MI NJIH VODILI U Yellowstone, A NJIMA CIJELA ZEMLJA Yellowstone
Naravno, kad kažem mi, mislim na antifašiste, ali
ne samo na one koji su organizovani u Savezu, Udruženju, nego na sve one ljude kojima
je bliska ta ideja i, na kraju krajeva, svo ovo spomeničko blago koje imamo, koje
nije socrealističko, nego spada u red umjetničkih remek djela. Partizansko groblje
nema nikakvih obilježja nijednog sistema, niti jedne ideologije, ono je
bezvremensko djelo. Ono je univerzalna poruka, sa univerzalnim civilizacijskim znakovljem
koje opominje, to je, zapravo, spomenik budućnosti.
Partizansko groblje je zaštićeni državni spomenik
kulture i obaveza je države da ga čuva, ali, mi živimo u državi u kojoj živimo i
ta se država isjeckala do mjesnih zajednica pa neki lokalni stranački šerifi odlučuju
da li će nešto u praksi biti državni nacionalni spomenik ili neće. Ovo u Mostaru
se 30 godina uništava. Prvo devastiranje Partizanskog spomen-groblja bilo je 9.
na 10. mart 1992. godine s jednom eksplozijom koja nije do kraja uspjela, a bila
je namjera da se to minira i potpuno uništi. Od tad nije prestalo. To je ista politika,
isti nalogodavci, isti kreatori zla. Ovo se ne može raditi bez okrilja politike
i bez okrilja dijela policije. Ovaj posljednji teroristički atak na spomenik,
ovo što je učinjeno na Partizanskom spomen-groblju nije moglo bez čete ljudi. Sedam
stotina papira da poderete puno je vremena potrebno, valja izbrojati do 700, a ne
razbiti 700 kamenih ploča, plus postolja ispod kamenih ploča. To je skoro 700 puta
dva. Sve to razbiti - to se moralo čuti i po danu i po noći, kako god. To je bila
velika grupa ljudi i tu je morao biti mig iz politike, kao obično i zaštita od dijela
policije. Prema tome, oni koji su nalogodavci za rušenje, ne mogu biti istražitelji.
Jedino ispravno u ovom trenutku bilo bi da Ministarstva
sigurnosti pošalje pripadnike Koordinacije za policijske poslove da čuvaju nacionalni
spomenik Partizansko spomen groblje jednako kao što čuvaju Memorijalni centar u
Potočarima. Jasno znamo da inicijativa za bilo kakvu aktivnost oko Partizanskog
spomen groblja u državnom parlamentu neće proći, ali će se, s jedne strane ponovo
ogoliti rušitelji države, a sa druge sve će to biti iskorišteno kao sjajan predizborni
potez, jer svi se sad u toj funkciji zapravo pojavljuju. A spomenik će i dalje
ostati izvan brige države. Nalog organima bezbjednosti na državnom nivou je jedino
rješenje, jer ovi koji to rade su mali miševi, znamo ih. Oni se boje. Na glasniji
povik oni pobjegnu, jaki su samo u čoporu. Kad se tamo pojave dva, tri naoružana
čovjeka u uniformi, tu nema više dileme, neće ih biti. Kada je to poslije posljednje
obnove u nekom periodu učinjeno, sve je bilo sjajno i nije ni travka falila. Prema
tome, čuvanje je neophodno. Međutim, činjenica je da u cijeloj državi tamo gdje
HDZ vlada, nema kamen na kamenu od nijednog antifašističkog obilježja. Stolac je
miniran, Ljubuški je miniran, uništen je cvijet u Širokom Brijegu, miniran veliki
spomenik u Drvaru, miniran isto tako nacionalni spomenik BiH na Makljenu, ona čuvena
pesnica Kučanskog... Tamo gdje ta stranka vlada sve se uništava jer, naprosto, oni
se deklarišu kao sljedbenici ideja poraženih 1945. godine.
Tokom predizborne kampanje za zadnje mostarske izbore
pojavila se jedna od minornih stranaka sa idejom da se Partizansko preore i da se
zemlja vrati Crkvi.
Ta strančica, u stvari, je samo glasnogovornik velike
stranke. Ta ideja se pojavljuje od 1992. godine. Čak su neki projekti '94., '95.
rađeni da tamo ostane samo, kao, spomen-obilježje, onaj dio gdje su kosturnice i
gdje se polažu cvijeće i vijenci, da se ostalo prenamijeni, a dio za koji oni kažu
da je vlasništvo Crkve, da joj se vrati. U posljednje vrijeme, kad je gradonačelnik
Mostara govorio o tom čitavom kompleksu, tamo na tom brijegu, on je također koristio
izraz partizansko spomen-obilježje koji
nas jako asocira na one ideje i projekte iz '94. i '95. kada je trebalo maknuti
partizansko spomen-groblje, ostaviti samo to malo obilježje, kako vole reći: evo vam ako hoćete, pa se sjećajte. Zato
smo tako oštro reagirali kako smo reagirali. Naravno, korijen zla je tu. Međutim, valja podsjetiti, Partizansko
spomen-groblje je otvoreno 1965. godine. To nije vrijeme nacionalizacije, to je
vrijeme eksproprijacije i nadoknade. Ako je neka parcela na tom dijelu kompleksa,
koji obuhvata Partizansko spomen-groblje i bila vlasništvo Crkve, ona je nadoknađena,
isplaćena. Druga stvar je što je u brojnim knjigama, imamo iskustva sa drugim stvarima,
odjednom mnogo štošta prepravljeno, mnogo štošta nije provedeno kako treba. To se
danas zloupotrebljava i koristi, jer sprega religije, vlasti, ekstremne desnice,
koja je zapravo neofašistička, daje ovo što daje. Međutim, ima i nas drugih dovoljno.
Bili smo 30 godina fini. Pokušavali smo razgovarati, dogovarati, čak smo bili tihi.
Vrijeme je da se malo progovara i glasnije i ide u akcije. Ako država neće, mi ćemo
kao građani zaštititi Partizansko spomen-groblje.
Ima nas dovoljno. Imam sreću da u posljednje tri godine
otkako sam u Savezu antifašista i boraca NOR-a na poziciji na kojoj jesam, hodam
širom Bosne i Hercegovine, da se surećem sa ljudima od malih sela, do naših najvećih
gradova i svjedočim da se narod probudio. Probudili smo se, kao udruženja, iz onog
komemorativnog i memorijalnog u jedan proaktivni način djelovanja i organizujemo
se u snažan, da tako kažem, svenarodni antifašistički front. Napravili smo Platformu
za bosanskohercegovačko antifašističko društvo 21. stoljeća, sad je promovišemo
širom zemlje i prikupljamo nove ideje. Polazni tekst Platforme je kao mamac, kao
provokacija građanima, a reakcije koje već dobivamo, me uvjeravaju da su se brojni
ljudi koji su šutjeli, sada ohrabrili, progovaraju, zbijamo redove. Mi sad, evo
u Mostaru, imamo jako veliki broj ljudi koji su spremni da se organizujemo da 24
sata dežuramo na Partizanskom spomen-groblju. I nije to grupica. Ima ljudi i izvan
Mostara koji se javljaju, ima ljudi iz vlasti u drugim gradovima koji se nude...
Javio se gradonačelnik Podgorice koji kaže šta
treba, dajemo svaku podršku, ne moralnu, ne tapšanje po ramenu, vrlo konkretnu.
Javila se grupa stručnjaka za ovakve poslove iz Novog Sada, iz Crne Gore, iz Hrvatske.
Dakle, jako puno ljudi je spremno za akciju, tu je naša snaga. Ovo posljednje kao
da je prelilo čašu. Prvi put se na nekakvo ovakvo dešavanje kad su antifašistička
obilježja u pitanju, oglasio i UNESCO, do sada to nismo imali. Oglasile su se neke
ambasade, oglasili su se predstavnici Evropske komisije... Kao da je to što radimo,
što govorimo konačno doprlo i počelo se razumijevati, kao da su shvatili da to nisu neki, kako su nas donedavno nazivali,
komunisti koji pričaju nešto i neki pred smrt borci, partizani koji nešto pričaju.
Vidjeli su i napismeno i kroz naše djelovanje o čemu se tu radi, vidjeli su da se
ne radi baš ni o starim ljudima, da ima jako puno mladih i da su to civilizacijske
stečevine Evrope i svijeta koje mi želimo sačuvati na prostoru Bosne i Hercegovine.
Da je sreće, ova zemlja bi se ponosila svojim antifašističkim naslijeđem i iz njega
crpila snagu za kreiranje budućnosti. Mnogi političari pričaju o izvornom Dejtonu.
Mi konstantno podsjećamo i govorimo hajde
da se vratimo izvornom ZAVNOBIH-u. Tu je naša snaga.
Istina, često nas pitaju kako se vratiti izvornom
ZAVNOBIH-u ako u RS sva obilježavanja organizuje Odbor za obilježavanje tradicija
otadžbinskih ratova.
To je, na žalost, u Republici Srpskoj preslikana situacija
iz Republike Srbije, tako da sve ove manifestacije ne organizuje SUBNOR. Organizuje
ih Odbor koji je pri Ministarstvu za boračka pitanja, a borci ili članovi SUBNOR-a
tu dođu kao ikebana. Njihovo rukovodstvo je, na žalost, pristalo na to zbog nekog
sitnog novca, zbog nekih sitnih benefita i to jeste i tragično i ružno i, naprosto,
ne stoji. Nije to ta tradicija. Međutim, ohrabruje što je značajan broj pojedinaca
i udruženja koja su na nižim nivoima, s nama u vezi, u kontaktu i dolaze na naše
skupove. Mi smo sad na Tjentištu imali pristojan broj ljudi, članova udruženja boraca,
sljedbenika te ideje Narodno-oslobodilačkog rata iz više gradova RS. Značajan broj
njih dolazi na Igman. Zajedno obilježavamo stradanje 5. bataljona 1. proleterske
brigade u Pjenovcu koji je na teritoriji Han-Pijeska. To organizuje tamošnje Udruženje,
ali mi to zajedno radimo. U Rudom na obilježavanju godišnjice 1. proleterske brigade
je zajednička aktivnost. Tih primjera ima sve više i počeli smo neke razgovore.
Naravno, tamo gdje politika to poklopi, ide malo sporije, ali ja sam uvjeren da
ćemo u vrlo skoro vrijeme imati jedan savez antifašista ili možda ćemo ga zvati
drugačije, nije apsolutno više bitno, koji slijedi tradicije narodno-oslobodilačke
borbe i baštini antifašizam na području cijele Bosne i Hercegovine.
Kad pominjemo Mostar, naravno valja reći, najveći
dio građana Mostara bez obzira na njihovo nacionalno, vjersko i drugo porijeklo,
nije ekstreman. Mi sad, evo, znamo koliko je pozitivnih reakcija došlo iz svih dijelova
grada na ovo što radimo i bunta protiv tog što su napravili ovi, kako policija voli
reći, neodgovorni maloljetni huligani,
a mi odgovaramo to je dobro organizirana neonacistička grupa koja je uniformisana,
ima svoje sjedište, ima sve... Sve se ovdje zna, međutim, to potvrđuje da taj ekstremizam
ne možemo vezati ni za jedan narod nego za grupe koje su zadojene, da li zbog finansija,
da li zbog ideologije, da li zbog učešća u određenoj ekstremnoj političkoj strukturi,
ne znam.
Međutim, jeste ponekad problem tog poistovjećivanja
sa ljevicom zato što se kod nas zapravo uglavnom ne razumije šta jeste ljevica.
Po mom nekom razumijevanju ljevice, mi u Bosni i Hercegovini nemamo nijednu stranku
ljevice. Mi imamo nekoliko njih koje se predstavljaju kao ljevica, a po svom djelovanju,
po onim programima koje provode u praksi, a ne po onome što piše u papirima, oni
to nisu, to su stranke centra. Oni ne razgovaraju o radništvu, oni ne razgovaraju
o sindikatu, oni uglavnom ne razgovaraju ozbiljno o socijalnoj pravdi, jednakosti
u pravom smislu, o slobodi... Dakle, tu ne možemo govoriti o ljevici po definiciji.
S druge strane, da budemo konkretni, kada je bila takozvana ljevičarska vlada u
Federaciji i kada je bio ljevičarski ministar za boračka pitanja, SABNOR BiH je
deložiran iz svojih višedecenijskih prostorija i skinut sa budžeta. Toliko o odnosu.
I tad se moglo zaštititi Partizansko spomen-groblje, mogla su se srediti i očistiti
Vraca, moglo se zaštititi i pokrenuti neke postupke u Drvaru oko spomenika, moglo
se na Makljenu koji je dvije hiljade neke miniran i tako dalje i tako dalje. Međutim,
nije. Deklarativni antifašizam nije antifašizam. To što neko na predizbornom ili
na nekom drugom skupu kaže smrt fašizmu ne
znači da je antifašista, nego naprosto sebi pokušava kupiti neke glasače. Sve to
jesu problemi za jačanje antifašističkog pokreta. Međutim, negdje, rekao bih u zadnju
godinu, dvije, mi smo se odmakli od svih stranaka u smislu da bilo ko može da nas
svojata, da bilo ko ima nekakvu prednost u bilo čemu kod nas. Po Statutu, tako smo
registrovani, mi smo nestranačko udruženje pojedinaca koji baštine određene tradicije,
ali i žele razvijati neke civilizacijske stečevine u sredini i u državi u kojoj
žive. Prema tome, u našem Savezu ima značajan broj ljudi koji nisu stranački
organizovani, aktivista, ima i onih koji nisu iz stranaka takozvane ljevice, nego
dolaze čak i iz vladajućih stranaka. To su pojedinci koji osjećaju da im je mjesto
tu, da mogu dati neki doprinos i svesrdno ga daju. Kamo lijepe sreće da ovaj pokret
bude ono što mi stalno govorimo - svenarodni pokret u kojem ćemo moći kao
građani progovoriti o svim lošim stvarima. Kao što je, na kraju krajeva, nije popularno
danas o tome govoriti, ali nema razloga da to ne kažem, bio u prošlom sistemu Savez
komunista, pa je tu bilo milion i nešto članova od 20 i nešto miliona
stanovnika, ali je bio i Socijalistički savez radnog naroda u kojem su bili i oni
drugi, i vjernici i ateisti i članovi Partije i, ne znam, radnici, seljaci i kako
ih sve nismo zvali, ali su kroz određene strukture mogli da utiču na kretanja u
društvu, da daju svoj doprinos u svojoj maloj lokalnoj zajednici. Ako nešto u tom
smislu uspijemo izgraditi antifašistički pokret, onda ima nade za nas.
Valja računati na mlade ljude. Omladina je neispisana
bijela tabla. Oni koji ih odgajaju su zlo. Mi, zapravo, imamo škole koje nose nazive
takve kakve nose, imamo dio pedagoga, na kraju krajeva imamo tri nastavna plana
i programa u ovoj državi od kojih dva što direktno, što indirektno, djecu uče da
su njihove domovine Hrvatska i Srbija, a da su ovdje u prolazu. Dalje, izučavanje
istorije u suštini prestaje sa početkom II svjetskog rata. To je ogroman prostor
za manipulaciju, za izvrtanje istina, za reviziju. Tako da je Draža prvi gerilac Evrope, Ante je prvi borac nakon sedam stoljeća za Hrvatsku,
pa su ustaše hrvatski vojnici. Evo u Mostaru
im prave groblje, pa ga onda još licemjerno nazovu Groblje mira. Ili, ode naš član Predsjedništva u Tursku pa turskom predsjedniku
kaže vi ste i naš predsjednik, a uz to
dodamo priču o amanetu, dakle neko državu ostavlja nekome ko je bio do jučer okupator.
To sve mlade ljude zbunjuje, odgaja ih u pogrešnom smislu. Zapravo, uči ih da mi
u državnom nacionalnom smislu nismo Bosanci i Hercegovci nego da smo tu, eto, slučajno.
I na to se nadovezuje činjenica koju ja u zadnje vrijeme kontinuirano problematiziram.
Ta priča o konstitutivnom narodu je meni na jednom praktičnom primjeru vrlo problematična.
Svi znamo šta je dijaspora, to su ljudi koji su iselili iz svoje zemlje, došli u
neku drugu i sad tamo žive, mogu biti veća zajednica, manja zajednica, mogu biti
organizirani, mogu ovako, onako, ali oni su tu doseljenici. E, sad, hrvatska politika
u BiH pristala je na Tuđmanovu ublehu da budu dijaspora i oni idu u Sabor Hrvatske
sa liste dijaspore. Dakle, oni su pristali da su doselili iz Hrvatske ovdje, po definiciji dijaspore, a istovremeno se grčevito
bore i kažu mi smo konstitutivni. Jedno
drugo potire. Ne mogu i pare i jare.
Naprosto, jedno drugo potire. I svi negdje šutimo
zapleteni u nametnutom ludilu, a to onda mlade dovodi do pozicije hajde da što prije kupim kartu u jednom pravcu.
Ne idu odavde mladi ljudi samo zbog novca i gole egzistencije. Znam, pošto radim
s mladim ljudima, jako puno te djece koja su bila uspješna ovdje, imala dobre plate,
bježi glavom bez obzira. Oni su otišli zbog stanja, zbog ludila u kojem žive. Neće
da žive u gradu u kojem se ruše spomenici. Neće da žive u gradu u kojem je nogometni
derbi ratno stanje. Neće da žive u gradu u kojem me kad poželim da odem da položim
cvijeće na Partizansko spomen-groblje, sprovode u zatvorenom autobusu specijalci
naoružani kao da će ići na ISIL u Avganistanu. To nikome normalnom ne treba.
A na suprot svemu ovome Bosna i Hercegovina je danas
veliko groblje koje će se širiti i starački dom. Kad bi sad napravili ozbiljnu analizu,
došli bismo do toga. Međutim, koliko ja vidim, i dobar dio ljudi na terenu koji
se ne pitaju, ali su do sada bili vrlo glasni zagovarači ovog stanja, prepoznaju stvari. Oni su ostali bez
djece, ostali bez unuka i žele promjenu. I sve se već ogolilo, mi znamo ko ide na
izbore, znamo sa kakvim pričama se ide na izbore i po onome što ja vidim, niko nema
svježu, novu, ovovremenu ideju. Ja sam kupio, prihvatio ono što je profesor Bajtal
rekao - mi nemamo poziciju i opoziciju, mi imamo konkurenciju. Ovdje je samo konkurencija
ko će ugrabiti stolicu, priče su manje, više iste i sve su napadačke. Nama treba
neko da kaže mi hoćemo takvu, takvu, takvu
Bosnu i Hercegovinu, ali nešto što je realistično, izvodivo, moguće. U tom kontekstu
volim citirati anegdotu koja se desila prije dvadesetak godina. Teatar mladih u
kojem radim, egzistiram, bio je na nekoliko gostovanja u SAD. I čovjek koji nam
je to organizirao, vrlo ugledan, bogat, Amerikanac, bio u politici, vodio neke predsjedničke
izborne štabove, ima sina koji je završavao srednju školu i svira u rokerskoj grupici,
i pitao je bi li ja njima mogao napraviti mini turneju po BiH sa nekom lokalnom
grupom, a on će sve isfinansirati. Pitam što, kaže da djeca vide da postoji drugačiji svijet. Napravili smo turneju, išli
su grupa Drugo stanje iz Konjica gdje je pjevala mlada Irina Kapetanović, Laka i
oni. Drugo jutro smo ranije krenuli, septembar preko Romanije za Goražde, sunce
granulo, zelenilo, prelijepo, u kombiju sjede ta dva klinca od nekih 18 godina i
jedan kaže pogledaj kako je lijepo. A
drugi odgovara ja, mi njih vodili u Jelouston
park da se pohvalimo, a njima cijela zemlja Jelouston. Kad mi to shvatimo i
pretvorimo u kapital, a možemo i ima onih koji bi nam pomogli, i da prestanemo pričati
je li Romanija srpska ili bošnjačka ili hrvatska, kad počnemo govoriti da je naša,
onda će i Srbima i Hrvatima i Bošnjacima biti bolje. Dakle, treba nam neka politika,
neki ljudi, mi volimo lidere pa hajmo reći neki lideri, koji će doći sa konkretnim,
izvodivim, praktičnim pričama koje razumiju i nene i bake i deke i mladi ljudi koji
će vidjeti šansu u tome. Na kraju krajeva, evo da se vratim na antifašistički pokret,
kada pročitamo proglas Politbiroa CK KPJ iz '41., poziv narodima za ustanak, to
je jednostavan poziv u kojem se pozivaju ljudi prvo da brane svoju državu, ali u
ime slobode, u ime jednakosti, ravnopravnosti, socijalne pravde. To je rečeno ne
političkim nego jezikom razumljivim svima. I narod se odazvao. Nama, po mom sudu,
danas treba nešto tako, ali ja to ne vidim kod ovih politika, ja ne vidim suštinsku
razliku u predstavljanju ni između jedne stranke od krajnje desnice do ovih koji
kažu da su krajnja ljevica.
Djela govore. Na kraju krajeva, evo mi smo sad bili
na Sutjesci. Par hiljada ljudi je bilo. Svi ti koji mašu i danas pričaju o Partizanskom
spomen-groblju u Mostaru, nikad nisu bili na Sutjesci.
Za neke to je
tamo u Republici Srpskoj, a istovremeno puna im usta Bosne i Hercegovine.
Primjedbe
Objavi komentar