A MOGLO BI
Nakon jedne neugodne situacije
od neki dan u mislima sam ponovo prevrtio film događanja koja su dovela do
prekida rada na predstavi „Oslobođeni Mostar“. Naime, to, od neki dan,
nategnuto i skoro iznuđeno pozdravljanje sa jednom od glumica u tom projektu
osvjestilo me i podsjetilo da nije ona jedina. Većina nesuđenih aktera tog
projekta zahladilo je u minulih osam mjeseci odnose samnom, a neki su prekinuli
svaku komunikaciju i izbjegavaju i mogući susret u gradu.
Kada se u mislima upitam šta
sam to učinio pa sam proglašen, i od koga, glavnim krivcem za propast projekta
naviru mi brojne misli.
Kriv sam što sam čitavu godinu
istrajavao na ideji rada na toj predstavi i obavio desetine i desetine razgovora
kako bi to bio mostarski projekat i kako bi uopšte do njega došlo.
Kriv sam što nisam u startu
pristao da ja režiram predstavu nego sam istrajavao na tome da to mora biti
neko ko ima odmak od mostarskih događanja i neko komu niko ne može „prišiti“
simpatiju ni prema kojoj strani ili bilo kojem liku.
Kriv sam što se nisam uključio
u javnu i prljavu komunikaciju pisca i reditelja, nakon prvih nesporazuma,
zagovarajući konstantno razgovor, dijalog i na taj način iznalaženje rješenja.
Kriv sam što se nisam stavio
ni na jednu stranu u tom javnom dijalogu iako se moja šutnja od nekih tumačila
kao svrstavanje i odabir strane.
Kriv sam što sam konstantno
bio isključivo na strani predstave.
Kriv sam što sam na izgovorena
mi pitanja:
Znaš li ti šta su partizani 14. februara 1945.
napravili u Nevesinju i Južnom logoru?
Znaš li ti ko je 1945. prešao u partizane?
Nećete vi ovdje ništa raditi protiv Armije
RBiH.
Ne može se ovdje raditi predstava u kojoj se
vrijeđa islam i slično, javno reagujući na ove prijetnje izgovorene javno i
pred tv ekipom napisao: „Predstava se nije trebala baviti pitanjima koja su
istaknuta u prvi plan, ali to su pitanja na koja je veliki broj građana
osjetljiv i na njih će reagovati i bez postavljenog pitanja o čemu se radi.
Ono što je zasmetalo je 14. februar 1945.
godine i antifašističko naslijeđe koje Mostar baštini. Trebalo se još jednom
obračunati sa tim Mostarom. Pod krinkom zaštite Armije RBiH i islama po ko zna
koji put ubijan je, kako vole reći „crveni Mostar“.
Ove i ovakve krivice
rezultirale su pisanjem neistina u više kolumni od strane, u suštini glavnog
krivca, za prekid rada na predstavi, a sve u cilju da se sakrije vlastita
krivica. Pri tome se u osudi nije bježalo od laži, konstrukcija iz ničega
izvučenih i u kafanskim okupljanjima trovanja pojedinih aktera projekta. Pri
tome se uporno izbjegavao svaki kontakt i razgovor samnom.
Uistinu je vrlo teško kada
sujeta ovlada čovjekom.
A da, kriv sam i zbog izjave
koju sam dao nakon svega za Federalnu tv. Rekao sam: Kada producent angažuje
bilo kojeg umjetnika da realizira neki zadatak za njega podrazumjeva se da je
producent upoznat sa načinom rada, poetikom tog autora i svim drugim
stvaralačkim principima i da samim činom angažmana pristaje na sve to. Na kraju
krajeva upravo zbog toga se i angažuje taj umjetnik. U protivnom dolazimo u
situaciju u koju smo sada došli.
Ta izjava je bila krunska
optužba protiv mene i tumačena je kao moje svrstavanje na stranu reditelja, a
kontra pisca i pozorišta. Valja reći da je reditelja, kao svog prijatelja,
predložio pisac. Ali valja reći i to da ako neko voli otići u pozorište ne
znači da se razumije u principe pozorišnog stvaranja i pozorišne etike ili
drugim rječima rečeno, ako ti se bliska osoba bavi pozorištem ne znači po
automatizmu da si ti znalac pozorišta.
Možda si odličan gledalac, ali
ništa više.
Sva ta atmosfera rezultira
nepozdravljanjem, zaobilaženjem na ulici i mučninom u želudcu.
Danas sam sigurniji nego ikad
da rad na predstavi „Ubijanje Oslobođenog Mostara“ valja ubrzati i sa scene
javno, dokumentovano, imenom i prezimenom o svemu progovoriti. Ne da bi se
nekog optužilo nego da bi se ukazalo na pojavu koja je uzela toliko maha da
nekompetencija sakrivena vlašću, pozicijom ili titulom i zvanjem uništava i ono
malo umjetnosti što nam je ostalo i preživjelo pogrom koji traje.
Ponovo ću samog sebe citirati. To mi se u ovom času čini
bitnim. Naime, u vrijeme tih dešavanja zapisao sam: „Jednom davno Breht zapisa: Pozorište ne postoji da bi se u njemu
svako veče dizala i spuštala zavjesa i neki ljudi u njemu primali plate, nego
da bi sa scene odašiljalo neke poruke.
Stvorena je klima da se ne pošalju poruke, jer
naše poruke zajedništva i ljubavi među ljudima nisu identične porukama onih
koji su stvorili klimu da predstave ne bude.
I na samom kraju opet Breht. On, negdje 1919.
godine zapisa: „Kako onima koji jedva shvataju šta se ovdje dešava objasniti
šta se ne dešava“.
Ja volim dodati: A moglo bi.
Primjedbe
Objavi komentar