TEATAR JE NAŠ EGZIL
Prve aktivnosti, koje bih
danas nazvao primijenjenim teatrom, zapravo počinju formiranjem Mostarskog
teatra mladih 1974. godine. Taj teatar je i nastao iz potrebe za drugačijim
radom i drugačijim teatarskim izražavanjem. Nismo mi tada tačno znali sve definirati,
nismo mi tada tačno znali šta hoćemo. Jedino što smo zasigurno znali bilo je
šta nećemo i otisnuli smo se u potragu za tim šta hoćemo. Rekao bih da ta
potraga i danas traje i motivira nas za rad. U međuvremenu smo učili od drugih,
sticali iskustvom vlastita znanja i radili. Okruženje nas je dvojako
prihvatalo. Jedni su govorili da se bavimo eksperimentalnim teatrom i slično, a
drugi sve to proglašavali glupošću i diletantizmom. I tako su godine prolazile,
a nas nešto vuklo naprijed. I onda je došla 1992. godina.
Bilo je proljeće. Mostar
miriše beharom i barutom. Mi iz Mostarskog teatra mladih, zaneseni uspjehom
naših predstava „Galeb” po Čehovu i „Hamleta”, ignorišemo stvarnost i u
samoizolaciji istražujemo mogućnost Aristofanove „Lisistrate.” Dobro nam ide.
Zadovoljni smo. Uživamo, uvjereni da će i naša publika uživati. Prva generalna
proba. Tu je i publika. Strašna eksplozija potresa grad. Počinje razaranje,
prve žrtve, strah… Rat. U haosu koji počinje, otimaju nam opremu, zgradu,
kompletnu imovinu. Ostajemo bez svega što smo stvarali osamnaest godina. Krivi
smo, jer smo i predstavom govorili protiv rata. Krivi smo, jer se nismo
razvrstali po imenu i porijeklu. Krivi smo, jer smo mjesece, dok su se drugi
spremali za rat ili za bijeg, proveli radeći svoj posao i čvrsto vjerujući da
radimo jedino ispravnu stvar. Dio nas ostaje zapitan šta raditi. Sve što smo
godinama stvarali, nestalo je. Nemamo više ni jedne predstave. Prolaze dani u
kojima pokušavamo sebi dati odgovore i donijeti neku odluku. Jedina moguća
odluka bila je da treba raditi i tako prkositi svima koji žele zaustaviti život
u gradu. Okupljamo se i počinjemo probe. Pravimo se kao da se ništa nije
dogodilo. Pokušavamo raditi normalno, ali ne ide. Eksplozije prekidaju muziku.
Smrt je previše blizu. Tražimo odgovore na pitanja koja niko ne izgovara, a
sviju nas izjedaju. Zapravo, pitamo se: Šta mi ovdje radimo? Ima li ovo smisla?
Za koga mi, uopšte, hoćemo da radimo? Onda sam predložio da razgovaramo o
situaciji u kojoj se nalazimo.
Zajednički imenitelj svih iskaza mogao bi
se izreći jednom kratkom rečenicom, koju su svi na razne načine izgovorili –
moj svijet se srušio. Predložio sam da radimo improvizacije, etide i razne
druge glumačke vježbe, u kojima ćemo tražiti pojedinačne uzroke rušenja naših
svjetova. I počeli smo. Nije išlo lako. Kao ključan problem se pokazala
iskrenost. Po prvi put, moji glumci imali su neke tajne koje nisu željeli
izbaciti iz sebe, a ja sam bio uvjeren da se baš u tim tajnama kriju pravi i
jedini odgovori za kojima smo tragali. Bio sam uporan i vodio proces ka
potpunom otvaranju privatnosti. Ulazili smo u područje psiho drame o kojoj sam
znao dosta, ali je nisam prakticirao. Bojao sam se i stalno pitao dokle smijem
ići?!! Svijest da uvijek mogu prekinuti ako bude opasno, ali i znatiželja da
otkrijem kuda nas vode uzroci rušenja naših svjetova, vukla me je naprijed. S
vremenom, ispred sebe sam gledao i slušao bolne priče mladih ljudi. Nije to bio
više teatar. Bio je to život, do boli
tačan i surov, bila je to naša stvarnost. Moji glumci igrali su, ili bolje
reći, ponovo živjeli dijelove svojih života.
Jedino mjesto, gdje smo mogli probati,
bila je oštećena dvorana bivšeg Doma Armije. Sada je tu bila jedinica Armije
RBiH koja nam je, zahvaljujući poznanstvu, dozvolila da probamo. Povremeno su
dolazili da gledaju šta to mi radimo. Nije nam odgovaralo da nas gledaju, ali
nismo ih mogli spriječiti. Oni su u tome uživali. Tako je počelo. Ti
voajeri–vojnici, od kojih su većina bila naši raniji poznanici, pa i prijatelji,
postali su, zapravo, naša publika, iako to nismo željeli. Nagovorili su nas da
naše improvizacije izvedemo za njih i njihove prijatelje. I izveli smo. Jednom,
dva puta, tri puta, dvadeset puta… Svaki put, bio je to život. Svaki put je
boljelo, ali radili smo. To smo željeli. Probali smo svaki dan, sve duže i
duže. Bio je to naš egzil, naša terapija, bio je to naš otok nade… Išli smo sve
dublje, otvorenije, bolnije, otvarali smo i najskrivenije tajne, dijelili
zajedno strahove, boli, suze…
To što smo pokazivali, ljudi koji su
gledali smatrali su predstavom. Istina, imalo je to formu predstave, iz dana u
dan sve više, ali mi smo znali da to, ustvari, nije predstava. Bio je to naš
život, ali i njihov, zato su i dolazili više puta. Gledali su to kao da gledaju
stare video zapise, snimljene negdje na moru, izletu, rođendanu… Shvatio sam da
je i njima slušanje i gledanje trebalo, kao i nama „igranje.” Shvatio sam da
nam je svima bilo jako važno suočenje s vlastitom prošlošću i njeno
osvješćenje, jer brojna suočenja nisu osvijestila sve uzroke rušenja naših
svjetova. Kada se to desilo, a desilo se, nestalo je bola na sceni. Prestao je
to biti život. Desio se teatar. Tada smo počeli igrati predstavu. Igramo je i
danas. To je kolo smrti, kolo bola, to je „Pax Bosniensis”, to je predstava
nastala na našem doživljenom iskustvu, ali istovremeno i predstava koja stiže
do srca svakog gledaoca, bez obzira na godine, bez obzira na nacionalnost i
zemlju iz koje dolazi, to je predstava koja je uspjela da progovori univerzalnim
jezikom, koji svako razumije i koji svako prihvata kao svoj.
Zašto?
Kako je to moguće?
Moguće je jer predstava i mladi ljudi u
njoj govore o mržnji bez mržnje, govore o ljubavi i stradanju, istovremeno
pružajući ruke ka drugima, s jasnom porukom izgradnje porušenih mostova. Zbog
tog govora o mržnji bez mržnje, zbog hrabrosti da se još tada, prije trideset
godina, ispruže ruke ka suprotnoj strani, ja danas ispisujem ove redove, pun
nade, da neće uspjeti oni koji nas ponovo tjeraju u egzil, jer danas, kada je
novi Stari most već odavno izgrađen, ne mogu a da sa ushićenjem ne kažem: Grad
je opstao, opstalo je dovoljno i stanovnika da sačuvaju uspomenu na most i svoj
grad. Sve one godine, kada mosta nije bilo, mi smo prelazili preko njega,
skakali sa njega u rijeku, govorili o njemu…
Svjesni smo bili, mosta će biti, jer
je sačuvana njegova ideja u svima nama.
A radeći minulih godina shvatio sam
da nepoznato sa druge strane ne izaziva radoznalost, nego nepovjerenje, strah,
pa i mržnju.
Kako je moguće, pitao sam se, da
niko ili skoro niko ne želi krenuti u avanturu i istraživati nepoznato, nema
želju da prekorači tu zamišljenu liniju.
Mnoštvo pitanja bez odgovora.
Onda smo, upravo zbog tog sjećanja,
napravili predstavu o graditelju starog mostarskog mosta iz daleke 1566.
godine. Nismo pravili istorijsku priču, nego smo na toj priči izmaštali i
scenskim sredstvima pokazali koje su stvaralačke muke i nedaće mučile
graditelja mosta u tom dalekom vremenu.
Graditelja smo smjestili u centar
Univerzuma i izbjegli bilo kakva materijalna sredstva scene koja pokazuju most
u fizičkom smislu. Naš most se vidio u teškoćama koje je trebalo savladati da
bi bio napravljen. U scenama kada se govorilo o veoma konkretnim situacijama iz
gradnje mosta na sceni smo oblikovali prepoznatljive umjetničke vrijednosti iz
istorije civilizacije, kao što su: bacač diska, mislilac, slobodan čovjek,
otmica Sabinjanki itd.
Željeli smo poručiti da je i most
koji gradimo vrijednost koja pripada svima, vrijednost koja ima svoje mjesto u
istoriji civilizacije i da je stvarana uz brojne poteškoće, probleme i neviđenu
upornost, hrabrost i izdržljivost njenog graditelja.
Pozivali smo našu publiku da gradi
svoje mostove inspirisane Hajrudinovim djelom. Svaka od 23 slike, koliko ih je imala
naša predstava, nudila je jasno postavljen problem koji se otvara i nudi za
riješavanje.
Jedna
od dilema koju smo često rješavali sa mladim ljudima u Mostaru, ali i širom
Bosne i Hercegovine, bila je: Da li istorija više pamti graditelje ili
rušitelje?
Poučavali smo ih da je i graditelj
Starog mosta u Mostaru u toku devet godina gradnje imao čitav niz protivnika
gradnje mosta i onih koji su rušenjem pokušavali zaustaviti ili prekinuti
gradnju. Ali graditelj je bio uporan, često počinjući iz početka. I istorija ga
je upamtila, samo njega.
Pitali smo se da li naše ideje i
poruke, o gradnji mostova, dolaze do onih kojima su upućene, jer linija na
kojoj je rat zaustavljen postala je unutrašnja granica, tvrđa i zatvorenija
od međudržavne. A mi smo željeli upravo
tu, na toj liniji, na Bulevaru, graditi mostove, željeli smo dokazati da dvije
obale, bez obzira koliko udaljene nisu šansa za provaliju, ambis, nego da je u
ljudskom biću poriv koji čovjeka goni da ih spoji i savlada.
Odvodeći mlade ljude u fikcijski
kontekst, u vrijeme gradnje mosta, davali smo im siguran odmak od vremena koje
su živjeli . Uvlačeći ih u probleme dalekog graditelja i dajući im šansu da
izmaštavaju rješenja učili smo ih kako da premoste ambis koji su imali u
središnjoj ulici svoga grada. Pokušavajući izgraditi svoje mostove borili su se
sa nedaćama koje su imali u sebi. Najteže je bilo savladati sebe.
Sjećam se jednog mosta kojeg je
kreirao jedan mladi čovjek od oko 14 godina. Bio je to most sa više lukova
zidan od kamena. Na sredini mosta bila je velika crna kapija sa velikom
zaključanom bravom. Ključ je bio u mislima, nestvaran. Na krajevima mosta
nacrtao je nacionalne simbole dva bosansko-hercegovačka naroda. Bili smo u
dalekoj fikciji, a dječak nas je crtežom vratio u stvarnost.
Dok sam se borio sa pitanjima koja su mi razarala misli oni su već od
svojih tijela napravili nacrtani most. Ponudio sam ostalima da pitaju sta god
hoće svoje kolege u mostu.
I pitali su svašta, otvoreno,
pametno, direktno, sa punom sviješću o vremenu koje žive, pitali su hrabro,
izgovarali su bez kompleksa riječi koje su njihovi roditelji zaboravili.
Pamtim jedan dijalog:
- ko
si ti?
- Narod
sa jedne strane.
- Zašto
stojiš na ivici mosta?
- Hoću
na drugu stranu.
- Zašto
ne ideš?
- Čekam
da on napravi prvi korak.
- Ko
je on?
- Narod
sa druge strane.
- Zašto
je važno da on napravi prvi korak?
- Da
ne misle da sam ja slabić?
- A
jesi li?
- Jesam,
čim ne smijem napraviti prvi korak.
- Zašto?
- Jer
sam slabić.
- Šta
misliš, zašto on ne napravi prvi korak?
- Zato
što je i on slabić.
- I
do kada će te tako?
- Ne
dugo.
Poslije sam ih pitao gdje se nalazi
njihov most. Znao sam odgovor, ali sam želio to čuti od njih.
U nastavku našeg rada kreirali su
memorijalnu ploču koju žele postaviti na most kao poruku budućim generacijama.
Napisali su: Ne postoje tako daleke obale da ih ne možemo spojiti. Važno je
napraviti prvi korak. Mi smo ga napravili, a vi…?
Bilo je to 1997. godine. A danas,
kada se bijeli novi Stari most preko Neretve, pitam se: Ima li još neko ko nije
napravio prvi korak preko Bulevara?
Motivacija
za rad sve ove godine bili su mladi ljudi koji su pomicali granice
razumijevanja i u vremenu kad je to izgledalo nemoguće, a cilj, doći do što
vise mladih ljudi širom Bosne i Hercegovine i ohrabriti ih teatrom u svom
djelovanju.
Kao što znate, ja sam iz Bosne i Hercegovine, iz zemlje koja se izvlači
iz magbetovskog perioda, iz zemlje natopljene krvlju, zemlje smrti i uništenja,
zrmlje u kojoj su vanjske i unutrašnje sile mraka učinile toliko destrukcije da
je pravo čudo kako ona još diše, kako daje znake života. Dakle, ja sam iz zemlje
raseljenog naroda, zemlje u čije su srce usađivali mržnju kako bi je pocijepali
mržnjom. Sistematski je ubijana ljubav i svaka mogućnost zajedničkog života
različitih etničkih zajednica.
Reći ćete, previše patetično govorim za ovu priliku. Možda. Ali, nakon
godina života I rada u tom i takvom miljeu, čini mi se imam pravo na malo
patetike, jer ono što godinama radim i istražujem mene se direktno tiče. Tu se
više ne radi o metodologiji, nego o životu. Tu se više ne radi o metafori nego
o surovoj stvarnosti. Tu se više ne radi o fikciji, nego o mojim bolnim
emocijama.
Reći ćete: Šta ovaj piše, kakve to veze ima sa otvorenom temom?
Mislim da ima jer je to realnost iz koje smo mi, mislim na nas iz
Mostarskog teatra mladih, krenuli. Realnost u kojoj smo počeli teatarski
djelovati, ili bolje reći nastavili djelovati noseći se konstantno sa dilemom:
Ima li to smisla?
Naš rad u pozorištu mladih sa djecom i adolescentima uprkos stravičnom
ratnom kontekstu u kom se dešavao, ipak jeste i ostaje kreativno i inspirativno
izvorište koje otvara i formulira ogromne prostore, zapravo igrive prostore.
Danas se konstantno pitamo: Kako će ostatak SVIJETA pojmiti i
percipirati gotovo nepojamne realitete našeg višegodišnjeg života i umiranja?
Fantastika ili apsurd?
Mi, sa ovu stranu, rekli bismo: Život. Žestok i obnažen. Osvješten,
gledajući se u smrti kao u ogledalu. I zato beskrajno nam dragocjen. Ako sve
ovo živite i ako Magbet stanuje u vašem sokaku, kako formulirati Šekspirovu
tezu o pozorištu kao ogledalu prirode. U koju fikciju, u koju metaforu odvesti
mladog čovjeka koji nakon eksplozije granate koja je usmrtila njegovu porodicu
sretan, presretan, kaže: „Nije mene“. To kaže jer smrt je njegov najbolji drug.
Ovdje moram reći da je taj mladi čovjek, kao i svi mladi ljudi u mom
gradu i u mojoj zemlji, dio tipične generacije mladosti kao i bilo gdje u
svijetu.
Kakva je uopće njihova ljudska i pozorišna perspektiva u ovom dobu i
društvenoj situaciji njihove savremenosti?
Dvije su mogućnosti postale opće mjesto:
- Otići
iz zemlje. Pokušati živjeti i preživjeti u inostranstvu. U Svijetu.
Neizvjesnost i sve tegobe života u novoj sredini.
- Ostati
u zemlji. Neizvjesnost i sve tegobe utapanja u sivilo svakodnevnice, u sve šeme
i probleme društvenog i teatarskog konteksta, često obeshrabrujućeg.
Dakle, šta?
Mi iz eMTeeM – a, o čijim iskustvima govorim, odabrali smo treće.
Ostati, raditi skupa, ostvariti komunikaciju i sa onima sa druge strane
u zemlji, ali i sa svijetom. Pokazati tom svijetu vlastitu kreativnost, znanje,
mogućnost, istinu o sebi u Svijetu i Svijetu u sebi.
I krenuli smo jedni prema drugima, mi međusobno, ali i Mi i Svijet.
Nudili smo ljubav, iskrenost, povjerenje. Nudili smo istinu, iako je
ponekad bila vrlo bolna, nudili smo gradnju mostova, najljepših koje ljudski um
može zamisliti. Vjerovali smo da za to imamo pravo jer dolazimo iz grada čije
ime znači čuvar mosta, iz grada nastalog oko jednog od najljepših mostova na
svijetu.
I on je srušen.
Ili ubijen.
Zato smo vjerovali, da kao svjedoci, imamo pravo pozivati i nuditi
gradnju mostova. I nudili smo. I nudimo, jer smo uvjereni da su drama i teatar
pravo svih, a ne privilegija talentovanih. To je proces koji traje. Naši
mostovi ostali su širom Bosne i Hercegovine u obliku ljepšeg pogleda, stiska
ruke, zagrljaja, poljupca, čistije misli, oprosta. Naši mostovi su trajni jer
jedini materijal od kojeg su građeni jeste ljubav i slobodna volja graditelja
da ih izgrade. O tome kakvi i koliki će biti mostovi i koliko će trajati
odlučivali su sami graditelji.
Podsjećam: Mostovi su uvijek bili objekti oko kojih se počinje graditi.
Tako su u istoriji nastajali brojni gradovi. Mi vjerujemo, a to se već dešava,
da će se i oko naših mostova graditi, da će nastajati novi gradovi. Sporo,
teško, dugo, bolno, ali će nastajati. Zato istrajavamo uprkos brojnim
problemima.
Vlasti na raznim nivoima sumnjičavo vrte glavom. Mnogi od njih najsretniji
bi bili da zabrane takav rad. Teatarska struka, uglavnom, sa čuđenjem gleda jer
ovo su za njih neke sumnjive novotarije, a škola je previše tradicionalna i
zatvorena da bi se u nju ušlo na velika vrata. Uglavnom je to rad sa
zainteresovanim pojedincima.
Finansiranje?
U zemlji – nikakvo. Prvo, novca je jako malo, a drugo, ako vam se i
ponudi postoji i obavezujuća protuusluga.
Isplati li se đavolu dušu prodati?
Naš odgovor je – NE!
Pa kako preživjeti?
Kako uopće raditi?
Kako, kako, kako,...?
Brojna su pitanja bez odgovora.
Mi najčešće kažemo iz inata ili iz ljubavi. Stvarnost su naši prijatelji
u inostranstvu, donatori i brojne organizacije u svijetu.
Ali smirivanjem ratnog žarišta oni žure na novo. Takav im posao, a nama
ostaje bolna stvarnost. Nada i krik koji se ne čuje, a nama zaglušuje uši.
I eto, to su savršeni preduslovi za zaustavljanje rada. Za očaj. Za
bijeg. Ili možda tek početak.
Naša odluka je prkositi svemu i svima i ne dozvoliti da nam bolna
grimasa ostane na licu.
Naša odluka je raditi i dijeliti sudbinu onih sa kojima radimo, a
ključno načelo istina, ljubav i teatarska estetika.
A kada dramu i teatar koristimo samo kao alat, sredstvo, naš ulog je
maksimalno povjerenje, otvorenost, iskrenost, ljubav. Još se nije desilo da su
ostali neuzvraćeni.
Vjerovatno se pitate o čemu sam ja to pisao! Gdje je tu teatar,
socijalni razvoj, itd.
Ja sam govorio o životu. Mom životu i životu mojih prijatelja. A nije li
pozorište sam život?! Mi želimo mjenjati naše živote. Kada se to desi i naše
pozorište biće drugačije, a do tada se neće znati kad jedno prestaje, a drugo
počinje. Da li se zavjesa diže ili predstava još traje.
Jer, nemojte zaboraviti: Magbet je moj
komšija!
Od samih početaka bavljenja različitim oblicima
primijenjenog teatra glavne
poteškoće bile su
nepovjerenje. Ono je dolazilo iz različitih razloga. Jedan oblik nepovjerenja
dolazio je zbog etničkih podjela kao rezultata rata I poratne politike. Drugi
oblik nepovjerenja dolazio je iz razloga što su naše aktivnosti uglavnom
finansirale međunarodne organizacije, a one su za dobar dio vlasti bile
sumnjive, a mi tretirani kao strani plaćenici. Značajan dio nepovjerenja
dolazio je i zbog nerazumijevanja metodologija koje nudimo. Uz to pojavio se i
veliki broj, što domaćih, što međunarodnih “stručnjaka”, koji su putovali
zemljom i nudili svoje usluge. Ono što su oni “uradili” trebalo je godinama
ispravljati. Neke posljedice i danas traju. Pored ovih problema velika
poteškoća bio je i nedostatak stručnih kadrova. Mi smo imali mali tim, a
potrebe na području cijele države bile su ogromne. Paralelno sa direktnim radom
obučavali smo brojne učitelje, nastavnike, profesore, glumce i druge aktiviste
za prakticiranje raznih oblika primijenjenog teatra. I obuke su išle sa
poteškoćama, jer škole i ministarstva u svim sredinama nisu davala saglasnost
pa su prosvijetni radnici dolazili samoinicijativno, često i tajno. Ni danas ta
situacija nije puno bolja.
Prije više godina
pročitao sam katastrofalne rezultate istraživanja koje je u Bosni i Hercegovini
proveo Nacionalni demokratski institut iz Vašingtona među svim kategorijama
mladih ljudi u cijeloj zemlji. Tada sam na papiru vidio ono što sam osjećao.
Preko 62 % mladih ljudi bez dileme želi napustiti zemlju. Samo čeka priliku.
Još oko 20 % njih ima neke male dileme, ali želi ići. Svi oni žele otići zato
što ovdje ne vide perspektivu. Danas je stanje još poraznije. Ja koji sam
prošao pakao mostarskog stradanja i nisam otišao, morao sam, osjećao sam to,
pokušati odgovoriti na ovo i ovakva pitanja. To je bio osnovni motiv koji sam
ponudio i nudim mladim ljudima sa kojima sam želio istraživati dilemu: otići
ili ostati. Bila je to dilema koja je i mene u jednom trenutku mučila, ali
prije svega bio je to njihov život. Morao sam, morali smo o tome progovoriti. I
krenuli smo, krenuli smo od ove dileme, a onda smo se počeli baviti zapretenim
putovima naših duša, počeli smo istraživati vlastite živote i suočavati se sa
prošlošću, sadašnjošću, ali i mogućom budućnošću. Tražili smo odgovore, uzroke,
moguća rješenja, pokušavali smo sebe ojačati i pripremiti za sve što nas čeka.
U tom traženju, koje još uvijek traje, učinilo nam se kao da smo se bavili
istim pitanjima koja su nas mučila i u vremenu pravljenja naše prve ratne
predstave “Pax Bosniensis 1992”, učinilo nam se kao da pravimo deset, dvadeset
godina kasnije drugi dio predstave.
Zapravo, shvatili
smo da su vojske u kasarnama, ali da “rat”, ipak, još uvijek traje. Samo to
saznanje spremilo nas je za život, ali i umjetnost u tom i takvom životu.
Čujemo i osjećamo:
Psi laju svuda oko nas i još uvijek nisu primireni. Nakon izbora, svaki put,
ponovo dignu glavu. U Mostaru i poslije rata ljudi su ginuli, podmetane su
eksplozivne naprave i slično. Čitav grad zapravo izgleda kao sjajan
scenografski okvir za neku veliku antičku tragediju koja se upravo dešava,
danas i ovdje, u životu. U takvom okruženju šačica „luđaka“ našla je, kao i u
ratu, azil, sklonište u teatru.
Zašto?
Možda iz inata,
možda iz ljubavi, a možda iz čiste ludosti ili pak svega pomalo. Nisam siguran.
Ono u šta sam siguran je činjenica da dok moji prijatelji i ja radimo njihov
lavež biće tiši. Jer mi volimo ovaj grad, a oni u njemu žive (dok ima plijena).
Ovo je RAT našim sredstvima, našim oružjem, ovo je rat koji moramo dobiti.
Svjesni smo da od nas zavisi mnogo toga u budućnosti. Zvuči patetično, ali naša
je zadaća u ovom gradu od velike važnosti, bez obzira što smo je sami sebi
zadali. Mi smo u situaciji da onima koji odlučuju objašnjavamo da, kako Breht
kaže, teatar ne postoji da bi se svako veče zavjesa dizala i spuštala. Mi im
pokušavamo baciti rukavicu u lice.
Znam, jer u minulom
nevremenu prošao sam sve što se moglo proći, izgubio u materijalnom smislu sve
što sam imao, ranjen, bio vojnik, bio devet godina u svom gradu izbjeglica, ali
sam sretan čovjek. Nemam ni jednog predratnog prijatelja, bez obzira na
porijeklo ili mjesto življenja, za kojeg danas, trideset godina kasnije, mogu
reći: bivši prijatelj. Uvijek smo nalazili načine da kontaktiramo, uvijek smo
se razumjeli.
Kako?
Jednostavno, nikad, ni u jednom trenutku
nismo dozvolili da budemo u bilo čijoj funkciji, ni onda kada smo nosili
uniforme i puške. I tada se, znali smo, može biti čovjek. Nije nimalo lako.
Zbog toga su se gubile glave, ali naš narod kaže: čuvaj obraz! I čuvali smo ga.
Na suprot nama bili su oni koji su sve ovo i napravili, kriminalci, mafijaši,
mali ljudi… Njima je rat trebao da nas strahom i silom satjeraju u mišiju rupu
i ovladaju bogatstvom i teritorijom koju su međusobno podijelili. Tamo gdje je
bilo organizovanog otpora kriminalu, tamo je i najveće stradanje. Pogledajte
Mostar. Stradao je jer je bilo dovoljno onih koji su u jednom trenutku rekli:
Ne može tako. Dosta, ne može više! I desilo se to što se desilo. A da su, opet,
u tome učestvovali svi kriminalci bivše nam zajedničke domovine, normalno je.
Nebi me čudilo da su u to upleteni i mnogo veći kriminalni bosovi iz Evrope i
šire. Balkan je za njih jedno vrijeme bio veliko tržište i velika slobodna
zona. Uspostava sistema počela ih je ometati i trebalo je djelovati. I
djelovali su. A civilizirani ljudi još su u strahu koji se veoma često
manifestira blokadom svih vitalnih funkcija kod čovjeka. Mislim da smo, nakon
svih godina koje smo prošli, strah prihvatili kao stanje duha. Iz takvog stanja
se ne djeluje. Zato mi sve naše aktivnosti i vodimo u cilju oslobađanja ljudi
od straha i ka njihovom sučeljavanju sa vlastitom bliskom prošlošću u kojoj
moraju prepoznati uzrok, suočiti se sa njim, doživjeti katarzu i tako očišćeni
krenuti u svoj mali ili veliki “RAT”. Dakle, glavna inspiracija u radu bila je
mogućnost pobjede straha i mogućnost vraćanja nade običnom malom čovjeku.
Možda ne
znam, možda nisam siguran, ali ono u šta sam siguran jeste
činjenica da su oni mladi ljudi, oni moji glumci sa početka
ovoga teksta, oni koji su tragali za uzrocima rušenja njihovog svijeta i
otkrivajući te uzroke povjeravali drugima svoje najintimnije tajne u teatru
bili prvi koji su kasnije gradili porušene mostove. Oni su prvi pružili ruke
suočavajući se sa svojom prošlošću onima sa druge strane, oni su prvi pravili
prve korake. Oni su prvi počeli čitati zabranjenu lektiru jer je štampana
ćirilicom, jer pisac nije iz našeg naroda, jer to nije u našoj tradiciji,
jer... Oni su prvi o svemu progovorili javno i drugačije pokazujući da postoji,
da može i na drugi način od službene istine. Svima njima, uz nadu, drama je
dala snagu da to učine i prežive do danas.
Sve
to nas je činilo i čini mnogo zdravijim. Danas mi se čini da nismo
donijeli
odluku tog proljeća 1992. godine da radimo da bi bili jako bolesni. U to sam
uvjeren jer svakodnevno dobro vidim svijet koji me okružuje i u kojem ponovo
bježim sa svojim saradnicima u dramsku fikciju da se osnažimo i spremimo za sve
izazove koje nam nudi život u ovom gradu i u ovoj zemlji.
Dramaturška
linija „Pax Bosniensisa“ nije unaprijed smišljena, niti je
rezultat promišljanja i brige o mogućoj publici i njenim
reakcijama. To je linija naših života, to je dramaturgija stradanja ljudi sa
kojima sam živio i djelio zlo koje nam je nametnuto. To je sam život kakav smo
živjeli te četiri godine pakla. A život je bio borba nenaoružanih ljudi da
prežive u bjesomučnom lovu na njih. Bio je to rat protiv ljudi, nenaoružanih
ljudi, bilo je to vrijeme u kojem je smrt bila najbolji prijatelj, jer ono što
smo živjeli i nije bio život. Zato su slike u „Pax Bosniensisu“ kao galerija
naših života, kao zaustavljeno vrijeme bola, čak mnogima izgledaju nestvarne, a
one jesu sam život.
To nije imaginacija, to je pamćenje, istina,
to je naše suočavanje sa
prošlošću. Znam i vjerujem da je teško i zagušujuće za
brojnu publiku u svijetu, ali igrati drugačije, manje snažno,ublažavati
situacije i slično bila bi laž. Uostalom, zar se ovakve i slične situacije i
ovog časa ne dešavaju na brojnim mjestima u svijetu. Sve ono što su nama radili
rađeno je na mnogim mjestima prije, nije to neki bosanski ili balkanski patent.
Došlo je to, kao iskustvo, iz svijeta koji je sad zagušen od onog što vidi kao
rezultat svoje škole. Zato je dobro, za svakoga i u svijetu i kod nas u Bosni i
Hercegovini, da s vremena na vrijeme, osjeti tu “zagušenost” i tjeskobu. Da
nije toga ova predstava nebi trajala dvadesetšest godina i uvijek nalazila
svoju publiku.
Kada je 1996.
godine predstava krenula u svijet imao sam na umu samo
potrebu da govorim kao svjedok. Želio sam svjedočiti kao
akter koji je preživio, kao sudionik događanja koja su svijetu bila vijest.
Nije bilo ljutnje, gorčine, nije bilo potrebe da se izaziva sažaljenje, niti da
se informiše. Želio sam našom predstavom
reći da znamo šta se desilo i da niko, nigdje nema pravo umjesto nas tumačiti
šta smo proživjeli. To pravo pripada nama i htjeli smo to sa svjetskih
pozornica svijetu reci direktno u lice.
Drugih motiva nije bilo. I svjedočili smo, a bili smo
nezgodan svjedok, svjedok
koji ništa ne krije i govori iz srca dogadjanja. Znam da
je to za publiku bilo, često, šokantno, ali ja nisam birao publiku, publika je
birala naše svjedočenje. Uvjeren sam da je nakon naše predstave razumijevanje
stradanja bosansko-hercegovačkog naroda bilo jasnije svima koji su nas gledali.
Ako sam u pravu vrijedilo je svjedočiti.
Odlazak u susjedne zemlje čije su
vojske bile na protivničkoj strani nije bio
jednostavan.
Trebalo je pobijediti sebe, suočiti se sa svojom prošlošću i gledajući se u
ogledalu sve rasčistiti. Nije to nimalo lako, ponekad ni jednostavno. Mnogo je
krvi, boli, mrtvih…Trebalo je u vlastitom suočavanju sa svojom prošlošću
doživjeti katarzu. Tek kada to uspiješ možeš krenuti na drugu stranu. A poslije
toga moraš pobijediti prekorne poglede rodbine, prijatelja, sugrađana…, jer
ideš neprijatelju. Kada to uradiš prvi put, imaš utisak da nije ni bilo pauze,
jer sve je to nekad bila i tvoja domovina. Onda se počneš pitati zašto si
uopšte i imao tremu, strah, oprez…
„Pax
Bosniensis“ je predstava koja je bila naše sklonište od rata, bio je to
bijeg u teatarsku fikciju u kojoj smo nalazili smiraj,
bila je to i naša ordinacija u kojoj smo liječili ranjene duše. Bilo je to
jedino mjesto u kojem nismo osjećali strah. Jedino tu smo mogli sve, jedino tu
smo bili gospodari života i smrti, iako je smrt zavodljivo plesala oko nas.
Jedino tu, na probi, u improviziranom teatru bili smo sigurni.
Zato je jako važno da predstava ostane u svom izvornom
okviru i ideji, jer ona
ima kraj pun nade koji svijetu poručuje da je grupa
mladih ljudi u Mostaru, u Bosni i Hercegovini septembra 1992. godine imala nadu
i vjerovala u ljubav, a ne mržnju. Svako dodavanje bilo bi brisanje
autentičnosti.
E to je naš glavni izazov u radu na terenu, ponuditi NADU
svima sa kojima
radimo i uvjeriti ih da u teatarskoj fikciji nađu sigurno
utočište iz kojeg će oplemenjeni i oslobođeni lakše koračati kroz život.
Na jednoj
radionici u okviru Pax projekta koji smo radili odmah poslije rata, a na
materijalu mita o Pandori i Prometeju razvijen vrlo zanimljiv program odgojnog
teatra koji problematizira nasilje. Tu ideju, taj program smo kasnije u okviru
Mostarskog teatra mladih u više varijanti razvijali i vodili proces sa brojnim
građanima BiH, svih uzrasta i profila, ali i u više zemalja u svijetu.
Podsjećam,
učesnici te, sada davne, radionice, njih trideset, bili su uglavnom mladi ljudi
iz cijele Bosne i Hercegovine. Ovladavajući tehnikama Teatra u obrazovanju, a
istovremeno istražujući materijal mita, na kraju su ponudili uzbudljiv
teatarski mamac za istraživanje svih vidova nasilja.
Razvijajući
taj uzbudljivi materijal dio mladih ljudi koji su učestvovali u njegovom
kreiranju na radionici kasnije je u okviru Mostarskog teatra mladih razvio
program Teatra u obrazovanju pod nazivom „Maske“, koji slijedi osnovnu zamisao
nastalu na radionici.
U početku je
naš fokus bio na silovanju kao ratnoj strategiji. Zatim smo se bavili nasiljem
kao mitološkom pojavom na Balkanu, životom pod maskama, licemjerstvom, nasiljem
u porodici, i na kraju nasiljem mladih i nasiljem nad mladima.
Zašto nasilje
mladih na kraju?
Tada,
desetogodišnje postojanje Centra za dramski odgoj Bosne i Hercegovine i
kontinuirana realizacija čitavog niza projekata na području cijele Bosne i
Hercegovine, ali i šire, obezbijedili su nam, na bazi brojnih nezavisnih
evaluacija tih projekata, značajne podatke o potrebama djece i mladih ljudi u
našoj zemlji. Naravno, za stvaranje potpune slike koristili smo i sve dostupne
nam pokazatelje relevantnih državnih institucija, ali i nevladinih
organizacija, kako domaćih, tako i inozemnih. Ne elaborirajući na ovom mjestu
uzroke zaključili smo na bazi svih tih pokazatelja da je trend nasilnog
ponašanja mladih ljudi u dobi od 11 do 15 godina u značajnom porastu, te da je
to ponašanje vrlo prisutno u samoj školi i njenom okruženju.
Podaci o
korištenju noževa u dječijim tučama, slomljene noge, premlaćivanje do gubljenja
svijesti, razni oblici iživljavanja grupa na pojedincima i slično usmjerili su
naša razmišljanja na kreiranje ovakvog projekta. Doda li se tome značajno
prisustvo raznih poroka već u osnovnoj školi, te destruktivno ponašanje velikog
broja dječaka i djevojčica ukazuje na alarmantnu situaciju pred kojom ne
smijemo zatvarati oči.
Takođe smo zaključili da je odgojna komponenta porodice
smanjena, da roditelji očekuju da će škola, osim obrazovanja, preuzeti i
kompletnu odgojnu funkciju. Rezultat su zapuštena djeca koja uzore traže na
ulici. U Mostaru je ovakvoj situaciji značajno doprinijela podijeljenost
obrazovnog sistema što, između ostalog, rezultira prenapučenosti školskih
objekata, jer nisu rijetki slučajevi da u zgradi građenoj za jednu osnovnu
školu danas egzistiraju i po još dvije srednje. Sve to utiče na smanjenje
odgojne komponente i svođenje škole na samo obrazovni proces. Ako se tome doda
i katastrofalna ekonomska situacija u gradu i još prisutna podijeljenost grada,
što sve utiče na sveukupnu apatiju stanovništva i prepuštanje djece samih sebi.
U toj prepuštenosti i nedostatku odgojne komponente porodice, a pod uticajem
brojnih negativnih uzora kojima smo izloženi, djeca postaju nasilna i često van
kontrole.
Procjenjujući ovu situaciju krenuli smo u škole. Sve, sa ciljem da uđemo
u svaki razred od petog do osmog, odnosno devetog, i na satu odjeljenske
zajednice pokažemo naš mamac proistekao iz one, već pomenute, radionice Pax
projecta inspirisane mitom o Prometeju i Pandori. Bila je to posljednja verzija
programa «Maske».
Radili
smo, dakle, u svim razredima, direktno u učionici i ograničeni trajanjem
školskog časa.
Struktura,
kao primjer našeg rada, koju smo im ponudili izgledala je i izgleda ovako:
- kratak
uvod (predstavljanje, upoznavanje sa metodologijom Teatra u obrazovanju sa
akcentom na učestvovanje)
- igranje
teatarskog mamca (četiri scene unaprijed pripremljene. ( Igraju mladi glumci
koji se u drugoj fazi uključuju u proces rada kao dramski pedagozi)
- kratka
analiza mamca da bi se stekao uvid u nivo razumijevanja situacije, likova i
osnovnog problema u odigranoj scenskoj situaciji
- nakon
što se kao osnovni problem u odigranoj situaciji uoči nasilje kratak razgovor o
nasilju, vrstama i slično.
- Pogodnom
tehnikom prisutne podijelimo u više grupa od po pet učesnika.
- Zamolimo
sve učesnike da se prisjete jednog primjera - situacije iz vlastitog života
kada su u bilo kom obliku bili nasilni prema nekome, ili kada je neko bio
nasilan prema njima, ili kada su gledali neko nasilje a nisu ništa poduzeli.
- Nakon
što konstatujemo da su se svi sjetili zamolimo ih da u malim grupama jedni
drugima ispričaju primjere kojih su se sjetili. Tada u grupe ulaze dramski
pedagozi – glumci koji su igrali mamac da pomognu i potaknu razgovor. Ne
požurujemo učesnike.
- Nakon
ispričanih situacija vlastitog nasilja zamolimo svaku grupu da od pet primjera
odabere jednu situaciju po vlastitom ključu, možda najzanimljiviju, možda
najagresivniju, možda...
- Kada
su odabrali situaciju damo im u zadatak da još jednom izanaliziraju šta se
desilo i definišu sve aktere u odabranoj situaciji. Nakon toga zamolimo ih da
preuzmu uloge aktera iz odabrane situacije i pokušaju napraviti zaustavljeni
prizor (skulpturu) ključnog trenutka nasilja u odabranoj situaciji. Damo
vrijeme za probu.
- Na
kraju pozovemo sve grupe da pokažu svoje zaustavljene prizore. Pozovemo ostale
da prepoznaju situaciju i aktere. Zavisno od vremena koristimo tehnike: vruća
stolica i ispitivanje u ulozi. Moguće je mjenjati ulogu nasilnika i žrtve pa
ponoviti ispitivanje u ulozi.
- Na
kraju izvučemo zaključak iz misli koje su rekli sami učesnici. Podsjetimo ih na
to.
Svrha ovog
projekta, koji još traje, je osvijestiti nasilno ponašanje, ukazati na uzroke,
istražiti ih, ali i pokazati posljedice. Ne želimo to raditi samo sa djecom. U
projekat smo uključili i roditelje, nastavnike, ali i svu djecu u školi, ne
izdvajajući one koji pokazuju izrazito nasilno ponašanje. Dakle, svrha je
osvijestiti uzroke nasilnog ponašanja i na taj način pokušati djelovati
preventivno, a ne se baviti posljedicama.
Cilj
projekta je da osvještavajući uzroke nasilnog ponašanja svakog pojedinca
pokušamo, suočavajući ga sa posljedicama, uticati na promjenu ponašanja danas.
Na ovaj
način kroz igru vrlo jednostavno smo identificirali njihova pojedinačna
devijantna ponašanja, ali i uočili uzroke i naznačili moguće puteve ka
rješenju. Zapravo sve su nam to zaneseni igrom u vlastitom fikcijskom kontekstu
odigrala i pokazala djeca. Na nama je bilo samo da to uočimo i pročitamo. Nakon
analize svih dobivenih pokazatelja organizirali smo seanse sa roditeljima,
umjesto klasičnih roditeljskih sastanaka, ali sada su igrani mamci situacija
koje smo dobili od njihove djece sa akcentom na istražene uzroke nasilnog
ponašanja djece i moguće posljedice. Pokazalo se, ovakvo suočavanje sa
stvarnošću je katarzično i učinkovito.
Paralelno
sa ovim aktivnostima organizirali smo i seriju radionica sa nastavnicima sa
ciljem njihovog osposobljavanja za primjenu metodologije Drame i Teatra u
obrazovanju, te Forum teatra, u njihovom svakodnevnom pedagoškom radu.
Svjesni
činjenice da je problem vrlo izražen i da ne postoje brza kratkoročna rješenja
realizacijom ovog projekta očekujemo slijedeće rezultate:
-
aktivnije
bavljenje problemom svih zainteresiranih,
-
bavljenje
uzrocima problema, dakle prevencijom, a ne posljedicama,
-
osposobljavanje
velikog broja nastavnika za primjenu nove metodologije vrlo pogodne za ovakav
rad, a još uvijek nedovoljno primjenjivane u nastavnom procesu kod nas.
Vjerujemo da je realizacija ovog projekta u osnovnim školama Mostara promovirala svojim pozitivnim uticajem ovakav vid rada i uticala da se on proširi, te da će osposobljeni nastavnici primjenjivati ovu metodologiju u svakodnevnom radu. Uvjereni smo, takođe, da će ovaj projekat suočavajući roditelje sa brojnim uzrocima devijantnog ponašanja njihove djece uticati na promjenu ponašanja samih roditelja, što bi po dosadašnjem iskustvu moralo značajno uticati na smanjenje nasilnog ponašanja djece i mladih ljudi u našem okruženju.
Zaključili
smo da, uočavajući pojedinačne uzroke
definišemo i kolektivne i učimo se boriti sa njima.
Moj osnovni
problem u brojnim učionicama, a do sada smo u okviru ovog projekta bili u 536
učionica, bio je kako učenike motivisati i stimulisati da ne odgovaraju sa Da
ili Ne, kako ih «natjerati» da govore i iznose svoja mišljenja. Naprimjer, u
jednoj seoskoj školi u okolini Mostara u osmom razredu mogli smo primjetiti
vrlo moderno obučene djevojke i mladiće, našminkane i vrlo zainteresirane za
gledanje mamca, koji jeste mali komad teatra, ali čim se situacija promijenila
i čim je trebalo progovoriti, iznositi vlastita mišljenja, dileme, stavove sve
je izgledalo dijametralno drugačije. Naime, djevojke su oborile pogled i
dijelom odjeće prekrile usta. Jasno su davale do znanja da je za njih program
završen. One nisu tu da govore, njihovo je da sjede, šute i slušaju. Tradicija
je to u njihovom kraju i danas. I ne samo u njihovom.
Bilo je jasno
da proces treba usmjeriti u drugačijem pravcu. Više nije bilo bitno fizičko
nasilje, počeli smo ispitivati položaj žene u toj lokalnoj zajednici. Nije bilo
nimalo lako. Najčešći odgovor ili konstatacija bila je: Ja sam žena, tako je
to. Tu se ništa ne može promjeniti.
Iščupali smo nekoliko malih porodičnih situacija. Bile su bolne i teške.
Samo smo malo otvorili problem. Momci su se smijali i smatrali da tu nema
problema. Nismo insistirali svjesni činjenice kolika je hrabrost bila potrebna
da dvije-tri djevojke progovore, stidljivo, šturo, ali progovore...
Iz škole smo otišli zamišljeni i sa čvrstom odlukom da se brzo moramo
vratiti, ali i sa uvjerenjem da ovakvih sredina ima jako puno u našem
okruženju.
Ubrzo je došla potvrda, pozitivna i ohrabrujuća, za naš rad u ovoj
školi. Direktorica škole, na zahtjev učenika, zove da opet dođemo, ali u sve
razrede.
Vrlo je
upečatljiv primjer još jedne škole u Mostaru u kojoj smo radili ovaj program na
časovima odjeljenske zajednice. Bile su to grupe od oko 30 učenika. Nastavnici
nisu prisustvovali. U svakom od 6 razreda bar jedna od pet malih grupa ponovila
je istu ili skoro istu scenu. U nekim razredima i više njih. Bio je to alarm za
uzbunu. Koristeći metod ispitivanja u ulozi otkrili smo da postoji nastavnik u
školi koji redovno maltretira učenike, pa čak i fizički udara. Vruća stolica
otkrila je i koji je to nastavnik. Nakon ove jednodnevne posjete školi i
razgovora sa direktorom i pedagogom škole dugo, iz straha čuvana tajna, javno
je objelodanjena.
Nastavnik je sankcionisan i sve se promjenilo. Moć igre u
fikcijskom kontekstu i osjećaj sigurnosti tako stečen dao je mladim ljudima
snagu da govore, a kad su progovorili našlo se i rješenje.
Drugo, za
nas vrlo zanimljivo iskustvo desilo se u jednopj seoskoj školi u blizini
Mostara. Otišli smo tamo sa stereotipnim mišljenjem o onom šta nas očekuje.
Bili smo iznenađeni. Školska zgrada mala i neuslovna, ali sve čisto,
organizirano i srdačno. Lijepo smo se osjećali. Djeca otvorena i spremna za
saradnju, vrlo radoznala. I njima smo ponudili «Maske». U jednom šestom razredu
sa djecom od oko 12 godina osjećali smo neku posebnu radost. Već nakon pet
minuta glumci u maloj predstavi stave velike bijele maske preko lica. Primjetio
sam jednog dječaka kako se odmah unervozio i počeo zapitkivati nastavnicu.
Smirivala ga je i upućivala na nas. Jedva je izdržao tih prvih petnaest minuta.
Čim je dobio priliku munjevito je postavio pitanje: Zašto na maskama koje imaju
mladi ljudi nema usta dok ih na maskama koje imaju roditelji ima?
Da sam mogao
poljubio bih ga od sreće. Bilo je to pitanje koje smo prvi put dobili. Ovaj
proces radili smo u brojnim zemljama Evrope, u SAD, sa aktivistima koji se bave
zaštitom ljudskih prava, sa studentima...., ali ovog suštinskog pitanja u oko
100 do tada održanih seansi nije bilo. Dijete je dalo i odgovor. Jasno je
prepoznalo beznađe društva u kojem živi koje mu neda da govori, ali i svu
tragiku tradicije u kojoj ono nema šta da misli i govori. Zna se ko ima pravo
da govori.
O ovome smo
razmišljali kada smo pravili ovaj program Do sada smo to morali sami inicirati.
U ovoj školi, u ovom razredu dječak od 12 godina vidio je u tom našem
fikcijskom kontekstu svoj odraz i rekao. Poslije su svi pričali, kreirali,
igrali se, ali i otišli kućama bogatiji za jedno novo saznanje. Zajedno smo
zaključili da o svemu, bez obzira koliko bilo teško moramo govoriti. Jer ako
govorimo ima nade da nas neko čuje, a ako nas neko čuje postoje šanse da se
nešto i promjeni. Ovo je citat. Ovo su rekli mladi ljudi u jednoj osnovnoj školi,
a mi zapisali i zapamtili. Ponavljamo i drugima svjesni da dilema govoriti ili
ne govoriti jeste duboko ukorijenjena u našoj tradiciji, kulturi, odgoju,
obrazovanju..
Zato nas vide
kao kulturu stida.
Nakon svega,
uvjeren sam, da će mladi ljudi sa kojima smo se sreli ubuduće govoriti i
istinski mjenjati svoj mikrosvijet. Te promjene su naš najveći uspjeh.
Zato žurimo da
dođemo u što više mikrosvijetova u našem gradu, ali i u našoj zemlji.
Danas je situacija puno bolja. Centar za
dramski odgoj svojim dvadesetpetogodišnjim djelovanjem okupio je stotine
pojedinačnih, ali i dosta grupnih članova koji kroz svoje svakodnevne
aktivnosti promovišu i prakticiraju ove aktivnosti. Mi danas imamo u
kontinuitetu tokom cijele godine desetine radionica iz različitih oblika
primijenjenog teatra, imamo festival primijenjenog teatra, programi i predstave
koji jesu oblici primijenjenog teatra uvrštavaju se, nakon selekcija, u
repertoare umjetničkih festivala itd. Značajan broj umjetnika počinje se
interesovati iz različitih razloga za ovakav vid prakticiranja teatra itd.
Istina, mi još nemamo istinsko valoriziranje ovakvog rada, ali i sama činjenica
da primijenjeni teatar više nije na totalnoj margini i da se o njegovim
dometima piše i govori, budi nadu da će vrijeme koje dolazi dati mnogo više
prostora za ovakav rad. Ja mislim da je umjetnički rad u zajednici od izuzetne
važnosti i ima višestruko značenje. Prvo, vjerujem da tamo gdje nema
kvalitetnog umjetničkog rada u zajednici nema ni ozbiljne baze za stvaranje
vrhunskih umjetničkih djela. Umjetnički rad u zajednici je osnova na kojoj
počiva piramida umjetnosti i umjetničkog stvaranja uopšte. Drugo, mislim da
umjetnost u zajednici pomaže boljem i kvalitetnijem životu svih stanovnika te
zajednice oplemenjujući ih i stvarajući od njih bolje ljude. Uključivanje u
ovaj rad što više vrhunskih umjetnika, od posebne je važnosti. To obezbjeđuje
kvalitetan rad, a istovremeno tom radu daje značaj. Zato mislim da angažman u
budućnosti mora ići ka što većoj sprezi vrhunske umjetnosti i rada u zajednici,
na obostranu korist i zadovoljstvo.
Primjedbe
Objavi komentar