POVRATAK DOMOVINI..?
O čemu ja govorim ili
bolje rečeno želim govoriti?
Ideja mi je sa vama
podijeliti nekoliko misli o kulturi, jer opšta je činjenica da je danas bosanskohercegovačka kultura isjeckana na tri
nacionalne i da se sve ono što ima zajednički predznak potiskuje, negira i želi
ugasiti i minimalizirati. Istovremeno tri nacionalne kulture se mijenjaju i
čiste kako bi što više ličile na kulture zamišljenih matica. Primjera radi i
tradicionalni narodni instrumenti dobili su nacionalna određenja, gusle su
srpske, ljerica hrvatska, saz bošnjački iako narodno pamćenje svjedoči
drugačijoj tradiciji. Istovremeno daje se primat tradicijama iz susjednih
država, takozvanih matica, nad vlastitom. Primjera radi klapsko pjevanje koje
je karakteristično za Dalmaciju na velika vrata ušlo je u Hercegovinu da već
postoje festivali klapskog pjevanja kao vlastite tradicije. I ništa to nebi
bilo sporno da isti takvi festivali postoje za pjevanje gange, pjevanje na bas
i slično, što jeste autentična tradicija tih istih krajeva. Postalo je potpuno
normalno zaigrati igre iz Šumadije i sa njima se predstaviti u, recimo Drvaru,
kao svoje, a potisnuti svoj običaj, svoju nošnju, pjesmu i igru. Ili, skoro je
nemoguće vidjeti igru bošnjačkog naroda iz BiH a da djevojke nisu u svilenim
dimijama. Kad se vide takve na sceni logična je misao da su ovdje, kod nas
živjeli, igrali i pjevali samo bogati, ili da jednostavnije kažem, sve su žene
bile begovice. Znamo da nije bilo tako, istorija tome svijedoči. A Zemaljski
muzej u Sarajevu, koji čuva i taj dio naše tradicije, takođe svjedoči o raskoši
narodnog veza i šarolikosti raznih nošnji koje smo zaboravili i potisnuli, a
prihvatili novotariju koja je kasnije došla. Ovakvih primjera u svim segmentima
kulture je napretek, a govorim o ovim jer su predmet mog interesovanja.
Zašto o ovome govorim?
Iz straha, jer kad jednom
zaboravimo ko smo, odakle smo i šta baštinimo sa nama je lako manipulisati. Kad
jednom prestanemo biti ono što istinski jesmo, a ne postanemo, jer ne možemo,
neko drugi, mi smo na vjetrometini koja će nas otpuhati jačem, a tad priču o
slobodi ne pričamo mi nego taj jači. Zato govorim o kulturi kao ključnom
segmentu našeg identiteta. Za mene je očuvanje autentičnosti naše kulture i
tradicije ključno pitanje sigurnosti i odbrane BiH u evroatlantskom kontekstu.
Evroatlantski kontekst podrazumijeva i mnogo veći protok informacija, razmjena,
ponude..., podrazumijeva jedinstveno evroatlantsko kulturno tržište. I tu
nastaje velika opasnost, jer naša isjeckana kultura sa tendencijom zaborava i
prihvatanja tuđeg kulturnog identiteta biće nemoćna suprotstaviti se toj
najezdi koja nas već zapljuskuje. Rezultate već imamo. Uzori mladih generacija su
iz drugih kultura i tradicija i nama u našim porodicama u kulturološkom smislu
rastu mali Amerikanci, Nijemci, Turci.... Za samo još jednu generaciju,
nastavili se ovakav odnos prema kulturi u našoj zemlji, mi nećemo znati ko smo,
a tad će biti kasno. Tad će uistinu nestati Bosne i Hercegovine. Ne u
geografskom, ne u političkom, ne u državotvornom smislu. Nestaće je u
kulturološkom smislu, u duhu koji je određuje. A to nestajanje je najopasnije i
najteže ga je vratiti, ako je uopće moguće. Brojne nestale civilizacije
svjedoče tome.
E zbog tog straha o ovome
govorim. Bolje reći upozoravam, opominjem. Još nije kasno, ali zadnji su vozovi
da svi, od pojedinca do države, promijenimo naš odnos prema kulturi i
tradiciji, jer kultura i tradicija oblikovali su nas ovakvima, osobenim,
sličnim drugima a ipak različitim. Ja želim da ostanem takav. Lijepo mi je u
mojoj koži. Poštujem tuđu, ali nedam svoju.
Uz sve obećane nam
blagodeti kroz evroatlantske integracije ja i u globalnom svijetu želim biti Bosanac i Hercegovac sa svim manama i vrlinama i tom svijetu pokazati
predslavenski vez sa ženske nošnje iz Drežnice, zapjevati gangu, zaigrati trusu
i starobosansko nijemo kolo iz Glamoča, i mnogo toga još, jer sve je to starije
od brojnih zemalja i kultura koje nas zapljuskuju i nude nam se snagom novca,
moćnih medija, propagandom i slično.
Upravo ta ponuda, ako je budemo činili, biće moćnija od najmoćnijih oružja i jačaće našu odbranu i stvarati osjećaj sigurnosti kod svih nas. Ja vjerujem da je razvijanje ljubavi prema domovini najjednostavnije, ali i najmoćnije kroz upoznavanje sa domovinom i njenom baštinom, a kultura je temelj te baštine. Dozvolite mi da ovdje citiram velikog učenjaka Mustafu Ejubovića Šejh Juju, koji je vraćajući se iz Istambula sultanu na upit zašto ide, odgovorio: Da nije ljubavi prema domovini mali narodi bi izumrli.
Iz tog straha govorim o
kulturi i želim da se Bosni i
Hercegovini svi vratimo, kao što se tih dalekih godina Mostaru vratio šejh Jujo.
Želim da se Bosni i Hercegovini vratimo iz ljubavi prema njoj kao domovini, a
tad ćemo sigurno naći i puteve i načine da je odbranimo i sačuvamo za
potomstvo. Ja mislim da je važan, jako važan za taj povratak segment kulture.
Dok to država shvati i uvrsti u svoje strateške prioritete učinimo mi,
pojedinci, prvi korak, baš kako ga je učinio Šejh Jujo. Ne trebaju to biti
veliki, istorijski, koraci. Dovoljan je onaj mali, obični, ljudski. Ali
stotine, hiljade, desetine hiljada takvih su, kako pjesnik zapisa “planinska
rijeka koju nikad niko zaustaviti neće“. Pa budimo ta planinska rijeka koju
nikad niko zaustaviti neće. Bosna i Hercegovina, naša domovina to zaslužuje.
Čini mi se da bi ovakvo
razmišljanje Bosni i Hercegovini vratilo njenu multikulturalnost iz koje bi
isčilio, ponovo, njen jedinstven kulturni identitet koji nam svima teče venama.
Primjedbe
Objavi komentar