MAMA NE SMIJE NA PREMIJERU
Bilo
je to prije sedam ili osam godina. Redovna proba mlađe grupe Omladinskog
dramskog studija Mostarskog teatra mladih. Utorak u 19,30 sati. U grupi je
jedanaest mladih ljudi od 16 do 19 godina i to sedam djevojaka i četiri momka.
Dugo su zajedno, uglavnom svi su tu od osnovne škole. Dobro se poznaju i
odlično sarađuju. Iza sebe imaju više dječijih predstava i jednu omladinsku.
Utorkom je naš redovni glumački trening na kojem ovladavamo, njima primjerene,
vještine umjetnosti teatra. Osnov je igra i razvoj kreativnosti svakog
pojedinca u grupi. Valja reći da eMTeeM ne pravi audicije, ne ističe pojedince,
ne razvija zvijezde, nego nastoji svakom pojedincu naći primjerene zadatke i
usmjeriti njegov razvoj prema sklonostima i mogućnostima. To se pokazalo kao odličan
pristup. Iz eMTeeM-ovih grupa izrastali su sjajni glumci, reditelji,
dramaturzi, ali i arhitekti, inžinjeri, ljekari, kao i trgovci, majstori raznih
profila itd. Šta god radili prepoznatljivi su jer su kreativni, komunikativni,
otvoreni, vrlo socijalno osviješteni, skloni timskom radu i sa uočljivim opštim
obrazovanjem. Uz to treba dodati da se pohađanje dramskih studija u eMTeeM-u
nikada nije plaćalo. Geslo je uvijek bilo da niti jedno dijete ne smije biti
uskraćeno za radost dramske igre zbog toga što mu roditelji nisu u stanju
platiti takozvanu članarinu. Također je ustanovljena praksa redovnih
roditeljskih sastanaka i uključivanje roditelja u sve procese rada i praćenja
aktivnosti u eMTeeM-u. Paralelno sa tim uspostavljena je i redovna konsultacija
sa školama kako bi se pratio i njihov primarni obrazovni proces. Rad u dramskim
studijima nije smio biti predpostavljen školskom procesu i učenju.
Vratimo
se na onaj utorak u 19,30 sati prije sedam ili osam godina. Svi smo tu i
pozivam ih da počnemo sa zagrijavanjem. Tada, jedna od članica grupe, bila je
treći razred srednje škole, kaže da bi prije zagrijavanja željela da me nešto
pita.
Kažem:
Izvoli.
Ona
počinje, po sjećanju taj njen monolog je izgledao ovako: Znaš, izvini što hoću
ovo da te pitam, nemam koga drugog (Ostali se smijulje. Očigledno znaju šta
hoće da pita.) Hajde, nemojte se smijati, sve vas to zanima kao i mene.
Pozivam
je da kaže.
Ona
nastavlja: Joj, nezgodno mi, ne znam kako ću.
Reci,
kažem joj, gubimo vrijeme.
Onda
ona pogne glavu i kaže: Znaš, mene, nas, zanima, kad je vrijeme da cura ono,
znaš, uradi sa momkom?
Apsolutna
tišina.
Pitam
je zašto o tome nije razgovarala sa starijom sestrom i majkom.
Kaže:
Sestra bi odmah rekla mami, a mama bi me kaznila i još rekla hoćeš kurva da
budeš.
Neugodna
situacija, ali znam da ne smijem izbjeći odgovor. Istovremeno znam da moram
biti jako oprezan, jer ako neko od njih u bilo kom kontekstu pomene moj odgovor
pred roditeljima može sve biti krivo shvaćeno. Uz to većina dolazi iz izraženo
patrijarhalnih porodica i ovo su tabu teme. Kad se svemu doda element vjere
onda od mog odgovora može zavisiti sudbina grupe u budućnosti.
Bio
sam oprezan, ali imam kćerku i neka iskustva iz njenog odrastanja. Odgovor koji
sam im dao ih je zadovoljio, a i ja sam bio ponosan na sebe kako sam riješio
situaciju.
No, ne
pišem o ovome da bih prepričao o čemu sve polaznici pitaju voditelja dramskog
studija. Pišem o ovome jer sam tada definitivno shvatio kako je u vremenu koje
živimo komunikacija roditelja i djece smanjena, kako je odgojna uloga porodice
reducirana, te kako djeca odrastaju učeći od uzora sa TV-a, te interneta. A
tamo ima svega. Ključno je na šta nalete.
Dok
smo se zagrijavali odlučio sam, znao sam da je ovo tema kojom se moramo baviti
i pokušati je kroz zajednički istraživački postupak artikulisati u predstavu.
Odlučio sam da im to ne kažem direktno nego da kroz pojedinačne zadatke i
improvizacije to sami osvijeste.
Na
narednu probu donio sam tekst scene iz „Romea i Julije“ Shakespearea, scene
njihovog prvog susreta, igre sa poljupcem pod maskama. Čitali smo i
analizirali. Osvijestili koliko je njima godina, zašto imaju maske, šta je u to
vrijeme značio taj poljubac i mnoštvo drugih pitanja. Bilo je zanimljivo
slušati njihove komentare. Onda je neko dobacio: Jebo Shakespearea, bolje je
danas.
Odlično,
rekao sam, pokažite kako je to danas.
Zgledali
su se, ali nisu ništa poduzimali. Ohrabrio sam ih da se okupe i dogovore. Sjeo
u stranu. Poslušali su me i nakon par minuta rekli da su spremni. Sjeli su u
krug, u sredinu stavili bocu i rekli da će igrati „Istina ili izazov“. I boca
se zavrtila. Zaneseni igrom zahtijevali su najrazličitije stvari i govorili
brojne potisnute priče i situacije. Kada mi se učinilo da bi stvari mogle otići
predaleko, zaustavio sam igru i zahvalio im se na iskrenosti i otvorenosti, ali
i dodao da o tome što su pričali i radili ne treba govoriti van sale u kojoj
radimo.
Nakon
te igre-improvizacije bio sam siguran da moramo i trebamo napraviti predstavu o
odrastanju, ali predstavu koja će doći iz bića generacije kojoj je namjenjena.
I nastavili smo. Igrali smo scene razgovora sa roditeljima o škakljivim temama
seksualnosti, odrastanja, muško-ženskih odnosa.., tragali po časopisima za
tinejdžere i isčitavali šta pišu i kakve savjete traže. Smijali se tome, ali
nastavljali. Imali smo dosta materijala, sklopili skoro cijelu predstavu, ali
nam je nedostajao kraj. Željeli smo nešto jako, emotivno, nešto lično, što će
publiku ostaviti bez daha. Grupa je već odavno shvatila kuda vode naše
improvizacije i dobro se zagrijala za temu. Često sam čuo kako neko od njih
kaže: Mamu ne zovem na premijeru.
Ta
često ponovljena rečenica me uvjeravala svaki put da smo na pravom putu,
prijeko potrebnom putu.
Onda
se desilo da je jedna članica na probi, ničim izazvana, ispričala jedan događaj
iz osmog razreda osnovne škole kada je tražeći da sa časa, zbog bolesne majke,
ode 15 minuta ranije, nastavnik rekao da može ako će kasnije doći kod njega
kući.
Rekao
sam joj da sve to napiše, a istovremeno zamolio i ostale da se pokušaju sjetiti
nekih takvih ili sličnih situacija neprimjerenog ili nasilnog ponašanja
starijih prema njima. Nisam insistirao svjestan da mogu otvoriti rane, traume i
ko zna šta sve.
Na
slijedećoj probi imali smo pet bolnih, potresnih, strašnih priča. Kada su ih sa
scene nama pričali nije to bio teatar, bio je to sam život, surov i bolan,
zapreten u njihovim dječijim dušama, ali i život koji nemaju kome ili ne smiju
ispričati.
Rekao
sam im da su priče teške, da su to ispričali sa puno emocija, što je razumljivo,
zahvalio im što su imali snage sa nama to podijeliti i na kraju rekao da bi ova
bolna istina bio najsnažniji kraj naše predstave, ali da to od njih ne mogu
tražiti, sami moraju odlučiti. Troje je reklo da. Ostalo dvoje, ohrabreno
izvedbama, nakon četiri-pet repriza pričalo je svoje priče.
Na
premijeri su bili i roditelji. Predstava je doživjela ovacije. Roditelji su
bili zbunjeni. Kao da su tek otkrili svoju djecu, kao da ih tek počinju
razumijevati, shvatati vlastite propuste u odgoju.
Onda
smo igrali, najviše za srednje škole, a poslije predstava vodili razgovore.
Čuli smo mnogo toga, ukazali na mnoge probleme i neprimjerene odnose, ali što
je najvažnije ojačali i ohrabrili brojne mlade ljude da govore o svemu i da se
svim neprimjerenim postupcima suprotstave.
Suočili
smo ih sa svijetom oko njih, sa lijepim ali i ružnim stvarima, istovremeno
dajući im alate kako kroz taj svijet koračati sigurno i neozlijeđeno.
Tako je naša predstava „Nije Shakespeare, ali jeste Romeo i Julija“ uistinu bila ogledalo svijeta u koji koračuju mladi ljudi.
Primjedbe
Objavi komentar