ČIJA JE KATARINA?
Dostupne nam knjige, između ostalog, pišu: „Katarina Kosača-Kotromanić rođena je
Herceg Stjepan borio se za stabilnost
Humske zemlje, pa je zbog turskih osvajačkih prijetnji s istoka održavao
prijateljske odnose s rodom Kotromanića,
bosanskih kraljeva i banova. Iz tih odnosa se javila simpatija, zatim ljubav i
na koncu brak njegove kćeri, Katarine Kosače i uglednog
prijestolonasljednika Stjepana Tomaša Kotromanića. Tim brakom
su Hercegovina i Bosna bile
ujedinjene. Budući da je Stjepan Tomaš obećao papi da će iskorijeniti bogumile
iz svoga kraljevstva, dvadesetdvogodišnja Katarina je postala postala
rimokatolkinja.
Stjepan Tomaš Kotromanić je postao bosanski
kralj te je s kraljicom Katarinom imao dvoje djece: Sigismunda (Žigmunda), Katarinu i treće dijete
o kojemu se gotovo ništa ne zna. Stolovali su u kraljevskom gradu Bobovcu pokraj Kraljeve
Sutjeske. Kralj Stjepan Tomaš umire 1461., a nasljeđuje ga njegov
sin iz prethodnog braka Stjepan Tomašević. Kraljici Katarini je dan
naslov kraljice majke i nastavila je živjeti na kraljevskom dvoru.
Za života je podigla nekoliko kapela i crkava: Svetu Katarinu u Jajcu, Presveto
Trojstvo u Vrilima kod Kupresa (1447.), franjevački samostan i crkvu Svete Kate
u Kreševu i kod Fojnice u Kozogradu kapelu, zatim
crkvu sv. Marije u Grebenu (Krupa n/Vrbasu), crkvu sv. Marije u „Virbenu“
(Vrbanja, Kotor Varoš) i crkvu svetog Jurja u Jezeru „koju diže Juraj
Vojsalić-Hrvatinić“, te crkvu sv. Katarine na Katini kod Jajca.
Nakon osmanskog osvajanja
Bosne godine 1463. kraljica
Katarina se privremeno sklanja u ljetnikovac "Kozov Grad"
iznad Fojnice. Poslije suprugove smrti živjela je povučeno sa svojom djecom
Katarinom i Sigismundom u Kozogradu i po legendi odandje vodila obranu zemlje
od Osmanlija. Konjima, po legendi "naopako" potkovanim, sa
pratnjom povukla se na Kupres. Tu je okupljala snage za obranu zemlje. U to vrijeme
je na Kupresu u mjestu Vrilima (danas Otinovci)
dala sagraditi crkvu Presvetog
Trojstva.
Kad se osmanskim osvajanjima nije moglo odoljeti ni na
Kupresu, kraljica se preko Konjica zajedno s kraljevskom pratnjom povukla do Stona a zatim
do Dubrovnika.
Za njen je odlazak vezana legenda o nastanku imena grada Zenice.
U Dubrovniku je pohranila mač svojeg
pokojnog muža bosanskog kraljevskog roda Kotromanića, Stjepana Tomaša
Kotromanića. Taj mač je pohranila "pod zavjetom, da se on dadne njezinu
sinu Šimunu, kad se oslobodi osmanskog ropstva", kako bi se borio za
oslobođenje svoje zemlje. I Dubrovnik je
bio pod osmanskom prijetnjom. On je jakom diplomatskom aktivnošću i dobrim
diplomatskim vezama sa zapadnim zemljama te velikom otkupninom uspio očuvati
svoju neovisnost i slobodu, a kraljica Katarina je morala otići iz Dubrovnika i
došla je u Rim,
gdje je sve do svoje smrti "radila na oslobađanju svoje zemlje i obrani
svoje vjere".
Njezina djeca, Žigmund i Katarina, su prema sultanovoj naredbi,
poslani u Carigrad na
njegov dvor. Princeza Katarina je umrla prirodnim putem i pokopana je po
islamskom obredu u Skoplju, gdje joj se i danas nalazi turbe koje je podigao
utemeljitelj Sarajeva Isa-beg Isaković (jedna od rijetkih žena u
čiju je čast sagrađena ovakva vrsta mauzoleja).
U osmanskim izvorima princeza Katarina se spominje kao Tahiri Hanuma. Šimun je
na sultanovom dvoru ostvario važnu vojnu karijeru u Osmanskom Carstvu. U
povijesti je ostao zabilježen kao Ishak-beg Kraljević od Karasija.Prihvatio je
Islam.
Kraljica Katarina Kosača-Kotromanić umrla je 25. listopada 1478. godine u Rimu. Njezino tijelo je
položeno na počasno mjesto u bazilici Santa Maria in Aracoeli u Rimu, a njezine plemenite
ljudske i vjerske vrline su joj posebice priznate, kad je proglašena blaženom.
U svojoj oporuci je napisala da svoje zemlje, Bosnu i Hercegovinu ostavlja
svojoj djeci u nasljedstvo, pod uvjetom da se vrate katoličkoj vjeri. Ako se ne
vrate na katoličku vjeru, tad je svoje zemlje ostavila u nasljedstvo Svetoj
Stolici, Vatikanu, koji može njom upravljati po svojoj mudrosti.
Katarina
je među narodom ostala zapamćena kroz brojne običaje, pjesme,
kazivanja i legende. Žene u kraju Kraljeve
Sutjeske i danas se pokrivaju crnim rupcima kao znak žalosti za
njenom tužnom sudbinom. Legenda kaže da je upravo Katarina seoske žene u
Kraljevoj Sutjesci naučila vesti takve rupce.
Stariji istraživači Katarinu su smatrali
pretposljednjom kraljicom Bosne, jer posljednjom bosanskom kraljicom
smatrali su kraljicu Maru, suprugu posljednjeg kralja
u Bosni (po tom tumačenju) i kći despota Srbije, a ne Katarinu koja je
bila supruga pretposljednjeg bosanskog kralja. Katarina je bila kraljica,
odnosno prva žena u Bosni, tijekom svog braka sa Stjepanom Tomašem. Budući da
je njen brak s Tomašem završio njegovom smrću 1461. godine, a na prijestolje
sjeo Katarinin posinak Stjepan Tomašević, položaj kraljice u Bosni (prve žene
kraljevstva) zauzela je Tomaševićeva supruga Mara Branković. Tomaševićevom
smrću Mara je ostala udovica posljednjeg kralja u Bosni, odnosno posljednja
kraljica u Bosni.
Pojedini suvremeni istraživači drže da je Katarina bila
posljednja bosanska kraljica. Uzroci legendi o Katarini, posljednjoj
bosanskoj kraljici temeljito su ispitivani i povjesničari smatraju da su
uspjeli otkriti razlog. Naime, nakon smrti njenog posinka, kralja Stjepana Tomaševića 1463, Katarina je
ostatak svog života provela pokušavajući dobiti pomoć za obnavljanje
kraljevstva u Bosni. Pri tome, Katarina je polagala pravo na bosansko
kraljevstvo, a Marija ju je podržavala, ili se nije protivila. Osim toga,
Katarina je sa sobom u progonstvo ponijela i sve kraljevske oznake (i krunu),
koje su se prenosile s kralja na kralja, simbole kraljevske moći. Obje
činjenice govore da je ona utjelovljavala posljednji oblik kraljevstva u Bosni,
tj. da je sukladno tome bila posljednja kraljica. Zbog toga je se neformalno smatra
posljednjom kraljicom u Bosni, iako ona to formalno nikad nije bila.
Područja kojima je vladao Stjepan Vukčić Kosača su bila među
posljednjim teritorijima kojima su ovladale Osmanlije.“
Naravno, ovo je jedna od istina o
Katarini i Stjepanu Kosači. Ne pada mi na pamet da kažem da je tačna, niti da
to kažem za one druge, ali ne mogu neke stvari ne prokomentarisati, zato što se
neka događanja i životne odluke iz tog perioda danas tumače iz
dnevno-političkih potreba. Herceg Stjepan Kosača do kraja svog života bio je
pripadnik crkve Bosanske, odnosno dobri Bošnjanin, kako ih istorija pamti. On
je sve pripadnike crkve Bosanske koje je protjerao i progonio kralj Stjepan
Tomaš, po nalogu pape, prihvatio i štitio do posljednjeg dana. Danas ga dio
dnevne politike, zbog imena, proglašava Hrvatom i preko svojatanja njega stvara
lažnu istoriju da je Humska zemlja, odnosno Hercegovina, hrvatska zemlja. Time
se utvrđuje i priča o Mostaru kao stolnom gradu Hrvata.
Analogno tome, njegova kćerka Katarina,
rođena u braku između Zetske princeze, dakle pravoslavke i hercega Stjepana,
pripadnika crkve Bosanske se, takođe zloupotrebljava. Naime, herceg Stjepan je
štiteći pripadnike svoje crke vodio borbe sa vojskom kralja Stjepana Tomaša, te
da bi smirio južnu pokrajinu kralj je zaprosio kćer hercega Stjepana, Katarinu.
Tako je počelo, kažu druge knjige.
Slijedeća vrlo upitna stvar je uporno
ponavljanje da je Katarina bila posljednja Bosanska kraljica.
A šta je onda sa kćeri srpskog despota Lazara Brankovića, Jelenom Branković, odnosno nakon udaje Marijom,
u narodu poznatijom kao Marom, suprugom Stjepana Tomaševića, posljednjeg kralja
Bosne.
Zar ona nije posljednja?
Istina ima zapisa o još nekim
pretendentima na krunu Bosne poslije smrti Stjepana Tomaševića, ali čine mi se
neozbiljnim pa ih neću ni pominjati.
I Katarina i Jelena udajom su primile
katoličanstvo. Valja reći da je to vrijeme kada se iz raznih razloga vjere
mijenjaju, taman kao danas političke stranke i neumjesno je to tumačiti iz
perspektive 21. stoljeća ne sagledavajući onovremeni kontekst. Promjenom vjere
ni jedna niti druga nije mijenjala svoje nacionalno pripadanje. To je tada bilo
normalno. Danas ih, toliko stotina godina kasnije, zbog prihvatanja druge
vjere, rekao bih iz državničkih potreba, nacionalno svojatati po matrici ovog
vremena najblaže rečeno je falcifikat i zloupotreba. One obje, a naročito
Katarina svim svojim bićem pripadala je Bosni. Istrgnuti je iz tog nacionalnog
bića je njena nova smrt.
Uz nju se stalno pominje i neki
testament kojim, ako joj se djeca ne vrate, Bosnu ostavlja papi na upravljanje.
Po svemu, ako i postoji taj dokument, on je ništavan, jer Katarina Kosača
Kotromanić nije imala te ovlasti. Jelena ili Marija ili Mara supruga Stjepana
Tomaševića bila je živa, pa ako su žene kraljeva imale takve ovlasti, onda je
ona mogla krunu dati nekome. Sva ujdurma dolazi zbog činjenice da se Katarina
sklonila, nakon pada Bosne, u Vatikan. I ona se danas, kao rimo-katolkinja, ali
Bosanka koristi u dnevno-političke svrhe kako bi se narod uvjerio da su Bosnom
vladali hrvatski kraljevi i da je ovo stoljetna hrvatska zemlja, a svi drugi su
uljezi.
Moja sljedeća dilema je: Da li su u
srednjovjekovnoj Bosni žene kraljeva bile kraljice ili, pak, princeze?
Ni jedna nije vladala. Nakon muževa
odlaze u zaborav, a počinje period supruge novog kralja. Naime, ako je Katarina
bila kraljica, zašto nakon smrti njenog muža ona ne preuzima vladanje ili njen
sin Sigismund. Vladar postaje Stjepan Tomašević, sin kralja Stjepana Tomaša iz
poništenog braka sa građankom Vojačom. Brak je proglašen ništavnim zato što je
bio zaključen po običajima crkve Bosanske. Ništavnim ga je proglasio papa, a
papa je i krunisao Stjepana Tomaševića, po papinoj odluci, vanbračnog sina.
Katarina uskrsava kao vrlo važna osoba
dolaskom u Vatikan, jer se preko nje vidjela šansa za širenje uticaja na
području okupirane Bosne, jer je Katarinu volio narod. Dalje je legenda
oživljena danas, kako bi se preko nje položilo pravo na Bosnu.
U tom kontekstu treba sagledavati i
razumijevati razne pohode na Bobovac ili ove godine na Stari grad ponad Blagaja
gdje je stolovao herceg Stjepan Kosača. Sve je to politika kojom se kolči
zemlja kako bi se prepisala gruntovno na sebe.
Tako će biti sve dok država ne zaštiti
svoju istoriju i državnički počne obilježavati sve svoje važne ličnosti i
događaje od njenog postanka do danas. Najbrojniji narod u Bosni i Hercegovini
mora shvatiti da ova zemlja nije nastala dolaskom Otomanskog carstva i islama
na ove prostore. Bila je to okupacija. Druga dva naroda moraju prihvatiti činjenicu
da oni nisu dijaspora susjednim zemljama, jer odavde se oduvijek odlazilo tamo,
a ne dolazilo, te je tom logikom priličnije da su oni naša dijaspora, a mi i
jednim i drugim matica zemlja. Bar značajnom broju tamošnjih stanovnika.
Kad ovo prihvatimo, razumijećemo ovu
zemlju, i biće NAŠA, a ne po trećina naša. Onda ćemo i Katarinu, i Kosaču, i Tvrtka,
i Kulina i sve druge zajedno slaviti.
Primjedbe
Objavi komentar