TEATAR KAO ARHIV SJEĆANJA
Za mene, zadatak pozorišta je da govori otvoreno i iskreno o svijetu oko sebe, o nama u tom svijetu i tako utiče na razumijevanje tog svijeta i mijenjanje naših malih mikrokosmosa u tom svijetu. Vjerujem da mozaik tih naših malih mikrokosmosa može stvoriti podnošljiviju sliku za život svih nas.
Skoro pedeset godina profesionalno se
bavim teatrom i dramsko – pedagoškim radom sa djecom i mladim ljudima. Uvijek
sam u tom radu posebnu pažnju posvećivao doživljenom iskustvu aktera procesa i
buđenju njihovih sjećanja na najraztličitije doživljaje i iskustva iz njihovih
života. Kao ravnopravan učesnik stvaralačkog procesa nudio sam im i vlastita
iskustva i sjećanja, koja su često u tom procesu po prvi put bivala javno
izvučena iz arhive vlastitih sjećanja. Bivale su to, nerijetko, veoma intimne
ispovijesti koje sam i ja, ali i učesnici procesa doživljavali sa posebnim
odnosom. Tim činom stvaralo se povjerenje koje ranije ni na koji način nismo
uspostavljali, a istovremeno mnoge scenske situacije postajale su rješivije i
uzbudljivije. Njih je režirao život i davao im doživljenu autentičnost.
Te male intimne uspomene i za nas
pojedince veoma bitni događaji iz naših života transformacijom u teatarske
slike i živote drugih ličnosti u teatarskoj fikciji postajali su u mom radu
srce stvaralačkog procesa, ona suština koja je napisanom dijalogu davala dušu,
a zamišljenim likovima emocije. Pojedinačna iskustva postajala su opšta mjesta
i dobivala univerzalna značenja.
Dobiveni rezultat i iskustvo
postizanja tog rezultata za mene je od neprocjenjive važnosti jer na taj način
naše male priče koje smo čuvali u vlastitim riznicama sjećanja u svijesti ili
podsvijesti postajali su dio teatarske zbilje dostupan svima i arhiviran u
riznicu kolektivnog sjećanja. Mnoštvo naših malih priča tako je postalo javno,
sačuvano i dostupno mnogima.
Kada sam postao svijestan procesa
koji vodim i kada sam ga u potpunosti artikulisao posvetio sam mu se sa mnogo
većom pažnjom i angažmanom. Od tada govorim kako konstantno režiram vlastitu
biografiju obogaćenu biografijama mojih saradnika. I to mi se čini apsolutno tačnim, jer dio mog
života živio je i Trepljev, ali i Hamlet, Prometej, Rachel Corri,… Oni su
sačuvali moje sjećanje, moje tuge, boli, radovanja, dileme, radosti, ali i
smrti koje sam vidio, rađanja kojima sam svjedočio, oni su sačuvali sve što
pamtim.
Ukratko, da nije bilo teatra u mom
životu i mog života u teatru mnoge stvari koje sam doživio ne bih uspio reći
svijetu. Vremenom bi izblijedile i nestale. A to bi bio grijeh, jer vidio sam
mnogo toga što nije smjelo izblijediti i nestati. Zahvaljujući teatru i
junacima brojnih drama to je ostalo sačuvano i javno prezentirano.
Više to nije moje, to je naše.
Više to ne pamtim samo ja.
Arhivirano je i izvan moje svijesti i
podsvijesti.
Zato danas mirnije spavam i lakše
koračam kroz ostatak života.
Primjedbe
Objavi komentar