VJERUJEŠ LI TI VIŠE MENI ILI SVOJIM OČIMA?
Kako je politička situacija u zemlji vrlo naelektrisana, a ja živim u Mostaru, preko kojeg se prelamaju mnogi odnosi, dogovori i trgovanja u poslijednjih 30 godina, nemam pravo prešutjeti ono što vidim i živim sve te godine. Pošto sve ili skoro sve te godine slušam orkestriranu
horsku kuknjavu o ugroženosti i majorizaciji Hrvata, ne mogu, obzirom da živim u gradu i kantonu u kojem vlada HDZ, koji je dirigent već pomenute orkestrirane kuknjave, ne konstatovati da se sve te godine u Mostaru osjećam majorizirano, ugroženo i neravnopravno,
samo zato što dijelim neke druge svjetonazore i poglede na život.
Ali, prije nego što napišem neka moja razmišljanja podsjećam na prve činjenice koje mi padaju na pamet.
Prvo, evo nekoliko
rečenica o folkloru. Dakle, šta je folklor?
„Folklor je
naziv za različite aspekte tradicije kulture,
najčešće uobičajen u značenju zajedničkog imena za tradicijske oblike književnosti, glazbe, plesova, dramskog i likovnog stvaranja. Znanost koja
proučava pojam folklora naziva se folkloristika,
a datira iz predromantizma i romantizma.
Riječ folklor dolazi od engleske riječi folk:
puk, narod + lore:
nauk, znanje. Izraz folklor prvi je put upotrijebio William Thoms 1846.
godine u engleskom časopisu The Athenaeum, misleći na narodno znanje.
U popularnoj upotrebi folklor označava aspekte koji se u primijenjenim oblicima
pojavljuju u gradskoj kulturi, tj. izvedbi scenski adaptiranih pjesama i
plesova, izrađenih rukotvorina itd.
Umjetnost bilo
kojeg vremena ne može se zamisliti bez folklornih elemenata, premda je njegov
udio ponekad jedva zamjetljiv. Vrhunska ostvarenja na području glazbene
umjetnosti zasnivaju se manje ili više na elementima folklora, što danas
posebice dokazuju sve češći etno festivali. Sve specifične osobine nekog naroda
i kraja kao što su ljudska psiha, podneblje, prirodni fenomeni, govor, ritam,
pjesme i plesovi skupljeni su u folklor koji samo čeka na umjetnikovu
imaginaciju da ga on kroz svoju ličnost doživi i pretvori u umjetničko djelo.
Narodna melodija koja
se čuje negdje u pejzažu nosi sa svojom melodijom i dio atmosfere krajolika s
kojim neposredno živi i od kojeg je autentično izrečen. Dakle, ako se želi
emocionalno doživjeti i glazbeno realizirati jedan kraj te zbivanja u njemu,
treba duboko proučiti atmosferu i psihologiju dotičnog kraja, njegovih ljudi i
prirode s kojom su oni tako neposredno stopljeni. Folklor ne nameće nikakve
dogme i propise, on omogućava potpunu slobodu umjetniku u njegovom stvaranju i
interpretiranju.
Drugo pitanje na koje skrećem pažnju je Popis
stanovništva u SR Bosni i Hercegovini 1991. godine. Po tom popisu u Mostaru je
živjelo 126.628 stanovnika. Od toga je bilo 43.856 Muslimana (Bošnjaka), 43.037
Hrvata, 23.946 Srba, 12.768 Jugoslovena i 3.121 Ostalih.
Na Popisu stanovništva u Bosni i Hercegovini
održanom 2013. godine situacija u Mostaru značajno je drugačija. Stanje je
slijedeće, ukupan broj stanovnika je 105.797, od čega je Bošnjaka 46.752,
Hrvata 51.216, Srba 4.421, te Ostalih 3.408.
Naravno, uz ove činjenice u sjećanje mi
fragmentarno dolaze neki događaji iz bliske nam prošlosti. Naime, sjećam se
1992. godine i prvih javnih izjava novopečenih političara iz zapadne Hercegovine
koji saopštavaju javnosti kako Hrvati moraju imati jedan veći grad i pritom,
naravno, pominju Mostar. Nedugo iza toga sa sličnim izjavama istupaju i neki
čelnici SDA iz Sarajeva. To ubrzo rezultira povjeravanjem odbrane Hercegovine
HVO-u, a mi koji smo tu živjeli na ulicama susrećemo obilježja, pozdrave, te
postupke o kojima smo čitali i učili da su se dešavali u vrijeme tzv. Nezavisne
Države Hrvatske. Odmah počinje organizovan lov na ljude, prave lovačke hajke.
Na meti su naši sugrađani, Srbi. Svi su proglašeni četnicima i neprijateljima.
A sve uz sve glasnije: Za dom spremni. Godinu poslije to isto se dešava, samo
sad su na red došli Bošnjaci. Hercegovina puna logora i ustaša, po izjavama
samih pripadnika HOS-a i HVO-a. A Herceg Bosna se ponaša kao država, ali bez
granice sa Republikom Hrvatskom.
I tad smo slušali priče o ugroženosti i
majorizaciji, a gladovali u Dretelju, Gabeli, Heliodromu, Ljubuškom...
U to vrijeme na jednoj radio postaji čuo sam i
slijedeću rečenicu: Naše topništvo uzvratilo je prema muslimanskim snagama sa
stoljetne hrvatske zemlje, sa Fatimine gomile...
Pamtim i pozive preostalim Srbima, građanima Mostara da dođu na Rondo, u Dom mladih, kako bi potpisali lojalnost Herceg Bosni, kao garanciju da mogu ostati u Mostaru.
A da, zaboravih onaj folklor. Naime, negdje
1983 i 1984. godine u duhu priprema za jedan veliki festival izvornog folklora
u Poljskoj u Mostaru je grupa vrhunskih stručnjaka iz Jugoslavije istraživala
gradske narodne običaje, igre, pjesme, nošnje i sve vezano za folklor. Bio je
to tim sastavljen od etno-muzikologa, koreologa i drugih. Nakon skoro
jednogodišnjeg istraživanja pronađeno je mnoštvo značajnog materijala. Ukratko,
sve se odnosilo na pravoslavno i muslimansko stanovništvo. Onog trećeg prije
Pologa, Kruševa, Goranaca itd nije bilo. A folklor i folklorno naslijeđe govori
o prošlosti mnogo zornije od mnogih zapisa i predanja, koja su naprasno uskrsla
devedesetih kako bi se potkrijepile dnevno-političke ideje.
U prilog ovome idu i rezultati brojnih popisa
stanovništva, zaključno sa onim iz 1991. godine. Svi kasniji realizacija su
ideje o jednom velikom gradu koji pripada Hrvatima, što je kasnije artikulisano
u pojam, stolni grad.
Zbog tog stolnog grada, danas Mostaru
nedostaju desetine hiljada građana, a putem logora, progona, puške i noža postignut je
rezultat popisa iz 2013. godine.
Zato što pamtim, jer sam svemu svjedočio, zato
što i danas tu živim i na vlastitoj koži osjetim ko jeste ugrožen i majoriziran
ne mogu niti imam pravo šutjeti.
Zbog svega navedenog i mnogo toga još znam, da
kad gospodin Čović kuka da je ugrožen, radi nešto protiv države u kojoj je
rođen, od koje prima platu, a putuje po Svijetu sa pasošem druge države za koju kaže da mu
je matica zemlja, jer pristao je da bude dijaspora te zemlje u državi predaka.
I kad se pročita zvuči kao dobar vic, a na tome je zasnovao svoju kompletnu
politiku, koja uistinu jeste jedan dobar vic, ali ljigav, licemjeran i po
narod, kompletan bosansko-hercegovački, bolan vic.
A paralelno sa ovim još uvijek prečesto u
Mostaru se može pročitati „za dom spremni“, vidjeti brojna, svježa fašistička i
nacistička znakovlja, poruke mržnje i slično. O tome se pomenuti gospodin
nikada nije oglasio.
Narod je davno rekao šta u ovakvim slučajevima
znači šutnja.
Uistinu je strašno kad kreator politike, koja
sve ovo provodi, priča o vlastitoj ugroženosti. Sve ovo neodoljivo podsjeća na
onaj vic o mužu uhvaćenom u preljubu koji u tom času ženi kaže: Pa vjeruješ li
ti više meni ili svojim očima.
Gospodine Čoviću, već odavno mi, ovdje,
vjerujemo svojim očima. Još da Sarajevo do kraja otvori oči, možda bi prava
slika o Vama i Vašoj politici došla i do Evrope i Svijeta.
Primjedbe
Objavi komentar