KASNO JE BAVITI SE POSLJEDICAMA
Preko pedeset godina radim sa
djecom i mladim ljudima koristeći dramska i teatarska sredstva sa ciljem
razvoja njihovih kreativnih sposobnosti. Najznačajniji dio tog rada odvijao se
u dramskim studijima Mostarskog teatra mladih. Danas mi se čini da smo zajedno
učili i pomicali granice teatra i dramske pedagogije u teatru. Za sve te godine
susretao sam se sa različitim potrebama i zahtjevima, ali i mogućnostima mladih
ljudi. Bio je to izazov u koji sam ulazio sa maksimalnom posvećenošću, jer su
rezultati koje sam dobivao bili motiv da se ide dalje i istražuju krajnje
mogućnosti svakog pojedinca. Neki od njih postajali su sjajni glumci, ali i
umjetnici drugih opredjeljenja. Bio je to dodatni motiv da se ide dalje i
istrajava u radu. Međutim, oni ostali, oni koji su postajali ljekari,
inžinjeri, automehaničari, trgovci, obućari, ekonomisti .., takođe su bili
drugačiji od svojih kolega. Bili su komunikativniji, slobodniji, bolje se i
jasnije izražavali, bili su društveniji, ukratko poželjniji i onda kada nisu
bili profesionalno bolji. Ta spoznaja davala je i daje motiv, davala i daje
nadahnuće da se stalno i iznova ide dalje.
Najveća nagrada za sve to su,
desetljećima kasnije, brojne poruke, pisma, izjave prilikom susreta, a sve one
se mogu svesti u poruku koju dobih prije par godina iz Kanade, a glasi: Hvala
Vam za sve. Zbog onog rada u teatru, sada sam bolja osoba.
Valja još dodati da smo u
samom početku rada, mi u eMTeeM-u, odlučili da budemo društveno angažiran
teatar i teatar koji će se baviti svim pitanjima koja interesuju, tište,
preokupiraju mlade ljude. Uz to smo daleke 1974. godine odlučili da nam nije
primarni cilj predstava, nego razvoj kreativnosti djece i mladih ljudi, odnosno
njihov odgoj i priprema za bolje razumijevanje svijeta u kojem žive i u kojem
će odrastati i živjeti.
I onda je bilo potpuno
normalno, kada mi je prošle godine djevojčica od devet godina rekla da ne može
raditi jer je depresivna, da se tim pitanjem kao teatar pozabavimo. Tako smo
radili svih ovih skoro pedeset godina. Tako su nastale naše predstave o
seksualnosti i odrastanju, o marginaliziranim grupama, o diskriminaciji, o
ovisnosti, ali i o migrantima, o ratu i ratnim stradanjima i svim drugim
društvenim pitanjima koja opterećuju sretno odrastanje djece i mladih u našoj
zemlji.
O izjavi devetogodišnje
djevojčice koja kaže da je depresivna, a njena majka to potvrđuje, otvoreno smo
porazgovarali i odlučili tim pitanjem se ozbiljno pozabaviti. Pročitali smo mnoštvo
studija, članaka i rezultata raznih istraživanja, ali i čuli brojne lične priče
iz naših života ili života dragih nam ljudi. Onda smo osvjestili da su neka
ponašanja naših kolegica i kolega u samom teatru rezultat ovoga o čemu čitamo i
čime se bavimo. Prisjetili smo se čudnih zatvaranja u sebe, asocijalnog
ponašanja, ničim izazvanih vrlo burnih reakcija i agresivnog ponašanja čemu smo
svjedočili na našim probama, putovanjima ili u druženjima. Sad su nam postajale
jasne izjave, koje smo znali čuti od naših prijatelja u teatru: Mene majka ne
voli, Vi mene svi mrzite, Mene niko ne voli, Čemu život, Šteta što sam rođena i
slično. Tada smo sve okretali na šalu, a sad smo počinjali shvatati da se
radilo o bolesti. Nažalost, jedan život je u neznanju izgubljen.
Rečenica kojom završava jedna
studija, a koja glasi: Kod nas nije loše stanje mentalnog zdravlja djece i
mladih ljudi, kod nas je pandemija lošeg stanja mentalnog zdravlja djece i
mladih ljudi, nas je definitivno uvjerila da moramo scenski progovoriti o ovoj
temi.
I progovorili smo. Nije nam
bio cilj da samo pokažemo posljedice tih stanja. Naš osnovni cilj je bio da ovu
bolest učinimo vidljivom i tako skrećući pažnju na nju pokušamo sve nas
natjerati da djelujemo preventivno. Ponovo smo čitali stihove jedne naše
članice. Kada smo ih prvi put čitali te stihove komentari su bili da se radi o
previše crnoj poeziji, da je to od jedne izrazite rokerke normalno i slično, a
ona nam je zapravo opisala svoje stanje i do u detalje ispisala kako želi
umrijeti. Kada smo to počeli osvještavati bilo je prekasno. Realizirala je
svoje stihove.
Danas kada o tome razmišljam u
glavi mi odzvanja misao jednog mladog čovjeka koji je u posljednji čas spašen,
a koji kaže: Ovo je bolest koja ubija, ali to sami sebi uradite.
Da bi bilo što manje onih koji
će to sami sebi uraditi ili pokušati uraditi napravili smo predstavu „Smrt je
moja ljubav“, predstavu u koju smo unijeli svu našu ljubav prema osobama koje
su oko nas patile ili pate, a mi nismo to razumjevali.
Ako bar jednom mladom čovjeku ova
naša predstava, ovo naše skretanje pažnje na njegovo stanje, pomogne, vrijedilo
je truda. Zato smo predstavu namjenili roditeljima, nastavnicima i profesorima,
te svima onima koji rade sa djecom i mladim ljudima, da im se ne desi ili
dešava ono što se nama desilo i dešavalo.
Naš apel, koji im upućujemo
predstavom može se svesti u jednu rečenicu koja glasi: Imajte više vremena za
djecu i mlade ljude. Naučite razumijevati uzroke nekih njihovih ponašanja.
Kasno je baviti se
posljedicama.
Primjedbe
Objavi komentar