GRADE, TI SI NA POTEZU
Ovih dana Mostarski teatar mladih,
u 48. godini postojanja, započeo je prvu akciju od niza najavljenih da svoj
trinaesti dom, u kojem djeluje posljednjih osam godina, dovede u potpunu
funkciju. Obratio se javnosti slijedećom porukom:
„Cigla za eMTeeM!
Akcija Mostarskog teatra mladih,
kojom želi poboljšati uslove rada, na radost
publike, ali i djece i mladih ljudi
koji čine eMTeeM.
Ako misliš da Mostaru treba
Mostarski teatar mladih, uključi se u akciju
kupovinom jednog kvadratnog metra
cigle, koji košta 15,00 KM.
Naš račun je kod Addiko Bank d.d.
Sarajevo, broj: 3060170000272968,
sa naznakom “cigla za eMTeeM”. Na
videu “eMTeeM dogradnja” možete vidjeti
šta želimo napraviti. Video je
objavljen na našoj fb stranici i youtube kanalu
Mostarskog teatra mladih. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=o_leuhmDZ08.
A eMTeeM će uzvratiti većim brojem
djece i mladih ljudi koji razvijajući
svoje kreativne sposobnosti
odrastaju u bolje ljude.
Hvala!“
Uz poruku ide i kratka video
animacija kako bi trebli izgledati novoizgrađeni sadržaji na Memorijalnoj sceni
2532 (glumačke garderobe, fundus, toaleti, kancelarija, mali bife bar).
Paralelno sa ovom aktivnošću
dobijamo informaciju da je Grad Mostar
sa finansiranja skinuo fantomsko udruženje Studio za izvedbene umjetnosti
Mostar. Uz to ide informacija da se pomenuti Studio gasi, a da se njihova
imovina, koja je kažu dobro uništena, nudi gradskim pozorištima.
Kakve veze ove dvije vijesti imaju
i šta se to tiče Mostarskog teatra mladih?
Pođimo redom.
Kada je Mostarski teatar mladih
svojim repertoarom i umjetničkim dometima prerastao grad u kojem djeluje, kada
je kontinuirano gostovao po svijetu i donosio brojne nagrade, kada su u njemu
sa radošću radili vrhunski umjetnici i u Mostar dolazile stotine mladih
umjetnika da u neformalnom obrazovanju kroz Alternativnu akademiju stiču nova
znanja, bilo je jasno da drugačiji koncept od onog koji propagira aktuelna
vlast je uspješniji i svrsihodniji. Uz to vlastitim primjerom rušili smo koncept
takozvanih nacionalnih kultura i pokazivali sve vrijednosti kosmopolitskog
načina razmišljanja i djelovanja.
To je bio grijeh, smrtni grijeh.
Djelovali smo u objektu Gradska
banja u kojem smo vlastitim sredstvima i angažmanom napravili od smetljišta
scenu, te od nedovršenog potkrovlja kancelarijski prostor i mali apartman za
gostujuće umjetnike. U sve to smo uložili preko pola miliona KM. Zahvaljujući
velikom projektu „Delta“ kojeg je finansirala Švicarska kulturna fondacija
nabavili smo novu i dobru svjetlosnu, tonsku i ostalu potrebnu nam opremu.
Imali smo 18 živih predstava koje su režirali neki od najznačajnijih
regionalnih reditelja. Scena je dobila ime po našem kolegi-glumcu, Gradska
scena „Toni Pehar“. Postali smo Javna ustanova čija osnivačka prava je preuzeo
Grad Mostar. Međutim Grad Mostar u našem budžetu učestvuje sa otprilike jednom
trećinom sredstava potrebnih za rad, ali i ostvarenih. Na suprot tome preko
većine u Upravnom odboru upravlja 100 %, formalno, a suštinski nikako.
Prigovaramo kontinuirano da nas zbog adrese nemaju pravo svrstavati niti u
jednu nacionalnu instituciju, jer mi nismo to. Analogno tome i članove Upravnog
odbora biraju po jednonacionalnom ključu. Kontinuirano protestvujemo.
I onda krajem 2010. godine i
početkom 2011. godine mijenjaju svoja tri člana Upravnog odbora i ide hajka na
sve nas koji se bavimo umjetničkim poslom u Mostarskom teatru mladih.
Proglašeni smo javno, najprije lopovima, a kasnije kriminalcima, pa zatim
falcifikatorima, manipulatorima, neznalicama i čime sve ne. Išla je
koordinirana akcija totalne lične diskreditacije. Jednom prilikom jedna važna
osoba iz Gradske uprave, misleći na mene, na jednom razgovoru o tome šta i kako
treba djelovati izjavljuje: Ja znam, otac mu je, misli na mene, umro od
infarkta, majka je imala dva infarkta. Dakle, ima tu neke genetike. Valja ga toliko
izluditi da mu srce pukne i tako tiho likvidirati.
I činili su sve da uistinu bude
tako. Pravili prijave MUP-u, tužilaštvu itd.
Onda su imenovali, bez ijednog
potrebnog uslova, v.d. direktora Mostarskog teatra mladih. Bila je to naša
sekretarica koju smo primili da pomognemo samohranoj majci. Bilo joj je to prvo
zaposlenje u 38. godini života. Ona pristala igrati kako joj naređuju.
Zabranila igranje predstava i rad na započetim projektima, jer to pravi trošak.
Onda je kompletan umjetnički ansambl dobio otkaz, a da neki od nas nismo ni
znali da smo odjavljeni. Propali su rokovi za žalbe i na sve ono što u
normalnoj proceduri otpušteni radnik ima pravo.
Kreću tužbe i protutužbe. Počinje
duga pravna bitka u kojoj su svi ili skoro svi protiv nas. Mi nastavljamo
raditi kao Mostarski teatar mladih 1974. Nemamo ništa osim sebe samih.
Djelujemo kao dio Centra za dramski odgoj koji smo ranije osnovali kako bi
obrazovne aktivnosti i dramsko-pedagoški rad odvojili od Mostarskog teatra i
dali mu veći prostor i značaj. Centar se brzo afirmisao i postao međunarodno
respektabilan centar dramskog odgoja. Preko njega su realizovani brojni
projekti i nabavljena skoro kompletna oprema koju je koristio Mostarski teatar
mladih. Sve to je bilo zavedeno u inventarskim knjigama i imalo na svakom
pojedinačnom komadu markicu sa brojem i imenom vlasnika.
Oprema je ostala u zajedničkom
prostoru i nikad vlasniku nije vraćena. To je vrijeme kada u Mostaru djeluje
Javna ustanova Mostarski teatar mladih i Mostarski teatar mladih 1974. Prvi
koriste prostor, resurse eMTeeM-a i CDO-a, ime i uglavnom ne rade ništa. Grad
im redovno uplaćuje tranšu kao i prije dok se radilo. Mostarski teatar mladih
1974 je na ulici, ali umjetnički ansambl je na okupu. Počinje se od nule,
ponovo od početka. Iznajmljuje se prostor, počinje obnova, koja traje do danas,
ali teatar radi i ponovo raste.
Kažu pravda je spora, ali dostupna.
Tačno, sud presuđuje da se nama otpuštenim radnicima moraju isplatiti određene
plate jer sve nije provedeno kako treba. E, tad stupaju na scenu meštri
manipulacije. Potpisujući razne lažne dokumente, između ostalih i onaj da JU
Mostarski teatar mladih, ne posjeduje nikakvu imovinu tadašnji Upravni odbor uz
saglasnost gradske administracije gasi JU Mostarski teatar mladih. Sve se to
čini kako se ne bi ispoštovala sudska presuda. Uz to sve sa lažiranim
dokumentima. Odmah po tome vaskrsava Studio za izvedbene umjetnosti u istom,
uzurpiranom, prostoru, sa tuđom, prisvojenom, opremom i finansijskom potporom
Grada u istom iznosu koju je imala JU Mostarski teatar mladih.
I oni ništa ne radi ili bolje reći
rade neke stvari za lični interes, a Grad preko njih vodi poslove neslavne
kandidature za Evropsku prijestonicu kulture.
Mnoge stvari od urađenih nisu mogle
bez Gradskog vijeća, kojeg nije bilo. Ipak su urađene. Paralelno sa ovim
aktivnostima na crnom tržištu se pojavljuju dijelovi opreme koju prodaju
uposlenici. Primjer širokokutnog video projektora, koji nije jeftin.
Sve ovo još je predmet sudskih
sporova.
Onda je došla nova vlast i Grad
Mostar je donio odluke sa početka teksta. Ono što je sporno je činjenica da
neko iz gradske administracije nudi opremu Centra za dramski odgoj, koja je
bahato i na silu otuđena 2011. godine od Centra, drugim institucijama u gradu
umjesto da je vrati stvarnom vlasniku. Uz to kažu da je oprema oštećena i
slično. Ako su njihovi puleni radili, kao što tvrde, a mi znamo da nisu, kako
je oprema mogla propasti, kako neki vele od stajanja, vlage, prašine i slično.
Da li to nova gradska vlast radi
jer je neinformisana ili je pak slagana od kreatora ove otimačine i uništenja
Javne ustanove Mostarski teatar mladih.
Ovim poduhvatom u režiji bivše
gradske vlasti uništeno je oko dva miliona KM, a o ugledu pojedinaca, ali i
srozavanju ugleda Mostara širom svijeta ne treba ni govoriti. Ovo je već deset
godina planetarna tema, jer ime eMTeeM-a u svijetu mnogo više znači nego u
gradu gdje djeluje.
Sve što su probali svojom
destrukcijom nije uspjelo kako su naumili. eMTeeM, u drugim okolnostima i bez
ičije finansijske podrške u gradu i kantonu, djeluje i raste. Svojim
rezultatima svjedoči da je umjetnost vječna, a činovnici prolazni.
Na sadašnjoj vlasti u gradu je da
odluči: Nastaviti po starom ili priznati grešku prethodnika i ispraviti što se
da ispraviti.
A što se nas tiče obećajemo da
nećemo biti nikada ničiji poslušnici i da će se sa naše scene progovarati o
svemu, a djecu i mlade ljude odgajati u duhu slobode, jednakosti,
kosmopolitizma, ljubavi.
Naredni potez nije naš, ali neće
biti ni naša sramota koja može proisteći iz krivog poteza.
Grade, ti si na potezu.
Primjedbe
Objavi komentar