RACHEL KAO METAFORA
„Možete spriječiti da se čuju moje riječi,
ali ne možete spriječiti da se čuje
istina.“
Camillo
Cavour
U aprilu 2009. godine, u
vrijeme MESS-ovog Modula memorije dobio sam tek izašlu knjižicu „Zovem se
Rachel Corrie“ u izdanju Festivala MESS.
Iskren da budem skoro ništa
nisam znao o Rachel Corrie. O viška istorije i istorijskih dešavanja u mom
okruženju promakla mi je sudbina jedne mlade djevojke koja je znala razumjeti
patnju drugog i željela je ublažiti.
Isto veče, u hotelskoj sobi,
pročitao sam tu knjižicu u kojoj je objavljen izbor iz dnevnikaRachel Corrie i
dio njene elektronske prepiske sa dragim ljudima.
Čitajući njene misli u meni se
budila čvrsta želja za scenskim uprizorenjem materijala koji sam držao u
rukama.
Sutra sam saznao da je i želja
izdavača, takođe, da ovaj materijal doživi svoje scensko izvođenje.
Istovremeno postavljao sam
sebi pitanje: Zašto želim predstavu?
Rekao bih zbog stava koji
jasno Rachel iznosi u svom dnevniku. Ona kaže: Treba povući jasnu razliku
između jevrejskog naroda i politike Izraela kao države.
Ta misao, tako potrebna svima
nama na Balkanu odzvanjala je mojim umom. Ta misao u potpunosti različita od
naših prečestih stavova: Svi su oni isti, gonila me na rad i ponovno čitanje.
Zato sam bio siguran i znao da
će se to desiti.
Valjalo je samo sačekati
priliku.
U međuvremenu kolegama i
kolegicama iz eMTeeM-a davao sam knjigu na čitanje i započinjao razgovor.
Tražio sam potvrdu za moju odluku, tražio sam istomišljenike.
Bilo ih je dosta. Skoro da smo
dijelili isto mišljenje o ovom uzbudljivom materijalu.
Istovremeno svi smo sebi
postavljali isto potanje: Kako?
U tim pismima i dnevniku puno
je zanimljivih misli i priča, ali nema drame.
Bilo je to pitanje na koje
nisam imao odgovor, ali sam vjerovao da ću ga naći.
U međuvremenu postalo mi je
jasno da ja predstavom želim postaviti pitanje o našoj osjetljivosti danas i
ovdje prema patnjama i boli drugih.
Želio sam to pitanje postaviti
nama koji smo u nedavnoj prošlosti prošli toliku količinu patnje i boli da je
ljudski um ne može ni zabilježiti.
Htio sam predstavom provjeriti
osjetljivost na bol i patnju drugih, koji pate, ljudi koji su gledali smrti u
oči i plesali sa njom.
Htio sam pitati sebe, ali i
druge, koliko smo spremni žrtvovati se za druge imajući iskustvo koje imamo.
Htio sam uraditi predstavu
koja nas se tiče, koja nije predstava samo o Rachel Corrie, htio sam predstavu u
kojoj će Rachel biti metafora.
Sa tim željama i unaprijed
postavljenim zadacima opredjelio sam se za mladi ansambl sastavljen od glumaca
eMTeeM-a i studenata III godine glume na Odsjeku za dramsku umjetnost FHN.
I počeli smo raditi, bez
teksta, ali sa silnom energijom i mnoštvom ideja. Bila je to otvorena radionica
u kojoj su učestvovali, pored glumaca, i dramaturg, i pisac, ali i svi ostali
saradnici. Istraživali smo vlastita iskustva i komparirali ih sa iskustvom
Rachel, kopali po internetu, ali i po sebi, čitali knjige, prisjećali se
vlastitih iskustava sa lanjskog gostovanja u Palestini, živjeli materijal koji
smo imali i svakodnevno ga obogaćivali našim iskustvima, ali i saznanjima.
I onda je došla neobična
ponuda od italijanske organizacije Coperatione Italiana da radimo predstavu
koja će premijeru imati u Srebrenici i uključiti u rad ljude iz Srebrenice.
Naravno, završni dio procesa trebao bi
biti u Srebrenici.
Prihvatio sam bez
razmišljanja, jer mi se učinilo da je to ključ za predstavu koju sam već
odsanjao. Htio sam Rachel uraditi, završiti i igrati u Srebrenici. Htio sam
kroz priču o Rachel ispričati brojne naše priče, hti sam...
Ali..?
To je bila dodatna
odgovornost, ali i oprez, rekao bih i strah.
Kako pričati priču o velikoj
tragediji narodu koji još živi tragediju, a istovremeno ne biti patetičan?
Stvarno kako?
Još ne znam.
Pogledajte predstavu, možda
smo uspjeli.
Primjedbe
Objavi komentar