BITI ČOVJEK NIJE HRABROST
U gradu u kojem je sve, ili hrvatsko
ili bošnjačko, te ponešto srpsko, čini mi se jako važnim da ima nešto što je i
imenom mostarsko, dakle gradsko, dakle građansko.
Znam da mi u Mostarskom teatru mladih nismo
bili vidoviti prije 45 godina, niti smo te daleke godine o ovim stvarima
razmišljali, ali danas sam ponosan na tu mladalačku tvrdoglavost na kojoj smo
godinama istrajavali, te učili one koji su kasnije dolazili da je to jako
važno.
Ovdje odmah moram istaći da smo i tu
našu odluku da se zovemo teatar, a ne pozorište ili kazalište, također
svojevremeno morali braniti. Danas je to odrednica koja nije samo jezička ili
estetska. Zbog nje smo minulih godina incidentna pojava, jer ona znači da
nikome ne pripadamo.
Pripadati Gradu, znači ne pripadati
nikome, jer Grad u tom kapacitetu ne postoji.
Ovdje se mora pripadati „svom narodu“
da bi se postojalo.
Zato je važan i naziv jer se iz njega
odmah vidi ko jesi i kome pripadaš. To se vidi iz našeg naziva, ali se iz
njega, takođe, vidi da mi ne pripadamo tom podijeljenom društvu koje zauzima
stav i donosi ocjene i odluke na osnovu naziva pozorište, kazalište, teatar.
Danas je to snažno sredstvo podjela
koje nam je nametnula politika.
Zato tu odluku da u imenu pored riječi
«mostarski» imamo i riječ «teatar», donesenu prije skoro 45 godina danas
slavimo i veličamo, jer nam je omogućila distancu od primitivne stvarnosti i
dala šansu da drugačije mislimo, radimo i razvijamo našu budućnost.
U međuvremenu smo odrastali, učili,
griješili, rasli i padali, pa opet rasli i tako do danas. Nikad se nismo
odrekli te dvije riječi koje su u našim životima puno više od pukih riječi.
Bilo je vremena kada je odbrana tih principa značila pitanje života i smrti,
pitanje egsistencije, ali i pitanje časti i morala, etike. Odlučili smo se za
ovo drugo i pristali na patnju.
Zato za sebe danas sa ponosom kažemo:
Mostarski teatar mladih nije samo
teatar, ili pozorište, ili kazalište.
Mostarski teatar mladih je i teatar i
pozorište i kazalište.
Mostarski teatar mladih je prije svega
ideja. Ideja snažno distancirana od svih ideologija, nacionalizama i podjela
bilo koje vrste.
Mostarski teatar mladih je projekat
novog, otvorenog, aktualnog, istraživačkog bavljenja umjetnošću teatra. To je
mjesto stvaralačkog istraživanja na kojem je estetika sveto pravilo, ali joj je
ipak pretpostavljena etika. To je profil trećeg teatra u kojem uz profesionalan
angažman i rezultat mora u radu postojati i ljubav koju nosi amaterizam.
Mostarski teatar mladih
nije teatar u kojem se radi. U njemu se živi.
Mostarski teatar mladih
okrenut je budućnosti crpeći sva bogatstva što ih nudi prošlost i sadašnjost.
Mostarski teatar mladih
okrenut je Svijetu, da bi učio, ali i da bi poučavao.
Mostarski teatar mladih je most za budućnost.
E, na tu činjenicu sam vrlo ponosan i smatram
je našim najvećim dometom koji smo ostvarili u minulim vremenima.
Zašto pišem o eMTeeM – u u trenutku kada želim
pisati o našoj posljednjoj predstavi „Uspavanka za Mladenku“'
Pišem, jer te rečenice o teatru u
kojem je nastala pomenuta predstava objašnjavaju najbolje zašto je nju bilo
moguće napraviti. Takve predstave i takva djela nastaju u kolektivima koji
razumijevaju vrijeme u kojem žive i u kolektivima koji vide budućnost.
Naime, zločin počinjen septembra 1993.
godine u selu Grabovica, tridesetak kilometara sjeverno od Mostara, muči me od
saznanja da se desio, dakle od tog septembra 1993. godine. U minulom ratu,
sticajem raznih okolnosti rat sam proveo u Mostaru, bio oficir Armije RBiH,
obavljao visoke vojne dužnosti i čitavo vrijeme nastojao biti čovjek. Oni koji
su učinili zločin u Grabovici nosili su iste uniforme i iste oznake kao i ja,
položili istu zakletvu kao i ja. Ipak su ubili 33 nedužna civila. Ubili su
dijete od 4 godine. I uglavnom nisu odgovarali za zločin. Ogroman veo šutnje se
nadvio nad Grabovicom, koja danas kao nastanjeno mjesto više ne postoji. To me
mučilo, a nisam mogao ništa poduzeti. Onda sam mom mladom ansamblu predložio da
povodom 25 godina nesankcionisanja zločinaca scenski progovorimo o svemu. Nisu
imali ništa protiv, jer su mi vjerovali. Moji mladi glumci nisu ništa znali o
Grabovici, neki nisu znali ni gdje se nalazi. Onda smo zajedno počeli
istraživati sa dogovorom da konačnu odluku donesemo kasnije. Nisam htio vršiti
pritisak. To je morala biti zajednička odluka. I bila je. Željeli su to raditi,
željeli su otvoreno i sa punom odgovornošću javno iznijeti sve dostupne nam
činjenice.
Ključno pitanje koje nam je od
prijatelja, poznanika, ali i od nepoznatih osoba, postavljano tokom procesa,
nakon prvih izvedbi i sve do danas je: Otkud vam toliko hrabrosti da o tome
govorite?
Od prvog postavljenog pitanja mi
odgovaramo na isti način: Hrabrost je šutnja o svemu. Kako žive, kako spavaju,
kako se vide u ogledalu oni koji sve znaju, a šute?
Mi smo samo uradili normalnu ljudsku
gestu, a biti čovjek nije hrabrost. Ili možda u ovim vremenima uistinu jeste.
Ta pitanja o hrabrosti još više su nas
učvrstila u uvjerenju da radimo pravu stvar, ali su nas i gonila da pokušamo
napraviti i umjetnički relevantnu predstavu. Ako to uspijemo, vjerovali smo,
puno više ljudi će biti suočeno sa gotovo zaboravljenim zločinom, a to će, bili
smo uvjereni, djelovati katarzično na mnoge ljude u Mostaru.
Slijedeće pitanje ili primjedba
odnosilo se na tezu da mi ovakvom predstavom izjednačavamo žrtvu sa agresorom,
da smo zaboravili šta su oni nama radili i slično. Pitali su direktno: „Zašto o tome, što niste o Vranici, šta su oni nama radili?”.
Moj odgovor je vrlo jednostavan.
Mislim da predstavu o Vranici kad se steknu uslovi treba raditi neki autor ili
teatar s hrvatskim predznakom. To vodi pomirenju i katarzi u ovoj zemlji. Kad se svi mi suočimo s prošlošću, kakva god
bila, počećemo graditi budućnost.
Znali smo da će biti takvih primjedbi,
pitanja i prijetnji. Nisu nas pokolebali. Tek usput smo znali prokomentarisati
da upravo zbog takvih pitanja i konstatacija 23 godine poslije rata mi još
govorimo i živimo prošlost, te da je vrijeme da svako od nas „pomete ispred
svojih vrata“, kako kaže narodna izreka, kako bi nam zajedničko dvorište bilo
čisto. Tek tad imaćemo šansu okrenuti se budućnosti. Moji mladi glumci to su
dobro razumjeli i branili i brane cijelim svojim bićem.
Predstavu žele odigrati širom Bosne
i Hercegovine, žele doći do što više ljudi i potaknuti ih na razmišljanje,
sugerisati im izvedbom da se zamisle nad uvriježenim mišljenjem da naši nisu
pravili zločine, ma koji bili naši.
Mislim da je mnogo
moralnije i poštenije govoriti u ovakvim okolnostima i ovakvoj državi o zlu
koje su počinili neki pripadnici naroda kojem i sam pripadam, počinili
pripadnici Armije kojoj sam i ja pripadao, jer oni su to činili i u moje ime, a
ja to ne mogu prihvatiti.
Upravo zbog toga projekat je
istovremeno izazvao i oduševljenje, ali i čuđenje.
Grabovica je u našoj predstavi metafora
za brojne nevine žrtve, jer cilj nam nije bio napraviti predstavu koja će
rekonstruisati događaj. Cilj nam je bio uputiti poruku, koja će se čuti i
iskreno razumjeti.
Nakon
prvih izvedbi ohrabreni smo odjekom naših poruka u gledalištu, te još smjelije i
odlučnije idemo u susret novim izvedbama.
Primjedbe
Objavi komentar