NAJGORI SU KONVERTITI
Nakon zabrane
komemorativne šetnje antifašista do Partizanskog spomen groblja u Mostaru
povodom obilježavanja 79. godišnjice oslobođenja Mostara od fašizma u Drugom
svjetskom ratu, a posebno nakon što se tim povodom oglasio gradonačelnik Mario
Kordić napisavši da „treba zaustaviti veličanje zločinačkih ideologija“ mnogi
su burno reagovali, kao da se to prvi put dešava, a ja dugo, jako dugo vremena
kad me upitaju gdje živim, kažem da živim u prijestolnici nove NDH. I to
objektivno po politici i jeste tako. Ovo što se sad desilo, dakle, nije ništa
novo. Kordić je i prošle godine napisao gotovo isti tekst, ali na njega smo
reagovali samo mi iz Mostara, na čuđenje skoro cijele Bosne i Hercegovine.
Tada smo nešto blaže
reagovali na to zato što je tek postao gradonačelnik, a finije je upakovan od
svojih prethodnika, drugih hadezeovaca, pa smo mislili da se još nije snašao u
novoj ulozi. Međutim, ove godine očigledno svima nama je jasno o čemu se radi i
da se prošle godine nije radilo o nesnalaženju. To što je rekao je suština
politike HDZ-a BiH, a on je samo dobar „vojnik“ svoje stranke. Ta politika
promoviše totalnu reviziju istorije, negiranje svega što ima bilo kakav dodir
sa antifašizmom i antifašističkim naslijeđem, sa Titovim partizanima i
uskrsnuće svega onoga što obilježava Nezavisnu državu Hrvatsku. Oni to ovdje
sprovode dosljedno, vrlo precizno.
Na to se mora odgovoriti,
a jedini pravi odgovor je animiranje javnosti. Oko ove zabrane i Kordićevog
istupa jasno je koja je snaga javnosti. Javnost nikada glasnije, nikada jasnije
nije reagovala na ovakve pojave.
Uvjeren sam da je ovo
samo početak kampanje protiv takve politike. Ova izjava i sve što se dešava u
Mostaru je direktni atak na državu. Ako oni dijelovi državnih struktura koji
dijele mišljenje s nama, antifašistima, - ne odreaguju, đavo je odnio šalu. Mi
koji živimo ovdje to smo najbolje iskusili u minulom ratu. Kao dječak sam od
starijih čuo izraz koji nisam razumio do 1992. i 1993. godine. To je izraz iz
perioda Drugog svjetskog rata nastao u Hercegovini koji glasi: Četnik je
četnik, a ustaša je četnik i po. Mi smo to ovdje osjetili u minulom ratu, a
osjećamo i dan-danas. To je ta politika. Priča o jedinstvenom Mostaru je
bajkovita i šarena laža. Mostar se razvija i gradi kao policentričan grad sa
dva centra, kao dva gradića koji žive jedan pored drugog. To nije duh Mostara.
Zato smeta antifašizam, jer priča jednu drugu priču, priču o zajedništvu,
ravnopravnosti i jednakosti svih.
Da bi se to ogadilo
ljudima kontinuirano ta politika poistovjećuje antifašizam sa komunizmom, a
istovremeno predstavljajući život u Jugoslaviji gorim od vremena Staljinovog
režima u Sovjetskom savezu. Međutim, poistovjećivanje antifašizma sa komunizmom
je apsolutna glupost. Godine 1941. u čitavoj Kraljevini Jugoslaviji bilo je
12.800 komunista. Oni jesu pozvali narod na ustanak, ali je ta ustanička vojska
narasla u silu od 800.000 vojnika, među kojima je bilo i sveštenih lica svih
konfesija i ljudi iz drugih stranaka, vjernika i ateista. Uzeću primjer Nurije
Pozderca. Čovjek je bio potpredsjednik AVNOJ-a, član Vrhovnog štaba
Narodnooslobodilačke vojske do smrtnog ranjavanja na Sutjesci. Bio je prije
toga član Jugoslovenske muslimanske organizacije, klanjao u partizanima, u
Vrhovnom štabu, svih pet vakata namaza i nikome nije smetalo. Je li to taj
komunizam o kojem oni govore?
Komunističko društvo u
Jugoslaviji, ma kako ga oni željeli predstaviti, jedna je utopijska ideja koja
nikad nigdje nije zaživjela. Mi smo živjeli samoupravni socijalizam, koji je
bio potpuno drugačiji od sovjetskog totalitarnog modela i onog kojeg su u
drugim zemljama oni instalirali. Naravno da je u tom vremenu bio jednopartijski
sistem, naravno da je bilo grešaka, da neke stvari nisu valjale. Ali, nije
onako kako sljedbenici poražene ideologije 1945. žele predstaviti. Na kraju
krajeva, Josip Broz sa svojim antifašističkim pokretom bio je dio svjetske
antifašističke koalicije priznat od najvećih svjetskih sila kao veliki
vojskovođa i ta je vojska priznata kao neko ko je vezivao više neprijateljskih
snaga na sebe na prostoru Jugoslavije nego sve savezničke sile u Italiji.
Poistovjećivati antifašizam sa komunizmom znači reći da su Franklin Roosevelt i
Winston Churchill (nekadašnji američki predsjednik i premijer Ujedinjenog
Kraljevstva koji su vodili svoje zemlje u Drugom svjetskom ratu) bili
komunisti, što je notorna glupost.
Nastoji se napraviti
potpuna zamjena teza i Mostar kroatizirati po modelu kako je rađeno 1941.
godine. Kad poredimo tekstove i proglase, kad poredimo kako su 1941. i 1992.
hapšeni i protjerivani Srbi u Mostaru, onda vidimo da je to isti model. To se
ponovilo 1993. godine sa Bošnjacima.
Zato antifašizam smeta i
zato ga treba lažno predstaviti, jer klice fašizma su ostale. U svim tim
nastojanjima revizije istorije najgori su konvertiti. Najžešći komunisti iz
jugoslovenskog perioda danas su ključni ljudi HDZ-a i HNS-a. Dragan Čović, da
bi bio ono što je bio u Vazduhoplovnoj industriji Soko i radio tamo, morao je
proći sve KOS-ove i druge provjere, biti odan tome. Kako je Božo Ljubić iz
malog sela iz okoline onda Lištice, sad Širokog Brijega, došao do pozicije šefa
Kliničkog centra Univerziteta u Sarajevu ako je bio ugrožen, ako je tačno ono
što govori? Najgori su ti koji su se od najžešćih, najodanijih komunista i
pobornika socijalističkog sistema okrenuli i postali nacionalisti koji su zbog
tolike mržnje i laži, zapravo prešli u neofašizam.
Ali, ipak, ima nade. Uvijek
ima nade. Oni su jaki onoliko koliko smo mi tihi. Oni djeluju onoliko koliko im
mi damo prostora. Jedina nada je okupljanje svih snaga koje baštine
antifašističko naslijeđe, ne onih koje žive u prošlosti. Nismo mi jugonostalgičari,
mi se pozitivnim praksama iz prošlosti nadahnjujemo, crpimo ih, naslanjamo se
na njih i pričamo o budućnosti. Da se te snage okupe, razgrnu sa strane sve
razlike koje nam sa svih strana takvi neofašisti i nacionalisti poturaju kao
temeljne, da se okupimo oko onih osnovnih principa koji su nam ugroženi, a
svima su nam ugroženi sloboda, jednakost, ravnopravnost, socijalna pravda, onda
ima nade.
To je proces koji je dug,
ali mi nemamo pravo na šutnju, nemamo pravo izdati to pozitivno naslijeđe koje
je jedina šansa za budućnost ove zemlje, ali i svih zemalja nastalih
disolucijom Jugoslavije.
Primjedbe
Objavi komentar