KO NAM JE IZBRISAO MEMORIJU?
Danas
je dan sjećanja na žrtve holokausta. Bio sam sa antifašistima Mostara na
Jevrejskom groblju u Mostaru gdje smo odali poštu stradalim sugrađanima i
položili cvijeće. Pored predstavnika Jevrejske opštine Mostar tu je bila i
delegacija Grada Mostara, te, privatno, jedan ministar u vladi
Hercegovačko-neretvanskog kantona, i mi antifašisti, naravno. Bio je i novinar Federalne novinske
agencije. Bilo nas je taman koliko je dozvoljeno propisanim epidemiološkim
mjerama.
Ali
ipak, bilo nas je premalo. Nije to to.
Mostar
je u vrijeme Drugog svjetskog rata bio mjesto gdje su iz cijele Bosne i
Hercegovine, ali i Jugoslavije, te drugih zemalja Evrope okupiranih od nacista,
bježali i sklanjali se brojni Jevreji. Bila je to okupaciona zona Italije, koja nije oštro provodila Hitlerove rasne zakone, a i dobro organizovana Jevrejska
zajednica Mostara sa brojnim ostalim građanima pokazala se solidarnom i
spremnom pomoći. Za sve što je grad učinio u tom periodu dobio je adekvatno
priznanje Jevrejske zajednice Jugoslavije.
Činjenice
kojima bi se svaki grad ponosio i isticao ih svakom prilikom. Činjenice koje bi
morao znati svaki stanovnik grada i njima se ponositi.
Međutim,
stvarnost je drugačija. Ovo su činjenice koje rijetki znaju, jer da je
drugačije danas bi Jevrejsko groblje bilo premaleno da primi sve delegacije
koje su tamo morale biti. Nedavno održani lokalni izbori i jednomjesečna
kampanja pokazali su nam da su brojnim političkim subjektima puna usta
jednakosti, ravnopravnosti, jedinstvenog Mostara i slično. Današnjim nedolskom
pokazali su svi kako zamišljaju i jednakost i ravnopravnost, ali i jedinstveni
Mostar.
Istina,
Jevreji nisu konstitutivni narod u Bosni i Hercegovini, a oni pričaju samo o
konstitutivnim. Drugi ih ne zanimaju. Svjedoči tomu i pradavna presuda u
slučaju Sejdić-Finci.
Ali
zbog naprijed rečenog, ovdje u Mostaru, moralo bi biti drugačije. Kada u
Mostaru govorimo o Jevrejima, mi govorimo o svima nama. Imamo snažno zajedničko
naslijeđe koje je za ponos. Ne smijemo ga ignorisati, a to činimo punih 25
godina.
Ne
zaboravimo da su Jevreji Mostara 1952. godine gradu darovali svoju sinagogu, u
nemogućnosti da je obnove, za potrebe Pozorišta lutaka. Pozorište je i danas
tu, a Jevrejska opština Mostar je danas podstanar i plaća kiriju za prostor koji
koristi. Svim vjerskim zajednicama sve je vraćeno, a Jevrejima Mostara nekim
čudnim okolnostima otet je i jedan dućan u Titovoj ulici i preveden u gradsko
vlasništvo. Dućan nije veliki, ali zadovoljio bi potrebe kancelarije i ne bi se
plaćala kirija.
Do
rata tri ulice, jedna škola i jedan odred izviđača nosili su ime po Jevrejima -
antifašistima. Sve su to nove vlasti
promijenile, ali zato ulice nose imena onih koji su provodili rasne zakone i
učestvovali u holokaustu.
Godine
1996. tadašnja gradska vlast poklonila je Jevrejskoj opštini Mostara plac za
gradnju Sinagoge i kulturnog centra. Prostor je ograđen i svečano postavljen
kamen temeljac. I to je sve. Punih 25 godina čekaju se razne saglasnosti i
dozvole da počne gradnja. Dozvole i saglasnosti su na čekanju, a za to vrijeme
crkve i džamije niču na raznim stranama i dozvole i saglasnosti nikada nisu
problem.
Dvostruki
aršini, rekao bi narod.
Davno
sam naučio da vlast treba cijeniti prema njenom odnosu naspram manjina. Ako sam
dobro naučio, ne preostaje mi ništa drugo do da, na iznesenim primjerima,
konstatujem da vlast koju imamo ima nešto zajedničko sa ideologijom za koju smo
mislili da je pobjeđena 1945. godine.
Zato
mnogi danas nisu došli, a morali su.
Ne
osjećaju oni antifašističko naslijeđe Mostara kao svoju tekovinu, ne osjećaju
oni žrtve holokausta kao svoje, ne osjećaju oni ništa od onoga čime se normalan
građanin Mostara ponosi kao svojim.
Zato
danas nisu došli.
Da je
drugačije, onaj dućan ne bi bio otet, a kulturni centar i sinagoga davno bi bili
završeni na ponos svima.
Podsjećam,
prvi Jevrej koji se kao građanin Mostara spominje sredinom 16. stoljeća bio je
Daniel Rodriquez, a 1570. spominje se i Moše Kusin. U 18. stoljeću broj Jevreja
se u Mostaru uvećava. Bili su to u prvom redu Sefardi koji
su dolazili iz Bosne,
a u doba austro-ugarske okupacije
1878. i Aškenazi iz
zapadnih i istočnih dijelova Monarhije. Obje su ove skupine zadržale svoje
običaje i vjerske blagdane, te jezike španjolski kod
Sefarda i mađarski ili njemački kod
Aškenaza. Po zanimanju Sefardi su bili pretežno obrtnici ili ugostitelji, a
Aškenazi obrtnici, a dijelom i službenici novih vlasti. Jevreji su u Mostaru
bili vrlo brzo prihvaćeni. Nisu živjeli u getu, i stanovali su obično u blizini
svojih radnji. Vrlo aktivno su sudjelovali u svim oblicima kulturnog i javnog
života.
Prema prvom popisu
stanovništva u Kraljevini
Jugoslaviji 1921.godine u Mostaru je od 16.464
stanovnika bilo 177 Jevreja. Ovaj broj manji je nego 10 godina ranije, bio je
posljedica rata i posljeratnih migracija. Jevrejska općina u Mostaru je 1928.
godine brojala 300 Jevreja. U mostarskoj gimnaziji radili su i profesori
Jevreji, a jevrejska djeca pohađala škole zajedno s ostalom djecom. U gimnaziji
je do Drugog
svjetskog rata ispit zrelosti položilo 16 učenika
Jevreja, a neki od njih postali su ugledni i u javnosti poznati građani kao što
je Alfred Bergman, istaknuti marksista, dr. Berta Bergman poznata liječnica i
pedijatrica u Mostaru. Doktoricu Bergman su pred kraj rata ustaše odveli u logor
Jasenovac i ubili. Dr. Marija Bergman – Kon,
bivša zatočenica logora na Rabu, bila je poslije Drugog svjetskog rata univerzitetska profesorica
u Sarajevu. Pukovnik dr. Albert Altarac bio je liječnik, borac NOB od 1941.,
istaknuti pravnik Filip Kohn poslije logora na Rabu partizanski borac – tenkista
i general dr. Izidor Papo, hirurg.
Jevreji su također
bili aktivni u sportskom životu Mostara. Prvu nogometnu loptu donio je Bernard
Leichner direktor Mađarskog trgovačkog muzeja u Mostaru. U nogometnom klubu
"Velež" bilo je više istaknutih igrača Jevreja, kao što je Oskar
Mandlbaum, Almir Altarac – Cibili i Miko Kamhi. Raphailo Danon se u zanimljivoj
mostarskoj tradiciji spominje kao "Admiral Togo", komandant svih
plaža na Neretvi. Ovaj se naslov dodjeljivao poslije strogih ispita hrabrosti
(u skokovima u vodu), plivanju, ronjenju i spasavanju davljenika.
Sve ovo zorno svjedoči
o jedinstvu Jevreja Mostara sa gradom i svim njegovim stanovnicima. U ime tog
jedinstva koje je gradu dalo poseban šmek i jedinstvenu tradiciju danas nas je
moralo biti mnogo, mnogo više. To bi značilo da za nas ima nade, to bi značilo
da smo sa riječi prešli na djela.
Jednostavno, bila bi
to poruka za budućnost nadahnuta sjajnom i jedinstvenom prošlošću.
Ako to shvatimo, hoću
da vjerujem da će do idućeg Dana sjećanja na žrtve holokausta Jevrejski
kulturni centar sa sinagogom na Šemovcu u Mostaru biti izgrađen ili makar u
završnoj fazi gradnje.
Ako bude drugačije,
bojim se da nam nema spasa.
Tuzno.
OdgovoriIzbriši