DA LI JE „LJEVICA“ IZDALA LJEVICU?
Godina je 1968. U septembru polazim u četvrti razred srednje škole. Maturant. Iste godine kao uzoran omladinac, dobar učenik i omladinski aktivista u izviđačkoj organizaciji, te RKUD „Abrašević“ i akcijaš bivam primljen u članstvo SKJ. Nas petero iz razreda. Ponosan dolazim kući i ocu, starom komunisti i partizanu saopštavam radosnu vijest. On me začuđeno pogleda, pruži ruku i reče: Sine, jesi li ti svijestan u šta ulaziš? Nije ni završio u potpunosti pitanje vrlo važno sam odgovorio potvrdno i bio zbunjen što sa mnom ne dijeli isto oduševljenje. Prošao sam nekoliko omladinskih političkih škola i pročitao svu ponuđenu mi literaturu u funkciji pripreme za prijem u Partiju, te bio uvjeren da sam spreman za novi vid društvenog angažmana.
Kasnije ću se često sjećati ovog očevog
pitanja, ali i razumjeti njegovu suštinu. Međutim, godina u kojoj sam postao
članom Partije bila je vrlo turbulentna i značajno uticala na moje stavove,
odrastanje i u suštini me odredila za čitav život. Godina je to u kojoj su objavljeni
romani „Kad su cvetale tikve“ Dragoslava Mihajlovića i „Mirisi, zlato i tamjan“ Slobodana Novaka, a u središtu pažnje
bila knjiga „Filosofija palanke“ Radomira Konstantinovića. Te
godine desilo se i „Praško proljeće“, proces političkog oslobađanja Čehoslovačke od dominacije Sovjetskog saveza, ali je i Jugoslavija na
Olimpijskim igrama u Meksiku osvojila tri zlatne medalje (Miroslav Cerar, Đurđica Bjedov i vaterpolisti),
tri srebrne (Đurđica Bjedov, rvač Stevan Horvat i košarkaši) i
dvije bronzane (bokser Zvonimir Vujin i hrvač Branislav Simić), te je Jugoslavija postala prvak svijeta u vaterpolu. U Italiji na Evropskom prvenstvu u nogometu 1968. Jugoslavija je bila druga.
Tito je bio u posjeti Kabulu i Pragu.
Iste godine Jugoslavija i SR
Njemačka obnovile diplomatske odnose
prekinute 1957. zbog priznanja DR Njemačke. U tadašnjoj SFRJ donosi se zakon o Opštenarodnoj odbrani i društvenoj samozaštiti
(ONO i DSZ) čime se formira i Teritorijalna
odbrana. Februara 1968. godine XVII
sjednica CK SK BiH definira Muslimane (Bošnjake) kao poseban narod SFRJ, a u martu dešavaju se "Martovski
događaji" u Poljskoj – studenti demonstriraju u Varšavi zbog zabrane jednog Mickiewiczevog komada, policija ih rastura, ali okupljanja je tokom mjeseca bilo i
u drugim gradovima. Dana 27. marta poginuo Jurij
Gagarin, a 4. aprila u Memphisu, u američkoj saveznoj državi Tennessee ubijen Martin
Luther King, borac za građanska prava i mir.
A onda kreće val studentskih nemira. Počelo je pokušajem ubistva Rudi Dutschke-a, studentskog vođe u
Zapadnoj Njemačkoj nakon čega studenti blokiraju distribuciju tabloida Bild-Zeitung,
kojeg su smatrali neprijateljskim. Potom studenti zatvaraju Univerzitet
Columbia protestujući protiv
Vijetnamskog rata. Musical "Kosa" kreće na Broadwayu.
Okupljanje studenata na pariškoj Sorbonnei, protestuju zbog zatvaranja
Univerziteta Nanterre prethodnog dana. U maju počinje sukob policije i
studenata u Parizu koji su protestovali zbog policijskog prisustva na Sorbonnei.
Dešava se jednodnevni generalni štrajk, milion ljudi maršira Parizom; narednih
dana se i radnici pridružuju protestima ("okupacije" fabrika). Francuski
predsjednik Charles
de Gaulle nakratko bježi u Njemačku.
Dešavaju se velike demonstracije u Parizu, De Gaulle raspušta parlament –
raspisivanjem novih izbora okončana prijetnja revolucije u Francuskoj.
A kod nas, 2. juna uvečer nemiri između brigadista i studenata u blizini
Studentskog grada u Beogradu, milicija interveniše. Sutradan studentske
demonstracije u Jugoslaviji: Studenti krenuli u stari dio Beograda, milicija ih presreće kod
nadvožnjaka i prebija; Rezolucija studentskih demonstracija: protiv socijalne
nejednakosti, nezaposlenosti, birokratije i lošeg stanja na univerzitetu.., a 4.
juna studenti u grupicama dolaze do svojih fakulteta širom Beograda,
počinje štrajk, središte je na Filozofskom fakultetu. Među općim zahtjevima su:
nezadovoljstvo zbog nejednakosti, nezaposlenosti, ometanja demokracije i
samoupravljanja, zahtjevaju se demokratizacija i slobode. Univerzitet
preimenovan u "Crveni univerzitet Karl Marx". Stevo Žigon igra monolog iz drame
"Dantonova smrt". Istog dana Predsjedništvo konferencije Saveza
studenata Jugoslavije podržava većinu zahtjeva studenata i osuđuje brutalnost
milicije i pisanje štampe (studente podržavaju i Predsjedništvo i IK CK SK
Srbije, ali zahtjevi "samo demokratskim putem"). Tito u TV obraćanju daje za pravo studentima, kraj protesta; Donesene
"Smjernice" Predsjedništva i IK CK SKJ o najvažnijim zadacima SK u
razvijanju sistema društveno-ekonomskih i političkih odnosa.
Iste godine izvršen je i atentat na Roberta Kennedyja, američkog senatora i kandidata na stranačkim izborima za predsjedničku trku
(umro rano sljedećeg dana), a republikanski kandidat Richard Milhous Nixon pobjedio na predsjedničkim izborima. Na izborima za predstavnički
dom i senat većinu su osvojili demokrati. Nixon je uspio približiti SAD Kini i
SSSR-u te okončati vijetnamski rat.
Dešava se i revolucija 17. jula – irački ogranak partije Baas dolazi na vlast, Saddam Hussein postaje predsjednik Iraka, a dana 20/21. avgusta Invazija Varšavskog pakta na
Čehoslovačku: trupe Varšavskog pakta (osim Rumunije) ušle u Čehoslovačku (Jugoslavija osuđuje intervenciju,
podignuta borbena gotovost), a Albanija zbog invazije na Čehoslovačku napušta Varšavski pakt.
Valja podsjetiti da je 1968. godine objavljena "Zagrebačka Biblija", prvi hrvatski prijevod Biblije štampan u Hrvatskoj, te da je Boeing 747 predstavljen javnosti, a i osnovana Korni grupa, jedan od najznačajnijih pop rock sastava sa područja bivše Jugoslavije. Otvorena je i željeznička pruga Sarajevo – Ploče (godinu kasnije je i elektrificirana). Godina je to kad je lansiran Apollo 7, prvi s posadom.
Godinu pamtim i po razornom zemljotresu koji koji je pogodio Bar u Crnoj Gori, početku
mirovnih pregovora SAD i Vijetnama u Parizu. Te godine Jugoslavija je druga na 18. šahovskoj
olimpijadi u švicarskom Luganu (SSSR prvi), a The Beatles izdaju album poznat i kao
"Bijeli album".
U Prištini su održane demonstracije na kojima su studenti albanske nacionalnosti tražili da Kosovo postane republika u okviru SFRJ; demonstracije i u Uroševcu, Gnjilanu, Podujevu, kao i zapadnoj
Makedoniji. Razbijaju se izlozi i prevrću automobili, poginuo jedan
demonstrant, povrijeđeno 10 pripadnika snaga reda. Tenkovi i jedinice JNA
sprječavaju demonstracije za albanski Dan zastave. Apollo 8 u orbiti oko Mjeseca: posada (Borman, Lovell, Anders) su prvi ljudi koji vide drugu stranu
našeg satelita.
Svi ovi događaji, kao i brojni drugi, te 1968. godine sve nas, klince
koji tek ulaze u život, značajno su formirali i odredili naše živote. Nekako po
prirodi stvari svrstali smo se na ljevicu, mada smo, mnogi od nas, to tek kasnije
uistinu osvjestili, ali taj revolucionarizam i buntovništvo mladih širom
svijeta snažno nas je zapljusnulo i ostavilo neizbrisiv trag. Kasnije će mnogi
od nas u vremenima koja dolaze zbog toga imati probleme, ali nismo se do danas
odrekli tog zanosa, poleta i vjere u ideje. Borili smo se na svim poljima našeg
djelovanja. To naše ljevičarstvo prečesto je bilo u suprotnosti sa onim kako su
ga provodile političke elite u rukovodstvima Partije ili kasnije raznih
stranaka. Zapravo različito smo poimali pojam ljevice.
A šta je zapravo ljevica?
„Lјevica predstavlja opći pojam kojim se označavaju politički pokreti, političke
stranke i političke ideje koje pripadaju
političkom spektru lјevice. Opći ciljevi ljevice obično su društvena jednakost, egalitarizam, radnička prava i demokratizacija, sa čestim naglaskom protiv nevoluntarnih hijerarhija. Tipično zagovara brigu o skupinama koje su potlačene naspram drugih u
društvu kroz ublažavanje ili rješavanje nepravednih nejednakosti.
Termin se koristi za mnoge pokrete, pogotovo republikanizam tokom Francuske revolucije, proljeća naroda, pa onda za socijalizam koji uključuje anarhizam, marksizam, socijaldemokraciju i brojne druge teorije, u 19. i 20. stoljeću. Od tada se ljevica koristi
za širok pojas pokreta i ideja, uključujući pokrete
za građanska prava, feminističke pokrete, proturatne prosvjede i environmentalizam, i niz političkih stranaka. Profesor ekonomije Barry Clark
tvrdi: "ljevičari smatraju da ljudski razvoj napreduje kada se individualci uključe u
kooperativne, međusobno sporazumne odnose koji bujaju tek kada se pretjerane
razlike u statusu, moći i bogatstvu eliminiraju."
Obilježja suvremene i nove ljevice za umanjenje nepravda koje stvara
ekonomski kapitalizam:
·
Na razini
preduzeća to znači razvijanje mehanizama demokracije na radnom mjestu;
·
Na razini
ekonomije to znači razvijanje društvene i demokratske koordinacije umjesto
slijepe tržišne proizvodnje;
·
Na razini
državnih institucija to znači širenje predstavničkog tipa demokracije s
mehanizmima izravne demokracije (npr. participativni proračun, opoziv
zastupnika i gradonačelnika, itd.);
·
Na razini
društva to znači borba protiv svakog oblika podređenosti i iskorištavanja, naročito
borba protiv diskriminacije na osnovi rase, spola, seksualne orijentacije,
nacionalne ili etničke pripadnosti, svjetonazora, hendikepa, pripadnosti
manjinskoj zajednici i sl.;
·
U odnosu
na okoliš to znači usklađivanje gospodarstva u skladu s nosećim i obnovljivim
sposobnostima okoliša, te s uvođenjem ekološki prihvatljivih tehnologija.
Pristaše savremene i nove ljevice se zalažu za internacionalizam,
umanjenje i prevazilaženje nepravdi koje stvara svjetski kapitalizam, pa se
vezuju uz napredne pokrete i stranke iz cijelog svijeta. Borba obuhvata
svjetski anti-kapitalistički pokret, kojeg čine različiti radnički i sindikalni
pokreti, pokreti za ljudska i manjinska prava i slobode, te suvremene
ljevičarske stranke, organizacije i pojedinci.
Napredni pokreti obično se organiziraju na dva načina. Organiziraju
se kao stranke koje žele dobiti demokratsku političku moć i djelovati kao
anti-sistemska vlast, ali i kao pokreti koji se bore za nadilaženje sistema bez
želje za preuzimanjem političke vlasti. Obje strategije su značajne: oni koji
djeluju odozdo, i nadilaze dosadašnje društvene odnose, i oni koji u formalnom
političkom prostoru mijenjaju politike odozgo.
Termin savremena ljevica, nova ljevica ili demokratska ljevica
koristi se i kao sinonim za različite anti-autoritarne socijalističke i
neo-marksističke pokrete, organizacije i stranke, ali se pridjev
"demokratski" koristi za razlikovanje demokratskih ljevičara od
boljševizma 20. stoljeća i marksističko-lenjinističkog modela izgradnje socijalizma,
koji se smatra nedemokratskim i autoritarnim, te iskrivljenjem plemenite ideje
socijalne pravde.
Načelna obilježja savremene i nove ljevice su: anti-autoritarnost i
demokratičnost; anti-kapitalizam; anti-militarizam; sekularizam i
anti-klerikalizam; internacionalizam i anti-nacionalizam.“
Ako ovo jesu obilježja ljevice, logično je pitanje, da li mi u
Bosni i Hercegovini uopšte imamo ljevicu. Nije dovoljno nazvati se strankom
koja je na lijevom političkom spektru ili baštiniti stogodišnju tradiciju
ljevice, a u svom djelovanju ne baštiniti ideološko naslijeđe ili
opredjeljenje. Ako su ovi stavovi tačni onda mi imamo u našem javnom prostoru
lažno predstavljanje, a svako lažno predstavljanje se kažnjava. U našem slučaju
građani to vrlo dosljedno čine svake dvije godine, na lokalnim i opštim
izborima.
Rukovodstva „ljevičarskih“ stranaka ne analiziraju strukturu svoga
članstva i svojih glasača. Tu se, po prirodi stvari, nalazi vrlo šarolika
lepeza ljudi i njihovih političkih opredjeljenja. Jedni su tu po automatizmu,
bili komunisti, sad socijaldemokrati i to je za njih samo promjena imena, a
suština ista. Ovaj broj nije mali, a oni su najrazočaraniji. Druga krajnost su
oni koji se online učlanjuju iz nekih razloga i od stranke-partije samo imaju
neka lična očekivanja. Pojam ljevica ili socijaldemokratija je špansko selo, a
niko se i ne trudi da im to pojasni. Oni su najčešći preletači jer samo čekaju
šta mogu dobiti.
Onda se sjetim 1968. godine i pripreme nas omladinaca kroz
omladinske političke škole, sa najuglednijim predavačima toga vremena, ali i
brojnih konkretnih aktivnosti kroz koje smo razumijevali šta jeste partija i
angažman u partiji. Tako udareni temelji kasnije se samo mogu nadograđivati. Ne
idealiziram prošlo vrijeme, ali nedovoljno je doći u kancelariju i reći ja
hoću. Mora se razvijati i osjećaj pripadnosti ideji. Na kraju krajeva, jedino
ideja ljevice na našim prostorima, u organizacionom smislu, ima tradiciju dužu
od sto godina, a istovremeno je i jedina politička opcija koja se u praktičnom
smislu odrekla naslijeđa koje baštini. U tom naslijeđu ima toliko kapitalnih
vrijednosti, uz sve promašaje koji su se dešavali, da bi nam i mnogo veće
kulture i nacije pozavidjele na tome šta imamo.
Pa gdje je problem?
U vrhove stranki-partije došli su brojni koji osim imovine ne
baštine ništa više iz prošlosti, došli su oni sa online pristupnicama, došli su
oni kojima je važniji kabinet od rada na terenu, došli su oni koji jedva
razumiju šta se ovdje dešava, ali njima je dobro.
Iznevjerili su naslijeđe koje baštine, nemaju viziju budućnosti, ne
nude ništa novo, recikliraju tuđe, malo našminkane, programe i pričaju o
socijaldemokratiji.
A šta tačno jeste socijaldemokratija?
„Socijaldemokratija je politička filozofija koja je nastala u drugoj polovini 19.
vijeka kao
jedna od političkih teorija u pokretu socijalne
pravde i ljevice. Danas se socijaldemokratija obično
smiješta na lijevi centar političkog spektra.
Izvorna socijaldemokratija je razvijala
antikapitalistički program. Ali, vremenom se okrenula političkom
pragmatizmu. Pragmatična socijaldemokratija se fokusira samo na minimalni
program, kojim u okviru institucija predstavničke, parlamentarne demokratije i tržišne kapitalističke ekonomije nastoji sprovesti djelimičnu promjenu
utemeljenu na ekonomskoj ulozi javnog sektora, javnim propisima, programima, investicijama i servisima koji bi trebalo da rade na
ublažavanju nepravdi koje nanosi neregulisani, liberalni model tržišne kapitalističke
ekonomije. Praktična realizacija takve djelimične promjene u okviru
institucija parlamentarne demokratije i tržišne kapitalističke ekonomije obično
se naziva socijalno odgovornom državom ili državom blagostanja. Socijaldemokratija se smatra umjerenom
strujom u savremenom ljevičarskom pokretu.
Obilježja socijaldemokratije:
·
ostvarenje,
poštovanje, zaštita i unapređenje osnovnih
ljudskih prava i sloboda, bez diskriminacije po bilo kom osnovu, kao što su: rasa, boja kože, društveno porijeklo, nacionalno porijeklo, etnička pripadnost, veza sa manjinskim narodom
ili manjinskom zajednicom, jezik, vjeroispovijest ili uvjerenje, političko ili
drugo mišljenje, članstvo u političkoj, sindikalnoj ili
drugoj organizaciji, pol, rodni
identitet, seksualna orijentacija, polne
karakteristike, bračni ili porodični status, rođenje, starosna dob, društveni
status, imovno stanje, genetičke karakteristike, zdravstveno stanje, invaliditet ili drugo lično svojstvo;
·
ostvarenje
i razvijanje demokratskih institucija, vladavine prava i socijalne odgovornosti;
·
razvijanje
prava i sloboda zapostavljenih i obespravljenih pojedinaca, društvenih skupina i slojeva;
·
razvijanje
prava ljudi na rad, sindikalno
organizovanje,
zdravstveno osiguranje, obrazovanje i socijalno osiguranje;
·
održivi
ekonomski razvoj, uz unapređenje ravnomjernog razvoja urbanih i ruralnih
područja;
·
afirmacija
rodne ravnopravnosti;
·
razvijanje
pluralističkog i solidarnog društva koje unapređuje kvalitet života za radnice
i radnike,
ugrožene slojeve i cjelokupno društvo;
·
ubrzanje
društvenog i naučno-tehnološkog napretka;
·
afirmacija
načela svjetovnosti;
·
unapređenje
uravnoteženosti lokalnog i regionalnog razvoja;
·
zaštita
kulturnog i prirodnog nasljeđa, te životne sredine i životinja;
·
promovisanje
mirnog i diplomatskog načina rješavanja sporova i sukoba;
·
korištenje
demokratskih i nenasilnih parlamentarnih i izvanparlamentarnih oblika djelovanja
i protivljenje svim nedemokratskim, autoritarnim i totalitarnim oblicima
djelovanja.
Umjerena progresivna stranka u matičnom toku
zemlje koja je zasnovana na parlamentarnoj demokratiji i tržišnoj
kapitalističkoj ekonomiji, sa glasačkim tijelom kako u nižoj klasi tako i
u srednjoj klasi, mogla bi biti opisana kao
socijaldemokratska politička stranka lijevog centra. Dok bi stranka sa
većim zahtjevima i ciljevima, koja ima glasačko tijelo među onim dijelom
malobrojnije, ali svjesnije srednje i niže klase, fizičke i intelektualne, te
sa istorijom podrške i učešća u emancipatorskim i progresivnim pokretima, mogla biti opisana kao
politička stranka radikalnije, nove
ljevice.
Socijaldemokratske stranke, kao i druge
savremene ljevičarske stranke, obično ističu sljedeće vrijednosti:
·
sloboda — ne samo ljudske
slobode, nego i
sloboda od diskriminacije, sloboda demokratske participacije i sloboda
od zavisnosti, ekstremnog siromaštva, straha i zloupotrebe političke, ekonomske i druge moći i položaja;
·
jednakost — ne samo pred zakonom, nego i jednake
šanse i mogućnosti za sve ljude u raznim oblastima života, bez obzira na identitetske različitosti,
uključujući i one osobe sa poteškoćama bilo koje vrste;
·
solidarnost — pokazivanje razumijevanja i saosjećanja
prema osobama koje su žrtve nekog oblika diskriminacije, nepravde,
neravnopravnosti ili nezgodnog sticaja okolnosti, te lična spremnost
zajedničkog djelovanja sa drugima na pronalaženju načina za umanjivanje i
sprječavanje takvih pojava. Ovo načelo podrazumijeva i razvijanje
institucionalnih oblika solidarnosti, te internacionalne solidarnosti.
Socijaldemokratija se protivi svakom
obliku autoritarizma i jednopartizma. Prema tome,
socijaldemokratija se protivi konceptima jednopartijskog modela vlasti, koje su
zastupale takozvane boljševičko-komunističke partije 20. vijeka.“
Šta od svega navedenog danas imamo u praksi
političkih organizacija koje se, kod nas, nazivaju socijaldemokratskim?
Čini mi se malo, premalo. Najstarija
ljevičarska partija kod nas izrasla je iz radničkog pokreta i u svom
višedecenijskom postojanju bila je radnička. Danas u toj istoj partiji,
primjera radi za ulazak u organe ili izborne liste postoje kvote za sve (mlade,
žene, seniore,..), ali za radnike, makar simbolično, ne. To je samo mali
primjer kako se odnosimo prema naslijeđu, kojim, kad nam treba, mašemo kao
zastavom.
Ukratko, današnja ljevica odrekla se, zarad
vlastitog komoditeta otuđenih grupa u rukovodstvima ili neznanja, izvornih
principa na kojima stoji, porušila je temelje koji je drže, te sada lebdi, po
inerciji.
Dok lebdenje nije prešlo u slobodan i
nezaustavljiv pad jedino rješenje je temeljita kadrovska obnova, povratak temeljnim
principima ljevice i socijaldemokratije sa našim iskustvima, ali i stalan i
neumoran rad na terenu obrazujući članstvo. Mora se ponuditi vizija nade, ali
vizija koja nije prepisana od britanskih laburista, švedskih socijaldemokrata
ili nekog trećeg, nego vizija iznjedrena iz našeg iskustva, oslonjena na bogato
naslijeđe, ali i vizija koja nudi ostvarivu budućnost za sve.
I da se vratim na početak i pitanje koje mi je
postavio otac kada sam mu rekao da sam primljen u Partiju. Pitao je: Sine,
jesi li ti svijestan u šta ulaziš?
Danas to pitanje, odprilike, glasi: Šta
su ti obećali za to?
Ako to ne promijenimo pad će biti bolan, a budućnost neizvjesna.
Primjedbe
Objavi komentar