ZVJEZDANINA ZVJEZDANA PRAŠINA TRAJNOG NADAHNUĆA
Kada je februara 1974. godine grupa
mladih teatarskih buntovnika (Gradimir Gojer, Tahir Nikšić, Stojan Lasić,
Zdravko Puvača, Sead Đulić) odlučila napraviti svoj teatar ja sam danas siguran
da nismo znali šta hoćemo, ali sam također i vrlo siguran da smo znali šta
nećemo. Bili smo snažno nadahnuti predstavama koje su tih godina izvođene na
Festivalu malih i eksperimentalnih scena MESS u Sarajevu. Možda je presudnu
ulogu da se krene u konkretizaciju ideje odigrala sjajna predstava „Plebejci
uvježbavaju ustanak“ Gintera Grasa i u režiji Žorža Para. Bio je to drugačiji
teatar od onog koji smo gledali u vlastitoj sredini. Monolog o „negaciji
negacije“ toliko nas je nadahnuo da smo razmišljali i o tome da se naš budući
teatar upravo tako zove.
Istina, bilo je to i zlatno doba oba
mostarska pozorišta, i Narodnog i Pozorišta lutaka, ali mi smo slutili nešto
drugo, osjećali smo da ta čvrsta podjela na lutke i dramsku scenu nama ne
odgovara, slutili smo, također, da ta podjela koja podrazumijeva uz lutku
dijete, a uz živu scenu odraslog gledaoca ima nešto falš u samoj postavci. Tada
nismo znali šta nije u redu i gdje je problem, ali smo čvrsto odlučili to
ispitati i ispitivati. I ispitivali smo godinama. Do danas, jer naše traženje
odgovora i onoga šta hoćemo još traje.
Ali te prve godine zapravo nismo znali
kuda krenuti. Jedina odrednica u promišljanju našeg teatra bila je napraviti
otklon od svega što se radi oko nas. Ljutili smo se na reditelje koji dolaze na
probe sa iscrtanim mizanscenom, koji za ruku vode glumca i pokazuju kud da se
kreće i koje radnje da čini, ljutili smo se na repertoare u pozorištima,
ljutili na sve i bili uglavnom nezadovoljni. Pravili smo naš teatar bježeći od
svega na šta smo bili ljuti, ali to je bilo nedovoljno. Čitali smo,
razgovarali, pokušavali napraviti što više kontakata sa sličnim teatrima kako
bi učili. I učili smo, ali sve je to za nas u tom trenutku bilo presporo.
Željeli smo naum da stvorimo drugačiji teatar realizirati brže, puno brže.
I onda ljeta 1975. godine, kolega Salko
Šarić, glumac Pozorišta lutaka iz Mostara, koji nam se u međuvremenu pridružio,
stigao je sa Šibenskog festivala djeteta gdje su naši lutkari bili stalni
učesnici. Bio je pun utisaka i konstantno pričao o mladim ljudima iz studija
Zagrebačkog kazališta mladih i njihovoj predstavi, te njihovoj fascinantnoj
voditeljici. Toliko je o njoj pričao da mu nismo vjerovali, bilo je previše
bajkovito. Uvjeravao nas je da ono što je vidio i čuo moramo svi vidjeti i da
će nam pomoći. Govorio je da je to upravo ono o čemu sanjamo. Donio je i
adresu, brojeve telefona i rekao da su spremni za saradnju i svaku vrstu pomoći
koja nam je potrebna.
Slutili smo da bi to mogla biti šansa
koja će nam pomoći u traženju našeg puta za naprijed. Nekako u to vrijeme
osmislili smo i naš prvi festival, naše Dane teatra mladih. Bila je to zapravo
retrospektiva predstava koje smo prethodne godine napravili. Željeli smo čuti
sud publike o onome šta radimo. Inspirativna priča o susretu u Šibeniku navela
nas je na promjenu plana. Odlučili smo pozvati predstavu i mlade kolege o
kojima smo dva mjeseca svakodnevno slušali. Bilo je kratko vrijeme i nije bilo
moguće da predstava dođe, javili su iz Zagreba, ali u Mostar je stigao
predstavnik studija ZeKaeM-a. Bio je to Erol Kadić koji je sa nama u Mostaru
proveo pet nezaboravnih dana. Vidio je 5 naših predstava, govorio o njima,
pričao o njihovom radu u studijima ZeKaeM-a, načinu rada, nastanka predstava, o
pedagozima koji rade sa njima i mnogo čemu. Sve nas je to ohrabrilo, a i
shvatili smo da naš kolega nije pričao bajke. Nedugo poslije stigao je poziv da
dođemo u Zagreb na svečanost povodom 200-te izvedbe „Ježeve kućice“, te da to
iskoristimo za razgovore o saradnji. I došao je taj dan, već pominjani kolega i
ja vozom smo se zaputili u Zagreb.
Odgledali
predstavu, čestitanja, upoznavanja, druženje do kasno u noć. Taj dan, te 1975.
godine stao sam nekako stidljivo pred ženu o kojoj su mi od ljeta te iste
godine toliko toga napričali da sam vjerovao da ona ne postoji, da je nemoguće
sve to što su mi pričali. I onda me toplinom susreta i pažljivim slušanjem onog
što sam govorio odgovarajući na pitanja, u trenu oslobodila treme. Počeo sam
vjerovati u sve one bajke o kojima sam već slušao. Dogovor je pao, sutra
prisustvujemo njenom satu sa jednom grupom, ali i probi na kojoj ispituju neke
mogućnosti za buduću predstavu. Jedva smo dočekali sutra. Našli smo se u
dvorani L 99, za nas vrlo neobičnoj, ali izazovnoj. Dok smo gledali dvoranu,
Zvjezdana Ladika počela je sat. Predstavila nas je i krenula je čarolija.
Improvizacije sa klupom. I mi smo
radili improvizacije, ali ovo je bilo nešto drugo, drugačije. Njene
intervencije u toku samih improvizacija, bez prekida toka radnje, njeno davanje
novih zadataka u toku samog toka improviziranja davali su improviziranoj
situaciji neku čudesnu nadgradnju. Njen glas, sugestivan i tih, doimao se kao
unutrašnji glas svakog pojedinačnog učesnika u improvizaciji, kojeg eto mi
imamo šansu čuti. Bilo je to režiranje za koje svaki akter ima dojam da je on
sam autor svakog rješenja. Uistinu i jeste, ali je potaknut u pravom trenutku
glasom voditelja koji je doživio kao svoj unutrašnji glas.
Ta čarolija rađanja umjetničkog čina,
u trenu, me fascinirala. Znao sam da je to ono što tražim, ono što će nama u
eMTeeM-u dati otklon koji tražimo, otkriti put kojim ćemo krenuti.
Uživao sam taj dan, učio, zapisivao,
pamtio. Opet smo dugo razgovarali. Posebnu pažnju posvetili smo dramskim igrama
i njihovoj ulozi u radu sa djecom i mladim ljudima. Transformacija dramskih
igara u konkretne dramske situacije, dodajući učesnicima u igri neke karakterne
osobine, te sve stavljajući u zadate okolnosti, ukazala mi je na neslućene
mogućnosti dramskog izražavanja i rješavanja, kroz igru, brojnih zamršenih
životnih i dramskih situacija. Tu se zapravo otkrila dramska igra kao moćno
sredstvo režije u teatru za djecu i mlade, režije koja dolazi iz igre svakog
pojedinca, koji do kraja nije ni svjestan da ulazi u svijet dramske fikcije,
jer on se, misli, samo igra. Lakoća kojom je te procese vodila Zvjezdana Ladika
stvarala je kod svih uvjerenje da mogu, da znaju, jer oni se samo igraju. A
igra je prerastala u ozbiljne teatarske situacije koje se godinama pamte.
A onda smo doživjeli vođenu
improvizaciju. Sreli smo se ranije sa vođenom fantazijom na nekim psihološkim
susretima, ali nam je sve to tada bilo usiljeno i nekako neprirodno. Nismo se
osjećali slobodno, bilo je sve kruto i skoro naredbodavno. Kad smo uočili
sličnosti u Zvjezdaninoj vježbi imali smo početni otpor, ali vrlo brzo ušli smo
u improvizaciju potpuno joj se predajući.
U čemu je bila čarolija?
U načinu vođenja improvizacije, u
toku improvizacije i priči koja nije bila napamet naučena, nego stvarana na
licu mjesta, uočavajući reakcije sudionika improvizacije. Bilo je to
istovremeno stvaranje i voditelja improvizacije, kao i sudionika improvizacije.
Zvjezdana je pripovijedanjem sugerisala atmosferu, istovremeno ostajući na
distanci, ali i stvarajući osjećaj da i taj glas koji nas vodi ne zna, baš kao što i mi ne
znamo šta će se desiti narednog trenutka. Iznenađenja koja su nam se dešavala
idući raznim stazama bila su nepredvidiva, predmeti koje smo pronalazili u
raznim škrinjama i tavanima, susreti sa neobičnim bićima i slično tako su
vođeni da smo u sve vjerovali, a kreiranje priča i situacija iz tih susreta i
pronalazaka tako uvjerljivi i gotovo stvarni da je sve bilo nestvarno.
Zvjezdana, kao narator i voditelj procesa suvereno nas je vodila i konstantno
izmaštavala nova iznenađenja koja su budila i našu maštu.
Već na pola improvizacije znali smo
da je to nešto što će u narednom periodu biti jedan od alata koji ćemo
koristiti u radu. I bilo je tako. Do danas. Brojne predstave u našim studijima
nastale su koristeći vođenu improvizaciju kao sredstvo, kao alat našeg rada i
poticanja kreativnosti djece i mladih ljudi.
Tako je počelo.
Po povratku u Mostar počeli smo
koristiti improvizacije sa puno više posvećenosti, uveli u praksu vođene
improvizacije, a dramskim igrama počeli davati novi smisao. Vrlo brzo dobili
smo rezultate koji su nas ohrabrili i uvodili u neke nove prostore teatarske
igre u našoj sredini.
Konačno došlo je i gostovanje studija
ZeKaeM-a u Mostaru. Gledali smo „Korake“, „Na vjetru sviralu“ i ostali
oduševljeni. Od posebne važnosti bilo je što su naši mladi ljudi vidjeli na
sceni ono što smo mi pokušavali da im prenesemo. U Mostaru smo imali zajedničku
radionicu. Zvjezdana je vodila. Sad su svi osjetili tu čaroliju i trudili se
što više naučiti. Bio je to prvi susret sa radioničkim radom, pa i tim izrazom
za ovakav vid rada. Rodila su se tu, među tim mladim ljudima i brojna
prijateljstva, od kojih neka traju i danas. Ako dobro pamtim tada su u Mostaru,
između ostalih bili Nina Erak, Ljubo Zečević, Darko Janoš, Vitomira Lončar,
Ivica Šimić i brojni drugi, a u Mostaru im je domaćin bio, između ostalih,
Dragan Despot i drugi. Bilo je to sjajno vrijeme u kojem je Zvjezdana Ladika
svojom posebnom, drugačijom, pomalo snenom, energijom isijavala snagu,
motivisala na iskorake do neslućenih mogućnosti, davala brojne šanse
uvjeravajući svakog pojedinca da može još više, da zna, ali i da mora učiti, da
nikada ne smije prestati biti dijete koje se igra. I ona je bila samo razigrano
dijete koje se ne prestaje igrati. To sam pokušao i pokušavam naučiti od nje.
Ona je svojim prisustvom pogledom grlila prisutne, a znanje nesebično sipala na
sve strane kao neku čudesnu zvjezdanu prašinu koja vas začara. Čini mi se da me
još i danas obasjava ta Zvjezdanina zvjezdana prašina, jer u brojnim dilemama u
radu potražim nadahnuće u sjećanju i redovno nađem odgovor na sve dileme.
Ovdje imam potrebu ispričati jednu
anegdotu, koja zorno svjedoči o veličini naše Zvjezdane Ladika, u svijetu.
Naime, u Moskvi je 1983. ili četvrte održavan Kongres ASSITEJ-a. U ime našeg
Nacionalnog centra bilo je 7 delegata. Zvjezdana iz nekih razloga nije mogla ići.
Zajedno smo putovali kolega Nebojša Borojević i ja. Jednog dana poželjeli smo
da gledamo čuvenu predstavu „Tri sestre“ u Teatru na Taganjki i u režiji
Ljubimova. Potražili smo ulaznice na svim dostupnim nam teatarskim kioscima i
saznali, za nas neugodnu istinu. Ulaznica nema i da su rasprodate sve planirane
predstave za naredne dvije godine. Razočarani smo otišli na ručak i tu sam se
sjetio jedne rečenice koju mi je Zvjezdana rekla dan pred polazak. Rekla je:
Ako sretneš Efrosa, a biće sigurno na Kongresu, pozdravi ga puno od mene. Mi
smo dobri prijatelji. To kažem Borku, a on me začuđeno gleda i kaže: I...?
Velim da sam pročitao u međuvremenu da
je Efros postavljen za direktora Teatra na Taganjki i da je to možda naša šansa.
I odemo dva sata pred predstavu na službeni
ulaz Teatra, tražimo direktora. Nije tu, ali dolazi operativni direktor, mlad,
ljubazan čovjek. Kažemo da smo na Kongresu ASSITEJ-a i da od naše predsjednice
nosimo pozdrave za njihovog direktora, njenog prijatelja. Čovjek se ljubazno
zahvali i kaže da je i on upoznao Zvjezdanu, pozove nas na piće u teatarski
bife i usput ponudi da ostanemo na predstavi uz izvinjenje da ćemo sjediti na
pomoćnom mjestu. Odgledasmo predstavu, dobismo ulaznice i za sutra, za drugu
predstavu uz srdačne pozdrave našoj predsjednici.
Čini mi se da smo te noći, u kasni sat,
u Moskvi shvatili svu veličinu i ugled koji je imala i ima Zvjezdana Ladika
širom svijeta.
Uz ovu anegdotu želim podijeliti i jedan
mnogo kasniji događaj. Na već ranije pominjanom našem festivalu negdje početkom
dvijehiljaditih godina učestvovao je čuveni Odin teatar Euđenija Barbe. Igrali
su dvije predstave, pokazali nam tri prezentacije nastanka njihovih predstava i
vodili radionicu „Glas i tijelo“. Negdje prvog dana glumica Julia Varley me
pitala da li imam neku probu sa glumcima eMTeeM-a dok su oni u Mostaru. Rekao
sam da imam jednu probu u smislu zagrijavanja i pripreme za igranje predstave.
Rekla je da bi voljela prisustvovati probi, ali da je ne predstavljam i da
sjedi negdje pozada u gledalištu kao neko ko je tu slučajno. Rekao sam da nije
problem i sutra smo tako napravili. Proba je bila kao i svaki naš redovni
glumački trening. Radili smo sve ono što inače radimo, od fizičkog
zagrijavanja, vježbi disanja, govornih vježbi, vođene improvizacije i
improvizacija proisteklih iz vođene improvizacije. Proba sasvim obična, ali za
nas korisna jer igraće se predstave nakon jednomjesečne pauze. Kad smo završili
i kad su mladi glumci otišli Julia mi je čestitala i pitala: Gdje si ti učio
Barbinu antropologiju?
Odgovorio sam da sam knjigu čitao, ali da
nisam nigdje učio to što sam čitao?
Sumnjičavo me gledala i rekla: To je to,
i mi tako radimo.
Bio sam zbunjen, jer ono što sam pročitao
i vidio u predstavama bilo je fascinantno i činilo mi se nedokučivim. Nakon
toga rodilo se jedno dragocjeno prijateljstvo, a ja sam se slušajući komentar o
viđenoj probi, sjetio one Zvjezdanine probe iz 1975. godine u ZeKaeM-u i mog
prvog susreta i fascinacije takvim načinom rada..
Barba je planetarno poznat i važan
teatarski stvaralac, a mi smo imali Zvjezdanu Ladika i uzimali njen rad kao
nešto što se podrazumjeva. Uvijek nama na ovim prostorima neko sa strane treba
reći da u svojim redovima imamo velikane da bi to shvatili.
Tako je, čini mi se i sa Zvjezdanom
Ladika.
Nadahnuće za rad i način rada koje mi je
darovala Zvjezdana postalo je, uz brojne naše intervencije ono za čim smo
počeli tragati u eMTeeM-u dalekog februara 1974. godine. I danas je stožerni
oslonac u našem radu, u suštini, vođena improvizacija. I nije bitno, da li ja
radim ili neko od mlađih kolegica i kolega izraslih na ovom iskustvu. Svi oni
sa istim žarom i poštovanjem provode u djelo, ali i nadograđuju, ono što je
mene opčinilo u zimu 1975. godine u dvorani L 99 u Preradovićevoj ulici u
Zagrebu, prilikom prvog susreta sa Zvjezdanom Ladika.
Ona
je za nas trajno nadahnuće.
I na kraju, koja slučajnost, i moja
kćerka zove se Zvjezdana. Rođena je tih godina. Da li je baš slučajnost, ko zna.
Primjedbe
Objavi komentar