MORAL I MORALNE VRIJEDNOSTI U NARODNOOSLOBODILAČKOJ BORBI I ODRAMBENO - OSLOBODILAČKOM RATU 1992 - 1995
/Izlaganje na Okruglom stolu "Meokrnje - simbol borbe protiv fašizma" koji je održan u Travniku dana, 12. septembra 2023. godine./
U
razmatranju ove teme, prije svega, želim poći od tumačenja pojma moral. Ako
prihvatamo da je moral spoj nepisanih društvenih normi koje određuju
način ponašanja u određenoj društvenoj grupi, zajednici, a zasnivaju se na
običajima i na općenito prihvaćenim mjerilima vrednovanja postupaka sa
stajališta načela »dobra« ili »zla«, odnosno da je historijski određen, oblikuje
se u izravnoj vezi s uslovima života zajednice, kulturnom tradicijom i
religijskim predodžbama, onda prihvatamo i činjenicu da moral općenito
jeste važan činilac društvene kohezije, pa i cjelovit sistem stajalištâ i
djelovanjâ koji regulira odnose među ljudima (porodica, prijatelji i sl.), te
da se moralno djelovanje karakterizira svojevrsnim unutrašnjim stajalištem, u
kojem, uz svjestan izbor vrijednosno određenih postupaka, djeluju i emotivni,
voljni činioci, te odgojne zasade.
Međutim,
višeznačost pojma moral je u vojnom diskursu naročito evidentna, ali i
nedovoljno definisana. Ova nedovoljna pojmovna razjašnjenost prouzrokuje razne
vrste implikacija i praktičnih problema, koji se najviše manifestuju u vidu
zanemarivanja ili potpunog ignorisanja vrijednosnog značenja pojma moral u
vojnom diskursu, redukujući pri tome značenje pojma moral u vojsci samo na
borbeni moral. Borbeni moral predstavlja više psihološko-andragošku nego etičku
kategoriju.
Ovim
izlaganjem, a kasnije cjelovitim radom, ja želim ustvrditi da je izvorište
borbenog morala, i u Narodnooslobodilačkoj borbi, ali i u Odrambeno -
oslobodilačkom ratu 1992 - 1995 bio u istinskom poštivanju moralnih vrijednosti
zajednice, jer i jedna i druga vojska nastajala je iz naroda i između ostalog
da zaštiti i moralne vrijednosti tog naroda. Drugim riječima, obe vojske bile
su uistinu narodne, narod ih je smatrao svojim i volio, a vojske koje narod
voli ne mogu izgubiti. Ta ljubav, između naroda i njegove vojske, bio je drugi
presudan element borbenog morala, kako Titovih partizana, tako i vojnika Armije
RBiH.
Šta
hoću da kažem?
Uporedimo
neke činjenice iz četrdesetih i devedesetih godina. U oba slučaja izvršena je
agresija na zemlju, kako izvana tako i iznutra.
U oba
slučaja, stvara se narodna vojska, gotovo spontano i bez ičije pomoći. U oba
slučaja vojska se oslanja na svoj narod koji mu jeste glavna logistička baza,
ali i izvorište morala i snage za nadljudske žrtve. I partizani i borci ARBiH,
oslanjaju se na tradicijske moralne vrijednosti bosansko-hercegovačkog čovjeka
u čijem je viševjekovnom bitisanju u samo njegovo biće uklesana slobodarska
tradicija, kult porodice, poštenje, komšiluk, pravda...
Stavimo
u taj kontekst Titovu naredbu iz Bitke na Neretvi koja glasi: Ranjenike ne
smijemo ostaviti.
Sama
naredba, bez obzira na njeno provođenje i kvalitet provođenja bila je više od
obične naredbe. Bila je to istovremeno i poruka svim borcima, ali i narodu da
niko nije sam i da neće biti ostavljen. Ta poruka brige o čovjeku imala je
dalekosežne pozitivne posljedice za razvoj narodno-oslobodilačkog pokreta, ali
i nagovještavala obrise buduće države o kojoj partizani pričaju kao državi
brige za čovjeka.
U isti
kontekst možemo staviti i slučaj kada su četiri vojnika Armije RBiH satima
prteći duboki snijeg kroz vrleti Prenja nosili teško ranjenog i bez svijesti
neprijateljskog vojnika do bolnice. Vojnik je spašen, operisan i zbrinut, a
danima kasnije, kad se probudio shvatio je gdje se nalazi. Ali poruka, koju je
ta gesta odaslala u narod i vojsku, odjeknula je snažno. Šaputalo se: Ako su
četnika toliko nosili i spasili šta su tek spremni učiniti za naše borce.
A
zapravo i jedan i drugi događaj duboko se oslanja na moralne vrijednosti
čovjeka ovog podneblja: Pomozi čovjeku u nevolji.
A u
dubini bića tog čovjeka je i čast. Da bih pojasnio o čemu govorim dozvolite mi
da ispričam par rečenica o jednom mladom čovjeku. Zove se Musa Tinjak, rođen je u Nevesinju, selo
Borovčići, 1970. godine.
Herojski se borio u brojnim bitkama, a u onoj u
kojoj je pao, u maniru antičkih junaka, dolazi pred položaje vojske RS i
viteški ih poziva na borbu oglašavajući se megafonom riječima :“Četnici, ovdje
Musa Tinjak. Napadamo vas za 15 minuta, spremite se i borite muški, pa ko
pobjedi. Nemojte reći da smo Vas
prevarili i iznenadili“!
To je bio zasigurno jedinstven slučaj u BiH da
je neko otvoreno najavio jednu ratnu akciju!
Heroj Musa Tinjak je vrlo uspješno sa saborcima
izveo tu akciju, da bi na zadnjem neprijateljskom rovu pao!
Jedinstven primjer viteštva u borbi, ali i
primjer koji stvara legendu, učvršćuje istovremeno naslijeđene moralne
vrijednosti cjelokupne zajednice, ali i motiviše jačanje borbenog morala.
Uz priču o Musi želim vas podsjetiti na tri Hercegovačke partizanke koje su zajedno otišle u smrt
1945. godine. Naime, udarne brigade Dvadeset devete hercegovačke divizije, nakon što su
oslobodile dolinu Neretve od Mostara do Konjica, prvih martovskih dana stigle
su na planinski prevoj između Hercegovine i Bosne, da na tom dijelu
jugoslovenskog fronta okupatorskim i kvislinškim snagama nanesu posljednji,
odlučni udar.
Taj žestoki sudar na
Ivan-planini samo je mali dio širokog borbenog luka koji se početkom 1945.
godine protezao od Drave i Srema do istočne Bosne i Jadrana, kao čvrst i snažan
dio opšteg evropskog ratišta savezničkih armija zemalja Antihitlerovske koalicije,
gdje se protiv uveliko načete Grupe armija “E” i drugih trupa njemačkog
komandanta Jugoistoka uspješno borila, zajedno sa desetinama naših krupnih
udarnih i proleterskih jedinica, i Dvadeset deveta hercegovačka udarna
divizija.
U divizijskom listu
“Hercegovački udarnik” vjerna i škrta su kazivanja ratnika o gorčinama i
surovostima tog posljednjeg ratnog sudara. Ostalo je zapisano:
“Staze i putevi zatrpani su
snijegom, a vjetar duva svom žestinom. Ivan planina se zamaglila pa ćuti, a
kroz opustjelo granje drveća suklja vjetrom nošeni snijeg i lijepi se za mokre
grane, a one se pod njegovom težinom savijaju kao kičma u ostarjelog čovjeka”.“Borci
zavejani oblacima mećave čuvaju položaje.
S vremena na vrijeme
neprijateljska kugla cijukne negdje visoko iznad naših glava. Iza bukava je
odmaranje.”
I pisac priloga “Pod vrhom
Ivan-planine” teško da će zaboraviti te ratne noći i jutra:
“I dok se kolona primiče, sa
uzdignute Ivan planine doljeću neprijateljski kuršumi. Tamo na planini više naš
neprijatelj se pripremio na otpor.
Pomoćnik političkog komesara
Drugog bataljona Trinaeste hercegovačke brigade Lutvo Džubur, jedinice koja je na
Ivan sedlu za samo 48 časova imala 73 mrtva i ranjena borca, zapamtio je
događaj koji ga je do srca ganuo – herojsku pogibiju nekoliko boraca, među
kojima su bile i tri bolničarke – Zdenka Karačić, Hrvatica iz Mostara, Emina
Merdan, Muslimanka iz Počitelja na Neretvi, i Ljubica Remetić, Srpkinja iz sela
Biograda kod Nevesinja.
Nedaleko od bunkera u kome su
bile ustaše ležao je teško ranjen drug Zvono. Zdenka, Ljubica i Emina znale su
šta im je zadatak. Nije to prvi put da izvlače ranjenog druga iz borbe, pod
neprijateljskom vatrom.
“Prva
je pošla Ljubica. Došla je do ranjenog druga i povukla ga. Baš u tom času kad
je mislila da je zadatak izvršen, da je drug spašen, klonula je Ljubica na
snijeg pogođena hicem u stomak. Zdenka i Emina, koje su budno posmatrale
pokušaj Ljubičin iz zaklona, znale su sad šta je njihova dužnost. Naređenje
nije potrebno. Svijest je jača od svega.
Jurnule
su obje u pravcu Ljubice i ranjenog druga ne misleći na opasnost i ne obazirući
se na neprijateljske kuršume koji su oko njih parali snijeg. Ali… Pala je
Zdenka pogođena u glavu, a odmah pored nje Emina, pogođena u prsa.
Njihova
smrt značila je život, jer je odaslala poruku, snažnu poruku, da za druga,
prijatelja, saborca u nevolji ni život nije prevelika cijena. A zar i sve
vjerske knjige upravo na to ne upućuju.
Nakon svjedočenja o tri bolničarke imam potrebu
citirati još jednu opštepoznatu poruku iz 1943. godine iz bitke na Sutjesci.
Borci u toj poruci svom Vrhovnom komandantu poručuju: “Dok god budete čuli na
Ljubinom Grobu pucnje naših pušaka, Nijemci neće proći. A kad toga ne bude,
znajte da na njemu više nema živih proletera.”
Pored odbrane moralnih vrijednosti zajednice,
koje pominjem, šta je još motivisalo te, prvenstveno mlade ljude, na takvu
odlučnost i žrtve. Meni se čini da je to san o boljem društvu, pravednijem
društvu, društvu socijalne pravde, jednakosti svih, te san o slobodi. Ako u
obzir uzmemo činjenicu da je tih ratnih godina Bosna i Hercegovina dominantno
polupismena ili nepismena, pitanje je kako su te poruke došle do naroda i
njegovih boraca, te kako ih je narod razumio i prihvatio. Čini mi se da je
ideološka matrica, koju je kreirala Komunistička partija, u osnovi za sve
preferirala lični primjer i javno kažnjavanje nepoštivanja ustaljenih i
propagiranih moralnih normi. Narod je razumio lični primjer i prihvatio matricu
ponašanja.
Tako je bilo u partizanima, a u
Odbrambeno-oslobodilačkom ratu značajan dio propagiranja moralne matrice
preuzela je vjera. Tamo gdje je to bilo u funkciji zaštite moralnih vrijednosti
i izgradnje borbenog morala dalo je identične rezultate kao i ona ideološka
matrica kod partizana. Da bih pojasnio ovo što govorim navešću jedan primjer iz
1993. godine. Dan je 30. juni. Mostar je u potpunom okruženju. U ranu zoru
jedinice 4. Korpusa ARBiH idu u proboj iz okruženja. Jedan od ciljeva je i
zauzimanje tzv kasarne Sjeverni logor koja se nalazi na sjevernom izlazu iz
grada i jako je uporište HVO-a. Prvi juriša diverzantski vod na čijem čelu je
heroj Hujka. Na terasi nebodera preko puta kasarne sa megafonom je poznati
novinar, koji ne prakticira vjeru, i sa prvim pucnjima počinje iz sveg glasa
vikati: Tegbir. Ponavlja to sve glasnije i prodornije dugo. Nadjačavao je
borbu.
Zarobljeni bojovnici poslije su pričali da je
to bilo strašnije od sve druge paljbe.
Ovo niko nije naredio, ali je isčililo iz
dubine ljudskog bića koje je iz te dubine prepoznalo moralne vrijednosti svojih
predaka, ali i savremenika i odgovorilo snagom duha i Titovih partizana, ali i
bosansko-hercegovačkih boraca ARBiH, koji svoje izvorište crpe još od davnina,
ili kako Mak Dizdar zapisa:
Ase leži vojnik Gorčin,
U zemlji svojoj, na baštini tuždi...
Ukratko, i nekad i sad, dobro je bilo kontra
zla, pravda protiv nepravde, istina kontra laži, antifašizam naspram fašizma
itd.
I četrdesetih, i devedesetih izabrali smo onu
pravu stranu, stranu dobra, dakle antifašizma.
Primjedbe
Objavi komentar