„MOSTARSKE KRISTALNE NOĆI“ DANAS
Među
prvim knjigama uništena su djela Karla Marxa,
a kroz cijelu kampanju uništena su djela poznatih autora poput Bertolta
Brechta, Alberta
Einsteina, Freuda, Remarquea i drugih. Određeni
broj knjiga koji se našao na popisu zabranjenih knjiga nije spaljen već je
sačuvan u posebnim zaključanim prostorijama.
Uništavanje
intelektualnih radova Židova bio je jedan od prvih koraka prema njihovom
društvenom marginaliziranju, odnosno neprijateljskom klasificiranju. Jedno od
djela koje je spaljeno bilo je djelo židovskog pjesnika, esejista i novinara Henricha
Heinea koji je 1822. godine napisao
sljedeći citat: ondje gdje pale knjige, s vremenom će paliti i ljude.
Mnogi
povjesničari odgovornost za ovaj događaj tražili su u tadašnjem ministru
propagande Goebbelsu, ali istraživanjima i
rekonstrukcijama tadašnjih događaja došlo se do zaključka da je Goebbels
sudjelovao i pomagao studentskoj uniji tek u kasnijim stadijima organizacije i
samog spaljivanja knjiga.
Tako,
ukratko, historija bilježi ovo strašno i sramno vrijeme. Ali vratimo se u
vrijeme koje živimo i napravimo neke komparacije.
Naime,
danas mi prijatelj donese tri ista primjerka časopisa za dramu, teatar i odgoj „TmačaART“
kojem sam godinama bio urednik. Kaže mi: Sad sam prolazio pored Banje (zgrada
Gradskog kupatila u kojoj je Mostarski teatar mladih imao dvoranu i sve druge
prateće sadržaje) i vidim izbacuju u kontejnere pakete knjiga. Bi mi čudno i
pogledah o čemu se radi. Uzeh jednu i unutra nađoh tvoje ime, te ti evo donesoh
ove tri da vidiš.
O
čemu se radi?
Decembra
2010. godine gradska vlast putem novoizabrane većine u Upravnom odboru počela
je provoditi aktivnosti na zaustavljanju umjetničke ekspanzije Mostarskog
teatra mladih i njegovom svođenju na nivo dramske sekcije što bi rezultiralo
gašenjem, što je bio krajnji cilj. Imenujući, mimo kriterija, svog eksponenta
za v.d. direktora zabranjeno nam je igranje predstava i rad na novim projektima
uz obrazloženje da to stvara troškove, a profesionalnom umjetničkom osoblju
naređeno da svako jutro dolazi u kancelariju na potpis i tu boravi.
Nismo
to prihvatili, nastavili smo igrati male forme po školama, svakodnevno. Rezultat,
svi smo dobili otkaz, ali o istom nismo obavješteni. Na jedan upit zašto,
odgovoreno da nam je neodgovarajuća nacionalna struktura.
Tako
je počelo. Umjetnički ansambl se našao na ulici i nastavio raditi svoj posao,
a dva tehničara, knjigovođa i naša sekretarica koja se, gle čuda, našla u ulozi
direktorice trošili su javni novac na nerad i lažno predstavljanje. A nas se
pokušavalo bezočnim lažima kriminalizirati. Neki procesi još traju. U prostore
koje smo koristili uložili smo preko jedan milion KM koje smo kroz razne
projekte obezbijedili i prostor od smetljišta poretvorili u zanimljivu
teatarsku scenu na kojoj su igrane brojne sjajne predstave. Dok smo mi
nabavljali novu opremu i opet drugi prostor privodili namjeni oni su, uz
blagoslov Gradske uprave Mostara, uništavali višedecenijsku dokumentaciju
eMTeeM-a, privatno prodavali dijelove tehnike (video projektore, mikrofone i
slično), kasnije će i Služba za kulturu Grada pozivati druga pozorišta da uzmu
šta im treba i slično. Kad su ti poslušnici odradili šta im je od politike
naređeno ustanova je ugašena, a prostor neko vrijeme bio zaključan, a sada će
dobiti drugu namjenu. Šteta u tako ukradenoj opremi procjenjena je na preko
pola miliona KM. Uz to uništena je i scenografija, kostimi i rekvizita 14 živih
predstava od kojih su neke igrane širom svijeta (Zvijer na mjesecu, Usamljeni
zapad, Kako sam naučila da vozim, Balada o lososu i zgaženoj travi, Mimar,
Rijeka Čudovodnica...). Skoro kompletan arhiv jedinog teatarskog časopisa u BiH
„TmačaART“ je ostao u tim prostorima i sada završava u kontejnerima.
Koja
je razlika između paljenja knjiga tridesetih i današnjeg bacanja u kontejnere?
Ne
stoje li i iza jedne i druge aktivnosti slični porivi i u krajnjem slučaju, ista politika.
I
ako se sjetimo, gore navedenog citata iz 1822. godine, koji glasi: ondje
gdje pale knjige, s vremenom će paliti i ljude, iz ovih nekoliko navedenih
situacija jasno je da se upravo to dešava, a okidač je bio diskusija jedne
važne osobe u svemu ovome. Naime, ona na tom kratkom sastanku kaže: Evo smo sve
učinili, ali ga (misli na mene) nismo sklonili. Imam ideju. Znam, otac mu je
umro od infarkta, majka imala dva, znači genetika je na našoj strani. Treba ga
izluditi toliko da mu srce pukne i tako tiho likvidirati.
Rezultat svega, nakon 14 godina našeg otpora: Ja imao moždani udar, dvije kolegice vrlo mlade
tragično umrle, ostali prisiljeni odselili iz Mostara, a neki i BiH.
Vatra
mržnje ili u konačnici fašizma, ali u drugom obliku, baš kao i u kristalnoj
noći plamsala je posljednjih 14 godina.
Mi
opet bijemo bitku da sačuvamo i ovaj prostor koji sada koristimo i ne možemo se
oteti utisku da sve ovo ima neku zajedničku poveznicu.
Ne
mogu nas, kao onih davnih godina Židove iz Njemačke protjerati, ali čine sve da
sami odemo.
Ali
ovo je i naš grad. Izgleda moraćemo na barikade.
Primjedbe
Objavi komentar