KAKO JE 308 VEĆE OD 464?
Nedavno je održana sjednica
Gradskog vijeća Mostara na kojoj je, između ostalog, vođena rasprava o
izvještajima 11 institucija kulture koje finansira Grad Mostar. Izvještaji su
se odnosili na 2020. godinu. Vijećnicima je predočeno da je 11 institucija kulture
u 2020. godini izvelo 464 programska sadržaja. Od tog broja 39 programa bilo je
online, a ostvareno je i 36 gostovanja.
Za ovu priliku neću govoriti o
sadržaju rasprave i iznesenim konstatacijama. Želim napraviti neke komparacije.
Naime,
u istoj toj 2020. godini Mostarski teatar mladih realizirao je 308. predstava i drugih programa, učestvovao na 8
festivala, osvojio 12 nagrada, realizirao 5
premijera, te je eMTeeM-ove predstave na online platformama
vidjelo preko 75.000 gledalaca.
Uz ove podatke valja
istaći da Mostarski teatar mladih nije na budžettu, da djeluje u iznajmljenom
prostoru, za koji plaća komercijalnu kiriju, te da mu je zahvaljujući raznim
mešetarima iz iste te gradske administracije ukradena imovina u milionskoj vrijednosti,
te oduzet prostor koji je kasnije dat na korištenje društvu jednog lica, koje
finansira taj isti grad.
Dakle, 11, od grada
finansiranih institucija, u 2020. godini u prosjeku je realiziralo po 42
programa. U isto vrijeme mali eMTeeM, ne finansiran od grada, dapače, ne
pomenut ni u jednom dokumentu i tretiran kao da ne postoji sam je izveo 308
programa.
Nije mi namjera
kritikovati kolege iz institucija kulture, nego progovoriti o odnosu gradske
vlasti naspram kulture. Istina je da su i finansiranim institucijama sredstva
nedostatna, da su objekti sa starom opremom i brojnim ratnim oštećenjima, da
nedostaje kadrova, te da finansiranje nije sistemsko, programsko, drugim
riječima daju se grantovi kako bi se moglo reći da postoji kultura, a u suštini
se održava minimum socijalnog mira.
U takvim okolnostima
nema dugoročnog planiranja, nema vizija, nema kadrovskog jačanja.
U takvim okolnostima
planira se moguće, a ne potrebno, opredjeljuje se za finansijski moguće, a ne
umjetničke iskorake i pomicanje umjetničkih granica, kako smo to nekoć bili
navikli.
U takvim okolnostima
zadovoljni smo što sve još uvijek funkcionira,
Rezultat, u prosjeku
42 programa za 365 dana.
Malo, premalo.
Pamtim, a nije bilo
tako davno, 180 predstava Narodnog pozorišta u Mostaru, plus brojne gostujuće
izvedbe širom, prije svega Hercegovine, ali i cijele ondašnje države.
Kako?
Jednostavno, vlast
je razumijevala važnost kulture i umjetnosti i stimulisala programske
djelatnosti. Danas se stiče dojam da brojni predstavnici vlasti misle da, na
primjer, Narodno pozorište ili „Kosača“ postoje kako bi oni u njihovim
dvoranama mogli održati neki stranački skup ili sličan program, gdje će sa
pozornica ponavljati godinama iste fraze.
Nakon svega logično
se postavlja pitanje: Kako u ovakvim okolnostima Mostarski teatar mladih
uspijeva opstati i gradu nuditi toliki broj programskih sadržaja?
Odgovor je vrlo jednostavan, a njegova suština
počela se formulisati već 1974. godine kad je počela realizacija formiranja
jednog novog, drugačijeg teatra u Mostaru. Vremenom se iskristalisao slijedeći
stav:
Mostarski teatar mladih je projekat novog, otvorenog,
aktualnog, istraživačkog bavljenja umjetnošću teatra. To je mjesto stvaralačkog
istraživanja na kojem je estetika sveto pravilo, ali joj je ipak
pretpostavljena etika. To je profil trećeg teatra u kojem uz profesionalan
angažman i rezultat mora u radu postojati i ljubav koju nosi amaterizam.
Mostarski teatar mladih nije teatar u kojem se radi.
U Mostarskom teatru mladih se živi.
Tu predstava nikad nije gotova. Ona je živ organizam koji
se stalno mijenja, dograđuje, istražuje...
Tu glumac radi i onda kada nema predstavu ili probu, jer
zna da uvijek ima šta naučiti.
Mostarski teatar mladih opredijeljen je za interakciju sa
publikom koju cijeni, uvažava, ali i informira, obrazuje i vodi kroz neslućene
mogućnosti teatra u povijesti civilizacije.
Mostarski teatar mladih okrenut je budućnosti crpeći sva
bogatstva što ih nudi prošlost i sadašnjost.
Mostarski teatar mladih okrenut je Svijetu, da bi učio,
ali i da bi poučavao.
Mostarski teatar mladih je most za budućnost.
Iz takvog zanesenjačkog bavljenja umjetnošću teatra svi
članovi eMTeeM- a naučeni su na davanje, naučeni su na nečekanje mrvica što će im
ih neko dati da bi radili, naučeni su da se odupiru ustaljenoj izreci: „Koliko
para, toliko muzike“. Prihvatili su stav da se dobrom muzikom može doći i do
prijeko potrebnog novca.
Takvo bavljenje umjetnošću eMTeeM je dovelo u 2020.
godini do navedenih rezultata.
Uvjeren sam da bi rezultati bili mnogo veći da ne postoje
neki pravovjerni zaštitnici gradskih ili možda svojih, ničim zasluženih
benefita, koji redovno pišu pamflete protiv eMTeeM-a ambasadama, raznim
donatorima, potenciijalnim sponzorima programa. Neka od tih pisama su nam proslijeđena na uvid. Tolika količina
laži, gadosti i mutljavina je nesvarljiva. Te koji pišu gradski budžet
finansira, iako u prosjeku rade malo, a rezultati su skromni. Ali pišu brojna
pisma i uz kafanske diskusije sikću protiv onih koji rade.
Zavist, bolest, frustracije, neostvarenost ili nešto
drugo?
Nije vrijedno istraživanja.
eMTeeM i u ovoj godini za Grad Mostar ne postoji, iako
realizuje 48. sezonu.
Ne postoji za Grad Mostar, a njegova predstava uvrštena
je u nastavni plan i program u predmetu Istorija svjetske drame i teatra u
dalekoj Australiji. Jedina je to nastavna jedinica koja se odnosi na Bosnu i
Hercegovinu.
Nedavno je u Londonu izašla kapitalna knjiga o
primjenjenom pozorištu na skoro pet stotina strana, u kojoj je vrlo detaljno
predstavljen rad i metodologija rada Mostarskog teatra mladih. Opet eMTeeM je
jedini iz Bosne i Hercegovine.
Moglo bi se mnogo toga još dodati, ali nema potrebe, jer
samo ovo je dovoljan motiv i izvorište snage za navedene rezultate.
A sve, u Gradu, mislim na gradsku vlast, valja podsjetiti
na staru arapsku poslovicu: Psi laju, karavane prolaze.
Vrijedi dodati i latinsku izreku: Ars longa, vita brevis.
Primjedbe
Objavi komentar