KAD INŽINJER I LJEKAR TUMAČE PRAVO
Bezmalo cijeli život moja adresa stanovanja jeste Mostar. Pamtim skromne šezdesete, pamtim pojavu Fiće na našim ulicama, Mujićevu Vespu u Podhumu, štrcaljke ljeti i njihovo polijevanje neasfaltiranih ulica, kupanje ispod Starog mosta, pa prva izviđačka logorovanja na Boračkom jezeru i Prapratnom i tako dalje, i tako dalje. Naravno, pamtim i Korzo, i otvaranje Doma omladine, štafete, sletove, ali i smijeh i radost na ulicama Mostara.
A onda je upaljeno svjetlo i ugašena tama i
mrak koju smo imali ranije, kažu. Ali je nestalo i smijeha i radosti na ulicama
Mostara. U svakodnevni riječnik ušle su neke riječi kojima su data potpuno
drugačija značenja od onih koje smo do tada znali.
Kako je
to počelo, a u posljednje vrijeme kulminiralo do zveckanja oružjem, sve se više
pitam i sam sebi postavljam slijedeća pitanja, koja su zapravo rezultat tog
novog svjetla i davanja novog značenja istim riječima:
-
Šta je
konstitucija?
-
Šta je
konstitutivni narod?
-
Šta je
dijaspora?
O tome u
posljednje vrijeme najviše, gotovo zapjenjeno, priča jedan inžinjer i jedan
ljekar, a stvar je pravne prirode. Daju vrlo zanimljiva tumačenja. Zato, sam
sebi velim, ako inžinjer i ljekar mogu cijelu državu svojom pričom, što bi
narod rekao, o jadu zabaviti, onda mogu i ja imati svoje razmišljanje o istim
pitanjima, te ga javno i iznijeti. Dakle, Hrvatska enciklopedija za
konstituciju, u pravnom smislu, kaže:
-
konstitucija (lat. constitutio: ustroj;
odluka). 1. → ustav
U tom smislu kaže da je Konstitutivni narod jedan od više naroda ili nacija koji dijele zajedničku
teritorijalnu cjelinu jedne države.
Dodajmo tome činjenicu da termin „konstitutivni“ vuče korijen iz sovjetskih ustavnih rješenja iz
vremena dok je Sovjetski Savez postojao kao država. Poređenjem načina na koji
je taj pojam vidio Sovjetski Savez u svom ustavnom rješenju s onim kako ga
tumače domaće političke elite, moguće je uvidjeti određene sličnosti.
Kod Sovjeta je stajalo da su prava pojedinaca
bila ograničena u korist prava konstitutivnih naroda, a raspadom Sovjetskog
Saveza, ocijenjeno je da je to bio totalitarni režim koji je koristio
socijalističke ili komunističke ideje za ostvarivanje određenih političkih
ciljeva.
Dakle, ako je termin „konstitutivni“ izveden iz
totalitarnih režima, s pravom se moramo zapitati da li i oni koji se zalažu za „jednakopravnost
konstitutivnih naroda“ danas ovdje, također žele plasirati totalitarne
ideje.
Analogno svemu ovome stvari se mogu posmatrati i na drugi način.
Naprimjer, ako konstitucija znači Ustav, znači li to da konstitutivni narod
doslovno tumačeno znači ustavni narod. Ako to tako posmatramo, onda znači da
onaj inžinjer i onaj ljekar jesu sljedbenici totalitarnih ideja omraženog im „komunizma“,
a istovremeno i tvorci ideje i tvrdnje da, ako postoje ustavni narodi, onda
analogno tome postoje i neustavni narodi.
Ako je i od njih, po vlastitom izričaju nosioca evropskih
vrijednosti u BiH, previše je.
Ali, mene u ovom kontekstu muči i pojam dijaspora. Možda sam nešto
iz škole zaboravio, ali google ima odgovor za gotovo sve, pa tako za dijasporu
kaže:
- Dijaspora (grč. δıασπορά: rasipanje), raseljavanje pripadnika
nekog naroda, etničke, vjerske ili etnokonfesijske skupine u krajeve izvan
njihove domovine. Osim prostorne rasutosti, obilježja su dijaspore želja
skupine ili naroda da prenese svoje naslijeđe (osobito religijsko) kako bi
očuvala svoj identitet, tj. da se održi kao manjina bez obzira na stupanj
integracije. Dio dijaspore uvijek se asimilira i nestaje. U pravilu se to
događa brže ondje gdje su kultura i religija zemlje primitka bliže, a njezine
institucije demokratskije. Za održanje dijaspore važna je i njezina veličina.
Male ili izolirane skupine naginju nestajanju. Britanski sociolog Robin Cohen
predložio je 1997. ovu tipologiju dijaspore: 1. žrtvoslovna (Židovi, Afrikanci
i Armenci), 2. radna (Indijci), 3. trgovačka (Kinezi i Libanonci), 4.
imperijalna (Britanci) i 5. kulturna (karipsko područje). Međutim, između
određene etničke skupine i osobitog tipa dijaspore ne postoji idealna
jednakost. Židovi nisu bili samo žrtvoslovna dijaspora. Kako su se mijenjale
okolnosti, tako su se mogli smatrati i trgovačkom, radnom i kult. dijasporom,
dok danas iskazuju visok stupanj kozmopolitizma. Kinezi se kao ugovorni radnici
mogu smatrati i radnom dijasporom, a indijska dijaspora imala je važnu ulogu i
u trgovini. Osim navedenih dijaspora, koje se mogu smatrati autentičnima, u znanosti
je još uvijek otvoreno pitanje čine li dijasporu mnogobrojne doseljeničke
skupine (Hrvati, Irci, Poljaci) u SAD-u i u drugim useljeničkim zemljama ili je
to zapravo migracija. Odnos između dijaspore i zemlje iseljavanja uglavnom je
dinamičan (sudjelovanje u gospodarstvu, utjecaj na političke prilike i sl.), a
tijekom posljednja dva stoljeća zajednice dijaspore osnovale su nekoliko
država. Haiti i Liberiju utemeljili su potomci nekad odvođenih crnih robova,
Izrael su osnovali potomci rasutih Židova, Singapur je stvoren na poticaj
kineske dijaspore, a tako i neke druge male države, osobito otočne, Trinidad i
Tobago, Surinam, Gvajanu, Mauricijus i sl., stvorile su raspršene zajednice.
Zemlje gostoprimci u prošlosti su imale promjenljiv i proturječan odnos prema
dijaspori. Dijaspore raspršene na širokom prostoru često su bile meta represije
ili asimilacije. Najpoznatiji su primjer Židovi i Romi u nacističkoj Njemačkoj.
Ipak, više je slučajeva gdje različite skupine uspješno žive zajedno i
integriraju se. Važnu ulogu pritom imaju nacionalno zakonodavstvo te
međunarodno pravo, koje sve više štiti manjine.
Ako ovo jeste ovako, a jeste, ja imam konfuziju u glavi. Naime,
onaj inžinjer i onaj ljekar prihvatili su i koriste sve pogodnosti koje iz toga
proizilaze, što je i Ustavom Republike Hrvatske jasno definisano, da su
dijaspora Republike Hrvatske. Pojednostavljeno rečeno, oni ili njihovi preci su
na područje sadašnje Bosne i Hercegovine, iz nekih razloga ranije izbjegli i
ovdje nastavili njegovati običaje, kulturu, religiju i tako dalje, iz svoje
matice zemlje. Ali to nije istina, procesi su uglavnom išli u suprotnom pravcu,
pa bi se danas za bar jednu trećinu stanovnika Republike Hrvatske moglo reći da
su bosansko-hercegovačka dijaspora.
Drugo zanimljivo pitanje koje iz svega ovoga proizilazi je
slijedeće: Da li dijaspora može istovremeno biti i konstitutivni narod?
Ako slijedimo tumačenja prava koja daju onaj inžinjer i onaj
ljekar nema šanse. Oni bez zadrške tvrde da su tu od pamtivjeka, da je većina
srednjevjekovnih banova i kraljeva Bosne njihova, te da famozna konstitutivnost
njihovog plemena nije upitna. Neću ništa sporiti, ali moram pitati: Kada ste
izbjegli iz matice zemlje u ovu?
Odgovora nema, jer nisu nikad, a sva priča se svodi na onu
narodnu: Gospoda bi i pare i jare.
Takva pohlepa uglavnom završi loše za one koji bez pogovorno vjeruju
vođama koji misle isključivo na vlastitu „guzicu“.
Nisam pravnik, ali nisu ni oni, pa ako sve ovo i nema smisla
morao sam zapisati razmišljanja, jer i njihovo tumačenje prava i pravde, meni
već odavno izgleda bedastoća planetarnih razmjera. Tim više, što i posljednjih
trideset godina živim u Mostaru, u kojem njihova politika suvereno vlada, i
znam, osjećam, živim njihovu „ravnopravnost“, „razumijevanje“, „toleranciju“, „poštovanje“...
Ne dao Bog to ni najvećem dušmaninu.
E bas tako. Bravo.
OdgovoriIzbrišiHvala drug
OdgovoriIzbrišiBravo drug
OdgovoriIzbrišiBravo drug moj
OdgovoriIzbrišiHvala.
OdgovoriIzbriši