RASPAKIVANJE KOFERA
Dok gledam i slušam komentare na dešavanja u i oko Gaze vrtim slike na koje me ova dešavanja i lokalni komentari potiču. Nekim situacijama svjedočio sam u životu i sada mi, dok ginu nevini ljudi na Bliskom istoku, te slike vrlo živo dolaze u prvi plan.
Evo nekih:
Slika
prva.
Godina je 1969. Brucoš sam u
Sarajevu. Pod kraj godine upoznajem Muhameda, studenta prve godine Mašinskog
fakulteta. Došao je godinu ranije da uči jezik. Sasvim dobro govori. Veseo,
radoznao i zanimljiv mladi čovjek. Pamtim njegove velike crne oči iz kojih
isijava neka sjeta. Nisam ga stigao pitati iz koje zemlje dolazi, bilo mi je
dovoljno da sam zaključio da je iz neke arapske države. Jedno veče, nakon nekog
sastanka Saveza studenata, zadovoljni dogovorima koje smo postigli otišli smo
na piće. U veseloj atmosferi, između brojnih viceva, jedan od kolega upitao je
Muhameda iz koje države dolazi. Ponosno mu je odgovorio: Iz Palestine. Kolega
ga zbunjeno pogleda pa reče: Kako? Palestina kao država ne postoji.
Muhamed ustade, pogleda ga prkosno
i reče: Postoji. Ja sam Palestina. Nakon toga je otišao, a ja i danas pamtim te
oči i taj pogled.
Tek 1992. godine sam uistinu
razumio šta je tog novembra 1969. godine u Sarajevu osjećao Muhamed.
Posljednjih dana ponovo o
njemu razmišljam. Nisam siguran da li je povod njegova ili moja domovina, ili
možda obe.
Slika druga.
Prisjećam se maja 1993. godine
u Mostaru i poziva da na prozor kuće ili balkon zgrade izvjesim bijeli čaršaf.
Istovremeno slušam da sam ja napao i da se trebam predati. Dok to slušam
pljačkaju moju kuću, a potom je pale. Odvode moju majku u logor, odvode brata,
odvode brojne rođake i prijatelje. Svi su civili i nenaoružani. Neke ubijaju, a
sve maltretiraju i izgladnjuju. Kažu to čine da bi ih zaštitili. Sve je to
presuđeno na Međunarodnom sudu kao ratni zločin. Oni i dalje to negiraju i
tvrde da sam ja i moji sunarodnjaci krivi. Kažu mi smo napali, a oni se samo
branili. Sve se dešavalo samo zbog drugačijeg obraćanja jednom jedinom Bogu.
Slika treća.
Prije nešto više od deset
godina Mostarski teatar mladih gostovao je na Zapadnoj obali i Izraelu sa forum
predstavom „Mostarska gimnazija?“. Ansamblu su trebale vize. Nadležna ambasada
za BiH bila je u Sofiji, ali uspjeli smo dogovoriti da apliciramo u Ambasadi
Izraela u Beogradu. Sa potrebnom dokumentacijom kolega je u dogovoreno vrijeme
stigao u Ambasadu. Imao je samo malu torbicu sa dokumentima i neophodnim ličnim
stvarima. Zamoljen je da bocu sa vodom odnese i baci u kontejner stotinjak
metara udaljen od Ambasade. Potom je zamoljen da koverat u kojem se nalazila
knjiga, a koji je bio zalijepljen, iznese, pređe ulicu i sa druge strane ulice
u parku otvori, te se potom vrati.
Po slijetanju na aerodrom
uslijedilo je mnoštvo vrlo čudnih pitanja. Trebalo je odgovarati na pitanja o
porijeklu, o imenima roditelja i njihovih roditelja, o djevojačkim prezimenima
i slično. Uz to često se ponavljalo upozorenje da boravak nije siguran, te da
je bolje vratiti se odmah. Nakon konačno završene granične procedure u sred aerodromskog
hola ansambl je zaustavila tročlana grupa, vrlo mladih, uniformisanih i dugim
cijevima naoružanih lica. Sve sa graničnog prelaza ponovljeno je. I tako više
puta.
Po povratku, pamtim, njih
troje je kratko reklo:
- Kad smo pošli da obiđemo džamiju Al Aksu troje
balavaca do zuba naoružanih nas je zaustavilo i tjeralo da ih učenjem uvjerimo
da smo muslimani. Drugačije nisu dozvoljavali prolaz.
- Fascinirala me na kontrolnim tačkama mirnoća
naših domaćina. Sjedimo u kombiju, veoma je vruće, duga kolona. Postavljen je
punkt gdje ga nije bilo. Vozač obara sic, nasloni se i pusti muziku. Kaže, ko
zna koliko će ovo. Neka ih, neka rade šta hoće, sada mogu. Pogledajte ovu
zemlju, ovaj pjesak, onaj kamen, to je bila i biće Palestina. Možda ja neću
dočekati, možda ni moj sin neće dočekati, ali neko hoće. Reče tiho, toplo i sa
toliko vjere u te riječi da i mi povjerovasmo.
- Slušajte ljudi, bio sam u ovom našem ratu, bio i logoraš, ali ono tamo je strašno. Da smo bili još sedam dana bilo bi mi potpuno normalno opasati se onim prslukom sa eksplozivom. To što smo mi vidjeli je konc. logor.
I ovdje je suštinski problem što se jednom jedinom Bogu obraćaju na različite načine, čini se.
Slika četvrta.
Ne tako davno radio sam niz radionica sa migrantima iz Migrantskog centra Salakovac u okviru Međunarodnog projekta Impact. Tu sam zabilježio niz potresnih priča i svjedočanstava o ljudskom stradanju iz sličnih razloga u već navedenim pričama.
Evo kratke ispovijesti jedne majke:
„Imam 36 godina. Udali su me
sa 16. Muža sam upoznala na dan vjenčanja. Od kad se sjećam, porodica i ja smo
stalno u pokretu. Od kad znam za sebe: bježimo. Kofer je uvijek spakovan. Tako
je bilo i kod mog oca, i kod njegovog isto.. Kažu da svaka porodica ima neku
tradiciju. Neko ima ples, pjesmu, porodične fotografije.. A mi, eto imamo taj
kofer. On nam je najbolji prijatelj i najgori dušmanin. Podsjeća da nismo
sigurni. Zbog toga smo i krenuli na ovaj put, zbog djece. I sedamdeset pet
godina to traje. Sedamdeset pet godina je kod nas rat. Sedamdeset pet godina
ovaj kofer nije raspakovan.“
Dok gore kuće u Gazi i
Izraelu, dok ginu djeca, žene i nevini ljudi, ja se sjećam ovih i mnoštva
drugih, vrlo sličnih, slika. U svim tim slikama jači ili brojniji kaže da je
napadnut i da se samo brani. Ako je suditi po našem iskustvu i načinu kako je
moja kuća opljačkana i zapaljena, kako je moja majka odvedena u logor, kako su
moji rođaci ubijeni, kako je veliki dio mog grada ubijen, jači i brojniji u
pravilu lažu. Njihove laži zbog sile koju imaju i moćnih sponzora koji ih
štite, redovno su glasnije od istine malobrojnijih i slabijih. Krik slabijeg
tako postaje nijem i rijetki ga čuju od grmljavine laži.
A kada se to desi, spremni ste
na nemoguće. Prisjećam se jedne situacije iz maja 1993. godine u Mostaru. Ulica
Alekse Šantića bila je linija razdvajanja, mjesto najtežih uličnih borbi,
mjesto golemog stradanja. U jednom obilasku boraca koji brane svoj grad, ali
brane prvenstveno svoje porodice koje su koju desetinu metara iza njih, slušam
jednog veoma mladog oca djeteta od nekoliko mjeseci. Kaže: „Da imam atomsku
bombu, bacio bih je preko ulice. Znam da bi i mi svi stradali, ali i oni bi. Ne
može se više.“ Valja reći da je taj vojnik u tom trenutku u svojoj automatskoj
pušci imao 20 metaka, a onaj sa druge strane, koji kaže da se brani, rafalnom
vatrom rezao je kameni zid zgrade debeo 60 centimetara.
Kad do ovakvih misli i odluka
dođe, ništa nije sveto. Čini mi se da se upravo to dešava. Ili će jedni konačno
raspakovati svoje kofere ili će na obe strane biti ugašeno svijetlo.
Za to vrijeme i jedni i drugi
se pozivaju na Boga.
I jedni i drugi kažu da je Bog
jedan.
A ja dodajem: Bog je ljubav.
Ako sam u pravu, o čemu se onda ovdje radi?
Primjedbe
Objavi komentar