NIJE LI TO, UVAŽENI KOLEGA, FAŠIZAM?
Pročitah nedavno kolumnu jednog uvaženog kolege i nakon neizgovorene psovke odlučih, tom pisanijom izazvan, napisati par rečenica. Pisaću drugačije od uvaženog kolege i koristiti ću neke suštinske elemente „zanata“ kojim se bavimo. Možda se na kraju, u zaključku, spustim na isti nivo pisanja kako bi me i njegova čitalačka publika razumijela.
Dakle, najprije o
ružama.
„Koliko se lijepog,
mirisnog i nadahnjujućeg krije u samo jednoj riječi: ruža!
Kroz hiljade godina
ruže su se iz prirode i vrtova uselile u priče i mitove, postale motiv
umjetničkih djela, nadahnuće pjesnicima, botaničarima, vladarima… Najstariji
slikani trag o ruži freska je iz 1700. godine prije Krista u palači kralja
Minosa na Kreti, a zanimljiv je i pronalazak engleskog arheologa Williama
Flindersa Petriea u piramidi u Hawari: vijenac od ruža spleten oko 180. godine,
još uvijek u odličnom stanju. U poznatom Ratu ruža (1455. – 1485.), koji se
vodio između dviju engleskih plemenitaških kuća za engleski tron, kuća
Lancaster u svom je grbu imala crvenu ružu (Rosa gallica officinalis), a kuća
York bijelu ružu (Rosa alba semi-plena). Nakon okončanog sukoba udružene crvena
i bijela ruža pronašle su svoje mjesto na grbu Ujedinjenog Kraljevstva.
Sve ovo jasno govori o
značaju ruža. Na Zapadu je ruža cijenjena poput lotosa na Istoku i u trajnoj je
i snažnoj vezi sa zapadnim čovjekom kao možda nijedan drugi cvijet.
Ruža pripada rodu Rosa
iz porodice Rosaceae, kojoj pripadaju gotove sve voćne vrste umjerenog pojasa
sjeverne polutke: jabuka, kruška, šljiva, višnja, trešnja, badem, marelica,
malina, kupina i druge. Rod Rosa broji oko 140 različitih vrsta s oko 13.000
priznatih uzgojenih podvrsta ruža. Najveći broj vrsta potječe iz središnje
Azije, a manji broj iz Europe, Sjeverne Amerike i sjeverozapadne Afrike.
Pretpostavlja se da su
najranije europske vrtne ruže, još iz vremena Rimljana, Rosa gallica
officinalis, nazvana još i Apotekarskom ružom zbog uporabe u apotekarstvu, te
Rosa alba. Križari su sa svojih pohoda donijeli i druge vrste, a najslavnija je
od njih Damaška ruža, koja je ime dobila po sirijskom gradu Damasku gdje je
poznata od najstarijih vremena.
Ne zna se od koje je
divlje vrste nastala prva ruža pa tu prazninu ispunjavaju mitovi i legende.
Jedna od legendi kaže da je prije nego što je postala zemaljskim cvijetom, ruža
rasla u rajskim vrtovima, bez trnja. Nakon što su prvi ljudi istjerani iz raja,
ruža je dobila trnje da bi podsjetila ljude na njihov grijeh, dok su njezini
ljepota i miris ostali kao spomen na izgubljeni raj. Per aspera ad astra (Preko
trnja do zvijezda) postao je moto čovjekovog zemaljskog puta.
Grčka mitologija
vezuje nastanak ruže uz božicu ljubavi i ljepote Afroditu, međutim postoji i
mitska priča prema kojoj ju je ipak stvorila Chloris, božica cvijeća. Chloris
(rimska Flora) jednog je dana prolazeći šumom pronašla beživotno tijelo lijepe
nimfe. U pomoć je pozvala Afroditu, kako bi joj podarila nov život i ljepotu,
boga Dioniza, kako bi svojim nektarom podario novom životu sladak miris, i tri
Gracije, koje su joj podarile dražest, vedrinu i gracioznost. Bog vjetra Zefir
otpuhnuo je tamne oblake kako bi Apolon obasjao nimfu sunčevim zrakama i
omogućio joj, sada oživljenoj kao cvijet, da procvjeta. I tako se rodila ruža…
Ruže su istodobno bile
posvećene Afroditi i Ateni – ljubavi i mudrosti. Mit kaže da je ruža prvotno
bila bijeli cvijet, ali kad je Afroditin miljenik Adonis smrtno ranjen, božica
mu je potrčala u pomoć i pritom se ozlijedila na trn. Njena božanska krv
obojila je ruže koje su nakon toga njoj posvećene.
Ruža se često spominje
u antičkim zapisima. Grčki pjesnik Anakreont sastavio je u V. st. pr.Kr. odu u
slavu ruži i njezinoj ljepoti, čarobnom mirisu, snazi kojom liječi i značenju u
svijetu bogova. Sapfo ju je nazvala kraljicom cvijeća:
Na Istoku pak
Konfucije opisuje ljepotu ruže koja se uzgaja u carskim vrtovima.
U Rimu je ruža bila
omiljeni cvijet kako ljudi tako i bogova. Ružama su se kitili vojskovođe, a
njene su latice uljepšavale brojne svetkovine i gozbe. Cvijet ruže bio je
posvećen božici Veneri kao simbol ljepote, Kupidu kao zalog ljubavi, Aurori,
božici zore, zbog svoje ljepote u ranojutarnje sate, te Harpokratu, bogu
tišine, čime postaje simbolom čuvanja tajni. Ruža položena na stol ili vijenac
od ruža obješen na ulazu u prostoriju, upozoravali su prisutne da se za sve što
je izgovoreno za tim stolom ili u toj prostoriji, tražila prisega na šutnju, za
što se koristio izraz sub rosa (“pod ružom”).
Ruža je nezaobilazan
motiv i u sufizmu. Priča iz ove tradicije kaže da je crvena ruža nastala kao
plod ljubavi slavuja i bijele ruže. Ova je ptičica u žaru ljubavi zagrlila ružu
i ozlijedila se na njen oštar trn. Svojom krvlju nesretni je slavuj natopio
bijele latice ruže i dao joj boju svog srca. Ružičnjak u sufizmu simbolizira
vrt kontemplacije, a ruža ima duboko mistično značenje. Perzijski
pjesnik-mistik Saadi Širazi u svom djelu Ružičnjak piše: Pošao sam u vrt brati
ruže, ali me miris ružina grma opio…
Kao simbol tajne, ruža
je uz križ glavni simbol tajnih društava, posebno Reda Ruže i Križa,
Rozenkrojcera, kojima križ simbolizira ljudsko tijelo, a ruža individualno
razvijanje svijesti. Za Angelusa Silesiusa, njemačkog mistika i pjesnika iz
XVII. stoljeća, ruža je slika duše.
Širenje uzgoja ruža u
Francuskoj početkom XIX. stoljeća, a zatim i po čitavoj Europi, može se
zahvaliti carici Jozefini, Napoleonovoj supruzi, koja je pokraj dvorca
Malmaison dala zasaditi sve tada poznate vrste ruža.
Ruža je naša lijepa
pratilja kroz stoljeća i stoljeća povijesti. Padom Rimskog Carstva raskošne su
se i mirisne ruže povukle iz svjetovnog života u zatvorene samostanske vrtove
u kojima su njegovane zbog simboličke veze s Djevicom Marijom. S vremenom je
ruža pronašla svoje mjesto i u dvorskim vrtovima, mjestima susreta vitezova i
dama; tada je utkana u trubadursku poeziju i postala pojmom uzvišenih osjećaja.
Približavanjem modernog doba, ruža sve više postaje simbolom zemaljske ljubavi
i ljepote, ali ostaje najpoznatiji i najcjenjeniji cvijet koji uvijek iznova
oduševljava u svim prilikama…“
Nešto o braku.
Od davnina postoje
brakovi između srodnika. Održali su se do današnjih dana. Razni su razlozi za
to. Ja ovdje želim istaknuti neka stručna objašnjenja o takvim brakovima.
A struka kaže.
„Zašto treba
izbjegavati brak između krvnih srodnika? Odgovor na ovo pitanje je vrlo
jednostavan - poremećaji u genima su vrlo česta posljedica koju trpe njihovi
potomci.
Jedna od tih posljedica koja se manifestira na
koži je vulgarna ihtioza, u narodu poznata kao riblja koža novorođenčeta. Riječ
je o poremećaju u genima, odnosno u nasljednoj osnovi koja regulira
orožnjavanje kože.
Kao posljedica tog poremećaja rožnati sloj
kože je zadebljan, što se manifestira grubom, hrapavom kožom. Ako jedan
roditelj ima bolest orožnjavanja, njegovo dijete ima velike mogućnosti da je
dobije. Ako oba roditelja imaju poremećaj orožnjavanja kože, sa stopostotnom
sigurnošću može se tvrditi da će i njihovo dijete imati takvu istu bolest.
Oboljenje se javlja u različitim oblicima koji
su podijeljeni prema stepenu težine oboljenja. Kod nešto blažih oblika, život
je moguć, ali je koža suha, crvena i zadebljana, uključujući i kožu dlanova i
tabana, gdje je zadebljanje naročito izraženo.
Bolest je doživotna, neizlječiva, mada kod
blažih oblika tek poslije puberteta orožnjavanje gubi na jačini tako da je
previjanje zglobova i pokretljivost dlanova i tabana nešto bolja. Lice ostaje i
dalje crveno i perutavo, a ostala koža suha i zadebljana, žućkastocrvene boje.
Takvi bolesnici se manje znoje jer, u koži nedostaju znojne žlijezde, a koža je
izrazito suha.
Beba, već u momentu rođenja, zahtijeva
intenzivno liječenje kod dermatologa. Lijekovi se daju kako na samu kožu, tako
i peroralno, mada su uspjesi terapije dosta slabi, pa bolest zahtijeva veliko
strpljenje i upornosti i roditelja i liječnika.
Zato je najvažnije spriječiti ovu bolest.
Prije svega, treba izbjeći brak i rađanje potomaka krvnih srodnika. Ako je jedan
od roditelja imao slično oboljenje u svojoj porodici, prije začeća potomstva
treba poći u genetsko savjetovalište.
Ukoliko bez toga savjeta dođe do trudnoće, pri
kraju trećeg mjeseca treba uraditi amniocentezu - što će reći uzeti uzorak
plodne vode u kojoj se nalaze i ćelije kože.
Genetičar pregledom tih ćelija kože može
otkriti znakove koji ukazuju na poremećaj orožnjavanja. Ako se već radi
amniocenteza najbolje bi bilo napraviti biopsiju kože zametka koju trebaju
detaljno pregledati i histolog i genetičar.
Tek nakon tih pretraga moći će se donijeti
definitivan zaključak da li zametak boluje od ihtioze. Kako je riječ o
neizlječivoj bolesti koja sobom nosi i različite stepene invaliditeta, ove
pretrage su nužne.
Stručnjak - genetičar jedini može, na osnovu
dobivenih podataka i genetskih pretraga krvi dati savjete i preporuke u vezi sa
eventualnom trudnoćom.“
Dodamo li ovome i druge činjenice i moguće
posljedice jasno je da ovakve brakove treba izbjegavati. Jedna od posljedica,
za ovaj tekst, interesantna je i povećan broj neplodnih potomaka iz ovih
brakova.
I da se sad vratim na početak i povod ovoga
teksta. Jasno je da se ruža održala hiljadama godina i postala kraljicom
cvijeća, kako svojim izgledom, tako i svojim mirisom, a ta ruža, kojoj se danas
divimo, nastala je uzgojem i miješanjem raznih vrsta. Ona divlja, od koje je
sve počelo, skoro je zaboravljena i neprimjetna je pored ovih „mješanih“, a
mješane su vrste čije porijeklo jeste sa svih strana Svijeta i svih
kontinenata. Samo taj mix dao je neprolaznu ljepotu.
Sve suprotno od onoga o čemu piše uvaženi
kolega sa početka teksta. Naime, on tvrdi kako su potomci iz nacionalno
mješanih brakova dezorijentirani, izgubljeni, bez identiteta, te produkt
komunističko-fašističkih projekata za stvaranje nadnacije.
Ne želim sa njim polemizirati, ali ne mogu a
da ne konstatujem neke činjenice. Svi narodi na prostoru ex Jugoslavije su
brojčano mali i po ideji uvaženog kolege trebaju se zatvoriti u svoj etnos i tu
isključivo tražiti bračne partnere. To bi rezultiralo stvaranjem svojevrsnih
zatvorenih enklava, te zbog malog ukupnog broja stanovnika za koju desetinu
godina svi bi bili bliži ili dalji krvni srodnici. Šta bi to značilo za te
narode već citirah struku. Puno bolesnih, te zbog onog procenta neplodnih potomaka
značajno smanjenje ukupne populacije do tihog izumiranja i nestanka.
Kakav to um moraš biti da bi u ime čistote
nacije propagirao njen nestanak?
Nije li to, uvaženi kolega, fašizam?
Primjedbe
Objavi komentar