MI SMO SVI U BiH JEDNA FAMILIJA KOJU JE NEKO MALO ZALUDIO
/Obraćanje učesnicima na otvaranju Male
škole antifašizma „I ja sam antifašista“ u Travniku 21. oktobra 2022. godine/
.
Smrt fašizmu !
Pozdravljam vas u ime Saveza
antifašista i boraca Narodno-oslobodilačkog rata Bosne i Hercegovine. Najprije
da kažem, možda, nekoliko rečenica o tome šta je ta organizacija, taj SABNOR,
da bismo mogli razgovarati ravnopravno. Ja ne pišem unaprijed ništa, govore i
obraćanja, pa dozvoljavam, u cilju bolje komunikacije i razumijevanja teme o
kojoj ću govoriti, možete me prekinuti bilo kad i oko bilo čega ako vam bude
nešto nejasno. Poslije ovakvih razgovora nikome ništa ne smije ostati nejasno i
ne smije biti upitnika više glave, niti smije biti dilema oko bilo čega. Tako,
molim vas ne ustručavajte se, prvenstveno se obraćam mladim ljudima koji su tu,
jer ovo jeste sve zbog njih. Mi, stariji, ovo sve više-manje znamo.
Dakle, Savez antifašista i
boraca NOR-a, ovaj savez, je formiran odmah poslije Drugog svjetskog rata, 1948.
godine, da okupi ondašnje borce, partizane, u jednu organizaciju koja će
brinuti o njima i pomagati im u postratnom periodu. I onda se taj Savez
razvijao i jačao. A onda su došle ove naše, nesretne, devedesete, kada je ona
velika zajednička država koju su partizani oslobodili, stvorili, gradili i
izgradili nestala i u svim novonastalim državama, nekad republikama, nastali
su, transformisali se savezi koji su se oslonili na ono što je bilo prije.
Međutim, vrijeme je učinilo svoje i broj partizana, onih koji su stvorali i
zbog kojih je stvaran savez, se smanjio, tako da smo mi danas poštovaoci te
ideje njeni baštinici. Mi u Bosni i Hercegovini možemo na prste dvije ruke
prebrojati još uvijek žive partizane i one koji mogu biti na bilo koji način
aktivni. Zato je prije nekih petnaestak godina u naziv i statut i dodata
odrednica da članovi Saveza mogu pored boraca biti i drugi antifašisti, te je
tada našsavez dobio ime Savez antifašista i boraca NOR-a. Gotovo je sigurno da
će u skoroj budućnosti to biti samo Savez antifašista. Dakle, savez onih koji
na određen način slijede tradicije prethodnika, ali i promišljaju o fašizmu i
antifašizmu u ovom vremenu. Ovo sve govorim da bih mogao reći da priča danas o
antifašizmu nije priča o prošlosti, nije priča o historiji, nego je priča o
sadašnjosti i budućnosti. Naravno, crpeći ideje, snagu i nadahnuće iz onoga što
baštinimo.
A imamo šta baštiniti.
Valja reći da su jedino, jer
to nam je zajedničko naslijeđe, jugoslovenski narodi, dakle i bosansko-hercegovački
narodi, kao dio tog širokog antifašističkog pokreta stvorili u Drugom svjetskom
ratu Narodno-oslobodilačku vojsku i jedini u Evropi od porobljenih naroda kao
snažna oružana sila bili na strani sila pobjednica nad fašizmom 1945. godine.
Svi drugi narodi u Evropi imali su neke male pokrete otpora, a vlasti su im
uglavnom bile u nekakvim, hajde ta tako kažem, koalicijama sa fašizmom i
nacizmom. Tako da imamo čime da se ponosimo i imamo čime, upotrijebiću jednu
riječ koja je malo grublja, i da prkosimo Evropi kad nam natura raznorazne
stvari. Za razliku od mnogih njih, mi smo bili 1945. godine na strani
pobjednika, a oni su sarađivali i sa Musolinijem, i sa Hitlerom i imali razne
kvislinške tvorevine na tlu Evrope.
To ne smijemo zaboraviti.
Zato je jako važno da crpimo
iz toga sjećanja snagu.
Ko je iznio taj period 1941.
do 1945. godine, ko je iznio tu revoluciju, ko je iznio antifašistički pokret?
Mladost. Mladi ljudi, mladi
ljudi sa osamnaest, devetnaest, dvadeset godina bili su heroji. I nisu svi bili
intelektualci, ni visoko obrazovani, bilo je radnika, bilo je polupismenih,
bilo je zemljoradnika, ali patriota, ljudi koji su voljeli svoju zemlju,
voljeli sve one koji žive u toj zemlji, a to, u suštini, jeste antifašizam. Oni
su se borili protiv onih koji su napali zemlju. Ne zaboravimo 1945. godine,
dakle na kraju rata, Bosna i Hercegovina je imala oko 80 % polupismenih i
nepismenih stanovnika. Danas imamo više akademika koji hodaju Bosnom i
Hercegovinom, članova raznih Akademija, nego što smo tada imali fakultetski
obrazovanih ljudi. Ali taj elan pobjede, ta ljubav prema državi, napravila je,
recimo, 1947. godine veoma značajnu prugu. Mladost je rukama, krampovima, bez ikakvih mašina,
sagradila prvu prugu normalnog kolosijeka u Bosni i Hercegovini, prugu Šamac-Sarajevo,
i to je i danas u Ginisovoj knjizi kao svjetski rekord u brzoj gradnji pruga.
Da bi razumjeli šta to jeste, evo konkretnog primjera. Danas je 27 godina od
našeg, ovog posljednjeg rata, u kojem smo se takođe borili protiv fašizma, a na
toj pruzi, sačuvana je, još u potpunosti nije normalizovan saobraćaj, a
sagrađena je za 7 mjeseci te 1947. godine.
Dakle, negdje nešto dobro škripi.
Zato je važno da vi mladi
ljudi znate šta jesu ideje antifašizma, ali i da znate prepoznati danas moderne
oblike fašizma. Dakle, fašizam u Evropi je nastao u Italiji početkom
dvadesetih-tridesetih godina, a onda nacizam u Njemačkoj, i krenuli su u
osvajanje svijeta. Pobjeđeni su zajedničkim snagama 1945. godine. Danas više nema
Adolfa Hitlera, nema više Benita Musolinija, nema ni ovih naših, kad kažem
naših to je pod navodnicima, Ante Pavelića, Draže Mihailovića i raznih handžar
divizija i drugih gluposti koji su se borili protiv onih koji su krvarili za
domovinu.
Dakle, mi ne bijemo bitke
protiv njih. Te bitke su Titovi partizani 1945. godine dobili i poslije
pokazali zašto su bili bitke, ali oko nas danas niču mali fireri, mali Hitleri,
mali Musoliniji, Draže, Ante, i ne znam ko sve ne i kako da ih sve nazovem.
Valja nama danas naučiti ko su
oni, da nam svake godine ne bi iz Bosne i Hercegovine nestajao jedan grad, a
nestaje vaša generacija. Vi odlazite. Evo prije dva-tri dana, mala paralela šta
to znači, sam čuo, u jednoj mjesnoj zajednici, ja sam iz Mostara inače, u
jednoj mjesnoj zajednici u okolini Mostara, gdje je do rata živjelo 4 hiljade i
pet stotina stanovnika, imali su svoju osmogodišnju osnovnu školu i radila je u
punom kapacitetu, ove školske godine u prvi razred osnovne škole upisala su se
dva učenika.
To je fašizam. Neko je one
koji su tamo živjeli poslije rata otjerao, poslije onog ratnog su se vratili,
obnovili kuće, taj dio nikad bolje i ljepše nije izgledao, međutim kuće su
danas puste, tamo nema svjetla, eventualno neka služi kao vikendica, a ljudi su
u Austriji, Njemačkoj, Švicarskoj, Irskoj i tako dalje. I tu nema novog povratka.
Da se vratimo na ono odakle
smo krenuli. Kad govorimo šta su kod nas korjeni antifašizma, dakle to je Drugi svjetski rat, narodno-oslobodilačka
borba. Najveće borbe, najžešće borbe, najduži period period ratovanja u Drugom
svjetskom ratu na prostoru ex Jugoslavije desio se u Bosni i Hercegovini. Od
sedam neprijateljskih ofanziva pet je bilo isključivo u Bosni i Hercegovini, još
jedna dijelom i u Bosni i Hercegovini. Samo je prva, Kadinjača, gdje je izginuo
Radnički bataljon, bila u Srbiji. Ovdje su vođene najkrvavije borbe i narodi
Bosne i Hercegovine dali su značajan udio u borbi za slobodu, u borbi protiv
fašizma u tom periodu. I onda kada je stvarana ideja o novoj državi 1943.
godine, bio je plan da se Bosna i Hercegovina ne proglasi republikom
ravnopravnom drugim republikama u budućoj federaciji. Jedna ideja je bila da se
podjeli između Hrvatske i Srbije, bila je ideja da bude pokrajina u okviru
Srbije ili Hratske i treća, koja je bila dominantna, bila je ideja da bude
pokrajina u sastavu federacije i direktno vezana za nju. Da je to tako
realizovano mi danas ne bismo imali na osnovu čega govoriti o samostalnoj
državi, ne bismo 1992. godine imali na osnovu čega održati referendum, odnosno
ne bismo imali na osnovu čega proglasiti nezavisnost. I ko zna šta bi bilo sa
nama i u kojoj državi bismo bili i kako bi se osjećali kao građani neke druge
države. No, krajem juna, poslije čuvene bitke na Sutjesci, Vrhovni štab sa
Maršalom Titom odmarao je u selu Plahovići, u okolini Kladnja. Oporavljali su
se nakon tih teških borbi i planirali zasjedanje AVNOJ-a. Tri prekaljena
bosansko-hercegovačka revolucionara, Rodoljub Čolaković iz Bijeljine, Pašaga Mandžić
iz Tuzle i Avdo Humo iz Mostara došli su do Vrhovnog štaba da pitaju šta će biti
sa Bosnom i Hercegovinom, jer se nisu slagali sa ova tri prijedloga.
Razgovarali su sa ljudima zaduženim za to, da vam sada ne nabrajam imena, nije
to toliko ni važno. Nisu bili zadovoljni razgovorom jer je prevladalo mišljenje
da Bosna i Hercegovina treba da bude pokrajina. Bili su nezadovoljni i otišli
su kod Tita. Iznijeli mu svoj plan, svoje negodovanje, svoje argumente i Tito
je rekao: Narodi Bosne i Hercegovine su svojim životima platili najskuplji
danak za našu buduću slobodu. Primili su nas kao svoje najrođenije, zaslužili
su da budu ravnopravni sa Slovenijom, Hrvatskom, Srbijom, Crnom Gorom i
Makedonijom...Idite, spremajte Zemaljsko vijeće. I poslije toga se desio
ZAVNOBiH i zasjedanje u Mrkonjić Gradu što je u Jajcu na AVNOJ-u potvrđeno i
dobilo međunarodni legitimitet. Dakle, da nije bilo upornosti ove trojice
naših, danas tako reći zaboravljenih, heroja, umnih ljudi, mi danas ne bismo
pričali u Bosni i Hercegovini i ovog skupa vjerovatno ne bi bilo. Zato
obilježavamo Dan državnosti 25. novembar. Ali, mnogi će reći, koji negiraju
antifašističku borbu naroda Bosne i Hercegovine, oni kažu: Pa to u Mrkonjiću
nije ništa važno bilo, bio neki obični sastanak.
Drugi će reći: Da, tu je
obnovljena državnost Bosne i Hercegovine, ali neće otići u Mrkonjić Grad i neće
pomenuti Rodoljuba Čolakovića, Avdu Humu, Pašagu Mandžića i Titove partizane,
niti antifašiste.
A jedno bez drugog ne može.
Dakle, da nije bilo antifašističkog 25. novembra 1943. godine u Mrkonjić Gradu
ne bi bilo 29. februara i 1. marta 1992. godine. Drugim riječima ne bi bilo
samostalne Bosne i Hercegovine i ne bi bilo ovakvog, kakav smo imali,
odbrambeno-oslobodilačkog rata u kojem smo ponovo krvarii za slobodu.
To su korjeni, a i ovaj posljednji
rat je bio nastavak, da se ona ideja, neostvarena 1943. godine i od Tita
spriječena, obnovi.
Slijedeća stvar koja je jako
važna za reći kada govorimo o antifašizmu je slijedeće: Stalno nam prišivaju i
uporno ponavljaju da je antifašizam jednako komunizam. Nije tačno. Jeste tačno
da je 1941. godine Komunistička partija Jugoslavije pozvala narode Jugoslavije
na ustanak i u borbu protiv fašizma, ali 1941. godine Komunistička partija
Jugoslavije bila je zabranjena. Njen rad je bio zabranjen u Kraljevini
Jugoslaviji. Ja volim doslovno tako reći: Svaka budala mogla je upucati bilo
kojeg komunistu na ulici i da za to ne bude kažnjen, da bude čak nagrađen, jer
ovi su u ilegali. A te 1941. godine bilo je, u čitavoj, Kraljevini Jugoslaviji,
dakle od Slovenije do Makedonije, 12.800 članova Partije, i bilo je još 60
hiljada SKOJ-evaca. To su mladi ljudi koji su se pripremali da budu članovi
Partije. Dakle, otprilike 72-73 hiljade u čitavoj Jugoslaviji. Zabranjeni, u
ilegali i jedina komunikacija bila je preko kurira. Sve drugo je bilo nemoguće.
Oni su uspjeli svojim pozivom, svojim poštenjem, svojom idejom, tim proglasom
idemo u borbu za slobodu, idemo u borbu za jednakost i ravnopravnost svih i
svugdje, idemo za socijalnu pravdu, dići narod i u partizansku vojsku skupiti
preko osam stotina hiljada, dominantno mladih ljudi, Slovenaca, Hrvata, Srba,
Crnogoraca, Makedonaca, Muslimana, Roma, Jevreja, Albanaca, Nijemaca, Italijana
i da dalje ne nabrajam, i svi su bili, prije svega, partizani, proleteri,
antifašisti, borci za slobodu, a privatno su bili ovo drugo što nam se danas
nameće kao prvo i jedino važno. I svi su bratski ginuli.
Ima jedan sjajan primjer koji
o svemu tome zorno svjedoči. Kad su bile 1945. godine početne borbe za
oslobođenje Sarajeva, to je opština Hadžići, ranjen je jedan partizan, teško
ranjen. Ide da mu pomogne, pod mitraljeskom paljbom je to mjesto na kojem leži
ranjeni drug, ide da mu pomogne bolničarka, ako se ne varam, Ljubica. Sad ću
reći ono što u to vrijeme nije bilo bitno, ali danas je bitno kao primjer,
Ljubica Srpkinja. Stiže do njega, ali pogađa i nju metak, gine. Za njom trči
Zdenka, Hrvatica. Pogađa i nju metak, gine i ona. Treća juriša Emina iz
Počitelja, gine i ona. Njih tri u pokušaju da spase teško ranjenog druga padaju
jedna preko druge. Sahranjene su zajedno, taj spomenik je obnovljen. Izvinite,
emotivan sam, i to je mjesto na kojem možemo sve ovo pročitati, ali to je
primjer koji treba pamtiti, to su priče koje jesu priče iz prošlosti, ali koje
jesu nadahnuće za naše borbe. Danas nas uče da su nam Emina, Ljubica i Zdenka
one tamo, zavisno sa koje strane su naši. Kad se ovdje gledamo svi smo isti i
da uđe stranac, da se predstavimo bilo kojim imenom neće imati sumnju. Zato
učimo iz žrtve mladih ljudi, jer ove tri djevojke su imale od 18 do 20 godina.
Osamnaest do dvadeset godina. I kad su potrčale svaka od njih sigurno je, 90 % bila
uvjerena, da se neće spasiti, ali je imala ideju slobode. Sanjala je san o
slobodi, o jednakosti, o ravnopravnosti, jer ne zaboravimo, kad su one trčale u
ovoj zemlji žena je bila osoba trećeg reda, nije imala ni pravo glasa, niko je
ni za šta nije pitao. U Narodno-oslobodilačkoj borbi odmah od 1941. godine, od formiranja prvih jedinica,
žene su bile ravnopravne muškarcima, imale jednaka prava. Avgusta 1945. godine,
a zemlja je službeno oslobođena 15. maja 1945. godine, dakle avgusta 1945.
godine, u toj novoj, razrušenoj, zemlji, kako Desanka Maksimović reče u jednoj
pjesmi, u zemlji seljaka na brdovitom Balkanu, u zemlji polupismenih i
nepismenih ljudi, žena je službeno dobila pravo glasa. Šta to znači, valja samo
napraviti poređenje. Švicarska, koja je uzor za mnoge stvari diljem svijeta,
pravo glasa je ženi dala 1971. godine. Naši antifašisti su to uradili 1945.
godine.
Zato se mi sjećamo prošlosti.
Zato hoćemo da se nadahnemo tim kako bi danas mogli da nastavimo tamo gdje su
mnogi procesi zaustavljeni devedesetih godina. Ne da bi vraćali sistem. Neke
stvari su neumitno prošle. Ne pričamo mi o obnovi nikakvih starih država i
starih sistema, ali o obnovi vrijednosti da. Danas je nezamislivo da vi idete u
školu i da je sve besplatno, da idete na fakultet i vaša je jedina zadaća da
učite, ne plaćate ništa. Danas ja, ako se razbolim u Mostaru, moram na razne
komisije da bi otišao na pregled u Sarajevo. Prije je bilo dovoljno da kažem
doktoru, mom doktoru, ja bih, na primjer, na Rebro u Zagreb, slijedi uputnica,
putni troškovi, treba li pratilac ili ne treba i idem. Ne kažem da se danas baš
tako mogu vratiti stvari, ali ne trebamo sve srušiti. Hajdemo učiti iz onoga
što je dobro, dakle, u tom antifašističkom pokretu koji je ovo stvorio i mnoga
druga dobra, bilo je, rekao sam 12800 članova Komunističke partije Jugoslavije
i 60000 mladih, a vojska narasla na 800 hiljada partizana. To su činjenice.
Kažu nam vi ste komunisti,
komunjare i kako sve nas zovu. Vjećnik ZAVNOBiH-a u Mrkonjić Gradu bio je,
recimo, imam Omer Maksumić iz Konjica. Imam sigurno nije bio komunista. Bio je
pop Vlada Zečević, takođe sigurno nije bio komunista. Recimo Nurija Pozderac,
kojeg mnogi pamte, bio je podpredsjednik AVNOJ-a.
Zašto pominjem Nuriju
Pozderca?
Nurija Pozderac je bio član,
prije Drugog svjetskog rata, Jugoslovenske muslimanske organizacije i kada je
1941. godine proglašena Nezavisna država Hrvatska, u čiji sastav su uključili
čitavu Bosnu i Hercegovinu, predsjednik te Jugoslovenske muslimanske
organizacije je pristao da bude Pavelićev doglavnik i da uđe u ustašku vlast.
Onda je došao kod Nurije, u Cazin, da mu kaže
da su planirali da on bude jedan od ministara u toj vladi ustaške nove
tvorevine. Nurija je to odbio, ovaj mu je rekao razmisli, dao mu par dana,
međutim njegova reakcija na to bila je da se poveže sa nekim ilegalcima i ode u
partizane.
Šta je tu važno?
Nurija Pozderac je smrtno
ranjen na Sutjesci 1943. godine i tamo je od tih rana umro. Do zadnjeg časa,
dok je disao, klanjao je svih pet vakata namaza. Istinski vjernik, bio partizan
i nikom nije smetalo što je podpredsjednik AVNOJ-a. Pop Vlada Zečević je poslije
bio ministar u vladi i nije nikad bio komunista. Tako da antifašizam nema pravo
niti jedan politički subjekt, ni ranije ni danas, svojatati. Može da se
uključi, može da podržava, može da daje doprinos, ali antifašizam je
opštenarodno dobro, dobro svih nas, tekovina i stečevina svih nas, ali i
obaveza svih nas da damo svoj doprinos u ovovremenoj borbi za antifašističko
bosanskohercegovačko društvo. Jer da se ne lažemo mi danas po svim uzusima onog
šta jeste fašizam, moderni fašizam, živimo klasično neofašističko ili
neonacističko društvo. Nama su ti mali fireri ušli u sve organe vlasti, od
mjesne zajednice do Predsjedništva države. Tu nema, nema dilema. Navikli smo se
na brojne pojavne oblike fašizma da više i ne primjećujemo da to jeste fašizam.
Šta su dvije škole pod jednim
krovom?
Segregacija.
Šta je segregacija?
Fašizam.
Hajdemo dići glas protiv toga.
Svi. Ne pojedinci. Sve što je segregacija, odvajanje ljudi je fašizam. Taj
model je dugo egzistirao u Južnoafričkoj republici, tad su istina dijelili
bijele i crne, prepoznajimo to i imenujmo pravim imenom. Imate praksu
prihvatanja izraza kao što su: Mi i oni, a pri tom mislimo na određene
grupacije, narode, religije i tako dalje. Čim to prihvatimo već smo na skliskom
terenu. Znate, ja dolazim iz Mostara, a nije Mostar jedini slučaj kod nas,
imate primjer da je ušlo u riječnik, u Mostaru, jer nama je ta ratna linija
išla središnjom gradskom ulicom, ta linija je bila tvrđa od međunarodne granice
između dvije države, i dan danas, 27 godina poslije rata: Jesi li prelazio
tamo? Jesi li bio na onoj strani?
Ne govori se više o mahalama,
o kvartovima, govori se o našoj i njihovoj strani. Čim smo na tom polju mi smo
debelo u području koje miriše ili smrdi na neofašizam, neonacizam, na podjele i
tako dalje.
Nemamo pravo u ovom vremenu
pristajati na to.
Bar imajmo svijest da je to
nešto što je neprimjereno ovom vremenu, a pogotovo je neprimjereno
bosansko-hercegovačkom društvu koje je toliko isprepleteno, toliko je
zajedničko da je priča o stranama besmislena. Ja mislim, možda se sada mogu
naći podaci, ali kada bi istinski istražili bliže porijeklo stanovništva danas,
vjerujem da mi danas nemamo porodicu u Bosni i Hercegovini koja je etnički
čista 100 %, bez obzira šta mi pričali. Ako to jeste tako, kad pljujemo protiv
tamo nekog, hajdemo se sjetiti da pljujemo i protiv dijela familije, a to baš
nije lijepo. Mi smo mala zemlja, svi skupa smo jako malobrojni, mi smo zapravo
kad gledamo u nekim širim okvirima svi jedna familija koju je neko iz nekih
svojih ličnih interesa malo zaludio.
Hajdemo se vratiti sebi.
Antifašizam je nada,
antifašizam je šansa, antifašizam je borba za čist zrak, za očuvanje rijeka, borba
za ekologiju je antifašizam, borba za radna mjesta je antifašizam, jer ko god
na bilo koji način hoće da mi ugrozi moj život u punom kapacitetu ušao je u
područje novih, modernih oblika fašizma. Moramo to razumijevati, antifašizam
nije priča o Drugom svjetskom ratu i borba protiv ondašnjih fašista.
Antifašizam jeste struktura, pokret koji se nadahnjuje onom snagom, jer kako se
ne nadahnuti Zdenkom, Ljubicom i Eminom i kako ne biti ponosan da su takve tri
djevojke živjele na našim prostorima, disale isti zrak koji i mi dišemo, a
bile tako hrabre i vjerovale u nešto što
će doći.
Mi to danas imamo. Hajdemo se
na ovim idejama, toj snazi, nadahnuti, da to što imamo sačuvamo, oplemenimo i
napravimo boljim, a tada će ova zemlja biti sretna, tada ćete vi živjeti bolje,
nećete se školovati za biroe za zapošljavanje ili za inostranstvo nego će
fabrike čekati vas i moliti vas da radite, a vi biti sretni. Škole neće biti sa
dva đaka nego bar sa po dva razreda, jer samo tako, u sretnoj zemlji, u
antifašističkom društvu u širem smislu riječi, biće i porodica, biće i djece,
biće smijeha, biće prosperiteta.
Hvala i živjeli.
Primjedbe
Objavi komentar