TEATROPOLIS, SAN ili..?
Godine 2003. počeli smo u Centru za dramski odgoj i Mostarskom teatru mladih razvijati ideju budućeg trogodišnjeg projekta „Delta“ koji nam je 2006. godine i odobren i počela njegova uspješna realizacija. Kasnije ćemo za realizaciju ovog projekta dobiti prestižnu novčanu nagradu ERSTE fondacije. No, ovdje ne želim pisati o projektu, nego o jednom segmentu projekta koji se kroz sve verzije pisanog dokumenta provlačio i privlačio značajnu pozornost. Radi se o ideji koju smo dugo nazivali „Globalno teatarsko selo“, a kontinuirano tražili bolje ime, zvučnije, kraće i slično. Na kraju će u reviziji već odobrenog projekta ovaj segment otpasti uz zajedničku saglasnost da je ta ideja sama po sebi jedan veliki projekat i da zaslužuje biti samostalno tretirana.
Onda su godine prolazile, ideja razrađivana, mi prolazili kroz nametnute
nam borbe za goli opstanak i slično. U tim vremenima došli smo do traženog
naziva te ideje, tog budućeg globalnog teatarskog sela, tog mega projekta kroz
koji bi ostvarili sve naše skoro pedesetogodišnje snove, ali i ostavili za
budućnost mjesto učenja, mjesto stvaranja, odmora, uživanja, ostavili trajan
biljeg o našem postojanju.
Dali smo mu ime: TEATROPOLIS.
O čemu se tu radi?
Šta je Teatropolis?
Ukratko, to je teatarski grad koji svojim teatarskim objektima sa
pratećim sadržajima oživljava istoriju teatra, te označava
razvoj teatra tokom poslednjih 2.500 godina. Iako su performativni
elementi prisutni u svakom društvu, uobičajeno je priznati razliku između
teatra kao likovnog oblika i zabave i teatarskih ili performativnih elemenata u
ostalim aktivnostima. Istorija teatra prije svega odnosi se na nastanak i
kasniji razvoj teatra kao autonomne djelatnosti. Otkada je klasična
Atina razvila teatar kao dio umjetnosti,
u 6. vijeku prije nove ere, živahne teatarske tradicije rasle su u kulturama
širom svijeta.
Grčki teatar, koji se najviše razvijao u
Atini, korijen je zapadne tradicije; teatar je po porijeklu grčka riječ. To je
bio dio šire kulture teatralnosti i performansa u klasičnoj Grčkoj koji je
obuhvatao festivale, vjerske rituale, politiku, pravo, atletiku i gimnastiku, muziku, poeziju, vjenčanja, sahrane i
simpozije. Učešće na mnogim festivalima grada-države, kao i
prisustvovanje Dionizijskom festivalu kao člana publike (ili čak kao
učesnika teatarskih predstava), bio je važan dio građanstva. Građansko učešće takođe je
prisutno u procjeni retorike govornika, evidentirane u nastupima
na sudu ili političkim
okupljanjima,
od kojih su oba bila shvaćena kao nešto slično teatru i sve više povećavajući
apsorpciju svog dramatičnog rječnika. Teatar antičke Grčke sastoji se od
tri vrste drame: tragedije, komedije i satire.
Najbolje očuvani primjer klasičnog grčkog
teatra, Teatar Epidaurus, ima kružni parter i vjerovatno pruža najbolji uvid u
originalni oblik atinskog teatra, iako potiče iz 4. vijeka prije nove ere.
Zapadni teatar se
razvijao i znatno proširio kod Rimljana. Rimski istoričar, Tit Livije napisao je da su Rimljani prvi put doživjeli teatar u 4.
vijeku prije nove ere, predstavom etruščanskih glumaca. Baham tvrdi da su
Rimljani već neko vrijeme bili upoznati sa "pred-teatarskim praksama"
prije nego što su zabilježili kontakt. Teatar u antičkom Rimu bila je napredna i raznovrsna umjetnička forma, počev od
festivalskih nastupa uličnog teatra, golog plesa i akrobacija, preko izvođenja
široko privlačnih situacija komedija Plauta, do verbalnih izvođenja tragedija Seneke. Iako je Rim imao izvornu tradiciju performansi, helenizacija rimske kulture u 3. vijeku prije nove ere, imala je dubok i
podsticajan uticaj na rimski teatar, kao i na razvoj Rimske
književnosti na najveći kvalitet.
Nakon širenja Rimske Republike (509–27 p.
n. e.) na nekoliko grčkih teritorija između 270–240. p. n. e. Rim se susreo sa
grčkom dramom. Od kasnijih godina republike i Rimskog carstva (27 p. n. e.
—476), teatar se proširio zapadno po Evropi, oko Mediterana i stigao do
Engleske; Rimski teatar bio je raznovrsniji i sofisticiraniji od bilo koje
kulture prije njega. Dok je grčka drama nastavila da se izvodi tokom
čitavog rimskog perioda, godina 240. prije nove ere označava početak redovne
rimske drame. Od početka carstva, međutim, interesovanje za cjelovečernju
dramu opadalo je u korist širokog spektra te zabavnih sadržaja.
Rimski teatar u Beneventu i danas
svjedoči o mjestu igranja predstava tog vremena.
Kako je Zapadno
rimsko carstvo propalo tokom 4. i 5. vijeka,
sjedište rimske moći prešlo je u Carigrad i Istočno
rimsko carstvo, koje se zvalo Vizantija. Iako su preživjeli dokazi o vizantijskom teatru neznatni,
postojeći zapisi pokazuju da su mime, pantomima, scene ili recitacije iz tragedija i komedija, plesova i drugih zabava bile veoma popularne. Carigrad je imao dva teatra koja su bila u upotrebi već u 5.
vijeku. Međutim, istinski značaj Bizanta u istoriji teatra je njihovo
očuvanje mnogih klasičnih grčkih tekstova i sastavljanje ogromne enciklopedije
zvane Suda, iz koje su izvedene velike količine savremenih informacija o
grčkom teatru.
Značajna preteča
razvoja elizabetanske
drame bili su Domovi retorike u Niskim
zemljama. Ta društva su se bavila poezijom, muzikom i dramom i održavala su takmičenja kako bi vidjeli koje društvo može
sastaviti najbolju dramu u odnosu na zadato pitanje.
Krajem kasnog srednjeg vijeka, profesionalni glumci su počeli da se pojavljuju u Engleskoj i
Evropi. Ričard III i Henri VII održavali su malo društvo profesionalnih glumaca. Njihove
predstave su izvođene u Velikoj dvorani plemićke rezidencije, često s
podignutom platformom na jednom kraju za publiku i "ekranom" na
drugom kraju za glumce. Takođe su bile važne Mamerove predstave, izvođene
tokom božićne sezone, i dvorskih maski. Ove maske su bile naročito
popularne za vrijeme vladavine [Henri VIII, Tjudor, Henrija VIII], koji je imao
izgrađenu Kuću revela i kancelariju za zabave, izgrađenu 1545. godine.
Do kraja
srednjovjekovne drame došlo je zbog niza faktora, uključujući slabljenje moći
Katoličke crkve, protestantske
reformacije i zabrane vjerskih predstava u
mnogim zemljama. Elizabeta
I zabranila je sve religiozne
predstave 1558. godine, a velike ciklusne predstave ućutkane su 1580-ih. Slično
tome, religiozne predstave bile su zabranjene i u Holandiji 1539, Papskoj
državi 1547. i Parizu 1548. Napuštanje ovih predstava uništilo je međunarodni
teatar koji je tamo postojao i primoralo je svaku zemlju da razvije svoj
vlastiti oblik drame. Dramatičarima je takođe omogućeno da se okrenu sekularnim
temama i oživljavajućem interesu za grčki jezik i teatar pružilo im je savršenu priliku.
Trupe komedije del
arte vjekovima su izvodile živahne improvizacijske predstave širom Evrope.
Nastala je u Italiji 1560-ih. Komedija del arte je bila usmjereno na glumca i
zahtijevala je malo scenografije i vrlo malo rekvizita. Predstava nije nastala
iz pisane drame, već iz scenarija nazvanog lazi, koji je bio labava
okosnica, koja je pružala situacije, komplikacije i ishod radnje, oko kojih bi
glumci improvizovali. U predstavama su se koristili tipski likovi koji su bili
podijeljeni u tri grupe: ljubavnici, majstori i sluge. Ljubavnici su imali
različita imena i karakteristike u većini predstava i često su bila djeca
gospodara. Uloga gospodara obično se zasnivala na jednom od tri stereotipa:
lakrdijaš (pantalone) — stariji venecijanski trgovac, doktor (Il dottore) —
lakrdijašev prijatelj ili rival, pedantni doktor ili advokat koji se ponašao
daleko inteligentnije nego što je zaista bio i cjepidlaka (capitano), koji je
nekada bio lik ljubavnika, ali evoluirao je u hvalisavca koji se hvalio svojim
podvizima u ljubavi i ratu, ali često je bio užasno nekvalifikovan u oba.
Obično je nosio mač i nosio ogrtač i pernati pokrivač. Karakter sluge (zvan
zani) imao je samo jednu ponavljajuću ulogu: Harlekin (arlecchino). Bio je i
lukav i neznalica, ali vrstan plesač i akrobata. Obično je nosio drveni štap sa
razrezom u sredini, tako da je stvarao glasan šum kad bi nešto udario. Ovo
„oružje“ nam je dalo izraz „urnebesna komedija“.
Trupa se obično
sastojala od 13 do 14 članova. Većina glumaca je plaćena uzimanjem udjela u
dobiti od predstave, otprilike jednakoj veličini njihove uloge. Stil teatra bio
je na svom vrhuncu od 1575. do 1650. godine, ali čak su i nakon toga napisani i
izvedeni novi scenariji. Venecijanski dramatičar — Karlo Goldoni, napisao je
nekoliko scenarija počevši od 1734. godine, ali pošto je žanr smatrao previše
vulgarnim, precizirao je teme svojih sopstvenih djela kako bi bile
sofisticiranije. Napisao je i nekoliko tekstova zasnovanih na stvarnim događajima,
u koje je uključio i likove komedije.
Renesansni teatar
proistekao je iz nekoliko srednjovjekovnih teatarskih tradicija, poput
misterioznih predstava koje su činile dio vjerskih festivala u Engleskoj i
drugim djelovima Evrope tokom srednjeg vijeka. Drugi izvori uključuju „moralne
predstave“ i „Univerzitetsku dramu“, koje su pokušale da ponovo stvore atinsku
tragediju. Italijanska tradicija komedije del arte, kao i složene maske koje su
često prezentovane na sudu, takođe su doprinijele oblikovanju javnog teatra.
Od prije vladavine
Elizabete I, kompanije izvođača su bile priključene na domaćinstva vodećih aristokrata
i sezonski su nastupale na raznim lokacijama. Oni su postali temelj
profesionalnim izvođačima, koji su nastupili na Elizabetanskoj pozornici.
Turneje ovih izvođača postepeno su zamijenile predstave misterija i moralnosti,
koje su igrali lokalni izvođači, a zakon iz 1572. eliminisao je preostale
kompanije kojima je nedostajalo formalno pokroviteljstvo označavajući ih
vagandovima.
Vlasti grada Londona uglavnom su bile neprijateljski raspoložene prema javnim
nastupima, ali njihovo neprijateljstvo nadmašeno je od strane kraljičinog ukusa
za predstave i podršku Državnog savjeta. Teatri su se pojavili u predgrađima,
posebno u slobodi Soutvarka, koja je gradskim stanovnicima dostupna preko
Temze, ali izvan kontrole vlasti. Kompanije su se pretvarale da su njihovi
javni nastupi bili obična proba za česte nastupe pred kraljicom, ali dok je
poslednja dodjeljivala prestiž, prvi su bili pravi izvor zarade profesionalnim
izvođačima.
Uporedo sa ekonomikom
profesije, karakter drame se mijenjao krajem perioda. Pod Elizabetom je drama
bila jedinstven izraz što se tiče društvene klase: Sud je gledao iste predstave
koje su obični ljudi vidjeli u javnim igraonicama. Razvojem privatnih teatara,
drama je postajala više orijentisana prema ukusima i vrijednostima publike više
klase. U periodu pri kraju vladavine Karla I, pisalo se nekoliko novih tekstova
za javne teatre, koji su održali nagomilana djela prethodnih decenija.
Puritansko protivljenje pozornici (informisano argumentima ranih
crkvenih otaca koji su pisali pločice protiv dekadentnih i nasilnih zabava
Rimljana) tvrdili su ne samo da je pozornica uopšte bila paganska, već da je svaka predstava koja predstavlja religioznu figuru bila
svojstveno idolopoklonstvo. Godine 1642, nakon izbijanja Engleskog
građanskog rata, puritanske vlasti su zabranile
izvođenje svih predstava unutar gradskih granica Londona. Veliki napad na
navodne nemoralnosti teatra srušio je sve što je ostalo u Engleskoj od dramske
tradicije.
Tokom španskog Zlatnog
vijeka, otprilike od 1590. do 1681.
godine, Španija je doživjela monumentalno povećanje produkcije teatra, kao
i važnosti teatra u španskom društvu.
Tako je počelo, a onda uz brojne padove i uspone teatar je rastao,
razvijao se, mijenjao, prilagođavao vremenu i društvenim okolnostima, ali i
tradiciji u kojoj je nastajao i rastao. U tom smisli istorija teatra, između
ostalog, bilježi i kvazi teatarske događaje Antičkog
Egipta, ali i srednjovjekovno islamsko
pozorište, te GLOBE teatar, Kathakali,
Sanskritski teatar, teatar Joruba, Šang teatar, teatar Han i Tang, teatar Sunga i
Juana, No dram, Bunraku, Kabuki, Afroamerički
teatar, Filipinski
i Tajlandski teatar, ali i teatar u Gani, Persijski teatar, Hmer i malajski teatar, Moderni indijski teatar, Buto i mnogo toga još do danas, kao što su brojni oblici eksperimentalnog
teatra koji su odbacili tradicionalne teatarske konvencije. Ovi
eksperimenti predstavljaju dio modernističkih i postmodernističkih pokreta i
uključuju oblike političkog teatra kao i estetski više orjentisane radove.
Primjeri uključuju: Epski teatar, Teatar okrutnosti i takozvani „Teatar
apsurda“.
Ideja
Teatropolisa želi vremenom sve to materijalizirati u Mostaru i cjelodnevnom
šetnjom kroz Teatropolis posjetiocima omogućiti šetnju kroz istoriju teatra. Uz
teatarske objekte, upotrebljive replike
stvarnih objekata, izgradili bi se i drugi sadržaji, ugostiteljski, smještajni
i drugi iz svih epoha u kojima je teatar egzistirao. Bilo bi to istovremeno
globalno etno selo.
Teatropolis
bi bio i mjesto kontinuiranog učenja svim elementima umjetnosti teatra, mjesto
stvaranja različitih teatarskih projekata, ali i mjesto održavanja brojnih
teatarskih festivala. Bio bi to grad teatra u gradu umjetnosti i uistinu
oživljavanje onoga o čemu je dr Josip Lešić pisao u hronici o Mostaru
devetnaestoga vijeka, u knjizi „Grad opsjednut pozorištem“.
Teatropolis
bi to oživio i Mostaru darovao još jedan važan i nezaobilazan toponim, toponim
zbog kojeg bi mnogi dolazili.
Primjedbe
Objavi komentar