PROŠLOST U NOVOJ AMBALAŽI
Primjetio sam
posljednjih godina nekoliko „pacijenata“, koji skoro na svaku objavu na
društvenim mrežama o antifašizmu imaju komentar od par rečenica pamfletskog
karaktera i sa značajnom dozom mržnje, koju istina pokušavaju prikriti i
prikazati se evropskim intelektualcima. Ovlaš pregledom njihovih profila jasno
je da žive van BiH i da su u zemlje Evrope otišli početkom rata u BiH. Uočljivo
je da ti jurišnici baratanja kompjuterskom tastaturom iz debele hladovine
Njemačke, Norveške, Švedske ili Francuske mnogo bolje znaju šta se ovdje
dešavalo posljednjih trideset godina od nas koji smo sve to preturili preko
glave i sačuvali, kakvu-takvu, ali sačuvali Bosnu i Hercegovinu. Oni mnogo
bolje od nas znaju šta se i danas dešava ovdje. Dijele savjete kako šta treba
riješiti, puni su ideja, imaju rješenja za sve, ali sve što misle i savjetuju
trebao bi neko drugi uraditi. U bilo kakvoj akciji ne vide sebe. Ne bi se oni
mješali. Ukratko, puni su ideja i savjeta kako dalje, ali sa distance.
Međutim, pored
svih problema koje imamo u državi, po načinu komentarisanja, njihovim stavovima
i prijedlozima, izgleda da je, po njihovom mišljenju, glavni problem u zemlji postojanje
antifašističkog pokreta u BiH. Kažu da to zapadna Evropa i Amerika ne poznaje i
da im je, ljudima na zapadu, i sam izraz nerazumljiv, te da je to komunistička
izmišljotina i kao takvu je treba uništiti.
Znam da nije
tako i da ti novopečeni borci za nacionalne interese, sa distance, nemaju pojma,
ipak sam otvorio Enciklopediju Leksiografskog zavoda „Miroslav Krleža“ iz
Zagreba, jer ta institucija je najprestižnija institucija tog profila u ovom
dijelu svijeta.
Pomenuta
Enciklopedija kaže:
„antifašizam (anti- + fašizam),
politički pokret protiv fašizma i nacizma.
Naziv antifašizam razvio se u današnjem značenju zbog toga što se »fašizam«
rabio kao generički pojam koji označuje ideologije, političke pokrete i
organizacije te vladavinske poretke koji su po svojoj socijalnoj osnovi i
političkoj funkciji te metodama djelovanja srodni talijanskomu fašizmu (kao i
njemačkomu nacizmu). Stoga je i opozicija stavovima i akcijama desnih
ekstremističkih stranaka i pokreta nužno dobila i vlastiti pojam. Antifašizam
je politički pokret utemeljen na najširim demokratskim osnovama i na negaciji
bitnih ideoloških postavki ovih dvaju pokreta. U fašističko-nacističkim
agresijama 1930-ih i u vrijeme II. svjetskog rata antifašizam prerasta u
državnu politiku mnogih zemalja radi očuvanja neovisnosti protiv fašističkih presezanja.
U raznim zemljama antifašizam je
poprimio različite organizacijske oblike. Najranija je bila Antifašistička
koalicijska akcija, koju je u izbjeglištvu 1927. organizirala talijanska
oporba, dvije socijalističke i Republikanska partija. Potom su antifašističke
ideje najjasnije bile izražene na strani legalne španjolske vlade i Narodne
fronte u španjolskome građanskom ratu 1936–39.
Komunisti su se vrlo brzo uključili u
antifašistički pokret te su, na osnovi zaključaka Kominterne, 1930-ih nastojali
ujediniti sve demokratske snage i stranke u borbi protiv fašizma. No, njihove
su manje ili više neprikrivene nakane uvijek bile da takvim širokim pokretom
dominiraju te da im to bude tek prva stepenica u revolucionarnom preuzimanju
vlasti.
Ideje antifašističkoga pokreta preuzela
je tijekom II. svjetskog rata Antifašistička
koalicija. Međunarodne konferencije tih godina, kao i odluke o
utemeljenju UN-a, razrada su ključnih ideja antifašističkoga pokreta.
Antifašistički pokret u Hrvatskoj već je
tijekom 1941. postao vrlo jak, da bi snažio praktički bez zastoja prema kraju
rata. I u Hrvatskoj, i na razini Jugoslavije, komunisti su uvijek imali ključne
funkcije. U svim novoosnovanim organizacijama i državnim tijelima, i u onima
koje su imale antifašistički predznak, bili su zastupljeni pojedinci iz
različitih političkih stranaka, ali su njima praktički rukovodili komunisti. I
nadalje su nastupali s antifašističkim i demokratskim programima i parolama,
ali, kako se primicao kraj rata, sve je više postajalo jasno da će učiniti sve
kako ni nakon rata ne bi ispustili vlast iz svojih ruku. Zato su se
antifašističke parole, odnosno borba protiv Nijemaca, Talijana, ustaša i
četnika, stalno i neraskidivo vezale uz tipično komunističke parole o
socijalnoj pravdi i vlasti »radnika i seljaka«.
U poslijeratnoj Europi pojam antifašizam
postaje višeznačan, često bitno određen konkretnom političkom situacijom. U
zapadnoeuropskim demokracijama antifašizam postaje ideološki temelj za
dosljedno suprotstavljanje svim oblicima rasizma, ksenofobije i antisemitizma.
U komunističkom bloku antifašizam postaje nedodirljivi ideologem, pojam koji
pozitivno legitimira svaku ratnu i poratnu djelatnost komunističkih režima. Na
taj se način antifašizam u tim zemljama povezuje i isprepleće s komunističkom
ideologijom i praksom i gubi svoju prvotnu demokratsku poruku.“
Tako kaže Enciklopedija i samo citiranje
ovih redova pobija negiranje antifašističkog pokreta na zapadu, kako naprijed
pomenuti zaštitnici Bosne i Hercegovine, sa distance, tvrde i žele uvjeriti
manje upućene.
Istina, u antifašističkom pokretu Bosne
i Hercegovine ima, na lokalnom nivou, dosta različitih pristupa, ali generalna
politika, posebno posljedenjih godina, je vrlo bliska zapadnoevropskom poimanju
antifašizma. To ovaj pokret čini društveno angažiranim i okrenutim sadašnjosti
i budućnosti, ali i njegujući najsvjetlije primjere iz prošlosti antifašističke
borbe za slobodu.
Dominantan stav u bosansko-hercegovačkom
antifašističkom pokretu je da on mora biti demokratski, nestranački i oslobođen
bilo koje političke ideologije, ali sa jasno naglašenim opredjeljenjem protiv
svih oblika homofobija, a za jednakost svih ljudi, bez obzira na bilo koju
razliku, na svakom pedlju planete Zemlje. Ljudska prava su u samoj biti
djelovanja antifašističkog pokreta u našoj zemlji.
Ako to jeste ovako, a jeste, nisu li
onda navedeni protivnici antifašizma i antifašističkog organizovanja u suštini
protivnici ravnopravnosti, jednakih ljudskih prava svih i svugdje, jesu li oni
u biti na strani ideologija i pokreta nasuprot antifašizmu.
Pojednostavljeno rečeno: Jesu li oni
sljedbenici fašističkih ideja?
Jesu, bez dilema. Iz svakog njihovog napisanog
slova isijava mržnja, prijetnja, sijanje straha, nipodaštavanje i ismijavanje
svake razlike u odnosu na njih, istovremeno prenaglašavajući svoju vjersku i
nacionalnu pripadnost. Naglašavaju, u određenim prilikama, i rasne razlike,
podcrtavajući dominantnost svoje rase.
Baveći se ovom pojavom i analizirajući
je jasno je da je to sve, u značajnoj mjeri, odgovor na nemoć našeg društva da
građanima ponudi viziju Bosne i Hercegovine za dvadeset i više godina unaprijed. Vizije
koje se sada nude su lektorisane i prepjevane nacionalističke vizije iz
devedesetih godina. Tu nema budućnosti. To je nuđenje prošlosti u novoj
ambalaži.
To nisu vizije, to su šarene laže.
Problem je što su takav koncept
prihvatili i takozvani predstavnici međunarodne zajednice. I oni slatkorječivo
godinama nude šarene laže koje Bosnu i Hercegovinu vuku u prošloist dok su im
puna usta budućnosti.
A šta drugo očekivati od trećerazrednih
bjelosvjetskih činovnika ili pak početnika, koji ovdje dođu na praksu, baš kako
na praksu idu učenici zanatskih škola. Zbog snishodljivog stava naših
političara, koji ni o čemu nemaju jasan stav o državi, onda te „velike“
diplomate ovdje izigravaju strašne bosove koji postavljaju uslove i ponašaju se
u našoj zemlji kao da im je ovo, kako narod kaže, „babovina“.
Tako će biti sve dok neko naš, naprimjer
Akademija nauka i umjetnosti BiH ne napiše i objelodani naš Memorandum, u kojem
će jasno i argumentovano biti napisana dugoročna, čitaj trajna, vizija Bosne i
Hercegovine u budućem vremenu. Kad se to desi svi misleći ljudi ove zemlje
moraju stati iza tog dokumenta i kao prioritetan zadatak dati sebi njegovo
tumačenje građanima na svakom njenom pedlju, ali i onima rasutim širom svijeta.
Neće biti lako, ali će biti posijano
sjeme budućnosti. Plodove će brati naši potomci koji će biti ponosni na nas,
jer smo im ostavili vrijedan testament.
A tada će bosansko-hercegovačko društvo
uistinu biti demokratsko u punom značenju te riječi i niko se neće pitati
treba li nam antifašistički pokret, jer biti antifašista znači biti demokrata u
vremenu koje živimo i vremenu koje je pred nama.
Primjedbe
Objavi komentar