KAKO DO SVENARODNOG ANTIFAŠISTIČKOG FRONTA?
/Izlaganje sa Međunarodne konferencije "Fašizam i antifašizam danas u Evropi", Zagreb 2019. godine/
Ja ću moje izlaganje početi na, možda, jedan
neuobičajen način, ali mi se čini vrlo slikovit i ilustrativan za temu kojom se
bavimo na našem skupu. Naime, juče kada sam krenuo iz Mostara, grada u kojem
živim, autom sam prošao ulicama Mile Budaka, Jure Francetića, Lokića i Vorkovića,
te tabornika Zelenike, zatim sam u Sarajevu prošao pored škole Mustafe
Busuladžića i nadomak Trga Draže Mihailovića. Mislim da nije potrebno
pojašnjavati po kome su ove ulice, škole i trgovi dobili ime. Mislim da ne
treba ni objašnjavati šta to znači za formiranje ukupne društvene slike u tim
lokalnim zajednicama. Ali nije to usamljen primjer. U skoro svim našim
gradovima, ali i državama, da se ne lažemo, ima ovakvih primjera.
Šta hoću reći?
Hoću reći da mi živimo
fašističko okruženje i brojne pojave neofašističkog djelovanja na koje su se
naša društva navikla i ne reagiraju na to. Ako su to okolnosti u kojima mi
djelujemo, a jesu, onda je na nama ogromna odgovornost, ali i zadatak da
iznađemo načine za promjenu djelovanja i prelazak u mnogo proaktivniji, ja bih
rekao "borbeni" antifašizam. Oni, neofašisti, mnogo su glasniji od
nas, uistinu mnogo su bolje organizirani od nas, pa se stiče dojam da ih je
mnogo više nego nas. Oni su borbeniji, često agresivni, a i u velikom broju
slučajeva podržani, otvoreno ili indirektno, od predstavnika vlasti ili u nekim
slučajevima i vlasti pod okriljem prava na slobodu organiziranja i različitog
mišljenja.
U prilog ovome
dozvolite mi da iznesem jedno objašnjenje pojma fašizam. Naime, istražujući na
googlu zapazio sam da sve Vikipedije kad ukucate riječ fašizam imaju veliki
broj objašnjenja, ali ono u čemu se sve slažu i što sve stavljaju na prvo
mjesto je slijedeće objašnjenje pojma fašizam, citiram: "Fašizam je oblik
radikalnog autoritarnog nacionalizma". Ako to jeste tako, a jeste, kao što
jeste i istina da u velikom broju naših država imamo na vlasti stranke koje su
i autorativne, i radikalne i nacionalističke, onda mi, antifašisti nemamo pravo
na reduciranje istine, a reduciranje istine je svako nazivanje takvih stranaka
i takvih režima nacionalističkim. Krajnje je vrijeme da te stranke i takve
režime, analogno ranijem tumačenju fašizma nazovemo pravim imenom, a to je
fašističke stranke i fašistički režimi. Kad to učinimo i naša borba će biti
jasnija, određenija i od društava u kojima živimo konkretnije prepoznata. A kad
se to desi prostor za reafirmaciju antifašističke misli biće otvoreniji. U tom
kontekstu ja mislim da se naša udruženja i naši savezi moraju osloboditi nekih
naslijeđenih praksi. Naša udruženja i naši savezi nisu komemorativna udruženja
i savezi, kao što nisu ni antifašističke turističke agencije, a po brojnim
aktivnostima stiče se upravo takav dojam, jer se prečesto upravo tako ponašamo. Naravno, pri
tome ne mislim da trebamo odustati od obilježavanja značajnih datuma, događaja
i ličnosti iz bogate nam antifašističke prošlosti, nego da sva ta obilježavanja
trebaju i moraju biti u funkciji budućnosti. Mi, kada obilježavamo, primjera
radi godišnjicu bitke na Sutjesci, nismo tamo samo zbog 1943. godine, kada se bitka
desila, nego zbog 2043. godine, tamo smo da se, sjećajući se slavne prošlosti, nadahnemo za budućnost i to nadahnuće prenesemo na mlađe generacije. Ako oni,
mladi, tamo ne osjete, ne prepoznaju ono o čemu govorimo neće ih ni biti sa
nama. Mi, ovakvi, kakvi smo najčešće danas, njima smo dosadni, zamorni i
neinteresantni. Moramo mijenjati narative, metode, tehnike, principe
djelovanja, ako hoćemo da mladi aktivno uđu u antifašistički pokret. Bez
njihovog ulaska nema stvaranja jedinstvenog svenarodnog fronta antifašista
naspram neofašizma koji svakim danom uzima sve više zamaha. Da budem
slikovitiji, mi smo u analognom sistemu, a mladi u digitalnom. To je
nekompatibilno i zato stvari pod hitno moramo mijenjati. Rekao bih posljednji
je čas.
Kako?
Pitajmo njih, učimo od
protivnika, ustupajmo im mnogo više prostora za djelovanje, pa čak i onda kada
ih do kraja ne razumijemo. Pa u tome i jeste problem što se međusobno, često ne
razumijemo. Zato učimo jedni od drugih, prestanimo biti nepogrešivi učitelji, a
tad će se, zasigurno, stvari mijenjati i naša udruženja i savezi otvoriti šire
prema mladima. Mi smo u Mostaru, primjera radi, prije tri godine pokrenuli
Festival antifašističkog filma, prvenstveno okrenut mladoj publici. Ne
prikazujemo mi tu stare partizanske filmove, neke da, nego prikazujemo nove,
moderne, dobre filmove koji tematiziraju na različite načine sve moguće oblike
neofašizma. Dakle, mamac je dobar film, a poslije filma vodimo razgovore o
filmu, a kroz razgovor osvjestimo filmom problematizirani oblik neofašizma. Sa
projekcijama idemo i u škole, jer im
besplatno nudimo dobre filmove. U tim okolnostima prihvataju, a ono poslije
filma naš je cilj. I daje rezultate. Proces je dug, ali vrijedi.
Drugi primjer. Godinama
je naš Savez izdavao novine "Glas antifašista" koji se dostavljao
udruženjima i uglavnom su ga čitali naši članovi i simpatizeri. I pored
najbolje namjere i dobre uređivačke politike sve je to ostajalo u zatvorenom
krugu i zapravo se pretvorilo u bilten Saveza. Onda je nestalo novca i list je
prestao izlaziti. To traje nekoliko godina. Danas se lista sjećaju i o njemu
govore kao potrebi najstariji naši članovi. Ostali i ne znaju da je takvo što
postojalo. Ovo navodim kao primjer jer i nas čeka takva sudbina ako nešto u
svom djelovanju ne promijenimo, ako ne ostvarimo snažniji društveni uticaj na
procese u našim državama. Što se tiče našeg lista, on će vrlo skoro oživjeti,
ali ne kao printani medij, nego kao portal "Glas antifašista".
Dominantno će ga uređivati mladi ljudi, oni su ga i dizajnirali. Želimo da taj
portal bude dnevno aktuelan i da iz filozofije antifašizma komentariše i
reagira na sve društvene tokove u našoj zemlji. Ako uspijemo jasnim stavovima,
britkim komentarima, vizijama budućnosti doći do građana onda će i ideja
antifašizma doći do građana.
Ovo je posebno važno
zbog činjenice koja ukazuje da je antifašizam praktično izbačen iz školskog
sistema i nastavnih programa. Brojne generacije su odškolovane u posljednjih
tridesetak godina a da ne znaju ništa o antifašističkom pokretu na prostoru ex
Jugoslavije, a onda to stvara vakum u kojem je moguće institucionalno i
neinstitucionalno praviti reviziju prošlosti. Tom revizijom potomci poraženih
1945. godine, a koji su danas uglavnom u vlasti, pobjednike, dakle antifašiste,
proglašavaju zločincima, te tim falcifikatima prošlosti odgajaju nove
generacije. Mi se sa tim činjenicama moramo suočiti i preći u ofanzivu borbe za
istinu.
Jedina šansa na pobjedu
u toj borbi je u našem jedinstvu, oslanjanju jednih na druge, svakodnevnim
reagiranjem na sve društvene tokove, ali promjenom promišljanja o antifašizmu
danas. Ne možemo se zadovoljiti polaganjem cvijeća, mahanjem zastavama, često
onim koje su već daleka prošlost, partizanskim pjesmama i grahom na kraju. To
je već postao antifašistički folklor. Neka ga, nije problem, ali nama treba
snažna zajednička platforma koja će na ideji antifašizma okupiti najširi front
građana i tako postati snažna brana protiv svih nasrtaja neofašista, ma kako se
oni zvali. Ako u tome uspijemo, posebno mi na prostoru ex Jugoslavije, uvjeren
sam da ćemo značajno doprinijeti sučeljavanju sa prošlošću, pomirenju svih
naroda na ovim prostorima, istovremeno eliminirajući strah od drugih kao sredstva vladanja tim istim narodima.
Ukratko, preuzmimo
ideju zajedničkog djelovanja od najboljih kćeri i sinova naših naroda, od
antifašista čije ideje i djela baštinimo, i uvjeren sam da nam predstoje bolja
vremena.
Smrt fašizmu!
Sloboda narodu.Rođeni ovo je sasvim dobro,ideja,aktivnosti u cilju masovnosti,izlazak iz anarhonizma, i jos mnogo toga što ceš realizovati uz mladi intelektualni naraštaj koji može biti jače i snažnije od poznatih epidemija i pandemija u kontekstu nažalost vladajuće drustvene svijesti. Pozdrav.
OdgovoriIzbriši