SLIKA SVIJETA


 

Nakon dugo vremena čuo sam se sa dragom prijateljicom, koja od prije rata živi u Londonu. 

Sjetih se naše davne prepiske i pitanja 
o kojem smo raspravljali. I danas 
je to aktuelno. Naime, od nje sam dobio e-mail 
u kome me moli da joj hitno pošaljem neka 
razmišljanja o ideji predstave koju bi u jednom 
tamošnjem teatru trebao realizirati kao svoj 
autorski projekat. 
Ono što traže je neka vrsta estetskog 
viđenja svijeta očima umjetnika koji, 
kako to oni kažu, pripada islamskom kulturnom 
krugu. Posljedica je to 11. septembra i 
svega onog što je uslijedilo. Iako sam dugo 
razmišljao, odgovor je bio u jednom dahu i u 
potpunosti drugačiji od onog što sam na početku želio. Napisao sam:
         «Od našeg posljednjeg razgovora, 
koji sam djelimično čuo, intenzivno 
razmišljam o mogućoj ideji za rad. Od kuda god 
krenem vratim se u suštini na isti početak. Onda 
sebi postavljam neka pitanja ili pak samo 
konstatujem, kao na primjer:
        - Da li svijet još pamti bosansku 
tragediju?
        - Da li to pamćenje u metaforičkom 
smislu ima i danas određenu težinu?
        - Ako ima, da li svijet bolje 
razumijeva suštinu bosanskog društva?
        - Ako razumije, nije li to u 
globalnom smislu slika SVIJETA samog?
        - Znači li to onda da Bosna i 
njena tragedija mogu biti metafora za 
svijet i odnose u njemu?
        - Meni se čini da tu ima nekog 
vraga.
        - Da li je onda, ako stvari ovako 
postavimo, Mostar i njegova podijela na 
istok i zapad, ili kako SVIJET to vidi na 
kršćanstvo i islam srce te metaforičke slike. Pa 
ovdje je građen jedan od najljepših mostova u 
istoriji civilizacije (neki tvrde da to nije 
napravio čovjek, kažu to je božije djelo), 
pravljen je da spoji dvije obale, dva svijeta i 
omogući im komunikaciju još daleke 1566. godine. 
I bio je to preko 4oo godina. I onda je srušen 
l993. godine da bi se prekinula komunikacija i 
uspostavili odnosi straha, mržnje,... Sad se 
ponovo gradi. I danas, i juče, za sve generacije 
bio je više od mosta...
         - Može li ta priča o ljudima 
koji toliko vole svoj most da i onda 
kada ga nema, kada je već godinama srušen, 
tu razvalinu gdje je bio zovu njegovim imenom, 
biti dovoljna provokacija za početak. Može li 
miksanje legendi o njegovoj prvoj gradnji, o 
narastanju grada, njegovoj podjeli, o rušenju 
mosta i njegovoj ponovnoj gradnji biti dovoljna 
inspiracija. Kao što znaš Mostar je mali grad, 
ali je još u 19. vijeku bio kulturni centar. 
Ovdje oduvijek žive pripadnici četiri velike 
religije. 
Ovo je valjda jedini grad u kojem će 
muslimanski gradonačelnik još l924. 
godine opraštajući se od mrtvog pjesnika 
Alekse Šantica, Srbina, reći: Sada se ne zna da 
li će naš Aleksa u raj ili dženet.
        - Može li ta slika malog grada 
koji raste uz most i postaje slikom 
svijeta kroz obične odnose malih ljudi, 
njihove strahove i njihove radosti biti slika 
Svijeta. Može li se na sukobu ruralaca koji stižu 
u grad i imaju svoje strahove od nepoznatog 
razvijati teza o potencijalnom velikom sukobu koji 
proizilazi iz nepoznatog. Na kraju da li je 
nepoznavanje bića, običaja, tradicije drugog šansa 
za nepovjerenje, sumnju, strah, sukob, rat...
Da li je MOST šansa, da li su dvije obale mogućnost 
za most ili provaliju?
         - Kada o svemu ovome razmišljam 
ja mislim o neverbalnom teatru, teatru 
jake fizičke ekspresije, teatru snažnih slika 
uokvirenih u scenografski ram naslonjen na našu 
zajedničku razvalinu prošlosti što drsko stremi ka 
nekoj nadrealnoj budućnosti.  
          Evo to su neka pitanja koja su 
mi do sada pala na pamet, a koja sam 
stigao zapisati. Nadam se da će ti ovo biti 
jasno, da nisam iskomplikovao. Uostalom imam 
osjećaj ovdje se rađa jedna velika ideja, te imam 
pravo i pogriješiti. Bićemo na vezi. Poslaću 
ti još neke tekstove ili razmišljanja o svemu ovome. 
Naravno, sutra u predstavi, Mostara i njegovog 
mosta, možda i ne mora biti, ko zna...»
          Uslijedio je brz i kratak 
odgovor;
          «Ideje su ti odlične. Posebno, 
mislim, poenta o istoku i zapadu, zato 
što je to trenutno vrlo aktuelan problem. 
Da, cijela priča se treba dovesti na metaforički 
nivo?? Javiću ti se sutra ujutro da pričamo.» 
          Ovaj dio privatne prepiske 
natjerao me na drugačije posmatranje 
svijeta oko mene, na drugačije razumijevanje 
tragedije kroz koju je prošao grad u kojem 
živim, tragedije koja je poharala moju zemlju, 
na drugačiji način traženja uzroka za zlo koje 
je, čini mi se, bilo direktni povod za početak 
razgovora o mom mogućem angažmanu na autorskom 
projektu u Londonu. Nakon ove prepiske 
kontinuirano razmišljam o paničnom strahu koji 
kod ljudi oko mene izaziva NEPOZNATO, o grčevitom 
zatvaranju u krug POZNATOG i gradnji mehanizama 
ODBRANE kako bi se sačuvalo SVOJE, poznato.
           Šta je to u biću današnjeg 
čovjeka pa je izgubio radoznalost, nema 
želju za istraživanje i ne zna tumarati 
nepoznatim stazama? 

 

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

GODINE „NEMOĆI“?

RAZVIJAJMO KULTURU POBJEDNIKA

TAJ DRUGI SMO MI