GOVORITI ILI NE GOVORITI?
Na jednoj radionici u okviru Pax projekta koji
smo realizirali odmah poslije rata, a na materijalu mita o Pandori i Prometeju
razvijen vrlo zanimljiv program odgojnog teatra koji problematizira nasilje. Tu
ideju, taj program smo kasnije u okviru Mostarskog teatra mladih u više
varijanti razvijali i vodili proces sa brojnim građanima BiH, svih uzrasta i
profila, ali i u više zemalja u svijetu.
Podsjećam, učesnici te, sada davne,
radionice, njih trideset, bili su uglavnom mladi ljudi iz cijele Bosne i
Hercegovine. Ovladavajući tehnikama Teatra u obrazovanju, a istovremeno
istražujući materijal mita, na kraju su ponudili uzbudljiv teatarski mamac za
istraživanje svih vidova nasilja.
Razvijajući taj uzbudljivi materijal
dio mladih ljudi koji su učestvovali u njegovom kreiranju na radionici kasnije je
u okviru Mostarskog teatra mladih razvio program Teatra u obrazovanju pod
nazivom „Maske“, koji slijedi osnovnu zamisao nastalu na radionici.
U početku je naš fokus bio na
silovanju kao ratnoj strategiji. Zatim smo se bavili nasiljem kao mitološkom
pojavom na Balkanu, životom pod maskama, licemjerstvom, nasiljem u porodici, i
na kraju nasiljem mladih i nasiljem nad mladima.
Zašto nasilje mladih na kraju?
Tada, desetogodišnje postojanje
Centra za dramski odgoj Bosne i Hercegovine i kontinuirana realizacija čitavog
niza projekata na području cijele Bosne i Hercegovine, ali i šire, obezbijedili
su nam, na bazi brojnih nezavisnih evaluacija tih projekata, značajne podatke o
potrebama djece i mladih ljudi u našoj zemlji. Naravno, za stvaranje potpune
slike koristili smo i sve dostupne nam pokazatelje relevantnih državnih
institucija, ali i nevladinih organizacija, kako domaćih, tako i inozemnih. Ne
elaborirajući na ovom mjestu uzroke zaključili smo na bazi svih tih pokazatelja
da je trend nasilnog ponašanja mladih ljudi u dobi od 11 do 15 godina u
značajnom porastu, te da je to ponašanje vrlo prisutno u samoj školi i njenom
okruženju.
Podaci o
korištenju noževa u dječijim tučama, slomljene noge, premlaćivanje do gubljenja
svijesti, razni oblici iživljavanja grupa na pojedincima i slično usmjerili su
naša razmišljanja na kreiranje ovakvog projekta. Doda li se tome značajno
prisustvo raznih poroka već u osnovnoj školi, te destruktivno ponašanje velikog
broja dječaka i djevojčica ukazuje na alarmantnu situaciju pred kojom ne
smijemo zatvarati oči.
Takođe smo
zaključili da je odgojna komponenta porodice smanjena, da roditelji očekuju da
će škola, osim obrazovanja, preuzeti i kompletnu odgojnu funkciju. Rezultat su
zapuštena djeca koja uzore traže na ulici. U Mostaru je ovakvoj situaciji
značajno doprinijela podijeljenost obrazovnog sistema što, između ostalog,
rezultira prenapučenosti školskih objekata, jer nisu rijetki slučajevi da u
zgradi građenoj za jednu osnovnu školu danas egzistira i još jedna srednja. Sve
to utiče na smanjenje odgojne komponente i svođenje škole na samo obrazovni
proces. Ako se tome doda i katastrofalna ekonomska situacija u gradu i još
prisutna podijeljenost grada, što sve utiče na sveukupnu apatiju stanovništva i
prepuštanje djece samih sebi. U toj prepuštenosti i nedostatku odgojne
komponente porodice, a pod uticajem brojnih negativnih uzora kojima smo
izloženi, djeca postaju nasilna i često van kontrole.
Procjenjujući ovu situaciju krenuli smo u škole. Sve, sa ciljem da uđemo
u svaki razred od petog do osmog, odnosno devetog, i na satu odjeljenske
zajednice pokažemo naš mamac proistekao iz one, već pomenute, radionice Pax
projecta inspirisane mitom o Prometeju i Pandori. Bila je to posljednja verzija
programa «Maske».
Radili
smo, dakle, u svim razredima, direktno u učionici i ograničeni trajanjem
školskog časa.
Struktura, kao primjer našeg rada, koju
smo im ponudili izgledala je i izgleda ovako:
- kratak
uvod (predstavljanje, upoznavanje sa metodologijom Teatra u obrazovanju sa
akcentom na učestvovanje)
- igranje
teatarskog mamca (četiri scene unaprijed pripremljene. ( Igraju mladi glumci
koji se u drugoj fazi uključuju u proces rada kao dramski pedagozi)
- kratka
analiza mamca da bi se stekao uvid u nivo razumijevanja situacije, likova i
osnovnog problema u odigranoj scenskoj situaciji
- nakon
što se kao osnovni problem u odigranoj situaciji uoči nasilje kratak razgovor o
nasilju, vrstama i slično.
- Pogodnom
tehnikom prisutne podijelimo u više grupa od po pet učesnika.
- Zamolimo
sve učesnike da se prisjete jednog primjera - situacije iz vlastitog života
kada su u bilo kom obliku bili nasilni prema nekome, ili kada je neko bio
nasilan prema njima, ili kada su gledali neko nasilje a nisu ništa poduzeli.
- Nakon
što konstatujemo da su se svi sjetili zamolimo ih da u malim grupama jedni
drugima ispričaju primjere kojih su se sjetili. Tada u grupe ulaze dramski
pedagozi – glumci koji su igrali mamac da pomognu i potaknu razgovor. Ne
požurujemo učesnike.
- Nakon
ispričanih situacija vlastitog nasilja zamolimo svaku grupu da od pet primjera
odabere jednu situaciju po vlastitom ključu, možda najzanimljiviju, možda
najagresivniju, možda...
- Kada
su odabrali situaciju damo im u zadatak da još jednom izanaliziraju šta se
desilo i definišu sve aktere u odabranoj situaciji. Nakon toga zamolimo ih da
preuzmu uloge aktera iz odabrane situacije i pokušaju napraviti zaustavljeni
prizor (skulpturu) ključnog trenutka nasilja u odabranoj situaciji. Damo
vrijeme za probu.
- Na
kraju pozovemo sve grupe da pokažu svoje zaustavljene prizore. Pozovemo ostale
da prepoznaju situaciju i aktere. Zavisno od vremena koristimo tehnike: vruća
stolica i ispitivanje u ulozi. Moguće je mjenjati ulogu nasilnika i žrtve pa
ponoviti ispitivanje u ulozi.
- Na
kraju izvučemo zaključak iz misli koje su rekli sami učesnici. Podsjetimo ih na
to.
Svrha ovog
projekta, koji još traje, je osvijestiti nasilno ponašanje, ukazati na uzroke,
istražiti ih, ali i pokazati posljedice. Ne želimo to raditi samo sa djecom. U
projekat smo uključili i roditelje, nastavnike, ali i svu djecu u školi, ne
izdvajajući one koji pokazuju izrazito nasilno ponašanje. Dakle, svrha je
osvijestiti uzroke nasilnog ponašanja i na taj način pokušati djelovati
preventivno, a ne se baviti posljedicama.
Cilj
projekta je da osvještavajući uzroke nasilnog ponašanja svakog pojedinca
pokušamo, suočavajući ga sa posljedicama, uticati na promjenu ponašanja danas.
Na ovaj
način kroz igru vrlo jednostavno smo identificirali njihova pojedinačna
devijantna ponašanja, ali i uočili uzroke i naznačili moguće puteve ka
rješenju. Zapravo sve su nam to zaneseni igrom u vlastitom fikcijskom kontekstu
odigrala i pokazala djeca. Na nama je bilo samo da to uočimo i pročitamo. Nakon
analize svih dobivenih pokazatelja organizirali smo seanse sa roditeljima,
umjesto klasičnih roditeljskih sastanaka, ali sada su igrani mamci situacija
koje smo dobili od njihove djece sa akcentom na istražene uzroke nasilnog
ponašanja djece i moguće posljedice. Pokazalo se, ovakvo suočavanje sa
stvarnošću je katarzično i učinkovito.
Paralelno
sa ovim aktivnostima organizirali smo i seriju radionica sa nastavnicima sa
ciljem njihovog osposobljavanja za primjenu metodologije Drame i Teatra u
obrazovanju, te Forum teatra, u njihovom svakodnevnom pedagoškom radu.
Svjesni
činjenice da je problem vrlo izražen i da ne postoje brza kratkoročna rješenja
realizacijom ovog projekta očekujemo slijedeće rezultate:
-
aktivnije
bavljenje problemom svih zainteresiranih,
-
bavljenje
uzrocima problema, dakle prevencijom, a ne posljedicama,
-
osposobljavanje
velikog broja nastavnika za primjenu nove metodologije vrlo pogodne za ovakav
rad, a još uvijek nedovoljno primjenjivane u nastavnom procesu kod nas.
Vjerujemo da je realizacija ovog projekta u osnovnim školama Mostara promovirala svojim pozitivnim uticajem ovakav vid rada i uticala da se on proširi, te da će osposobljeni nastavnici primjenjivati ovu metodologiju u svakodnevnom radu. Uvjereni smo, takođe, da će ovaj projekat suočavajući roditelje sa brojnim uzrocima devijantnog ponašanja njihove djece uticati na promjenu ponašanja samih roditelja, što bi po dosadašnjem iskustvu moralo značajno uticati na smanjenje nasilnog ponašanja djece i mladih ljudi u našem okruženju.
Zaključili
smo da, uočavajući pojedinačne uzroke
definišemo i kolektivne i učimo se boriti sa njima.
Moj osnovni problem u brojnim
učionicama, a do sada smo u okviru ovog projekta bili u 526 učionica, bio je
kako učenike motivisati i stimulisati da ne odgovaraju sa Da ili Ne, kako ih
«natjerati» da govore i iznose svoja mišljenja. Naprimjer, u jednoj seoskoj
školi u okolini Mostara u osmom razredu mogli smo primjetiti vrlo moderno
obučene djevojke i mladiće, našminkane i vrlo zainteresirane za gledanje mamca,
koji jeste mali komad teatra, ali čim se situacija promijenila i čim je trebalo
progovoriti, iznositi vlastita mišljenja, dileme, stavove sve je izgledalo
dijametralno drugačije. Naime, djevojke su oborile pogled i dijelom odjeće
prekrile usta. Jasno su davale do znanja da je za njih program završen. One
nisu tu da govore, njihovo je da sjede, šute i slušaju. Tradicija je to u
njihovom kraju i danas. I ne samo u njihovom.
Bilo je jasno da proces treba usmjeriti
u drugačijem pravcu. Više nije bilo bitno fizičko nasilje, počeli smo
ispitivati položaj žene u toj lokalnoj zajednici. Nije bilo nimalo lako.
Najčešći odgovor ili konstatacija bila je: Ja sam žena, tako je to. Tu se ništa
ne može promjeniti.
Iščupali smo nekoliko malih porodičnih
situacija. Bile su bolne i teške. Samo smo malo otvorili problem. Momci su se
smijali i smatrali da tu nema problema. Nismo insistirali svjesni činjenice
kolika je hrabrost bila potrebna da dvije-tri djevojke progovore, stidljivo,
šturo, ali progovore...
Iz škole smo otišli zamišljeni i sa
čvrstom odlukom da se brzo moramo vratiti, ali i sa uvjerenjem da ovakvih
sredina ima jako puno u našem okruženju.
Ubrzo je došla potvrda, pozitivna i
ohrabrujuća, za naš rad u ovoj školi. Direktorica škole, na zahtjev učenika,
zove da opet dođemo, ali u sve razrede.
Vrlo je upečatljiv primjer još jedne
škole u Mostaru u kojoj smo radili ovaj program na časovima odjeljenske
zajednice. Bile su to grupe od oko 30 učenika. Nastavnici nisu prisustvovali. U
svakom od 6 razreda bar jedna od pet malih grupa ponovila je istu ili skoro
istu scenu. U nekim razredima i više njih. Bio je to alarm za uzbunu. Koristeći
metod ispitivanja u ulozi otkrili smo da postoji nastavnik u školi koji redovno
maltretira učenike, pa čak i fizički udara. Vruća stolica otkrila je i koji je
to nastavnik. Nakon ove jednodnevne posjete školi i razgovora sa direktorom i
pedagogom škole dugo, iz straha čuvana tajna, javno je objelodanjena.
Nastavnik
je sankcionisan i sve se promjenilo. Moć igre u fikcijskom kontekstu i osjećaj
sigurnosti tako stečen dao je mladim ljudima snagu da govore, a kad su
progovorili našlo se i rješenje.
Drugo, za nas vrlo zanimljivo iskustvo
desilo se u jednopj seoskoj školi u blizini Mostara. Otišli smo tamo sa
stereotipnim mišljenjem o onom šta nas očekuje. Bili smo iznenađeni. Školska
zgrada mala i neuslovna, ali sve čisto, organizirano i srdačno. Lijepo smo se
osjećali. Djeca otvorena i spremna za saradnju, vrlo radoznala. I njima smo
ponudili «Maske». U jednom šestom razredu sa djecom od oko 12 godina osjećali
smo neku posebnu radost. Već nakon pet minuta glumci u maloj predstavi stave
velike bijele maske preko lica. Primjetio sam jednog dječaka kako se odmah
unervozio i počeo zapitkivati nastavnicu. Smirivala ga je i upućivala na nas.
Jedva je izdržao tih prvih petnaest minuta. Čim je dobio priliku munjevito je
postavio pitanje: Zašto na maskama koje imaju mladi ljudi nema usta dok ih na
maskama koje imaju roditelji ima?
Da sam mogao poljubio bih ga od sreće.
Bilo je to pitanje koje smo prvi put dobili. Ovaj proces radili smo u brojnim
zemljama Evrope, u SAD, sa aktivistima koji se bave zaštitom ljudskih prava, sa
studentima...., ali ovog suštinskog pitanja u oko 100 do tada održanih seansi
nije bilo. Dijete je dalo i odgovor. Jasno je prepoznalo beznađe društva u
kojem živi koje mu neda da govori, ali i svu tragiku tradicije u kojoj ono nema
šta da misli i govori. Zna se ko ima pravo da govori.
O ovome smo razmišljali kada smo pravili
ovaj program Do sada smo to morali sami inicirati. U ovoj školi, u ovom razredu
dječak od 12 godina vidio je u tom našem fikcijskom kontekstu svoj odraz i
rekao. Poslije su svi pričali, kreirali, igrali se, ali i otišli kućama
bogatiji za jedno novo saznanje. Zajedno smo zaključili da o svemu, bez obzira
koliko bilo teško moramo govoriti. Jer ako govorimo ima nade da nas neko čuje,
a ako nas neko čuje postoje šanse da se nešto i promjeni. Ovo je citat. Ovo su
rekli mladi ljudi u jednoj osnovnoj školi, a mi zapisali i zapamtili.
Ponavljamo i drugima svjesni da dilema govoriti ili ne govoriti jeste duboko
ukorijenjena u našoj tradiciji, kulturi, odgoju, obrazovanju..
Zato nas vide kao kulturu stida.
Nakon svega, uvjeren sam, da će mladi
ljudi sa kojima smo se sreli ubuduće govoriti i istinski mjenjati svoj
mikrosvijet. Te promjene su naš najveći uspjeh.
Zato žurimo da dođemo u što više
mikrosvijetova u našem gradu, ali i u našoj zemlji.
ČESTITAM i potpisujem od A do Ž za zuzetan odnos i pristup u odgoju mladih ljudi.
OdgovoriIzbriši