraženu podršku. Najveća podrška, koja je doprinijela relaksaciji priče oko predstave, je podrška članova porodica ubijenih. Sa njima smo imali stalnu komunikaciju u toku procesa, ali i kasnije u toku igranja predstave. Njihove riječi nakon izvedbe kojoj su prisustvovali za sve nas bile su katarzične i dale nam snagu za daljnje igranje i daljnji rad.
Mladi u Mostaru, nažalost, znaju dosta o ratovima devedesetih, ali problem je što oni uglavnom ne temelje svoje znanje na istorijskim činjenicama nego na dnevno političkim tumačenjima istorije. U gradu u kojem djeluju nacionalno odvojeni vrtići, osnovne i srednje škole, pa i univerziteti, te institucije kulture uče se i tumače dva narativa o događanjima devedesetih. To onda rezultira veličanjem presuđenih ratnih zločinaca i činjenicom da ono što je pozitivno u jednoj polovini grada negativno je u drugoj i obrnuto. U tom okruženju odrastaju i obrazuju se mladi ljudi koji su često ekstremniji od njihovih očeva ili djedova koji su ratovali. U tom miljeu, u gradu u kojem je sve udvojeno, postojanje Mostarskog teatra mladih je eksces, jer uz sve pokušaje nikada nas nisu podjelili. Mladi ljudi u Mostarskom teatru mladih kroz rad ohrabreni su da progovaraju o svim temama, pa i o Grabovici.
Mi smetamo politici jer svojim postojanjem rušimo koncept života jednih pored drugih, koji oni uspostavljaju. Mi svojim postojanjem, takođe, potvrđujemo da možemo zajedno i da „ne znamo“ o čemu oni pričaju. Smetamo im i zbog toga što se ne bojimo otvoreno, bez zadrške, progovoriti i o temama o kojima oni ne smiju ni šaptati. Mi ih svojim radom kontinuirano izazivamo na otvoreni dijalog, pozivamo i ohrabrujemo građane na bunt. Njihov odgovor na sve je uskraćivanje finansiranja, oiduzimanje imovine, dvorane i slično. Na sve njihove napade konstantno odgovaramo: Naš štrajk nije prestanak rada, nego povećan rad. I to ih buni. Prosjek godišpnjih programa i predstava u posljednjih 5 godina je oiko 280. Često je to više nego sva druga pozorišta i kazališta u gradu, koja su na budžetu, zajedno. I upravo to je jedan od naših odbrambenih mehanizama. Uz to podržavaju nas brojni prijatelji, kako u zemlji, tako i iz inostranstva. I opstajemo.
Prije nepunih 15 godina Grad nam je nasilno oduzeo prostor koji smo priveli namjeni i napravili pravu kamernu scenu sa kompletnom opremom i svim pratećim sadržajima.
Tada su pokušali napraviti u našem prostoru i sa našom opremom, čak preuzimajući i naše ime, novi paralelni teatar. Nismo se predali. Iznajmili smo u jednoj razrušenoj zgradi prostor, bivšu prodavnicu, i polako to počeli pretvarati u našu scenu. Kirija je komercijalna i to je predstavljalo i poredstavlja problem. Scenu smo nazvali Memorijalna scena 2532. Taj broj ima veliku simboliku u ovakvom Mostaru. Naime, u gradu u kojem je sve podijeljeno po nacionalnom principu, od škola, institucija kulture do spomenika koji obilježavaju događaje iz posljednjeg rata mi smo scenu posvetili svim stradalim građanima Mostara, civilima i vojnicima svih vojski u kojima su oni bili. Dakle, u minulom ratu Mostar je ostao bez 2532 svoja građanina i oni svi nama nedostaju. Često tumačimo taj broj i preko toga šaljemo poruke o nama, ali i o gradu kakvog želimo.
Moramo
biti svjesni činjenice da su kod nas, ali i u Evropi i čitavom svijetu na vlast
došli sljedbenici ideja poraženih 1945. godine. Dakle, došli su sljedbenici
fašističkih ideja. Danas fašizam nije u crnim uniformama i sa puškama. Oni nose
najbolja odijela i voze najbolje automobile i djeluju sa pozicija vlasti i
ekonomske moći. A mi još uvijek antifašizam i njegovo djeloivanje posmatramo
naspram onog što imamo u istorijskom pamćenju iz četrdesetih godina prošlog
vijeka. Mi bi još ratovali protiv Hitlera, Musolinija, Ante, Draže i inih
drugih koje imamo u pamćenju, a za to vrijeme oko nas rastu i preuzimaju poluge
vlast neki novi fireri koji koriste metode ovog vremena. Rekao bih da je
antifašizam ostao u analognom sistemu, a fašizam se prestrojio u digitalni i
nekompatibilni smo. Moramo naučiti šta jesu novi oblici fašizma da bi mogli
iznaći sredstva otpora. Moramo sa komemorativnog antifašizma preći u proaktivni
koji reaguje na sve društvene pojave. Bogato antifašističko naslijeđe koje baštinimo
je dobra osnova za inspiraciju i nadahnuće za naše, ovovremene antifašističke
borbe. Da bi to mogli učiniti moramo svi govoriti o svim pojavama i stvarati
zajednički svenarodni antifašistički front jugoslovenskih naroda, jer i
naslijeđe nam je zajedničko kao i brojni problemi danas.
Mi
nemamo pravo na šutnju. Šutnja nije otpor. Nemamo pravo ni na nedjelovanje.
Moramo mi, koji se deklarišemo kao antifašisti, naučiti šta nam je zajedničko i
tada potisnuti u stranu razlike u koje nas fašisti uvjeravaju i predstavljaju
ih kao ogromne, a onda o tome govoriti, ići u narod i na teren, koristiti sva
sredstva kako bi riječi zajedništva došle do što većeg broja građana. Moramo
građanima prenijeti stav da je drugo ime za slobodu antifašizam. Onaj ko dođe
do naroda pobjediće.
Sa
divljenjem i velikim simpatijama pratim otpor koji građani Beograda pružaju.
Upornost i izdržljivost je fascinantna i inspirirajuća, ali je istovremeno i
upornost vlasti zastrašujuća. Primjer Beograda je nauk za sve nas, koliko je
vlast bahata i izdržljiva, te spremna na sve da bi ostala na vlasti. Ali to
nije ništa novo, bezbroj je primjera iz prošlosti sa sličnim ponašanjem i
krajem koji je neminovan. Ukratko, ja Beograd posljednju godinu doživljavam kao
svjetionik nade, baš kao što je 4. jula 1941. godine iz Ribnikarove kuće u
Beogradu krenuo poziv narodima Jugoslavije na dizanje ustanka i borbu za
slobodu. Meni ovo što činite jeste neki noivi svojevrsni poziv na novi
„ustanak“ i borbu za novu slobodu.
Naša
Amra Prutina, koja je nesretno preminula u 37 godini života bila je hrabra,
otvorena i beskompromisna mlada glumica, koja se bavila i dramsko pedagoškim
radom. Bila je zapravo glumica koja je cijelim svojim bićem živjela i
promovisala ideju i misiju eMTeeM-a., Nakon njene smrti odlučili smo da
ustanovimo Nagradu za umjetničku hrabrost koja će nositi njeno ime. Ideja je
da, pored čuvanja uspomene na našu Amru, potičemo i ističemo hrabre, smjele,
otvorene i slične teatarske iskorake u bilo kom segmentu umjetnosti teatra. Do
sada su nagradu dobili Darko Cvijetić, pisac i glumac, ansambl predstave
„Uspavanka za Mladenku“, Zlatko Paković, reditelj i Maja Salkić, glumica i
direktorica SARTR-a. Ove godine Nagrada je pripala Reflektor teatru, prvenstveno
za projekat „Moja zemlja“, ali i za sav društveni angažman.
Ova
nagrada je svojevrsni omaž svim generacijama eMTeeM-ovaca koji su u neprekidnom
nizu od 1974. godine poticali mladu publiku, ali i ostale da misle svojom
glavom i da djeluju na osnovu onog što misle, a ne na osnovu onog što im se
nameće.

Primjedbe
Objavi komentar