SLIKA SVIJETA
Nakon dugo vremena čuo sam se sa dragom prijateljicom, koja od prije rata živi u Londonu.
Sjetih se naše davne prepiske i pitanja o kojem smo raspravljali. I danas je to aktuelno. Naime, od nje sam dobio e-mail
u kome me moli da joj hitno pošaljem neka
razmišljanja o ideji predstave koju bi u jednom
tamošnjem teatru trebao realizirati kao svoj
autorski projekat.
Ono što traže je neka vrsta estetskog viđenja svijeta očima umjetnika koji, kako to oni kažu, pripada islamskom kulturnom krugu. Posljedica je to 11. septembra i
svega onog što je uslijedilo. Iako sam dugo
razmišljao, odgovor je bio u jednom dahu i u
potpunosti drugačiji od onog što sam na početku želio. Napisao sam:
«Od našeg posljednjeg razgovora, koji sam djelimično čuo, intenzivno
razmišljam o mogućoj ideji za rad. Od kuda god krenem vratim se u suštini na isti početak. Onda
sebi postavljam neka pitanja ili pak samo
konstatujem, kao na primjer:
- Da li svijet još pamti bosansku tragediju? - Da li to pamćenje u metaforičkom smislu ima i danas određenu težinu? - Ako ima, da li svijet bolje razumijeva suštinu bosanskog društva? - Ako razumije, nije li to u globalnom smislu slika SVIJETA samog? - Znači li to onda da Bosna i njena tragedija mogu biti metafora za svijet i odnose u njemu? - Meni se čini da tu ima nekog vraga. - Da li je onda, ako stvari ovako postavimo, Mostar i njegova podijela na
istok i zapad, ili kako SVIJET to vidi na kršćanstvo i islam srce te metaforičke slike. Pa
ovdje je građen jedan od najljepših mostova u
istoriji civilizacije (neki tvrde da to nije
napravio čovjek, kažu to je božije djelo),
pravljen je da spoji dvije obale, dva svijeta i
omogući im komunikaciju još daleke 1566. godine.
I bio je to preko 4oo godina. I onda je srušen
l993. godine da bi se prekinula komunikacija i
uspostavili odnosi straha, mržnje,... Sad se
ponovo gradi. I danas, i juče, za sve generacije
bio je više od mosta...
- Može li ta priča o ljudima koji toliko vole svoj most da i onda kada ga nema, kada je već godinama srušen, tu razvalinu gdje je bio zovu njegovim imenom,
biti dovoljna provokacija za početak. Može li
miksanje legendi o njegovoj prvoj gradnji, o
narastanju grada, njegovoj podjeli, o rušenju
mosta i njegovoj ponovnoj gradnji biti dovoljna
inspiracija. Kao što znaš Mostar je mali grad,
ali je još u 19. vijeku bio kulturni centar.
Ovdje oduvijek žive pripadnici četiri velike
religije.
Ovo je valjda jedini grad u kojem će muslimanski gradonačelnik još l924. godine opraštajući se od mrtvog pjesnika Alekse Šantica, Srbina, reći: Sada se ne zna da
li će naš Aleksa u raj ili dženet.
- Može li ta slika malog grada koji raste uz most i postaje slikom svijeta kroz obične odnose malih ljudi, njihove strahove i njihove radosti biti slika
Svijeta. Može li se na sukobu ruralaca koji stižu
u grad i imaju svoje strahove od nepoznatog
razvijati teza o potencijalnom velikom sukobu koji
proizilazi iz nepoznatog. Na kraju da li je
nepoznavanje bića, običaja, tradicije drugog šansa
za nepovjerenje, sumnju, strah, sukob, rat...
Da li je MOST šansa, da li su dvije obale mogućnost
za most ili provaliju?
- Kada o svemu ovome razmišljam ja mislim o neverbalnom teatru, teatru
jake fizičke ekspresije, teatru snažnih slika uokvirenih u scenografski ram naslonjen na našu
zajedničku razvalinu prošlosti što drsko stremi ka
nekoj nadrealnoj budućnosti. Evo to su neka pitanja koja su mi do sada pala na pamet, a koja sam stigao zapisati. Nadam se da će ti ovo biti jasno, da nisam iskomplikovao. Uostalom imam
osjećaj ovdje se rađa jedna velika ideja, te imam
pravo i pogriješiti. Bićemo na vezi. Poslaću
ti još neke tekstove ili razmišljanja o svemu ovome.
Naravno, sutra u predstavi, Mostara i njegovog
mosta, možda i ne mora biti, ko zna...»
Uslijedio je brz i kratak odgovor; «Ideje su ti odlične. Posebno, mislim, poenta o istoku i zapadu, zato
što je to trenutno vrlo aktuelan problem. Da, cijela priča se treba dovesti na metaforički
nivo?? Javiću ti se sutra ujutro da pričamo.»
Ovaj dio privatne prepiske natjerao me na drugačije posmatranje svijeta oko mene, na drugačije razumijevanje tragedije kroz koju je prošao grad u kojem
živim, tragedije koja je poharala moju zemlju,
na drugačiji način traženja uzroka za zlo koje
je, čini mi se, bilo direktni povod za početak
razgovora o mom mogućem angažmanu na autorskom
projektu u Londonu. Nakon ove prepiske
kontinuirano razmišljam o paničnom strahu koji
kod ljudi oko mene izaziva NEPOZNATO, o grčevitom
zatvaranju u krug POZNATOG i gradnji mehanizama
ODBRANE kako bi se sačuvalo SVOJE, poznato.
Šta je to u biću današnjeg čovjeka pa je izgubio radoznalost, nema želju za istraživanje i ne zna tumarati nepoznatim stazama?

Primjedbe
Objavi komentar