DA LI JE FEDRA ROĐENA U BUGOJNU ILI JE BUGOJNO IZRASLO IZ FEDRE?
Bila je to, ako me sjećanje
dobro služi, jesen 1967. godine. Dramska sekcija RKUD „Abrašević“ iz Mostara
počela je sa pripremama nove predstave sa kojom su željeli učestvovati na
Festivalu dramskih sekcija BiH. Valja reći da je pobjednik ovog festivala dobivao status Amaterskog
pozorišta, a to je mnogo značilo, prije svega ulazak u red najboljih dramskih
amatera Republike, koji se predstavljaju i takmiče na Festivalu amaterskih
pozorišta Bosne i Hercegovine. Meni je to sve u to vrijeme bilo čudno, smiješno
i nije me previše zanimalo. Svoje teatarske ambicije zadovoljavao sam u
dramskoj sekciji Odreda izviđača „Mithad Haćam“, a u „Abraševiću“ sam bio član
folklornog ansambla i to mi je bilo dovoljno. A onda je koreograf na jednoj
probi rekao da dramska sekcija sprema predstavu „Zona Zamfirova“ i da reditelj
traži da u jednoj sceni predstave nastupimo i mi, i zaigramo neke igre. Tad smo
svi u tome vidjeli samo putovanje jer se festivalska predstava trebala igrati u
Sarajevu. Otišli smo u Sarajevo, odigrali predstavu, mi otplesali tu igru, ali
sve to nije doprlo do žirija. Neko drugi je pobjedio i dobio status Amaterskog
pozorišta. Nama plesačima bilo svejedno, a glumci to doživjeli kao smak
svijeta.
Tek kasnije „Abrašević“ će sa
sjajnom izvedbom Nušićevog „Sumnjivog lica“ u režiji Maše Topića, glumca
Narodnog pozorišta u Mostaru, pobijediti i dobiti taj dugo čekani status
Amaterskog pozorišta.
Istovremeno, mene je život
odnio u Sarajevo i tek usput sam ponešto čuo o festivalima amatera BiH i rastu Amaterskog
pozorišta „Abrašević“.
A onda smo februara 1974.
godine u Studiju 64 Narodnog pozorišta u Mostaru osnovali Mostarski teatar
mladih. Bila je to grupa mladih ljudi oko koje se okupilo vrlo heterogeno
društvo mladih. Bile su tu sve ili skoro sve učenice četvrtog razreda Muzičke
škole, dio članova već pomenute izviđačke dramske sekcije, dio mladih ljudi
koji su se godinu prije okupljali u grupi Mart 73, koja je napravila nekoliko
performansa, studenti glume i režije, te par profesionalaca iz Narodnog
pozorišta i Pozorišta lutaka. Ambiciozno i, mladalački drsko najavili smo
projekat novog teatra. Nismo dočekani od svih sa simpatijama, čak je u lokalnom
listu „Sloboda“ osvanuo naslov „Tresla se brda, rodio se ...“. Dio članova
Amaterskog pozorišta „Abrašević“ doživio nas je kao konkurenciju koju je u
startu trebalo sasjeći. Otud i onaj tekst u lokalnom listu. Ali ništa nas nije
pokolebalo. Vrlo brzo, za samo 6 mjeseci, imali smo tri premijere koje su
odlično prihvaćene. Nakon izvedbe naših predstava bilo je jasno da smo mi nešto
drugo od „Abraševića“ i da nismo smetnja njihovom radu. U startu smo se
opredjelili za proces u radu, za radionice, istraživanje granica umjetnosti
teatra, te otvorili mogućnost da u našim predstavama igraju ravnopravno i
naturščici, ali i profesionalci, zapravo da igraju svi oni koji žele ispitivati
svoje mogućnosti i predstavama govoriti o svijetu u kojem živimo. Takvo
opredjeljenje udaljilo nas je i od same pomisli za učešće na nekom od festivala
dramskih amatera. Mi smo gradili svoj „teatarski pokret“ iz kojeg se već 1975.
godine razvio Festival koji još traje. Nije nas zanimao Festival amaterskih
pozorišta na koji je išao „Abrašević“, znali smo kad se održava i da li je
„Abrašević“ dobio nagradu. A onda, negdje 1979. godine u SIZ-u kulture Mostara
napravljena su pravila o finansiranju i mi smo shvatili da po tom osnovu
„Abrašević“ dobija novac za produciranje dvije premijere, jer im je to obaveza
po statusu amaterskog pozorišta. Pravimo i mi premijere, ali nemamo status i
nema novca. Pada odluka da se prijavimo za Festival dramskih sekcija BiH koji
će biti održan u Novom Travniku, odnosno Pucarevu, kako se tad zvao.
Prijavljujemo predstave „Garavi sokak“ i „SOS Williame“. Selektor Pavle Ilić
bira „Garavi sokak“. Idemo na Festival, igramo predstavu, odličan prijem
publike i par dana kasnije predsjednik žirija Sulejman Kupusović proglašava tri
predstave najboljim, što znači da ti teatri dobivaju status amaterskog
pozorišta. Mi samo mislimo na onaj novac koji SIZ daje za produkciju. Pored nas
bile su to i teatarske grupe iz Husina, te Dramska sekcija UKUD „Ivica Mažar“
iz Banja Luke. Sretni smo jer naša dotacija biće značajno povećana.
Uskoro počinju pripreme za
Festival amaterskih pozorišta BiH i mi prijavljujemo predstavu „Šumski car“.
Praksa je bila da se nastupa sa predstavom koja je osvojila status amaterskog
pozorišta. Nigdje nije pisalo da je to propisano i mi smo istrajali na
predstavi za koju smo mislili da je bolja za naše prvo predstavljanje na
festivalu. Određeno je da igramo u grupi koja se održava u Bugojnu i to prvi
dan. Dakle, otvaramo ovaj dio Festivala. Stižemo pred Dom kulture u Bugojno minibusom
punim opreme između sjedišta. Mi, skoro da se i ne vidimo. Jedva izlazim iz
minibusa, a domaćini su već tu. Ljubazna Hikmeta nas pozdravlja i kaže da je
ona za nas zadužena. Izražava dobrodošlicu i pita kad glumci stižu jer smo mi
sa tom gomilom opreme izgledali kao tehnička ekipa. Kažemo da smo svi tu. Zbunjeno
nas gleda ostajući bez teksta. Očekivali su nešto drugo. Idem u dvoranu da
vidim gdje igramo i na prvi pogled već znam, a to i kažem, da u toj dvorani ne
možemo igrati. Nastaje neugodna situacija. Tu su već direktor Goran i njegov
zamjenik Adem i pitaju u čemu je problem. Objašnjavam, oni sumnjičavo vrte
glavom. Čitam im misli i zaključujem da se pitaju koji su ovo klinci sad došli
da nas zezaju. Druge dvorane nema. U jednom trenutku pitam da li je moguće da
pogledamo dvoranu u kojoj se igra šahovski turnir. Velim da sam je vidio na
televiziji i da bi bila zgodna za našu predstavu. Nije im pravo, valja publiku
šetati, a i dvorana je u zgradi Opštine. Uprkos svemu za petnaestak minuta sve
je sređeno i odlazimo u Opštinu. Spremamo se. Uzbuđeni smo, prvi put smo tu,
otvara se Festival, biće i političara, a mi vrlo otvoreno govorimo o problemima
i malverzacijama u zapošljavanju. U probanju, zagrijavanju i pripremama
dočekujemo 19,30 sati za kada je zakazano otvaranje Festivala, a potom
predstava. Sve kasni par minuta zbog tih stotinjak metara od Doma kulture koje
je trebalo prošetati. Predsjednica Opštinske konferencije SSRN Bugojno otvara
Festival i počinje predstava. Glumci su na korak do publike, čuju disanje jedni
drugih, reakcije na groteskno ismijavanje ozbiljne društvene pojave su odlične.
To nosi glumce, igraju sjajno i kraj. Buran aplauz, rekao bih ovacije. Prilazi
mi direktor Doma kulture Goran i pita: Jeste li vi ovo igrali u Mostaru? Da li
ste imali problema zbog predstave? Kažem da smo igrali i da nikakvih problema
nismo imali. On na sve kaže: Bojim se da ću ja imati. Vi udarili u srž.
Nije bilo problema. Razgovor
na Okruglom stolu bio odličan, a mi se plasirali u finalnu grupu koja se održavala
u Tešnju. I tamo se sa dvoranom ponovila ista priča, ali to više nije bitno.
Važno je da smo svojom pojavom unijeli neku novu teatarsku energiju koja se
dopala i publici i kritici. Ustanovljena je i nova nagrada za istraživački
postupak koja je redovno nama dodjeljivana kao neko kompromisno rješenje za
različitost prakticiranja teatarske umjetnosti. Sve poslije bio je prirodan
slijed.
U tom prirodnom slijedu
Bugojno se nametnulo kao stalni domaćin, a u međuvremenu sagrađen je i
kulturno-sportski centar koji je nudio uslove na kojima su mogla pozavidjeti i
brojna profesionalna pozorišta. Uz to hoteli Kalin i Akvarij nudili su visok
nivo smještaja. Dodaju li se tomu sjajni domaćini odlazak u Bugojno postao je
praznik koji se isčekivao. Sve to je rezultiralo narastanjem festivala i
njegovim profiliranjem u ozbiljan teatarski projekat koji se prati. U tom
narastanju iz naziva Festival dramskih amatera izvodi se sjajna kratica FEDRA i
to postaje brend prepoznatljiv širom tadašnje države.
Sve ovo uticalo je i na razvoj
i rast Mostarskog teatra mladih. Tu, na Festivalu, sreli smo Vojislava
Vujanovića, Seada Fetahagića, Slavka Šantića, Srbu Slijepčevića, Ljubicu Ostojić,
Slobodana Stojanovića, Radovana Marušića, Nijaza Alispahića i brojne druge
teatarske kritičare, teatrologe, glumce, reditelje i druge stvaraoce. Njihovo
promišljanje o tome što radimo davalo nam je krila. I kad su nas hvalili i kad
su nas kudili bilo je od izuzetne koristi. Nakon toliko godina danas sa
sigurnošću mogu ustvrditi da vjerovatno danas eMTeeM, ako bi postojao, ne bi
imao ni izbliza rezultate koje ima da nije bilo i festivala FEDRA u Bugojnu. Nas je ovaj festival izgrađivao, a mi smo
propitujući mogućnosti pomicanja granica teatra uzvraćali energijom koja je
doprinosila izgradnji Festivala.
Kao da se u trenu desila
ljubav na prvi pogled, ljubav koja traje i onda kada smo daleko jedni od
drugih.
Dakle, FEDRA je, pored toga
što je festival, mjesto trajnog prijateljstva, mjesto ljubavi, FEDRA je škola u
kojoj se uči i onda kada se uopšte ne govori o učenju, to je mjesto uvijek
uzvraćene pažnje i poštovanja, to je brend koji je Bugojnu dao imidž grada
teatra, grada koji svi mi, koji u njega dolazimo, doživljavamo kao svoj. Ili
bolje reći mi u Bugojno i na FEDRU ne dolazimo, mi im se vraćamo, kao što se
student vikendom sa raDOŠĆU VRAĆA DOMU SVOM.
Zbog svega navedenog, ali i
onog što ne može stati na papir, sklon sam zapisati da nisam siguran da li se FEDRA
rodila u Bugojnu ili je Bugojno izraslo iz FEDRE, bez obzira što istorijske
činjenice govore drugačije.
Srce osjeća ovako.
Sretno nam bilo prvih 50
festivala.
Primjedbe
Objavi komentar