DINAMIKA STATIČNOG TIJELA
Pronađoh
jedan zaboravljeni tekst, tekst koji je bio neka vrsta predgovora za prvo
izdanje knjige „Dinamika statičnog tijela“, knjige koja je štampana kao
tematsko izdanje našeg časopisa „TmačaART“. Bilo je to prije deset godina, a
stanje u kojem smo se kao teatar nalazili isto je, ali mi uprkos svemu trajemo.
Tekst sam naslovio,
Trajni rodni list
Poštovane/i,
Period
u kojem pišem ovaj tekst je jedan od najtežih, ali istovremeno, i jedan od
najboljih perioda u mom životu.
O
čemu se radi?
Naime,
Mostarski teatar mladih, u kojem sam prisutan od njegovog osnutka 24. februara
1974. godine, ušao je u fazu obilježavanja 40 godina postojanja. Velika radost
i zadovoljstvo, jer uspjeli smo, uprkos svemu i svima, opstati.
Sa
druge strane na sudu dokazujemo da smo uopšte u tom našem eMTeeM–u radili i
djelovali. Vlast, želeći nas uništiti i zaustaviti naš rad, sa šačicom
neostvarenih ljudi iz struke, pokušava dokazati da ja i moji saradnici NIKADA
umjetnički nismo djelovali u teatru koji smo četrdeset godina stvarali,
umjetnički profilirali i doveli na scene 5 kontinenata i stranice brojnih
udžbenika u svijetu. U toj unaprijed, za njih, izgubljenoj borbi oni su argumentima
sile oteli našu dvoranu, opremu, arhivu, brojne rekvizite, scenografije,
kostime, ime teatra... i nisu ništa napravili, je oni ne znaju graditi, oni su
rušitelji. Šta god su počeli propalo je, svjedočimo.
Mi
smo nastavili u egzilu i svom imenu dodali godinu osnivanja da se razlikujemo
od rušitelja, lopova, nesposobnih,... Oni, dokazujući da mi nismo nikada
postojali, grčevito žele oteti naše djelo. Djelo postoji, to priznaju i pod
svaku cijenu, žele ga prisvojiti. Pritom nemaju odgovor na pitanje: Ko je
stvorio to što žele oteti?
Upravo
te okolnosti su nas požurile da objavimo ovo malo svjedočanstvo o našem
postojanju i našem radu u tom postojanju.
„Dinamika
statičnog tijela“ je pokušaj sažimanja četrdesetogodišnjeg kontinuiranog
teatarskog iskustva u radu sa mladim ljudima, ponajprije neprofesionalcima, u
čitljiv i razumljiv tekst koji će biti svjedočanstvo o nastanku nekih kultnih eMTeeM–ovih
predstava, ali i tekst koji će, možda, moći poslužiti drugima da na tom iskustvu
ispituju svoje mogućnosti i kreiraju vlastite predstave. Želja ovog rukopisa je
da istraži tehnike koje smo koristili u radu minulih godina i sve to dovede do
zajedničkog imenitelja koji bi drugima mogao biti inspirativan.
Nije
nam želja da dajemo savjete, recepte, uputstva itd. Želja nam je da naše
iskustvo sačuvamo od zaborava i podijelimo ga sa svima koji istražuju umjetnost
glumca i njegove krajnje mogućnosti. Svih ovih godina publika je vjerovala
eMTeeM–ovom glumcu i njegovoj emociji, vjerovala je njegovom scenskom izrazu.
Upravo to, vjerovanje publike u ono što im pokazujemo, ali i silno vjerovanje
glumca u ono što radi i govori, učinilo nas je prepoznatljivim i svojim. O tome
se svih ovih godina govorilo i sve to nazivalo našom poetikom. Ovaj rukopis
pokušava objasniti kako smo dolazili do te poetike i sve to ponuditi drugima
kao upotrebljivo iskustvo.
Tekstovi
su nastajali u periodu posljednjih 20 godina i objavljujemo ih u izvornom
obliku. Pisani su kao izlaganja na brojnim konferencijama po svijetu, ali i kod
nas, kao uvodni tekstovi za afiše ili pak kao dijelovi intervjua za stručne
časopise. Pisani su kao svjedočanstvo o rađanju poetike eMTeeM–a bazirane na
specifičnom pristupu umjetnosti teatra koja se profilirala na svim dostupnim
nam tehnikama i metodama, ali i vlastitom poimanju tih tehnika i metoda, te
saznanjima i iskustvima nastalim iz tog velikog miksa tuđih znanja, našeg čitanja
i tumačenja tih znanja i ideja koje je taj miks porodio.
„Dinamika
statičnog tijela“ je naš trajni rodni list koji će trajno svjedočiti da mi
jesmo rođeni, da jesmo postojali i radili i da nikakav lopovluk i sila koja
stoji iza njega to ne mogu negirati.
s
poštovanjem,
Sa
ponosom sam potpisao ovaj tekst prije deset godina. I danas ga, kada
obilježavamo pedesetogodišnjicu sa ponosom potpisujem. Sve je isto. Samo smo
još uvjereniji u to da ono što radimo ima smisla.
Poslije
ovog uvodnika slijedio je prvi tekst koji objašnjava kako smo sve ove godine
radili. Dakle, slijedi,
Dinamika statičnog tijela
eMTeeM u svom radu prakticira kontinuirani glumački trening koji obuhvata vježbe za tijelo, glas, koncentraciju, razvijanje mašte itd. sa ciljem osposobljavanja glumaca za sve izazove repertoara ovog teatra. Ciklus vježbi koje prakticiramo u redovnom treningu nazivamo „Dinamika statičnog tijela“. Vježbe koje prakticiramo u našem radu su svima poznate dramske igre, društvene igre, tradicionalni narodni običaji i plesovi, svakodnevne radnje i najbanalniji postupci nas samih ili ljudi iz našeg okruženja. Za svaki ciklus treninga, zavisno od grupe sa kojom se radi i cilja koji smo postavili pred sebe, napravimo poseban, mogući, izbor za koji vjerujemo da nas vodi do postavljenog cilja. Ove vježbe radimo potpuno opušteno i u njihovom zadatom okviru i obliku.
Kada postignemo razigranost i predanost igri, plesu
ili nekoj banalnoj situaciji kojom se bavimo, postepeno dajemo date okolnosti i
profiliramo likove u tim datim okolnostima. To radimo postupno kako bi svaki
novi, zadani, element bio do kraja usvojen. Zadaća je zadržati radost igre koju
nosi početna pozicija, a dograđivati elemente datih okolnosti i gradnje likova,
njihovog ponašanja i međusobnih odnosa u datim okolnostima.
Ove
vježbe su u našem radu obavezne jer discipliniraju glumca, pomažu jačanju
kolektiva, doprinose osvještavanju cijelog glumačkog bića, koje se onda u
cijelosti daje, i partnerima i publici, a sve djeluje kao igra, u kojoj ima
dosta spontanosti i glumačke
improvizacije.
Predstave
nastaju tako što se ideja, elementi zadatih situacija tekstom ili na neki drugi
način, postepeno uvode u ove vježbe, koje i jesu izabrane kao mogući stimulans
za istraživanje materijala kojim se grupa bavi. Tim jedinstvom dječija igra,
narodni ples,
banalna
radnja i slično transformira se u konkretne dramske situacije.
Naš
cilj je vrlo dinamičan trening, stalno kretanje glumčevog tijela, dinamika
cijelog njegovog bića, memorisanje te akcije i svega što tijelo osjeća u toj i takvoj
dinamičnoj akciji.
Nakon
što je dinamika memorisana, sistemom običnih, banalnih, svakodnevnih i vrlo
statičnih radnji proisteklih iz ideje buduće predstave, u akciju unosimo memorisanu
dinamiku iz treninga.
To
aktivira cijelo tijelo, ima se osjećaj snažne dinamike u vrlo statičnom tijelu
uz vrlo naglašenu emociju. Naš glumac mora biti subjekt teatarskog stvaranja.
On jeste koautor predstave u svim elementima stvaranja predstave. Naš trening onemogućava
njegovu pasivnost i stimuliše stalnu kreativnost i istraživanje novih
mogućnosti. Naš trening
kontinuirano
pomiče granice mogućeg u umjetnosti glumca, odnosno umjetnosti teatra uopšte.
Ovaj
trening kreiran je za radoznalog glumca, glumca koji nikad nije zadovoljan
dostignutim, glumca koji radi i onda kada svi kažu da je na vrhuncu svoje moći.
On i tada zna da se granice mogu pomaći. On ih želi pomaći.
Naš
trening Dinamika statičnog tijela provodimo kroz tri faze i to:
Prva
faza
-
Uvježbavanje teških fizičkih poslova ( kosidba, utovar vreća cementa, kopanje,
mrvljenje kamena čekićem, blanjanje, ribanje poda, ručno pranje veša, malterisanje
zida, oranje ručnim plugom,...)
-
Uvježbavanje teških narodnih plesova (starobosansko nijemo kolo, hercegovačka
trusa, igre iz Vrlike, Rugovske igre,...)
-
Uvježbavanje raznih radnji koje od ljudskog tijela iziskuju maksimalan napor
(guranje auta, savladavanje teških prepreka, alpinističko penjanje, dizanje
teškog tereta, ronjenje bez kisika na veće dubine, zadržavanje daha u
prostoriji sa zatrovanim zrakom,...)
Druga
faza
-
Oslobađanje uvježbanih poslova, plesova i radnji od nepotrebnih pokreta,
prljavih pokreta, ne umanjujući pritom napor i akciju tijela (odstraniti sve
što jeste višak, bez čega se može, ostaviti samo ono bez čega nema radnje,
akcije, plesa, a da pri tome radnja, akcija, ples budu jasni i u izvornom
obliku ...)
-
Raščlanjivanje akcije tijela na više logičnih cjelina (kao kod podjele monologa
na parčad),
-
Uvježbavanje svake cjeline odvojeno, pamteći napor i akciju tijela kada je
akcija išla u kontinuitetu,
-
Uvježbavanje svih raščlanjenih akcija u kontinuitetu, sa pauzom nakon svakog
dijela, uz zadržavanje intenziteta tenzije tijela postignute kada je akcija
išla bez pauza. Produžavati postepeno trajanje pauza.
Treća
faza
-
Fizičku radnju pretvoriti u unutrašnji monolog, zapisati ga i memorisati, a
onda uvježbavati statično tijelo da reaguje na isti način kako je reagovalo u pokretu,
u akciji, u radnji dok glumac govori i misli unutrašnji monolog. Razvijati tu
vrstu pamćenja napora
i
akcija, te dovesti tijelo u stanje da reaguje istovjetno na unutrašnji monolog
izvlačeći iz podsvijesti upamćene napore i akcije.
Na
kraju svaka izvedba je svježa i ima se dojam da se to tog časa dešava. Gledalac
gleda dobro uvježbanu scenu za koju vjeruje da je stvarna, iskrena kao u
trenutnoj improvizaciji. Uistinu to i jeste tačno, jer glumac pamti fizičku
ekspresiju iz dinamičkog
pokreta,
a gledalac je vidi u vrlo statičnoj radnji, često u mirovanju tijela. Kad sve
to potkrijepi emocijom izazvanom ličnim doživljajem na sceni se dešava život kojem
se vjeruje, gledalac vidi glumca koji je svjež, iskren i koji vjeruje u ono što
radi. Tad se i njemu vjeruje.
Zapis
o ideji
Naime,
kada imam ideju dugo je nosim u sebi i ispitujem razloge koji me navode da
razmišljam o njoj.
Savjetujem
se dramaturgom i onda zajedno provjeravamo ideju razgovarajući o njoj. I onda
jednog dana ideja sazrije i vrijeme je da se predoči ansamblu. Nekad im ispričam
o čemu posljednjih dana, sedmica ili mjeseci
razmišljam,
a nekad počnem sa vježbama inspirisanim idejom u okviru naših redovnih
treninga. Vježbe su zasnovane na razumijevanju ideje, uzroka nastanka određenih
emocija, traženju situacija u našim životima koje odgovaraju zadatoj ideji,
kopamo po literaturi, našoj fikciji, snovima koji nam se javljaju učestalo, pokušavamo
oživjeti predmete, naučiti iz karaktera životinja…Sve to radimo iz naših
emocija, naših života,
nama
poznatih situacija, najčešće doživljenih. Cilj je ovladati sobom u materijalu
kojim se bavimo, ali istovremeno i materijalom u sebi.
Ja
nikad ne radim predstavu u nekom čvrsto ograničenom prostoru koji se mora
oblikovati za svaku konkretnu izvedbu. Pokušavam i prostor posmatrati kao dio
istraživačkog procesa i predmet istraživanja i ispitivanja. Prostor je dio
ukupne ideje u koji svaki put pokušavamo na najbolji mogući način smjestiti našu
igru kako bi ideja bila jasna gledaocima. Nekad se desi da prostor podcrta našu
ideju, da je naglasi i da
joj
potpuno nova značenja, nekad opet na neki način sakrije ideju, ali sve je to
dio procesa kojim se bavimo istražujući konkretnu ideju. Ne želim robovati
prostoru,
želim
ga savladavati, boriti se sa njim i davati mu nove vizure posmatranja. Uvijek
mi je zanimljivo gledati kako komunicira moja predstava, nastala u jednom
prostoru,
u
potpuno drugačijem prostoru. Vizure gledanja su drugačije, zvuk je drugačiji,
svjetlo, sve je drugačije.
Jedino
o čemu vodim računa je distanca između gledalaca i glumaca. Naime, važno mi je
da ona bude približno ista, kako bi glumci igrali istim intenzitetom.
Ukratko,
pokušavam svaki prostor adaptirati i pretvoriti u scenografiju, pokušavam malim
intervencijama u prostoru dobiti ambijent koji će mom ansamblu biti nadahnuće i
stvoriti dobar okvir za njihovu igru i našu priču. Ponekad se desi da otkrijemo
nova značenja i poruke naše predstave zahvaljujući konkretnom prostoru, a
ponekad ga i ne registrujemo. Naravno, dobro je kad uspijemo da prostor igra
zajedno sa nama.
Primjedbe
Objavi komentar