DRŽAVA SE GRADI I MALIM POTEZIMA
Obilježavanje 79. godišnjice Igmanskog marša januara 2021. godine ozbiljno me potaklo na razmišljanje i kompariranje obilježavanja godišnjica događaja i ličnosti iz antifašističke prošlosti Bosne i Hercegovine i događaja i ličnosti iz odbrambeno-oslobodilačkog / domovinskog / odbrambeno-otadžbinskog rata. Prve događaje obilježavaju udruženja antifašista i boraca NOR-a, a druge država u saradnji sa brojnim udruženjima proisteklim iz rata sa tri službena naziva. Prve uglavnom finansiraju sami članovi, a druge država ili udruženja koja se redovno finansiraju iz budžetta.
Uprkos
navedenim činjenicama, zanimljivo je, prvi skupovi su masovniji i sa puno više
mladih ljudi. Istovremeno, ti skupovi uglavnom protiču bez aktivnih učesnika
tih događaja, jer biologija čini svoje. Na suprot tome na druge skupove, koji
obilježavaju događaje i ličnosti iz posljednjeg rata, mnogi aktivni učesnici
događaja koji se obilježavaju ne dolaze ili pak dođu sami dan prije ili dan
poslije odati poštu palim saborcima.
Zašto
je to tako?
U
prvom redu, događaji iz Drugog svjetskog rata obilježavaju se građanski, po
protokolu koji postoji u svakoj uređenoj državi, obilježavaju se u skladu
opredjeljenja onih koje obilježavamo. Obraćanja zvaničnika tim povodom, takođe,
su u duhu ideala za koje su pali oni koje obilježavamo ali sa jasnom porukom da
smo tu kako bi se nadahnuli njihovom žrtvom i tako nadahnuti gradili bolju
budućnost. Ova obilježavanja bude nadu i ukazuju da je moguća zajednička
budućnost svih nas koji živimo na ovim prostorima.
Sa
druge strane obilježavanja događaja i ličnosti iz troimenog rata u BiH su
dominantno vjerske manifestacije. Prečesto vjerski zvaničnici vode glavnu
riječ, a i način odavanja pošte je vjerski. Kad tome dodamo i činjenicu da u ovom
slučaju imamo tri različite istine i tri različita načina obilježavanja jasno
je da je to nastavak rata drugim sredstvima. Obraćanja zvaničnika uglavnom
koriste retoriku iz perioda rata i ne daju šansu pomirenju i suočavanju sa
prošlošću, te ne daju nadu za budućnost.
A do danas je nejasno koje ime države se krije iza pojma domovina i otadžbina u naprijed navedenim nazivima rata 92.-95. u BiH.
Ako u
tom kontekstu pogledamo spomen obilježja stvar će biti mnogo jasnija. Spomenici
građeni prije 60 ili 50 godina su monumenti vrijedni pažnje i danas. To su
umjetnička djela koja su i toliko godina kasnije vizionarska i zrače snažnim
civilizacijskim porukama. I danas su ispred vremena, drugim riječima postali su
nacionalno blago BiH koje je vječno. Na suprot tome danas imamo loše replike
vjerskih spomenika iz prošlosti.
One spomenike
su gradili najbolji umjetnici i arhitekti tog vremena, a ove, loši i
nemaštoviti lokalni plagijatori.
Rezultat,
bilo bi bolje da nema ništa, jer ovakva obilježja samo produžavaju kulturu rata
i sve naše protivnike ostavljaju u uvjerenju da se ovdje u periodu 1992. do
1995. godine desio vjerski rat. Sve ono što je postignuto u te četiri godine
rata ovakvim poratnim tretiranjem množi se sa nulom i daju argumenti
protivnicima BiH koji uporno tvrde da je ona nemoguća.
Ustav
BiH kaže da smo mi sekularna država, a Ustav je vrhovni zakon oko čijeg
poštivanja nema i ne smije biti dileme. Ako to jeste tako, a jeste, zašto
nemamo propisan jedinstven protokol za ove i brojne druge aktivnosti kad
predstavljamo državu na bilo kojem nivou? U organe države, takvo nam je
uređenje, svi su birani kao Bošnjaci, Srbi i Hrvati, a ne kao muslimani,
pravoslavci i katolici. Znači, kad se pojavljuju u ime države, na bilo kojem
nivou, moraju se ponašati po protokolu, kojeg nemamo, a kad dolaze privatno
mogu se ponašati kako hoće. Drugim riječima kad se pojavljuju, govore, istupaju
u ime države onda su Bošnjaci, Srbi ili Hrvati, a privatno su muslimani,
pravoslavci ili katolici. Sve drugo je direktan rad protiv države i antiustavno
ponašanje. Ono što sad imamo, da nije tužno bilo bi smiješno. Ne gledljivo je
da pred vječnom vatrom u Sarajevu oslobodiocima Sarajeva iz aprila 1945. godine
jedan pored drugoga stoje dva člana Predsjedništva države i na različite načine
odaju poštu. Tu su u ime države, a ne u svoje privatno ime i moraju poštovati i
štititi Ustav, a u ustavu piše da je BiH sekularna država.
Mnogi
će reći da su to elementarna ljudska prava i da niko nema pravo to bilo kome uskratiti,
da je to takođe Ustavom zagarantovano itd. Itd. Da, sve to piše, ali ugledajmo
se na države od kojih učimo demokratske procese i norme ponašanja. Neke od tih
država su mnogo različitije od nas, ali kad istupaju u ime države, u drugom
planu su njihove tradicijske osobnosti, a država i njen propisani protokol u
prvom. Kod nas je upravo suprotno.
Država
se gradi i malim potezima i odlukama. Nisu uvijek potrebne velike državničke
odluke i potezi, ionako ih ogroman broj građana i ne razumije, ali će
razumijeti ove male promjene, koje u konačnici jačaju državu.
Pokažimo
tim malim potezima da smo spremni na kompromise, na dijalog, na uvažavanje
drugog i drugačijeg. Rezultat toga će biti prelazak iz kulture rata u kulturu
mira. Dug je to proces, ali neizbježan. Ne govorimo o tome, djelujmo u tom
pravcu.
Možda
tako počnemo više voljeti svoju domovinu ili otadžbinu?
Ako ne
pokušamo, nećemo znati.

Na tvoje dileme ili pak neka pitanja odgovori su što još nema svjetla na kraju tunela.
OdgovoriIzbriši