KRIK
O jednom davnom događaju ostalo je zapisano:
„Dan kada je Vili Brant pao na koljena u Varšavi
moleći za oproštaj otvorio je put pomirenja Poljaka i Nijemaca. Klečao je samo 30 sekundi. Ali Willy Brandt je za pola minute
ušao u istoriju. Njemački socijlaldemokrata je decembra 1970. bio prvi njemački
kancelar koji je stupio nogom na poljsko tlo. Od Drugog svjetskog rata tada je
prošlo svega 25 godina - od njemačke okupacije Poljske i njemačkog ubijanja.
Brant je doputovao u Varšavu da bi omogućio novi početak u njemačko-poljskim
odnosima.
Pred spomenikom ustanku u Varšavskom getu Brandt je u
prijepodnevnim satima 7. decembra polagao vijenac. Brandt je položio vijenac,
vratio se korak-dva nazad i sačekao. Odjednom je klekao pognute glave. Tako je
ostao na tvrdom, mokrom granitu. Fotografi su se sjatili oko njega sluteći da
će ta fotografija obići svijet.
„Nad ponorom njemačke istorije, pod teretom miliona ubijenih,
uradio sam to što ljudi inače rade kada jezik zakaže“, napisao je kasnije Brandt
u svojim memoarima. Brandt je klečao kao griješnik, oslanjajući se na
hrišćanske motive. Rekao je da se molio da Njemcima bude oprošteno. On, koji je
oduvijek bio protivnik nacista, htio je da njegovom narodu oproste.
Brandt
je rekao da to nije bilo planirano. „Moji najbliži saradnici nisu bili manje
iznenađeni od reportera i fotografa koji su bili pored mene“, zapisao je on.
Kšištof
Ruhnjevic, profesor istorije na Vroclavskom univerzitetu kaže da je i poljska
vlada bila iznenađena: „Do tada su to bili `zli Nijemci`. Predstavljali su ih
kao revanšiste. A onda dođe njemački kancelar i klekne, pokazujući spremnost na
pokajanje”. Poljski istoričar kaže da je poljska vlada ispravno shvatila Brandtov
gest, ali da partijska propaganda nije prestala da proizvodi negativnu sliku
Nijemaca.
Ruhnjevic kaže da brojni Poljaci nisu ni saznali za ovu gestu -
Brandtov pad na koljena. Fotografija nije objavljena u poljskim novinama. Tek
na duže staze je Brandtova politika pokazala rezultate. A Nijemci? Istoričarka
Kristina Majer iz Fondacije Vili Brandt kaže da je Brandtovo klečanje bilo
povreda tabua. Izgleda da većina Nijemaca još uvijek nije bila spremna da
zamoli za oproštaj zbog nacističkih zločina. Ankete su 1970. pokazale da je
svaki drugi Nijemac u Zapadnoj Njemačkoj smatrao da je Brandtov gest pretjeran
i odbijao ga je.
Brandt
je prilikom te posjete potpisao Varšavski ugovor, kojim se Njemačka odriče
svojih bivših istočnih teritorija, koje su poslije Drugog svjetskog rata
pripale Poljskoj. Konzervativna demohrišćanska opozicija je to odbila. A ekstremni
desničari su Brandta čak nazivali “narodnim izdajnikom”. Mnogi istoričari sada
vide ovaj Brandtov potez kao korak na putu ka ponovnom ujedinjenju Njemačke
1990.“
Ovog događaja sam se sjetio juče, nakon što sam čuo i pročitao
šta je Emir Suljagić, direktor Memorijalnog centra u Potočarima, rekao, između
ostalog, u svom obraćanju na otvaranju konferencije o kolektivnom sjećanju.
Suljagić kaže:
“Oni koji su služili u 13. Waffen SS diviziji
ili bili sluge ustaškog režima Nezavisne Države Hrvatske, nisu to činili u ime
našeg naroda. Njihova djela ne govore u naše ime ni danas. Naš narod i
zemlja su bili porobljeni i pod okupacijom, naš glas je bio ugušen. Ako je neko
imao pravo da govori u naše ime, to su bili bosanskohercegovački partizani i
antifašisti poput Fadila Jahića, Pašage Mandžića, Avde Hume i brojnih drugih. U
naše ime je govorio Derviš Korkut, koji je rizikovao svoj i život svoje
porodice da spasi najvažnije što jedan narod može imati – pamćenje o sebi –
kada je od nacista sakrio Hagadu”.
Kao i Brandta 1970. godine, tako su i
Suljagića 2023. godine brojni napali i napadaju, izvrijeđali i izrekli riječi
koje pristojan čovjek ne može ni pomisliti. Znao je, zasigurno, Emir Suljagić da
će biti tako, a ipak je rekao to što je rekao. Njegov gest nije gest hrabrosti,
kako neki to žele predstaviti, to je gest ljudskosti i punog razumjevanja
potrebe za kolektivnom katarzom bosansko-hercegovačkog društva, a u okviru
njega i bošnjačkog naroda. Ovih nekoliko rečenica izgovorenih u Potočarima samo
dan pred obilježavanje godišnjice genocida su krik svjesnog čovjeka, svjedoka
genocida, o potrebi kolektivnog otriježnjenja najbrojnijeg bosansko-hercegovačkog
naroda, naroda koji je opstao uprkos genocidu. Ovih nekoliko Suljagićevih
rečenica su i opomena da se hitno moramo osloboditi svih mrlja iz naše
prošlosti, bez obzira koliko neki pojedinci bili vezani, lično ili ideološki,
za te mrlje, jer uistinu u moru pozitivnih primjera i stajanja na pravoj strani
historije niko nema pravo da je greškama, svjesnim ili nesvjesnim, prlja i tim
prljanjem zatomljuje historijsko bogatstvo kojim bi se ponosili i mnogo veći
narodi od nas,
Zato mislim da je ovaj Suljagićev gest,
zapravo gest koji smo dugo čekali i na sreću dočekali. Posebno je važno što je
izgovoren na najboljem mjestu u Bosni i Hercegovini za izgovoriti ovakve
poruke, jer Srebrenica je tragedija mitskih razmjera. Kada sa takvog mjesta
dođe bolan krik koji poziva na oprost, a sve činjenice ljudsko biće nagovaraju
na osvetu, onda te poruke odzvone planetom Zemljom mnogo snažnije i stanu u
ravan onog Brandtovog klečanja u Varšavskom getu 1970. godine.
Poslije ovog 10. jula 2023. godine mnoge
stvari drugačije će se gledati nego posljednjih trideset godina. Istina, biće
još mniogo prljavih napada, kvaziintelektualnih rasprava i botovskog
filozofiranja, ali kada se sve slegne i priča o Handžar diviziji i muslimanima
u ustaškim postrojbama otićiće u onaj dio naše historije gdje joj je i mjesto,
a punu afirmaciju dobiće istinski borci za slobodu i emancipaciju tog istog
naroda, koji su danas potisnuti iz kolektivnog pamćenja.
Ono što mi se u ovom trenutku čini jako
važnim je da oni koji misle da je Suljagićev potez dobar, to javno i kažu, ne
jednom i ne usputno, nego više puta i glasno. Ne smije biti kalkulisanja i
šutnje, kako često činimo. Govoriti o ovome je glas razuma i glas poziva na
ozdravljenje našeg društva. Ne smije prevladati logika, koja nam je ušla u sve
pore društva, logika čekanja da nešto urade drugi, pa ćemo onda mi, jer ako
budemo prvi pokazaćemo se kao slabiji itd, itd.
A istina je upravo suprotna, odreći se
vlastitih slabosti je izraz vlastite snage i snažna poruka te snage svima
drugima.
Ne smijemo se bojati svoje snage.
Pokažimo je, jer sve drugo nas predstavlja
kao slabe i gubitnike.
A mi smo pobjednici, jer smo opstali, pa
prihvatimo to.
Upravo na to nas poziva Suljagić, prihvatimo
ulogu pobjednika.
Primjedbe
Objavi komentar