MOST DO NADE - primijenjeno pozorište u poslijeratnoj BiH
Prve aktivnosti
koje bih danas nazvao primijenjenim teatrom zapravo su počele osnivanjem
Mostarskog teatra mladih. Tada nismo
znali kako da definišemo te aktivnosti; nismo ni znali šta smo zapravo htjeli.
U međuvremenu, učili smo od drugih, stekli iskustvo i vlastito znanje, i
nastavili raditi. Neki su naš rad definirali kao eksperimentalni teatar ili
nešto slično, dok su drugi naš rad proglašavali krajnje glupim i diletantskim.
A onda je došla 1992. godina. Bilo je proljeće. Mostar je bio obavijen mirisom
ranog proljetnog cvjetanja i baruta. Mi iz Mostarskog teatra mladih još uvijek
smo bili ushićeni i letjeli na krilima uspjeha naših posljednjih predstava
"Galeb" (po Čehovu) i "Hamlet", i ignorirali smo stvarna
dešavanja oko nas. Živjeli smo u svojevrsnoj izolaciji, zaokupljeni
istraživanjem mogućnosti rada na Aristofanovoj "Lizistrati". Imali
smo našu prvu veliku probu. Publika je bila prisutna na probi. Onda je ogroman
eksplozija potresla cijeli grad. Počela je devastacija, pale su prve žrtve, i
strah se uvukao... rat. U haosu koji je uslijedio, neko je ukrao našu opremu.
Izbačeni smo iz prostora. Sve su nam uzeli. Ostali smo bez ičega. Sve što smo
stvorili u 18 godina jednostavno je zbrisano. Ostali smo bez ičega, nismo imali
ni dovoljno da izvedemo jednu jedinu predstavu. Jedina moguća odluka bila je
nastaviti raditi uprkos svemu i pobuniti se protiv svih koji su htjeli
zaustaviti život u gradu. Nastavili smo se okupljati i vježbati. Pokušavali smo
nastaviti, ali bilo je nemoguće. Eksplozije su prekidale muziku. Smrt je bila
preblizu. Ali počeli smo. Nije bilo nimalo lako. Iskrenost se pokazala kao
ključni problem. Po prvi put moji glumci su imali neke tajne koje nisu bili
voljni izraziti prema vani, a ja sam bio uvjeren da su u tim tajnama bili
jedini i pravi odgovori koje smo tražili. Bio sam uporan i vodio proces ka
njihovom potpunom otvaranju. Ulazili smo u polje psihodrame o kojoj sam znao
mnogo, ali je nikad prije nisam prakticirao. U to vrijeme gledao sam pred sobom
i slušao bolne priče mladih ljudi. To više nije bilo pozorište. Moji glumci su
nastupali, ili bolje rečeno, proživljavali dijelove svojih života. Svakodnevno
smo vježbali, svaki put sve duže i duže. To je bio naš egzil, naša terapija. To
je bio naš otok nade. Išli smo dalje i dublje, otvorenije, bolnije; otvarali
smo najskrivenije tajne. Dijelili smo strahove, bol, suze.
Ljudi koji su
gledali ono što smo predstavljali mislili su da je to predstava. Istina, imala
je formu predstave i s vremenom je sve više rasla, ali mi smo znali da to
uopšte nije predstava. To je bio naš život, ali i njihov, zbog čega su se
stalno vraćali, iznova i iznova. Gledali su to kao da gledaju stare snimke,
snimljene negdje na moru, na izletu, ekskurziji ili rođendanskoj zabavi.
Shvatio sam da su i oni trebali da gledaju i slušaju, baš kao što smo mi
trebali "igranje". Shvatio sam da je to svima nama puno značilo,
suočiti se s ličnom prošlošću i doći k sebi, trezveno, jer brojna dešavanja
nisu objašnjavala sve uzroke zbog kojih su naši svjetovi uništeni. Kada se sve
dogodilo, a dogodilo se, bol je u toj fazi nestala. Prestalo je biti život.
Pozorište je izašlo u prvi plan. Onda smo počeli igrati predstavu. I igramo je
i danas. To je krug smrti, krug bola, to je Pax Bosniensis. To je predstava koja
je proizašla iz naših vlastitih iskustava, ali istovremeno je to igra koja
dotiče srca svakog gledaoca, bez obzira na starost, nacionalnost ili zemlju iz
koje dolazi. To je predstava koja je uspjela progovoriti univerzalnim jezikom
koji svako može razumjeti i prihvatiti kao svoj.
Zatim smo, posebno
zbog uspomena koje smo imali, stvorili predstavu o velikom graditelju Starog
mosta u Mostaru iz daleke prošlosti 1566. godine. Nismo stvorili historijsku
priču, već smo, na osnovu te priče, koristili maštu i dramatične scene kako
bismo prikazali napore i prepreke s kojima se graditelj suočio u to vrijeme.
Željeli smo poslati poruku da most koji gradimo predstavlja vrijednost koja
pripada svima, vrijednost koja ima svoje mjesto u historiji civilizacije, te da
je stvoren uprkos brojnim poteškoćama i problemima, zahvaljujući neviđenoj
tvrdoglavosti, ustrajnosti, hrabrosti i izdržljivosti njegovog graditelja.
Pozivali smo našu
publiku da grade mostove inspirisane Hajrudinovim primjerom. Svaka od tih 23
slike koje su činile našu predstavu nudila je jasno izražen problem koji se
otvara i sugeriše kako ga riješiti. Jedna od dilema koju smo često morali
riješiti s mladim ljudima u Mostaru, a i šire u Bosni i Hercegovini, bila je:
pamti li historija bolje graditelje ili rušitelje? Uvodeći mlade u fiktivni
kontekst, u vrijeme gradnje mosta, dali smo im sigurnu distancu od vremena u
kojem živimo. Uvlačeći ih u probleme s kojima se susretao originalni graditelj,
i dajući im priliku da koriste svoju maštu kako bi riješili te probleme, učili
smo ih kako preći preko ponora koji su imali na glavnoj ulici u sredini svog
grada. Pozvao sam mlade da pitaju svoje kolege šta god žele o mostu. I pitali
su svašta, otvoreno, pametno, direktno, potpuno svjesni vremena u kojem žive.
Pitali su hrabro, i bez oklijevanja su izgovarali riječi koje su njihovi
roditelji zaboravili. Sjećam se dijaloga:
- Ko si ti?
- Ljudi s druge
strane.
- Zašto stojiš na
samom rubu mosta?
- Želim preći na
drugu stranu.
- Zašto onda ne
ideš?
- Čekam da on napravi
prvi korak.
- Ko je on?
- Ljudi s druge
strane.
- Zašto je važno
da on napravi prvi korak?
- Da ne bi mislili
da sam ja slab.
- A jesi li?
- Da, dokle god ne
smijem napraviti prvi korak.
- Zašto?
- Jer sam slab.
- Šta misliš,
zašto on ne napravi prvi korak?
- Jer je i on
slab.
- I dokle ćete
tako biti?
- Ne zadugo.
Dolazim iz Bosne i
Hercegovine, zemlje smrti i razaranja, zemlje koju su unutrašnje i vanjske sile
tame toliko uništile da je čudo što zemlja još diše, što još pokazuje znakove
života. Ja sam iz zemlje čiji su narodi raspršeni, iz zemlje u kojoj je mržnja
posijana kako bi je rastrgala. Ljubav je sistematski uništena, zajedno sa
svakom mogućnošću da se zamisli zajednički život etničkih zajednica. A nakon
godina i godina provedenih ovdje i rada u ovakvom okruženju, mislim da imam
pravo zvučati pomalo patetično, jer ono što sam radio i istraživao godinama
izravno me pogađa i tiče se mene. Nije više riječ o metodologiji, već o životu.
Nije riječ o metafori, već o surovoj stvarnosti. Nije riječ o fikciji, već o
mojim bolnim emocijama. Radi se o stvarnosti iz koje smo krenuli, a pod ‘mi’
mislim na nas iz Mostarskog omladinskog pozorišta. Počeli smo raditi kao
pozorište, ili bolje rečeno, nastavili smo raditi suočeni stalno s dilemom: ima
li to smisla? Naš rad u omladinskom pozorištu s djecom i adolescentima, unatoč
strašnim ratnim zbivanjima oko nas, i dalje je bio i ostaje kreativni i
inspirativni izvor koji otvara i oblikuje ogroman prostor, prostor za igru.
Danas se neprekidno pitamo: kako će ostatak svijeta shvatiti i percipirati
gotovo neprimjetnu stvarnost našeg dugog života i smrti?
Mladi iz našeg
pozorišta, kao i mnogi mladi ljudi u mom gradu i mojoj zemlji, dio su tipične
generacije mladih poput svugdje u svijetu. Kakva je njihova humanistička i
pozorišna perspektiva na ovo vrijeme i ovu društvenu situaciju u kojoj trenutno
živimo? Postoje dvije opcije. Prvo, napustiti zemlju i pokušati živjeti i
preživjeti negdje u inozemstvu, u širokom svijetu, s neizvjesnošću i svim
teškoćama života u novom okruženju. Druga opcija je ostati s neizvjesnošću i
svim teškoćama koje donosi uranjanje u ovu sivu sumraku svakodnevnog života
ovdje, uranjanje u sve sheme i probleme društvenog i pozorišnog konteksta, koji
su često obeshrabrujući. Dakle, što izabrati? Mi iz MTM-a, kako se lokalno
naziva, izabrali smo treću opciju. Ostanite zajedno i radite zajedno. Stvoriti
komunikaciju čak i s onima s druge strane ove zemlje, ali i sa svijetom izvan.
Pokazati svijetu našu kreativnost, znanje, mogućnosti, istinu o nama u svijetu
i svijet koji je u nama. Zato smo vjerovali da kao svjedoci imamo pravo pozvati
i ponuditi izgradnju mostova. I ponudili smo. I još uvijek nudimo, jer smo
čvrsto uvjereni da drama i pozorište pripadaju svakoj osobi, a ne samo
privilegiji onih koji su talentirani. To je proces koji traje. Naši mostovi
ostali su ovdje, širom Bosne i Hercegovine u obliku ljepših pogleda, rukovanja,
zagrljaja, poljubaca, čistih misli, oprosta. Naši mostovi su trajni jer je
jedini materijal od kojeg su napravljeni ljubav, slobodna volja graditelja da
ih stvori. Graditelji su bili oni koji su odlučili o veličini i kvaliteti i
koliko će dugo stajati tu.
Podsjećam vas ovdje: mostovi su
oduvijek bili objekti s kojih se širila druga gradnja. Tako su mnogi gradovi
počeli postojati i rasti kroz istoriju. Vjerujemo, i to se dešava, da će se oko
naših mostova gradnja nastaviti i da će se novi gradovi širiti i rasti. Polako,
s poteškoćama, oduzet će puno vremena, bolno, ali će rasti. Zato smo ovdje još
uvijek, uprkos mnogim problemima.
Vlasti na mnogim nivoima gledale
su na nas sumnjičavo i odmahivale glavama. Mnogi od njih bi rado samo zabranili
takav rad. Profesionalna pozorišta su nas također gledala s puno sumnje, jer su
za njih to neka sumnjiva novina, a škola je previše tradicionalna i
konzervativna da bi širom otvorila vrata takvom radu. Uglavnom je riječ o radu
s pojedincima koji su voljni ili zainteresirani. Finansiranje? U zemlji – nula.
Prvo, nema novca za to, a drugo, čak i ako vam netko ponudi pomoć, odmah
nastaje obaveza da se uzvrati usluga. Kako preživjeti? Često odgovaramo na ta
pitanja: iz inata ili iz ljubavi. U stvarnosti su to naši prijatelji koji žive
u inozemstvu, koji nam pomažu kroz donacije, i brojne organizacije u svijetu.
No, kada se jedna ratna zona prestane smatrati aktualnom i u fokusu, okreću se
pomoći novoj otvorenoj ratnoj zoni. Takva je njihova priroda rada, a mi
ostajemo u bolnoj stvarnosti. Nada i vrisak koji jedva da se čuje, ali za naša
uši je osljepljujući. Tako su to savršeni preduslovi da se potpuno prestane
raditi. Za očaj. Za bijeg. Ili možda za novi početak. Naša odluka je stajati
uprkos svemu i ne dopustiti da znak boli bude vidljiv na našim licima. Naša
odluka je raditi i dijeliti sudbinu onih s kojima surađujemo, a naš ključni
moto je: istina, ljubav i pozorišna estetika. I kada koristimo dramu i
pozorište isključivo kao alat, kao sredstvo, tada je naš lični uvid povjerenje,
sigurnost, otvorenost i ljubav. Nikada nismo dobili negativan odgovor na to.
Od samog početka bavljenja raznim
vrstama primijenjenog pozorišta, glavni problemi su bili nedostatak povjerenja
i sigurnosti. To je proizašlo iz raznih razloga. Jedan je bio etnička podjela
koja je bila direktna posljedica rata i poslijeratne politike. Drugi je
proizašao iz toga što su naše aktivnosti uglavnom financirane od strane
međunarodnih organizacija. Lokalne vlasti su ih jako sumnjičavo gledale, a mi
smo tretirani kao stranci špijuni ili još gore. Treći razlog njihove nepovjerenja
bio je taj što nisu razumjeli metodologiju koju smo koristili. Štaviše, veliki
broj i lokalnih i međunarodnih takozvanih ‘stručnjaka’ putovao je širom zemlje
i nudio svoje usluge. Šteta koju su napravili trebalo je godina da se popravi.
Neke posljedice su još uvijek prisutne. Osim ovih problema, veliki izazov bio
je nedostatak profesionalaca. Imali smo mali tim ljudi, a potreba za radom na
teritoriji cijele države bila je ogromna. U isto vrijeme, dok smo radili
direktno, također smo morali obučiti brojne učitelje, profesore, glumce i druge
aktiviste u prakticiranju različitih vrsta primijenjenog pozorišta. Obuka je
bila praćena poteškoćama jer škole i različita ministarstva u različitim
oblastima nisu bila spremna dati svoj pristanak, pa su učitelji obično dolazili
raditi s nama na vlastitu inicijativu, ponekad čak i u tajnosti. Situacija nije
mnogo bolja ni danas.
Prije nekoliko godina, pročitao
sam razarajuće rezultate istraživanja koje je proveo Nacionalni demokratski
institut iz Washingtona, nakon što su završili istraživanje među svim
kategorijama mladih ljudi u Bosni i Hercegovini. Tada sam u crno-bijeloj boji
vidio ono što sam već predviđao. Više od 62% mladih ljudi željelo bi napustiti
zemlju odmah. Samo čekaju priliku. Oko 20% mladih ljudi još uvijek ima neke
dvojbe, ali želi otići. Svi oni žele napustiti ovu zemlju jer ne vide nikakvu
budućnost. Danas je situacija još gora. Sam sam ostao kroz sve i svašta u ratu
u Mostaru, pa sam osjećao da moram barem pokušati odgovoriti na ovo i slična
pitanja. To je bila jedina motivacija koju sam ponudio i još uvijek nudim
mladim ljudima s kojima želim istraživati dilemu: otići ili ostati? To je bila
dilema koju sam i sam nekada imao, ali prije svega to je bila njihova životna
odluka. Morao sam, i mi smo morali progovoriti o tome. Krenuli smo dalje,
počevši od ove dileme, i počeli smo se baviti isprepletenim putevima naših
duša. Počeli smo istraživati naše lične živote suočavajući se s prošlošću,
sadašnjošću, ali i budućnošću. Tražili smo odgovore, uzroke i moguće rješenja.
Pokušavali smo ojačati sebe i pripremiti se za ono što nas čeka. U toj potrazi,
koja još uvijek traje, čini nam se da se bavimo istim pitanjima koja su nas
mučila u vrijeme stvaranja naše prve predstave tokom rata, Pax Bosniensis 1992,
i čini se kao da ovdje pravimo drugi dio te predstave samo desetak ili dvadeset
godina kasnije. U Mostaru, čak i nakon rata, ljudi su poginuli od eksplozija
ili pucnjave. Cijeli grad zapravo izgleda kao idealna kulisa za neku grčku
tragediju koja se odvija danas ovdje u svakodnevnom životu. U takvom okruženju,
mala grupa ‘lunatika’ pronašla je azil u pozorištu, kao što su to nekada davno
činili tokom stvarnog rata.
Svjesni smo da mnoge stvari u
budućnosti ovise o nama. U poziciji smo da objasnimo onima koji ovdje donose
odluke da pozorište ne postoji, da svake večeri povlačimo i podižemo zavjesu
(kako je rekao Brecht). Pokušavamo im baciti rukavicu u lice. Zato sada sve
naše aktivnosti usmjeravamo ka tom cilju, da oslobodimo ljude straha i da ih
vodimo ka suočavanju s vlastitom prošlošću u kojoj moraju prepoznati uzrok.
Moraju se suočiti s tim. Moraju doći do katarsis i, tako pročišćeni, krenuti
dalje u vlastiti mali ili veliki "rat". Glavna inspiracija za naš rad
bila je mogućnost da prevaziđemo strah i mogućnost da vratimo nadu običnom
"malom" čovjeku. Sve to nas je učinilo mnogo zdravijima. Danas, kada
o tome razmišljam, čini mi se da, da nismo donijeli tu odluku u proljeće 1992.
da nastavimo svoj rad, danas bismo bili veoma bolesni. U to sam uvjeren jer
svakodnevno primjećujem ljude oko sebe, i bježim sa svojim kolegama u svijet
drame i fikcije kako bismo stekli snagu i pripremili se za nove izazove koje
nam život ovdje u ovom gradu i ovoj zemlji donosi.
Dramska linija Pax Bosniensis nije
bila unaprijed pripremljena, niti je proizašla kao rezultat puno razmišljanja
ili brige o publici i njenim reakcijama. To je bila linija naših života, linija
ljudskih patnji; ljudi s kojima sam živio i dijelio zlo koje nam je bilo
nametnuto. To je bio život kakav smo živjeli u tih četiri godine pakla. I život
je bila borba neoružanih ljudi da prežive tu žestoku potjeru. To je bio rat
protiv ljudi, neoružanih ljudi. Bio je to trenutak u kojem je smrt bila
najbolji prijatelj, jer ono što smo tamo doživjeli nije bila život. Zbog toga
su slike u Pax Bosniensis više poput galerije naših života, kao smrznuto
vrijeme boli. Mnogima od gledatelja one se čak čine nerealnima, a opet su tačne
reprezentacije života kakav je bio. Da nije bilo toga, ova predstava ne bi
trajala 26 godina i uvijek nalazila svoju publiku.
Kada je 1996. predstava otišla u
inostranstvo, imao sam na umu samo potrebu da govorim kao svjedok. Htio sam
svjedočiti kao onaj koji je preživio, kao onaj koji je sudjelovao u događajima
koji su za svijet bili samo vijesti. Nije bilo bijesa, niti gorčine, niti
potrebe za sažaljenjem ili informisanjem nekoga. Htio sam koristiti ovu
predstavu kao alat da kažem da znamo šta se dogodilo i da niko nigdje nema
pravo da nas sudi i šta smo prošli. To pravo pripada nama i htjeli smo to
izravno reći upravo s pozornica gdje smo nastupali u inostranstvu. Nije bilo
drugih motiva. I svjedočili smo, ali smo bili vrlo teški svjedoci, svjedoci
koji ništa ne skrivaju i govore direktno iz srca događanja. Znam da je ponekad
to bilo prilično šokantno za publiku, ali nisam birao publiku, oni su birali
naše svjedočenje.
Izvodili smo predstave i u
zemljama čije su vojske učestvovale na suprotnoj strani tokom rata. Odlazak
tamo nije bio lak. Morali smo pobijediti sebe, suočiti se s vlastitom prošlošću
i pogledati se u ogledalo te ga očistiti i razjasniti.
Odmah nakon rata, bili smo dio Pax
projekta i radili radionice zasnovane na materijalu iz mita o Pandori i
Prometeju, te razvili veoma zanimljiv program pozorišta u obrazovanju koji se
bavi temom nasilja. Nastavili smo raditi na toj ideji, istražujući je dalje
kroz rad Mostarskog mladinskog pozorišta, gdje smo radili s ljudima svih
generacija u Bosni i Hercegovini i mnogim zemljama u inostranstvu.
Sjećam se da je 30 učesnika te
radionice bilo većinom mladi ljudi iz svih dijelova Bosne i Hercegovine. Učeći
tehnike pozorišta u obrazovanju i usavršavajući ih, a istovremeno istražujući
materijal mita, na kraju su ponudili veoma uzbudljivu pozorišnu izazov za
daljnje istraživanje i ispitivanje svih vrsta nasilja.
Razvijajući taj uzbudljiv
materijal, dio te grupe mladih ljudi koji su učestvovali u njegovom stvaranju
na radionici, kasnije je radio pod okriljem Mostarskog mladinskog pozorišta i
razvio program pozorišta u obrazovanju pod nazivom Maske, koji prati originalnu
ideju nastalu na radionici.
Na početku, fokusirali smo se na
temu silovanja kao ratne strategije. Zatim smo se bavili nasiljem kao
mitološkim događajem na Balkanu, životom iza maski, o hipokriziji, o nasilju u
porodici, a na kraju o nasilju među mladima i nasilju nad mladima. Zašto smo
nasilje mladih stavili na kraj?
ada je deseto godišnje postojanje
Centra za dramsko obrazovanje u Bosni i Hercegovini i kontinuirano realizovanje
cijelog niza projekata u Bosni i Hercegovini i šire, pružilo nam vrijedne
informacije (informacije prikupljene kroz nezavisne evaluacije projekta) o
potrebama djece i mladih u našoj zemlji.
Naravno, da bismo dobili kompletnu
sliku, koristili smo sve parametre zvaničnih institucija koji su nam bili
dostupni, kao i informacije koje su dale nevladine organizacije, lokalne i
međunarodne.
S obzirom na to da je Mostar u
specifičnoj situaciji sa dva odvojena obrazovna sistema i programa, i da
postoji nedostatak školskih zgrada, te da postoje primjeri u kojima u jednoj
školskoj zgradi koegzistiraju osnovne i srednje škole, svi ovi razlozi su
doprinijeli opadanju obrazovanja u školama, a škole su svedene na isključivo
predavanje predmeta i ništa više. Ako na to dodamo katastrofalnu finansijsku
situaciju u gradu i činjenicu da je ovo još uvijek podijeljen grad, sve to
zajedno znači da su ljudi u stanju apatije i da su djeca prepuštena sama sebi.
U takvoj situaciji, djeca postaju nasilnija i često van kontrole. Evaluirajući
ovu situaciju, prišli smo školama s jednim ciljem: da uđemo u učionice od prvog
do osmog/devetog razreda i da im prikažemo pozorišnu scenu, mikro-dramu,
ponekad cijelu predstavu koja se bavi temama koje otvaraju problem koji želimo
istražiti s publikom, a koja je proizašla kao rezultat radionice Pax projekta
inspirisane mitom o Pandori i Prometeju. To je bila posljednja verzija programa
"Maske". Radili smo sa svim razredima direktno u učionicama i bili
smo ograničeni trajanjem školskog časa.
Struktura našeg rada bila je:
• Kratko uvodno izlaganje
(prezentacija metodologije pozorišta u obrazovanju s naglaskom na
participaciju).
• Igranje pozorišnog
"mamca" (četiri već pripremljene scene, koje su izvodili mladi glumci
koji će u drugoj fazi preći u ulogu dramskih pedagoga).
• Kratka analiza mamca kako bismo
stekli uvid u njihovo razumijevanje situacije, likova i osnovnog problema u
sceni.
• Nakon obavijesti da je glavni
problem u sceni nasilje, nastavljamo da kratko razgovaramo o nasilju uopšte i
vrstama nasilja itd.
• Koristeći odgovarajuću tehniku,
dijelimo učenike u nekoliko grupa od pet učesnika.
• Tražimo od svih učesnika da se
prisjete jednog primjera/situacije koju su sami doživjeli, kada su ili bili
nasilni prema nekome ili je neko bio nasilan prema njima, ili su svjedočili
nasilnoj situaciji, a da ništa nisu učinili.
• Nakon toga tražimo da rade u
malim grupama i da jedni drugima ispričaju svoje priče.
• Tada dramski pedagozi ulaze u
grupe; to su glumci koji su ranije izvodili scenu, kako bi pomogli grupi i
pokrenuli raspravu. Ne žurimo učesnike.
• Nakon što su ispričali svoja
iskustva, tražimo od svake grupe da izabere jednu situaciju od pet datih
primjera prema svom izboru; što su smatrali najnasilnijim, ili
najzanimljivijim, ili najagresivnijim.
• Kada odaberu situaciju, dajemo
im zadatak da još jednom analiziraju šta se desilo i da definišu sve koji su
učestvovali u tome. Nakon toga tražimo od njih da preuzmu uloge i pokušaju da
naprave zamrznutu sliku (skulpturu) ključnog trenutka u toj nasilnoj situaciji.
Dajemo im vremena za pripremu.
• Zatim pozivamo sve grupe da
predstave svoje zamrznute slike. Pozivamo ostale da prepoznaju situaciju i
definišu sve koji su učestvovali u njoj. Ovisno o vremenu, koristimo ove
tehnike: vruća stolica i ispitivanje dok su u ulozi. Moguće je da se počinitelj
i žrtva zamijene ulogama, a zatim ponove ispitivanje u ulozi.
• Na kraju, izlažemo zaključke iz
misli koje su učesnici iznosili. Podsjećamo ih na to.
Cilj ovog projekta, koji je još
uvijek u toku, je podizanje svijesti o nasilnom ponašanju, ukazivanje na uzroke
i njihovo istraživanje, ali i isticanje posljedica. Ne namjeravamo to raditi
samo sa učenicima. U projektu smo uključili i roditelje, nastavnike i svu djecu
u školi, bez naglašavanja onih koji pokazuju ekstremno nasilno ponašanje. Cilj
je ukazati na uzroke nasilnog ponašanja i na taj način pokušati spriječiti to
ponašanje i izbjeći posljedice.
Projekt ima za cilj istaknuti
uzroke nasilnog ponašanja kod svakog pojedinca i suočiti ga s tim kako bi ga
on/ona osvijestio/oshvjestila, te pokušati inicirati promjenu takvog ponašanja
već danas.
Paralelno s ovim aktivnostima,
organizovali smo niz radionica s nastavnicima, čiji je cilj omogućiti im da
koriste i prakticiraju metodologiju drame, pozorišta u obrazovanju i
forum-pozorišta u svom svakodnevnom pedagoškom radu.
Svjesni smo da je problem vrlo
ozbiljan i da ne postoje laki, brzi ili kratkoročni odgovori na njega,
očekujemo da postignemo sljedeće rezultate:
• Aktivniju participaciju svih
zainteresovanih strana u rješavanju problema.
• Rješavanje uzroka koji dovode do
prevencije i izbjegavanja posljedica.
• Omogućavanje velikom broju
nastavnika da primijene ovu novu metodologiju u svom svakodnevnom radu (iako se
još uvijek nedovoljno prakticira u nastavnom procesu ovdje).
Vjerujemo da su pozitivni efekti
ovog projekta u školama u Mostaru promovirali ovakav rad i uticali na njegovo
daljnje širenje, te da će nastavnici primjenjivati ovu metodologiju u svom
svakodnevnom radu.
Do sada smo posjetili 520
učionica, a moja primarna briga u radu u učionicama bila je kako motivirati i
stimulirati učenike da otvoreno govore i izražavaju svoja mišljenja (a ne samo
odgovaraju sa kratkim "da" ili "ne").
Na primjer, u jednoj lokalnoj
školi u selu blizu Mostara, radili smo sa učenicima osmog razreda. Bili su
veoma zainteresovani za gledanje pozorišnog mamca, koji je zapravo mali komad
pozorišta, ali čim se situacija promijenila i došao je njihov red da govore i
izražavaju svoja mišljenja i dileme, sve se drastično promijenilo. Djevojčice su
okrenule glave, sakrile usta i jasno pokazale da je za njih program završio.
Nisu bile tu da govore, već da sjede i slušaju i budu tihe. Takva je tradicija
i danas.
Postoji još jedan vrlo upečatljiv
primjer iz jedne škole u Mostaru gdje smo radili u učionicama s 30 učenika.
Nastavnici nisu bili prisutni. U svakoj klasi, barem jedna od pet malih grupa
učenika ponavljala je gotovo identičnu scenu. Čak su i u nekim drugim razredima
ponavljali istu scenu. Bilo nam je alarmantno. Koristeći metodu ispitivanja u ulozi,
saznali smo da je u toj školi bio nastavnik koji redovno zlostavlja učenike i
ponekad ih čak i udara. Metoda vruće stolice pomogla nam je da identifikujemo
tog nastavnika. Nakon ove jednodnevne posjete školi i razgovora s direktorom i
pedagoškim radnikom škole, ova dugogodišnja tajna konačno je izašla na vidjelo.
Nastavnik je sankcioniran i sve se promijenilo. Snaga igre u fiktivnim
kontekstima i osjećaj sigurnosti koji su stekli dali su tim mladim ljudima
snagu da progovore, a kada su progovorili, rješenje problema je pronađeno.
Drugi primjer je vrlo zanimljivo
iskustvo koje smo imali u školi u jednom selu blizu Mostara. Došli smo s našim
uobičajenim stereotipima o školama u selima i mislili smo da znamo šta nas
očekuje. No, bili smo veoma iznenađeni kada smo stigli. Iako je školska zgrada
mala i loše opremljena, sve je bilo tako besprijekorno čisto, uredno i dobro
organizovano. Također su nas srdačno dočekali. Bilo je sjajno biti tamo. Djeca
su bila tako otvorena i spremna na saradnju, te su bila vrlo radoznala.
Ponudili smo da igramo igru "Maske". Osjetili smo posebnu radost
radeći s jednim razredom u šestom razredu, gdje su djeca imala 12 godina. Nakon
samo pet minuta, glumac je stavio bijele maske. Primijetio sam jednog malog
dječaka koji se nervozno počeo obraćati svom učitelju. Ona ga je pokušavala
utišati i pokazivala prema nama. Jedva je uspio šutjeti 15 minuta. Čim je dobio
priliku, odmah je upitao: "Zašto nema otvora za usta na maskama za djecu,
dok su na maskama za roditelje?" To je bio prvi put da nam je neko
postavio to pitanje. Ovaj proces koji smo provodili u mnogim zemljama širom
Evrope i čak u SAD-u, s aktivistima za ljudska prava, s studentima…, ali nakon
barem stotinu takvih sesija nikada nam nije postavljeno ovo ključno pitanje.
Dijete je dalo odgovor. Jasno je prepoznalo bezizlaznost društva u kojem živi,
koje mu ne omogućava da slobodno govori.
Nakon svega ovoga, uvjeren sam da
će mladi ljudi s kojima smo se sreli govoriti i istinski promijeniti svoj
mikrokozmos. Te promjene su naš najveći uspjeh. Zato žurimo da dođemo do više i
boljih mikro svjetova u našem gradu i našoj zemlji.
Situacija je danas mnogo bolja.
Tokom svog 26-godišnjeg postojanja, Centar za dramsko obrazovanje okupio je
stotine pojedinaca i grupa kao članove koji kroz svoj svakodnevni život
prakticiraju i promovišu ove aktivnosti. Tokom godine kontinuirano imamo
desetine radionica gdje prakticiramo različite vrste primijenjenog pozorišta i
organizujemo festival primijenjenog pozorišta. Zatim programi i predstave koje
su neka vrsta primijenjenog pozorišta, nakon temeljne selekcije, postaju
uključeni u redovni repertoar festivala. Značajan broj umjetnika postaje sve
više zainteresovan za ovu vrstu pozorišta. Istina je da još uvijek nemamo pravu
valorizaciju ovakvog rada u ovom okruženju, ali sama činjenica da primijenjeno
pozorište više nije na margini i da se o njemu sve više piše i govori, daje nam
nadu da će s vremenom biti više prostora za ovakav rad.
Primjedbe
Objavi komentar